Witam
Potrzebuje schematu elektrycznego Peugeota 306 1.4 XR KAT z 2001 roku. Jest to wersja bez klimatyzacji z jednym wentylatorem.
Z samochodem od samego początku był problem z tym że się grzeje.
W lato samochód jest prawie nie do jazdy. Nagrzewa się do 90 stopni, przy około 98*C włącza się wentylator, a przy 100*C zapala się ikonka "STOP", teoretycznie należy zgasić silnik, ale gdy się go chwile zostawi to kontrolka gaśnie a temperatura spada dzięki wentylatorowi.
Według mnie wentylator powinien załączać się przy około 92 stopniach, więc jest to dla mnie dziwne że włącza się tak późno. Z tego co się orientuje w tym modelu wentylator chłodnicy ma dwa biegi. Czy ktoś może mi to potwierdzić?
Zrobiłem troche testów penetracyjnych.
1. Odłączenie czujnika temperatury (niebieski) przy termostacie:
Po kilku sekundach od odłączenia kostki zapala się STOP oraz włącza się wentylator (chyba na 2 biegu). Temperatura pokazywana wskazówką na desce pozostaje w stanie takim jaki był - słyszałem że może mieć 2 oddzielne czujniki temperatury. Po podłączeniu ponownie wentylator się wyłącza i gaśnie STOP.
2. Pomiary
(wentylator ma 2 piny - chyba tradycyjnie + i -)
Napięcia na punktach ze schematu itp:
Zgaszony silnik:
1-4:
przekaźnik od chyba drugiego biegu (ten między 1 a 2) włożony: 1,6V
przekaźnik od chyba drugiego biegu wyjęty: 0V.
Przekaźnik włączałem ręcznie przestawiając styk i włączał wentylator więc to na pewno ten. Dziwi mnie to 1,6V nie wiadomo skąd, skoro styk jest rozwarty.
2-3 - szczerze mówiąc nie pamiętam, chyba 0V (na obu stykach cewki).
Zapalony silnik.
I tu sie dzieją niezłe jaja.
1-4 - gdy nic nie ruszam to 14.3V a wentylator nie kręci (temperatura ~30*C)
1-4 - gdy ręcznie przestawie styk przekaźnika to 14.5V i wentylator startuje. Jakim cudem różnica 0.2V coś mu zmienia? Skąd to 14.3V gdy nie ma zasilania z przekaźnika? Czyżby gdzieś znajdowało się to co narysowałem na czerwono, jakaś tajemnicza opornica czy coś w tym stylu?
2-3 - cewka przekaźnika sterowana jest zerem - gdy ma nie chodzić po obu stronach ma +12V - różnica 0V więc przekaźnik rozwarty. Gdy wyjmiemy kostke czujnika temperatury lub silnik rozgrzeje sie do ~98* wówczas jeden pin jest zwierany do masy i cewka zwiera przekaźnik.
Najważniejsze pytanie - czy to co się dzieje jest prawidłowe, czy w tym modelu są dwa biegi i pierwszy u mnie nie działa. Na to na mój rozum wygląda.
Prosił bym o pomoc jakąkolwiek.
Do wentylatora dochodzą dwa przewody - oba w kolorze żółto zielonym (jak PE), następnie wchodzą w całą wiązkę z której wychodzi milion przewodów o tym samym kolorze. Szukałem przejścia między punktem 1 a czymkolwiek innym - jest tylko na tym styku przekaźnika który znajduje się pod maską i o którym pisałem wyżej. W bezpiecznikach i przekaźnikach w kabinie nie ma przejścia z niczym. Tester przejścia przy jednym bezpieczniku 10A w skrzynce pod maską pokazał mi wartość oporu kilkaset omów, lecz to chyba nie ma związku - raczej pierwszy bieg potrzebował by większego prądu do ruszenia wentylatorem.
Bezpieczniki wszystkie sprawne.
Pozdrawiam i liczę na jakikolwiek odzew. Mechanik męczy się z tym od 2 lat, wymienił chłodnice, termostat i pół samochodu a nadal się grzeje.
Potrzebuje schematu elektrycznego Peugeota 306 1.4 XR KAT z 2001 roku. Jest to wersja bez klimatyzacji z jednym wentylatorem.
Z samochodem od samego początku był problem z tym że się grzeje.
W lato samochód jest prawie nie do jazdy. Nagrzewa się do 90 stopni, przy około 98*C włącza się wentylator, a przy 100*C zapala się ikonka "STOP", teoretycznie należy zgasić silnik, ale gdy się go chwile zostawi to kontrolka gaśnie a temperatura spada dzięki wentylatorowi.
Według mnie wentylator powinien załączać się przy około 92 stopniach, więc jest to dla mnie dziwne że włącza się tak późno. Z tego co się orientuje w tym modelu wentylator chłodnicy ma dwa biegi. Czy ktoś może mi to potwierdzić?
Zrobiłem troche testów penetracyjnych.
1. Odłączenie czujnika temperatury (niebieski) przy termostacie:
Po kilku sekundach od odłączenia kostki zapala się STOP oraz włącza się wentylator (chyba na 2 biegu). Temperatura pokazywana wskazówką na desce pozostaje w stanie takim jaki był - słyszałem że może mieć 2 oddzielne czujniki temperatury. Po podłączeniu ponownie wentylator się wyłącza i gaśnie STOP.
2. Pomiary
(wentylator ma 2 piny - chyba tradycyjnie + i -)
Napięcia na punktach ze schematu itp:
Zgaszony silnik:
1-4:
przekaźnik od chyba drugiego biegu (ten między 1 a 2) włożony: 1,6V
przekaźnik od chyba drugiego biegu wyjęty: 0V.
Przekaźnik włączałem ręcznie przestawiając styk i włączał wentylator więc to na pewno ten. Dziwi mnie to 1,6V nie wiadomo skąd, skoro styk jest rozwarty.
2-3 - szczerze mówiąc nie pamiętam, chyba 0V (na obu stykach cewki).
Zapalony silnik.
I tu sie dzieją niezłe jaja.
1-4 - gdy nic nie ruszam to 14.3V a wentylator nie kręci (temperatura ~30*C)
1-4 - gdy ręcznie przestawie styk przekaźnika to 14.5V i wentylator startuje. Jakim cudem różnica 0.2V coś mu zmienia? Skąd to 14.3V gdy nie ma zasilania z przekaźnika? Czyżby gdzieś znajdowało się to co narysowałem na czerwono, jakaś tajemnicza opornica czy coś w tym stylu?
2-3 - cewka przekaźnika sterowana jest zerem - gdy ma nie chodzić po obu stronach ma +12V - różnica 0V więc przekaźnik rozwarty. Gdy wyjmiemy kostke czujnika temperatury lub silnik rozgrzeje sie do ~98* wówczas jeden pin jest zwierany do masy i cewka zwiera przekaźnik.
Najważniejsze pytanie - czy to co się dzieje jest prawidłowe, czy w tym modelu są dwa biegi i pierwszy u mnie nie działa. Na to na mój rozum wygląda.
Prosił bym o pomoc jakąkolwiek.
Do wentylatora dochodzą dwa przewody - oba w kolorze żółto zielonym (jak PE), następnie wchodzą w całą wiązkę z której wychodzi milion przewodów o tym samym kolorze. Szukałem przejścia między punktem 1 a czymkolwiek innym - jest tylko na tym styku przekaźnika który znajduje się pod maską i o którym pisałem wyżej. W bezpiecznikach i przekaźnikach w kabinie nie ma przejścia z niczym. Tester przejścia przy jednym bezpieczniku 10A w skrzynce pod maską pokazał mi wartość oporu kilkaset omów, lecz to chyba nie ma związku - raczej pierwszy bieg potrzebował by większego prądu do ruszenia wentylatorem.
Bezpieczniki wszystkie sprawne.
Pozdrawiam i liczę na jakikolwiek odzew. Mechanik męczy się z tym od 2 lat, wymienił chłodnice, termostat i pół samochodu a nadal się grzeje.