Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TespolTespol
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przepustnica, z ktorej latwo mozna zczytac polozenie za pomoca arduino

09 Apr 2016 17:03 804 15
  • Level 4  
    Witam, robie swoj wymarzony projekcik - 126p elegant na wtryskach i mam problem z dobraniem taniej i latwej w odczytaniu (jej) polozenia przepustnicy.
    Czy moze polecicie cos, co pasowalo by pod dany silniczek, najlepiej lub ewentualnie jak obsluzyc przepustnice, np. z VW Polo 1.0, interesuje mnie takze jakie napiecie, gdzie podac, by tego nie popalic? Silnik ma dzialac na MPI, a nie SPI i to moja fanaberia, ale moja i nie chce tutaj zobaczyc komentarzy typu, uwazaj bo dostaniesz w pysk z korby lub, ze to nie zadziala. Chce sobie zgrac wszystko po taniosci, a nie inwestowac w multiindzekty, czy inne wynalazki za gruba kase, a przy okazji nauczyc sie tunerstwa na swoim wlasnym przykladzie.
    Prosze o odpowiedzi, dobre rady mile widziane i pozdrawiam wszystkich majsterkowiczow! :idea:
    Do you have a problem with Arduino? Ask question. Visit our forum Arduino.
  • TespolTespol
  • Level 27  
    Ale co Ty chcesz dokładnie zrobić? Jeśli potrzebujesz czujnika to w przepustnicy należy zamontować enkoder w formie potencjometru. Jego obrót będzie sygnalizował zmianę ustawień przepustnicy.
    Enkoder zamawiałem za 2zł z dostawą z Aliexpress. Ale lepiej kup na allegro to nie bedziesz musiał czekać tygodniami na dostawę.
    Nie wiem jaka siła utrzymuje przepustnicę w danej pozycji i jak dokładnych odczytów potrzebujesz.
  • TespolTespol
  • Level 43  
    W starych przepustnicach były potencjometry w nowszych spotyka sie czujniki bezstykowe indukcyjne, choć zazwyczaj brak do tego dokumentacji, czasami jest wyjście napieciowe.

    strikexp wrote:
    Jeśli potrzebujesz czujnika to w przepustnicy należy zamontować enkoder w formie potencjometru.
    Autor szuka czegoś gotowego bo w handlu jest tego mnóstwo, a samemu zrobić na tyle solidnie, żeby działało niezawodnie w samochodzie (drgania, błoto, kurz, skrajne temperatury) wcale nie jest łatwo.
    Niestety majsterkowiczów ostatnio coraz mniej, a większość użytkowników/sprzedawców/naprawiaczy nie wie jak działają podzespoły których używają/sprzedają/montują.
  • Level 43  
    Kolego kup w pełni sterowalną przepustnice bez linki.
    Ma wbudowane potencjometry, sterowanie w układzie serwa programowego z kontrolą prądu silnika przepustnicy.

    Banał.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Wtryskowiec wrote:
    126p elegant na wtryskach


    Mam pytanie jaki robisz ukłąd pomiaru obciążenia silnika? MAF ,MAP, Mapy ?

    Dodano po 42 [sekundy]:

    Po trzecie czy modyfikujesz mechanicznie głowice , bo seria ma małą przepuszczalność powietrza.
  • Level 4  
    Myslalem takze o tym enkoderze ale nic mi to nie da w tej gaznikowej przepustnicy wiec dlatego szukam takiej ktora dala by mi sygnal na PWM gdy pociagne za linke i przekazywala ten sygnal do mojego programiku= wtryskiwaczy o dluzszym czasie psykania, a mapy beda moje pionierskie metoda prob i bledow (jak narazie pomyslow ciagle mi przybywa) (i zawsze takie gow*o chcialem zrobic :D). co do przeplywki i modyfikacji glowicy to na razie chce ogarnac *temat* na seryjce, a jak wszystko mi pojdzie po mysli to bede kombinowal z przeplywomierzami i innymi bajerami.. (turbinami ale juz w mocniejszych silnikach np garbusa :D (https://www.youtube.com/watch?v=6NnqHatmoKI&nohtml5=False )) .
    Co do dalej to tej ow przepustnicy :D chce ja zamontowac w dolocie kilkanascie centymetrow przed wtryskami tylko cholera nie wiem jaka wybrac najlepiej i zeby byla latwa do odczytania przez program.. . Zeby nie byl to az taki temat rzeka to wkleje tu obrazek przepustnicy ktora chce kupic.. (sory za ciecie linku ale w googlach sa strasznie dlugie) http://tnij.org/l5nqmm3 . Z tego co widze ma ona 3 piny tylko chodzi mi o to jak i gdzie i co podpiac zeby nie przedobrzyc bo ja bym odrazu napiecie z aku tam pociagnal, widzialem takze 6 pinowe ale to chyba sa te wlasnie czysto elektroniczne(chyby, nie wiem). Prosze o jakies sugestie itd ;) Dzieki za odpowiedzi ( nie spodziewalem sie ze to forum jest takie rozgadane) i Pozdro dla majsterkowiczow :)
  • Level 4  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Kolego kup w pełni sterowalną przepustnice bez linki.
    Ma wbudowane potencjometry, sterowanie w układzie serwa programowego z kontrolą prądu silnika przepustnicy.

    Banał.


    Co do tej przepustnicy to moze masz cos konkretnego na mysli? i jak pozniej to polaczyc z pedalem gazu.. tzn czy bedzie mial za to odpowiadac za to jakis potencjometr wciskowy? ogolnie to w tej przepustnicy ciagle meczy mnie problem z odczytem danych...
  • Helpful post
    Level 43  
    Kolego pedał gazu to potencjometr podobnie jak potencjomtr w przepustnicy.

    Po prostu odczytujesz ich położenie procesorem.

    Przepustnica z vW 1,4 1,6 16v , nowe peugeoty, ople wszystko teraz to ma.
  • Level 4  
    w takim razie sprawa nieco mi sie rozjasnila, tyle ze nie wiem jak zczytac sygnal z tej przepustnicy ( zostawmy juz ten pedal gazu) nigdzie nie moge znalezc informacji o pinach lub jakos zle tego szukam.......
  • Level 43  
    Po 36 sekwncyjny wtrysk w tym przypadku jest trudny do zrobienia bo nie masz szygnału identyfikacji cylindra.
    Czyli full grup co najwyżej, po następne biżuteria silnika nie doda mu mocy , jedynie grube mody mechaniki sprawią że te dodatki świecidełka wycisną 7 poty z silnika.

    Projekt do du......
    Bardziej efektywne jest swapowanie innej jednostki, przynajmniej te 1000rbh sprawią że kaszlak będzie jechał a nie turlał się.
  • Level 4  
    a dokladnie chodzi mi o to ktore sa zasilajace ( + i -) i ktory/e odpowiada/ja za odczyt danych z samej przepustnicy. Lub ewentualnie gdybys mial lepszy pomysl to takze nie pogardze ;)

    Dodano po 6 [minuty]:

    Sygnal bede zczytywal za pomoca czujnika halla ustawionego naprzeciw kol zebatych od zamachu a w programie ustawie sobie kolejnosc if-ami ;) wiem ze bardziej efektywne beda inne jednostki ale mam owa i nie mam duzo pieniedzy na jakies lepsze silniki ale najwazniejsze jest to ze tego mi nie szkoda a jest to na 100% wykonalne, dzieki za sugestie :))