Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania R420 2007r E4 - Nie hamuje lewe tylne koło

ravelk 06 Kwi 2016 11:34 897 13
  • #1 06 Kwi 2016 11:34
    ravelk
    Poziom 9  

    Witam,
    Tak jak w temacie Nie hamuje lewe tylne koło, od czego zacząć gdzie szukać przyczyny? Dziękuję za podpowiedzi .
    Pozdrawiam

    1 13
  • Testo
  • #2 06 Kwi 2016 11:56
    arturavs
    Poziom 39  

    Jaki zacisk hamulcowy? Jak wyglądają tarcze/klocki? Wycieków powietrza nie ma? Ręczny działa? Co sprawdziłeś?

    Przyczyn może być wiele.

    0
  • Testo
  • #3 29 Gru 2018 22:44
    ravelk
    Poziom 9  

    Witam
    Uaktualniam wpis, otóż po diagnostyce sprawdzenia hamulców okazuje się że słabo albo w ogóle nie hamuje tylne lewe koło i prawe przednie. Sprawdzałem zaciski , siłowniki i wszystko działa jak należy... NA hamulcu ręcznym pokazuje na odwrót że nie hamuje lewe przednie i tylne prawe koło. Czy To wina jakiegoś modułu ? Sterownika powietrza? Gdzie czego szukać ? Dodam że świeci się kontrolka abs..... Czy może to być przyczyną ? Czujnik do wymiany ?
    Z góry dziękuję za odpowiedzi.
    Pozdrawiam wszystkich serdecznie. :)

    0
  • #4 29 Gru 2018 23:49
    darfur5
    Poziom 30  

    Często zdarza się , że w siłowniku skorodowała i pękła sprężyna w komorze hamulca zasadniczego co powoduje niedostateczne wysunięcie się trzpienia siłownika a co za ty idzie słabe hamowanie. Może też być wina regulatora ( łapki) w zacisku który nie reguluje skoku , to tak po stronie mechanicznej.Jeśli masz błędy w ABS to pochwal się nimi na forum." :D "tyle czasu bez hamulców !!Jest też możliwe ,że " ktoś" zaślepił dopływ powietrza do siłowników lub nie wkręcił śruby odprężającej sprężynę hamulca ręcznego .

    0
  • #5 30 Gru 2018 07:38
    piotr budzowski
    Poziom 23  

    Tam gdzie niema ręcznego wymień siłowniki a gdzie niema nożnego zaciski.

    0
  • #6 30 Gru 2018 10:35
    ravelk
    Poziom 9  

    darfur5 napisał:
    Często zdarza się , że w siłowniku skorodowała i pękła sprężyna w komorze hamulca zasadniczego co powoduje niedostateczne wysunięcie się trzpienia siłownika a co za ty idzie słabe hamowanie. Może też być wina regulatora ( łapki) w zacisku który nie reguluje skoku , to tak po stronie mechanicznej.Jeśli masz błędy w ABS to pochwal się nimi na forum." :D "tyle czasu bez hamulców !!Jest też możliwe ,że " ktoś" zaślepił dopływ powietrza do siłowników lub nie wkręcił śruby odprężającej sprężynę hamulca ręcznego .


    Dzięki darfur za odpowiedź,
    Otóż siłownik pracuje dobrze " regulator lub łapka" wysuwa "lornetki" i cofa je z powrotem . Jeśli chodzi o śrubę tą z tyłu siłownika jest dokręcona.
    Powietrze dochodzi do siłownika nie jest zaślepione. Po odkręceniu siłownika i naciśnięciu pedału hamulca trzpień wysuwa się z siłownika i wraca.
    Błędy jakie są aktywne to BMS 26153 i BMS 31431
    Znalazłem tu na forum takie informacje odnośnie tych błędów :
    błąd 26153

    Czujnik prędkości koła, obwód koła 3

    Usterka elektryczna.

    • Zwarcie lub przerwa w obwodzie wskutek uszkodzenia wiązki przewodów, złącza lub czujnika prędkości koła.
    • Usterka modułu sterującego.

    Zapala się lampka ostrzegawcza ABS i kilka funkcji użytkownika związanych z układem hamulcowym nie działa prawidłowo.

    • Sprawdź i wykonaj pomiary na złączach, w wiązkach przewodów i czujnikach prędkości kół, by stwierdzić czy wystąpiło zwarcie lub przerwa w obwodzie.
    • Zmierz rezystancję czujnika prędkości koła. Rezystancja powinna wynosić pomiędzy 1000 a 1300 Ω.
    Jeśli nie stwierdzono usterki w czujnikach prędkości kół ani w przewodach, wymień moduł sterujący.

    31431; czujnik zużycia klocków, zbyt duża różnica między kołami na tej osi

    0
  • #7 30 Gru 2018 10:46
    arturavs
    Poziom 39  

    ravelk napisał:
    Otóż siłownik pracuje dobrze " regulator lub łapka" wysuwa "lornetki" i cofa je z powrotem


    To, że "lornetki" się wysuwają wcale nie znaczy że samoregulator jest sprawny.
    Cofnij regulator do końca, wyjmij klocki, zmierz odległość między grzybkami a przeciwną obudową zacisku. Naciśnij kilka-kilkanaście razy mocno hamulec.
    Zmierz ponownie. Jeśli odległość się nie zmniejszyła to regulator na złom.

    0
  • #8 30 Gru 2018 19:15
    ravelk
    Poziom 9  

    [quote="arturavs"]

    ravelk napisał:
    Otóż siłownik pracuje dobrze " regulator lub łapka" wysuwa "lornetki" i cofa je z powrotem


    To, że "lornetki" się wysuwają wcale nie znaczy że samoregulator jest sprawny.
    Cofnij regulator do końca, wyjmij klocki, zmierz odległość między grzybkami a przeciwną obudową zacisku. Naciśnij kilka-kilkanaście razy mocno hamulec.
    Zmierz ponownie. Jeśli odległość się nie zmniejszyła to regulator na złom.[/quote

    Dzięki za podpowiedź, a czy muszę wyjąć klocki żeby to sprawdzić ? Dzisiaj podnosiłem koło i kiedy naciskam na hamulec nożny koło hamuje , kiedy zaciągam hamulec ręczny również koło hamuje oczywiście przy kręceniu ręką.... Czy możliwe że teraz jak dokręciłem śrubę regulatora na klucz 10, i odpuszczeniu jednego obrotu będzie teraz hamowało ? Czy dojdzie do pewnego momentu i z powrotem samoregulator zatrzyma się ?
    Czy jedynym pewnym sposobem jest wyjęcie klocków i zmierzenie odległości między grzybkami a zaciskiem ?
    Dziękuje za odpowiedź.

    0
  • #9 30 Gru 2018 19:26
    arturavs
    Poziom 39  

    Zacznijmy od tego, że żadnych hamulców w zacisku nie regulujesz.

    ravelk napisał:
    Czy możliwe że teraz jak dokręciłem śrubę regulatora na klucz 10, i odpuszczeniu jednego obrotu będzie teraz hamowało ?


    Jedynym zadaniem tej śruby jest cofnięcie grzybków w celu wyjęcia/wymiany klocków hamulcowych. Nie służy do jakiejkolwiek regulacji. Od tego jest samoregulator.
    Tacy co regulowali to nie raz spalili hamulce, a nawet i cały pojazd.

    0
  • #10 30 Gru 2018 19:44
    kwok
    Poziom 39  

    ravelk napisał:
    Dzięki za podpowiedź, a czy muszę wyjąć klocki żeby to sprawdzić ? Dzisiaj podnosiłem koło i kiedy naciskam na hamulec nożny koło hamuje , kiedy zaciągam hamulec ręczny również koło hamuje oczywiście przy kręceniu ręką.... Czy możliwe że teraz jak dokręciłem śrubę regulatora na klucz 10, i odpuszczeniu jednego obrotu będzie teraz hamowało ? Czy dojdzie do pewnego momentu i z powrotem samoregulator zatrzyma się ?

    Zrobiłeś to co ja bym zrobił żeby się nie narabiać. Jeśli winny jest samoregulator to po odkręceniu i potem deptaniu hamulca ta śrubka na 10 nie będzie się kręcić (jak jest sprawny to co depnięcie obraca się troszkę). Jak ją dokręcisz i troszkę cofniesz to będą hamulce do czasu starcia się klocków o 2 może 3mm.

    0
  • #11 01 Sty 2019 17:07
    ravelk
    Poziom 9  

    Dzięki za podpowiedź , sprawdziłem samoregulator działa "śrubka" obraca się a kapsle wysuwają się. Założyłem nowe klocki z obu stron pojeżdżę z miesiąc i z powrotem wjadę na rolki zobaczę jakie będą rezultaty. Mam jeszcze pytanie czy świecący się błąd abs może mieć coś wspólnego ze złym rozdzieleniem powietrza na hamulce ?

    0
  • #12 01 Sty 2019 21:13
    Under_Pressure
    Poziom 11  

    Nie. ABS zapobiega tylko zablokowaniu koła.

    0
  • #13 02 Sty 2019 19:59
    darfur5
    Poziom 30  

    Under_Pressure napisał:
    Nie. ABS zapobiega tylko zablokowaniu koła.
    To prawda, ABS ma taką funkcję w pojeździe ale gdy zgłasza usterkę to trzeba ją usunąć bo jak sam autor tematu zauważył przy niektórych błędach tego systemu pewne jego funkcje są wyłączone, czyli układ hamulcowy jest niesprawny.

    0
  • #14 03 Sty 2019 06:52
    arturavs
    Poziom 39  

    Równie dobrze może być uszkodzony np. modulator ABS i też lampka będzie się świecić sygnalizując usterkę.

    0