Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Peugeot 306 1.4 XR KAT 2001 - Wentylator chłodnicy działa w dziwny sposób

Helec 05 Kwi 2016 22:34 2667 6
  • #1 05 Kwi 2016 22:34
    Helec
    Poziom 8  

    Witam
    Potrzebuje schematu elektrycznego Peugeota 306 1.4 XR KAT z 2001 roku. Jest to wersja bez klimatyzacji z jednym wentylatorem.
    Z samochodem od samego początku był problem z tym że się grzeje.
    W lato samochód jest prawie nie do jazdy. Nagrzewa się do 90 stopni, przy około 98*C włącza się wentylator, a przy 100*C zapala się ikonka "STOP", teoretycznie należy zgasić silnik, ale gdy się go chwile zostawi to kontrolka gaśnie a temperatura spada dzięki wentylatorowi.

    Według mnie wentylator powinien załączać się przy około 92 stopniach, więc jest to dla mnie dziwne że włącza się tak późno. Z tego co się orientuje w tym modelu wentylator chłodnicy ma dwa biegi. Czy ktoś może mi to potwierdzić?

    Zrobiłem troche testów penetracyjnych.
    1. Odłączenie czujnika temperatury (niebieski) przy termostacie:
    Po kilku sekundach od odłączenia kostki zapala się STOP oraz włącza się wentylator (chyba na 2 biegu). Temperatura pokazywana wskazówką na desce pozostaje w stanie takim jaki był - słyszałem że może mieć 2 oddzielne czujniki temperatury. Po podłączeniu ponownie wentylator się wyłącza i gaśnie STOP.

    2. Pomiary
    (wentylator ma 2 piny - chyba tradycyjnie + i -)

    Peugeot 306 1.4 XR KAT 2001 - Wentylator chłodnicy działa w dziwny sposóbschema..jpg Download (43.82 kB)

    Napięcia na punktach ze schematu itp:

    Zgaszony silnik:

    1-4:
    przekaźnik od chyba drugiego biegu (ten między 1 a 2) włożony: 1,6V
    przekaźnik od chyba drugiego biegu wyjęty: 0V.

    Przekaźnik włączałem ręcznie przestawiając styk i włączał wentylator więc to na pewno ten. Dziwi mnie to 1,6V nie wiadomo skąd, skoro styk jest rozwarty.

    2-3 - szczerze mówiąc nie pamiętam, chyba 0V (na obu stykach cewki).

    Zapalony silnik.
    I tu sie dzieją niezłe jaja.

    1-4 - gdy nic nie ruszam to 14.3V a wentylator nie kręci (temperatura ~30*C)
    1-4 - gdy ręcznie przestawie styk przekaźnika to 14.5V i wentylator startuje. Jakim cudem różnica 0.2V coś mu zmienia? Skąd to 14.3V gdy nie ma zasilania z przekaźnika? Czyżby gdzieś znajdowało się to co narysowałem na czerwono, jakaś tajemnicza opornica czy coś w tym stylu?

    2-3 - cewka przekaźnika sterowana jest zerem - gdy ma nie chodzić po obu stronach ma +12V - różnica 0V więc przekaźnik rozwarty. Gdy wyjmiemy kostke czujnika temperatury lub silnik rozgrzeje sie do ~98* wówczas jeden pin jest zwierany do masy i cewka zwiera przekaźnik.

    Najważniejsze pytanie - czy to co się dzieje jest prawidłowe, czy w tym modelu są dwa biegi i pierwszy u mnie nie działa. Na to na mój rozum wygląda.

    Prosił bym o pomoc jakąkolwiek.
    Do wentylatora dochodzą dwa przewody - oba w kolorze żółto zielonym (jak PE), następnie wchodzą w całą wiązkę z której wychodzi milion przewodów o tym samym kolorze. Szukałem przejścia między punktem 1 a czymkolwiek innym - jest tylko na tym styku przekaźnika który znajduje się pod maską i o którym pisałem wyżej. W bezpiecznikach i przekaźnikach w kabinie nie ma przejścia z niczym. Tester przejścia przy jednym bezpieczniku 10A w skrzynce pod maską pokazał mi wartość oporu kilkaset omów, lecz to chyba nie ma związku - raczej pierwszy bieg potrzebował by większego prądu do ruszenia wentylatorem.

    Bezpieczniki wszystkie sprawne.

    Pozdrawiam i liczę na jakikolwiek odzew. Mechanik męczy się z tym od 2 lat, wymienił chłodnice, termostat i pół samochodu a nadal się grzeje.

    0 6
  • Megger
  • Pomocny post
    #2 05 Kwi 2016 22:57
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Opornika/rezystora można szukać w okolicy
    wentylatora i chłodnicy.

    1
  • Megger
  • #3 05 Kwi 2016 23:12
    Helec
    Poziom 8  

    Niestety w okolicach chłodnicy niczego nie ma, 2 przewody, które lecą od kostki podłączanej do chłodnicy tak jak mówiłem wchodzą w całą wiązkę przewodów pod lampą a następnie w sumie nie bardzo widać gdzie lecą :/

    0
  • Pomocny post
    #5 05 Kwi 2016 23:29
    Damnian
    Poziom 34  

    Opornik pierwszego biegu znajduje się przed chłodnica, widać go przez grill po lewej stronie. Opornik to taka dzina kostka a w środku gruby drut więc prawdopodobnie będzie problem ze stykiem.. Druga opcja to bezpiecznik od chłodnicy sprawdzałeś ?

    0
  • #6 06 Kwi 2016 06:46
    Helec
    Poziom 8  

    Wszystkie bezpieczniki które spotkałem są sprawne (te w kabinie pod kierownicą i nad lewym nadkolem) .
    Peugeot 306 1.4 XR KAT 2001 - Wentylator chłodnicy działa w dziwny sposób

    Wiązka od wentylatora to ta chuda w centrum zdjęcia całkiem na dole. Jak widać wchodzi ona w podloznice i ślad o nie ginie bo nie ma tam dalej dostępu. Przy chłodnicy ani grillu nie zauważyłem żadnej kostki ani nawet przewodów.

    Jakaś inna opcja gdzie to może byc?

    A wie ktoś może jak działa 1 bieg?
    Bezpiecznik-przekaźnik (uruchamiany komputerem)-opornica-wentylator? Jeśli tak to gdzie może być ten przekaźnik który włącza 1 bieg?

    A to napięcie które jest na wtyczce cały czas - czyżby 1 bieg był sterowany prądowo?

    0
  • #7 05 Maj 2016 19:46
    Helec
    Poziom 8  

    Przebadałem dość dokładnie wszystko i nie ma nigdzie nic co by sterowało pierwszym biegiem wentylatora chłodnicy.
    Wentylator włączał się przy 95-96 stopniach, było to za późno.
    W moim pugu jest czujnik temperatury 3 pinowy, między 2-3 jest termistor, między 1 a masą auta jest jeszcze coś innego (termistor który chyba steruje wyświetlaniem temperatury).
    Zająłem się głównie mierzeniem pinów 2-3 od termistora. Przy 95 stopniach rezystancja wynosiła ~380ohm, przy 91-92 około 420ohm.

    Wpadłem na pomysł aby zmienić charakterystykę czujnika.
    Moim założeniem było aby przy ~91 stopniach włączał się wentylator, czyli komputer powinien myśleć że temperatura wynosi ~96 stopni.

    Zatem w sumie nic prostszego - 420 ohmów trzeba było zmienić na 380.
    Dołączyłem równolegle rezystor 3,3k ohma. Według rachunków wyszła rezystancja zastępcza przy 420 ohmach czujnika 378 ohmów. Wtedy włączał się wentylator.

    Już chciałem przeboleć to że temperatura na desce również będzie zaniżona, ale jak się okazało termistor między pinami 2-3 steruje tylko wentylatorem, a jak wspomniałem wyżej temperaturę na desce mierzy pin 1-masa auta - a przynajmniej tak mi się wydaje bo po odłączeniu czy podłączeniu rezystora na desce brak zmian a moment załączenia wentylatora owszem.

    Tak czy siak to teraz działa.
    Rezystor między przewód 2 i 3 (te w jednakowym kolorze).
    Działa tak jak chce :D
    Temat zamykam ;)

    Peugeot 306 1.4 XR KAT 2001 - Wentylator chłodnicy działa w dziwny sposób


    EDIT:
    Pare faktów jakiś czas temu wynikło. Mój czujnik temperatury pokazywał nieprawidłową temperaturę na desce - zaniżał ją o 10 stopni więc silnik na prawdę mocno się przegrzewał (pokazywał 110 st czyli mogło być i 120).
    Po wymianie czujnika chcąc zmienić aby wentylator włączał się przy około 96 st rezystor zmieniłem na z tego co pamiętam 2,5kOhm. Jest gites, wyłącza się przy około 92. Problem przegrzewania ustał.

    Dla osób które chcą tak zrobić - konieczne jest danie rezystora z przekaźnikiem, aby dołączał się do układu dopiero po jakiejś tam temperaturze.
    Ja to rozwiązałem tak że mam instalacje gazową z własnym czujnikiem - przy 35 st przełącza się na gaz i na reduktorze pojawia się 12V - tam podłączyłem cewke przekaźnika którego styki dołączają rezystor do czujnika.
    Jest to konieczne bo:
    Termistor w około 20st ma 20K Ohm - dużo. A my wrzucamy równolegle 2,5K co daje rezystancje wypadkową na pewno mniejszą niż 2,5K. Jak na moje oko komputer widzi wtedy około 60 st temperature silnika - a co się z tym wiąże? Brak ssania i brak możliwości odpalenia na zimnym silniku - w lato sie prawie nie da a co dopiero w zimę.

    Edit2:
    Wygląda na to że wszystko to co dzieje się wyżej spowodowane może być tym, że jacyś magicy chyba zamienili mi sterowniki i całą wiążke do nich (nie wiem czy to możliwe) lub po prostu zrobili zmiany w oprogramowaniu czy coś...
    W każdym razie - komputer ma sterowanie wentylatorem dwubiegowe, a instalacja w aucie jest jednobiegowa. Efekt jest taki że gdy komputer włącza 1 bieg nic się nie dzieje, a gdy włącza drugi bieg wtedy włączany jest przekaźnik i wentylator odpala - ale to dzieje się dopiero przy 110-115 stopniach - w korku nie daje rady zbić temperatury i zapalał się stop aż poszła uszczelka pod głowicą.

    0