Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator obrotów silnika pradu stałego łódki

mecenas86 10 Apr 2016 12:52 1464 4
  • #1
    mecenas86
    Level 11  
    Witam wszystkich,

    znajomy posiada silnik do łódki o parametrach 12V, 55 Ibs (ok. 540W) zasilany ze standardowej baterii do łódek.
    Za pomocą manetki może ustawiać prędkość do przodu i do tyłu w skali co 10%.

    Okazuję się jednak, że w momencie gdy ustawi prędkość na minimalną ta dla niego jest za duża.
    Poprosił mnie o doinstalowanie regulatora obrotów tego silnika, tak aby mógł ustawić prędkość mniejszą niż za pomocą manetki.

    Szukałem po forach rozwiązania, które mógłbym zastosować, ale w pewnym momencie pogubiłem się.

    Chciałbym was prosić o pomoc w doborze gotowego regulatora obrotów, który będę mógł zainstalować w tym urządzeniu.
    Mam na myśli dodatkowe urządzenie, które będzie posiadało potencjometr (nie musi posiadać możliwości połączenia z manetką).
  • #3
    mecenas86
    Level 11  
    OK, dzięki wielkie.

    Ale przy wykorzystaniu tego regulatora nie będę miał obrotów w tył (które mogę ustawić na manetce).
  • #4
    luke666
    Level 33  
    mecenas86 wrote:
    Mam na myśli dodatkowe urządzenie, które będzie posiadało potencjometr (nie musi posiadać możliwości połączenia z manetką).

    mecenas86 wrote:
    Ale przy wykorzystaniu tego regulatora nie będę miał obrotów w tył (które mogę ustawić na manetce).

    Jak dla mnie jedno wyklucza drugie. Zmiana kierunku obrotów odbywa się przez zmianę polaryzacji napięcia na silniku. Można to zrobić na dwa sposoby:
    - mostek H na tranzystorach
    - przekaźnik/przełącznik DPDT

    Dla Ciebie prościej będzie zrobić drugą opcję, ale może być problem z dostaniem osprzętu na taki prąd. Poradzić powinien sobie taki przekaźnik http://www.tme.eu/pl/details/t92p11d22-12/prz...gn-wysokopradowe/te-connectivity/5-1393211-3/
    Jeśli przełączeń obrotów będzie się dokonywało przy wyłączonym silniku, to zestyki nie powinny się przegrzać podczas pracy z pełną mocą.
    Przekaźnik podłączasz wtedy tak:
    Regulator obrotów silnika pradu stałego łódki
    Styki podłączone tak, by podanie napięcia na cewkę zmieniało kierunek obrotów na lewy - dzięki temu przekaźnik nie będzie zużywał prądu przy płynięciu do przodu. Równolegle do cewki przekaźnika dioda w kierunku zaporowym.
  • #5
    Freddy
    Level 43  
    Spróbuj zasilic z akumulatora 6V.