Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmywarka Bosch SGI53E25eu - Cieknie pompa myjąca

mirwit2 10 Kwi 2016 18:08 1860 10
  • #1 10 Kwi 2016 18:08
    mirwit2
    Poziom 8  

    Pompa spustowa nie wyłączała się. Dzięki forum, po nitce do kłębka, zlokalizowałem, że cieknie z pompy myjącej. Przystąpiłem do jej demontażu i utknąłem w momencie uwiecznionym na poniższym obrazku.
    Po tym, jak pociągnąłem w dół pompę, z wylotu zbiornika (powyżej strzałki) wyciągnął się gumowy kołnierz-uszczelka, na którym zawisła pompa.
    Wygląda to tak, jakby zarówno w wylocie zbiornika, jak i na wlocie do pompy, ten kołnierz był przyklejony/zgrzany. Fragment kołnierza na wlocie do pompy - tam gdzie wskazuje strzałka - to jakby plastikowa obejma. Nie daję rady go zsunąć.

    1. Proszę o radę jak odłączyć pompę od kołnierza (tym samym od wylotu zbiornika).
    Czy po prostu przeciąć kołnierz? Żeby potem wsadzić nowy kołnierz (są takie?) do wylotu zbiornika i na wlot pompy, to będą musiał ten stary jakoś wyskrobać? Czym potem to sklejać? Co kupić jako ten kołnierz-uszczelkę?

    2. Załóżmy że już wyciągnę tę pompę. Cieknie pomiędzy połączeniem części plastikowej i metalowej (czyli pomiędzy pompą i jej silnikiem). Jak ten przeciek zlikwidować? Co trzeba kupić?

    Numer na pompie:5600.054821. Pompa nie wygląda na zniszczoną (brak osadów, nie hałasowała).
    Zmywarka Bosch SGI53E25eu - Cieknie pompa myjąca

    0 10
  • #2 11 Kwi 2016 10:44
    goofer00
    Poziom 10  

    Zdjęcie jest niewidoczne ale jak sie domyślam masz pompe podwieszaną,są tam takie obejmy metalowe na tych kołnierzach i zapierając o nie śrubokręt zsuniesz je z pompy,lepiej nic nie ucinaj.A co do pompy to jest rozbieralna niekiedy wystarczy je wyczyscić no ale nie zawsze sie to udaje.

    0
  • #3 12 Kwi 2016 12:33
    mirwit2
    Poziom 8  

    Dzięki goofer00, ale nie ma żadnych metalowych obejm na kołnierzu u góry.
    Owszem na kołnierzu łączącym wylot pompy z grzałką (na zdjęciu, z lewej strony, jest widoczny ten wylot pompy) była opaska i po jej zdjęciu łatwo zsunąłem gumowy kołnierz.
    Natomiast u góry – jak widać na zdjęciu po powiększeniu (dziś zdjęcie jest widoczne) – jest silnie dopasowany plastikowy (twardy) kołnierz, przechodzący potem (powyżej strzałki) w gumowy.
    Może jednak ktoś miał z tym do czynienia i mi podpowie jak go ściągnąć z pompy?

    0
  • Pomocny post
    #4 15 Kwi 2016 09:31
    goofer00
    Poziom 10  

    Tak jego można też zsunąć,musisz zaprzeć śrubokręt i zsunąć tą tuleje gumowo/plastikową pamiętaj żeby nieporysować tego białego plastiku.

    0
  • #5 19 Kwi 2016 21:22
    mirwit2
    Poziom 8  

    Z śrubokrętem goofer00'a poszło. I nic nie popsułem :D.
    Po rozebraniu pompy okazuje się, że nie cieknie na o-ringu, ale przez uszczelniacz na wale - w stronę obudowy silnika. Chyba to nawet konstrukcyjnie jest przewidziane, bo na metalowej obudowie silnika utworzony jest pionowy rowek, od osłony łożyska wału w dół - widać, że tamtędy ściekała woda.
    Tylko nie wiem czy cieknie pomiędzy uszczelniaczem i wałem (osią) pompy czy pomiędzy uszczelniaczem i korpusem pompy.

    W tym pierwszym potrzebny jest albo: a) nowy uszczelniacz, albo dodatkowo jeszcze b) nowy wirnik pompy ze ślizgiem, którym wirnik opiera się o uszczelniacz. W tym drugim przypadku wystarczyłoby skleić uszczelniacz z korpusem.
    Jak uważacie: opcja a), a)+b), czy też wariant drugi?

    Może kupić to?: http://czescipralekagdhurtownia.bazarek.pl/op...emens-wszystkie-turbiny-pomp-pompy-rozne.html (chyba będzie pasować?)
    Załatwiłoby zarówno a) jak i wariant drugi.

    Poza tym wewnątrz korpus pompy jest lekko "sparszywiały". Plastik w dolnym obszarze pompy (tam zalega woda?) jest chropowaty, są popękane pęcherze (zupełnie jak na skórze od poparzenia). Myślę że nie zaszkodzi trochę to przeszlifować. Co sądzicie?

    0
  • #6 27 Kwi 2016 08:04
    goofer00
    Poziom 10  

    Jak wymienisz uszczelniacz to przy składaniu zostaw te opaski metalowe oryginalne posmaruj delikatnie najlepiej wazeliną techniczną te gumowe tuleje i pompa powinna wskoczyć.

    0
  • #7 28 Maj 2016 10:15
    mirwit2
    Poziom 8  

    Trochę to trwało, bo różne ważniejsze sprawy się pojawiły, w międzyczasie każdy w domu zmywał po sobie sam i w sumie braku zmywarki nie zauważyłem :D.
    Kupiłem "zestaw naprawczy", tj. wirnik pompy, uszczelniacz i oring. "Sparszywiały" korpus pompy delikatnie oczyściłem z farfocli, wymieniłem wirnik i uszczelniacz. Złożenie - po tym jak podczas demontażu rozpoznałem (też dzięki zachętom goofera) co i jak - nie sprawiło kłopotu.
    Przed chwilą uruchomiłem zmywarkę - postawiłem ją na stołkach, żeby sprawdzić czy nie cieknie. Trochę ciekła na wylocie z pompy myjącej - docisnąłem opaskę i nie cieknie.

    Ale... W czasie pracy pompy myjącej zmywarka bardzo hałasuje - prawie jak szlifierka. Czyżby łożysko? Czy to można wymienić czy trzeba cały silnik? Suma kosztów (zestaw naprawczy 200 zł + teraz silnik 700? + cośj eszcze wyskoczy?) zaczyna być nieciekawa w stosunku do nowej zmywarki.

    Zaraz szukam po forum na temat "zmywarka hałasuje".

    0
  • #8 28 Maj 2016 10:55
    widaw
    Poziom 17  

    Sprawdź czy nic nie obciera w pompie, moze wirnik na niewłaściwej pozycji? Jeśli łożysko silnika, to myślę że można je wymienić. Ograniczysz koszty.

    0
  • #9 28 Maj 2016 13:09
    mirwit2
    Poziom 8  

    Rozkręciłem silnik. Na razie dostałem się do tylnego łożyska - ślizgowe. Bo jak widać na zdjęciach nie mogę wyciągnąć wirnika :cry: . Z jednej strony oś jest utwierdzona w łożysku kulkowym, a z drugiej strony w wentylatorze (lub czymś podobnym).
    Zmywarka Bosch SGI53E25eu - Cieknie pompa myjąca Zmywarka Bosch SGI53E25eu - Cieknie pompa myjącaZmywarka Bosch SGI53E25eu - Cieknie pompa myjąca

    1. Czy ten wentylator trzeba odkręcić (gwintu nie widać) czy jest na wcisk?

    Panewka łożyska ślizgowego to tuleja metalowa, w którą wchodzi końcówka osi wirnika. Było trochę soli/proszku na brzegu (od zewnątrz) tej tulei. W środku była sucha, bez smaru. To powinno raczej piszczeć, a nie wydawać dźwięk prawie jak krajzega. Teraz się zastanawiam czy to łożysko kulkowe, czy wirnik obciera o stojan? :?:

    2. Czy mogę podłączyć ten silnik bezpośrednio do 230V, żeby sprawdzić czy przesmarowanie panewki łożyska ślizgowego pomogło?

    Dobrze, że program zmywarki "każdy zmywa po sobie" się nie popsuł. Ciekawe jak długo

    0
  • #10 28 Maj 2016 20:44
    widaw
    Poziom 17  

    Łozyska ślizgowe nie wymagają smarowania. Dobrane materiały z których są wykonane - wystarczają.
    Proponuję dokładnie oczyścić.

    0
  • #11 23 Lip 2016 11:46
    mirwit2
    Poziom 8  

    Nie mogłem sobie poradzić z wyjęciem łożyska kulkowego i zaniosłem silnik do serwisu AGD. Fachowiec stwierdził, że naprawa nieopłacalna - będzie więcej kosztować niż nowy silnik i proponuje nowy silnik za 300 zł. Ale okazało się, że jak do Boscha, to nie 300, ale 700 zł. To nie miałoby w ogóle sensu - już wydałem 200 zł na pompę. (Ktoś z forum zaproponował mi wcześniej silnik z używanej zmywarki za 120 zł chyba, ale wtedy nie wiem czy za miesiąc znowu nie będę miał tego samego problemu z łożyskiem).
    Przypomniałem sobie zawieszony na płocie jednej z posesji plakat "Naprawa silników elektrycznych". Tam wymienili mi łożysko za 50 zł (twierdzili że stare wygląda na sprawne) - wystarczyło puknąć ośkę i łożysko zdjęte (ale trzeba wiedzieć gdzie i jak puknąć :)). Przy okazji zwróciłem uwagę, że wirnik silnika lekko jest zardzewiały i poprosiłem, żeby delikatnie go papierem ściernym przeszlifowali w tym miejscu. Chyba to była przyczyna hałasu, który nie był huczeniem, ale coś jakby szlifierka, albo krajzega.
    Po zamontowaniu, podczas odpompowania hałasu już nie ma. Za to dzieje się coś innego :cry: , ale to może w innym wątku. Ten jest do zamknięcia. Jeszcze raz dziękując za porady.

    0