Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

EXCEL - Formatowanie warunkowe

11 Apr 2016 21:21 1860 21
  • Level 14  
    Witam.

    Mam pewien problem i nie mogę nigdzie znaleźć rozwiązania.
    Mianowicie chodzi mi o o formatowanie warunkowe które będzie kolorowało komórki w zależności od wpisanej wartości w innej komórce.
    np. jeżeli komórka A1=4 to kolor 4 komórek z prawej strony zmieni sie na np na czerwony.

    I tak w zależności od wpisanej cyfry tyle komórek zmieni swój kolor.

    Chciałbym to wykorzystać do planowania czasu pracy.
    W załączniku plik, który zobrazuje o co mi chodzi dokładnie.
    Chciałbym uzyskać taki efekt jak w przykładowym pliku.

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Level 14  
    Po szybkim sprawdzeniu wydaje mi sie że jest to to o co mi chodziło.
    Mam tylko pytanie czy jest taka opcja żeby dopisywało mi ilości zaplanowane w poszczególnych komórkach tak jak to zapisałem czy na to juz nie ma szans ??
  • VBA, Excel specialist
    Można to obliczyć formułami, jeżeli wie się jak dokładnie było to liczone (chodzi o szczegółowy algorytm, jak liczba ma się pojawić w każdej komórce, a które komórki mają zostać puste). Ja niestety tego nie wiem.
  • Level 14  
    Dziękuję.

    Jak na ten moment jest super z tym co mam.

    Dodano po 35 [minuty]:

    Mam jeszcze pytanie w jaki sposób teraz to zmodyfikować żebym miał np 100 wierszy w których da się kolorować.

    Dziękuję.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Już sobie poradziłem.

    EDIT
    Mam jeszcze pytanie.

    W jaki sposób zrobić by to formatowanie działało poprawnie jeśli dodam jedną kolumnę na początku arkusza.
    Teraz jak dodaje to koloruje o jedną kolumnę za mało.

    I jeszcze jedno pytanie jak przerobić to formatowanie żeby jak jest wartość 1 w komórce kolorowało tylko jedna komórkę a nie dwie jak jest teraz.

    Dziękuję.

    Scaliłem.
    RADU23
  • Level 14  
    Witam ponownie.

    Po kilkunastu próbach zmiany formuł poległem.
    Niby wydaje się to być proste ale tak nie jest.
    Próbowałem zmienić zakres kolorowania z kolumny X do kolumny BA.
    Wszystkie próby legły w gruzach.
    Nie działa.
    Tzn udało mi się zrobić tak by pasek zmieniał swój kolor do kolumny BA ale pod warunkiem że zacznie kolorowanie w kolumnie X jeśli chcę zacząć kolorowanie od kolumny Y to już nie działa.

    Proszę o podpowiedź jak to zmienić. Przeczytałem już chyba wszystkie możliwe instrukcje dostępne w sieci i nic nie pomogło.

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Level 36  
    Formatowanie warunkowe - z samej definicji znaczy dostosowanie formatowania (w tym i kolor tła) do jakiegoś warunku. Po przejrzeniu Twojego arkusza nie mogę znaleźć ani żadnego warunku, który byłby podstawą zmiany koloru tła, ani jakiś logicznych zależności np. komórki f4 i g4 wyróżnione są tym samym kolorem choć ich wartości są różne tzn. nie mogą spełniać tego samego warunku - chyba, że założysz , że wszystkie komórki w 4 wierszu mają być na czerwono :D .

    Musisz najpierw sformułować WARUNEK wyrażony wartością komórki lub formułą, która musi być spełniona dla tej komórki (np jeśli suma wykonanych na poszczególnych maszynach elementów przekroczy ilość zamówioną to oznacz składniki tej sumy na czerwono itp).

    Jeśli będziesz w stanie sam "pokolorować" ten grafik według określonej reguły - warunku - to excel zrobi to na pewno dobrze, szybciej i automatycznie.

    Dodatkowo musisz poczytać o adresowaniu względnym :idea: , żeby formuły, które wprowadzisz do formatowania warunkowego były użyteczne w całym arkuszu, a nie tylko w jednym wierszu, kolumnie czy jednej komórce.
  • Level 14  
    Mnie chodzi o plik który podesłał kolega Maciej Gonet. W tym pliku wszystko jest ok tylko chce przedłużyć listę kolumn które mają się kolorowa i nie wiem jak to zrobić.
  • VBA, Excel specialist
    Nie zaglądałem tu na forum, stąd trochę spóźniona reakcja.
    Jeśli chcesz dodać lub usunąć kolumny z przodu, to trzeba zmienić w regule formatowania liczby zaznaczone na czerwono, albo wstawić tam licznik kolumn.
    Jeśli chodzi o zmianę zakresu formatowania, to standardowo:
    Formatowanie warunkowe/Zarządzaj regułami/Dotyczy
    A pytania:
    Quote:
    jak przerobić to formatowanie żeby jak jest wartość 1 w komórce kolorowało tylko jedna komórkę a nie dwie jak jest teraz

    nie rozumiem, bo nie wiem, o którą komórkę chodzi (w żadnej nie znalazłem wartości 1).
  • Level 14  
    Witam.

    Chciałbym odświeżyć temat formatowania warunkowego .
    Ta tabela która była stworzona wcześniej faktycznie sie sprawdziła i przeszła juz bardzo dużo modyfikacji.
    Chciałbym wprowadzić jeszcze jedna i nie umiem sobie z nią poradzić.

    Mianowicie teraz jest tak że kratki sa kolorowane z dokładnością do połowy zmiany a chciałbym żeby to było do 0,5 h .
    I teraz jak zrobię sobie żeby mi w kolumnie G pokazywało ilość godzin a nie ilość zmian to tak zrobi mi sie bardzo dokładny plan i zarazem bardzo obszerny. ( to wiem jak zrobić dzielić przez ilość na h a nie na zmianę)

    Żeby przedstawić go pracownikowi to na wydruku nie ma szans.

    Moje pytanie jest takie czy da sie jakoś tak zrobić żeby na podstawie tego dokładnego(z dokładnością do 0,5h) planu w drugim arkuszu w jakiś sposób tworzył się plan taki jak jest teraz ( z dokładnością do połowy zmiany) ???

    Z góry dziękuję za pomoc. :)
  • Level 36  
    pietrass wrote:
    kratki sa kolorowane z dokładnością do połowy zmiany a chciałbym żeby to było do 0,5 h


    Sorry, chciałbym zrozumieć co autor ma na myśli :?: - otworzyłem załączony arkusz i pierwsze wrażenie, że trzeba koniecznie w całym arkuszu uruchomić formatowanie warunkowe ukrywające te tysiące błędów (np dla zakresu całego arkusza formuła =CZY.BŁĄD(A1) nadaje białą czcionkę :wink: ) - zrobiłem tak ale dalej nie rozumiem.

    Czy można prosić o mniejszy przykład, lecz z arkuszem w którym choć ręcznie zaprezentowany będzie pożądany efekt graficzny ?
  • Level 14  
    Faktycznie może mało zrozumiale to napisałem.

    W załączniku plik, który może bardziej to zobrazuje.

    Generalnie chodzi o to że chce tworzyć szczegółowy plan pracy z dokladnością co 0,5h zakładka (plan godzinowy) . Ale wiem ze taki plan zajmuje bardzo dużo kolumn, które ciężko jest wydrukować i przedstawić pracownikom na zmianie. Dlatego tez chciałbym mieć taki plan(tworzony z automatu), który teraz ręcznie zrobiłem w zakładce (plan zmianowy), który ma mniejszą ilość kolumn i to juz jest łatwiejsze do wydruku.

    Pierwsza zakładka (plan godzinowy) przedstawia plan z dokładnością do 0,5 h a druga zakładka(plan zmianowy)przedstawia plan z dokładnością do 0,5 zmiany.

    I tu moje pytanie czy jest taka możliwość by na podstawie zakładki (plan godzinowy), która bym wypełniał ręcznie, Excel sam by tworzył plan w zakładce (plan zmianowy).
    Chodzi mi o jakąś formułę która by pobierała dane z zakładki (plan godzinowy) i tworzyła by to co ja teraz zrobiłem ręcznie w zakładce (plan zmianowy).

    EDIT
    Czy to co napisałem jest zrozumiałe ??
    Bo teraz nie wiem czy sie nie da zrobic tak czy jest to nie zrozumiałe.

    Dziękuję.

    Scaliłem. RADU23
  • VBA, Excel specialist
    Jest prawdopodobne, że dużej ilości pracy, nie każdy chce spędzić czas
  • Level 14  
    Witam ponownie.

    Po raz kolejny chciałbym wrócić do pliku z formatowaniem.
    Mianowicie chodzi mi teraz o to by w pliku, który jest w załączniku po wpisaniu cyfry 1, komórki kolorowały się w lewo a nie w prawo tak jak jest teraz.
    Czy jest możliwa taka modyfikacja ???
    Jeśli tak to czy mogę prosić o wsparcie ??


    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Level 36  
    pietrass wrote:
    po wpisaniu cyfry 1, komórki kolorowały się w lewo a nie w prawo tak jak jest teraz


    Kolega Maciej Gonet przygotował Ci specjalną formułę do planowania produkcji, która w zależności od wartości w kolumnie I , koloruje po wstawieniu jakiejkolwiek liczby (nawet "0") do którejś komórki - zarówno tą pierwszą niepustą jak i odpowiednią liczbę następnych (obojętnie czy puste, czy nie).

    Jaki zatem sens (planistyczny :?: ) miałoby kolorowanie w lewo - planowanie wstecz :?: :D

    Jeśli tak to trzeba by stosownie zmienić formułę - tak aby wartość logiczna prawda generowana była tylko dla komórek po lewo :cry:
  • Level 14  
    Chodzi o to że chciałbym też planować "wstecz" tzn mając termin dostawy do klienta chciałbym wiedzieć kiedy muszę zacząć produkcję żeby wyprodukować na czas tak żeby towar nie czekał w magazynie za wysyłka.
    Przy jednym zleceniu produkcyjnym to nie jest problem ale przy większej ilości zleceń zaczynają się schody.
  • Level 36  
    pietrass wrote:
    chciałbym też planować "wstecz"


    Najprostszym IMHO rozwiązaniem w takiej sytuacji będzie przygotowanie analogicznego arkusza (tzw kompletacji dostaw) z odwróconą kolejnością dni kalendarzowych :idea:

    Zastosowane formuły formatowania warunkowego (uwzględniające warunek 1 - parzystości nr wiersza; warunek 2 "pierwszej kolumny" - czy kolumna zawiera w danym wierszu pierwszą wartość liczbową; warunek 3 "ostatniej kolumny" - czy komórka tego wiersza w tej kolumnie musi być jeszcze zaznaczona, żeby zabezpieczyć dostateczną liczbę zmian :cry: ) zawierają specyficzną funkcję PODAJ.POZYCJĘ(szukana_wartość;przeszukiwana_tab;typ_porównania), która potrafi znaleźć tylko pierwsze wystąpienie szukanej wartości.

    Inwersja przeszukiwana_tab byłaby bardzo złożona (generując różne błędy) :arrow: sugeruje więc wykorzystanie "odwrócenia kalendarza" - co pozwoli przy wykorzystaniu tych samych formuł warunkowych :spoko: - planować "wstecz".
  • VBA, Excel specialist
    Pomysł z odwróceniem kolejności dat wydaje mi się sensowny i najprostszy do zaimplementowania. Jeśli jednak z jakiegoś powodu to nie wchodzi w rachubę, to pokaż dokładnie w pliku, jak miałoby to teraz wyglądać. Między innymi, co miałoby być wyświetlane, gdy zaznaczenie "do tyłu" nie mieści się w przedziale dat?
  • Moderator of Programming
    Zaciekawił mnie ten wątek. I tak na chłopski rozum, wydaje się, że wystarczy porównać Nr kolumny...
    W załączniku owoc moich porannych rozważań ;)
  • Level 36  
    adamas_nt wrote:
    wydaje się, że wystarczy porównać Nr kolumny

    Twoja "odchudzona" formuła jednak inaczej reaguje na wstawianie kolejnych liczb w danym wierszu :sm31: - co wynika jednak z tej specyficznej cechy funkcji PODAJ.POZYCJĘ - zawsze podaje pierwsze wystąpienie liczby w zadanym zakresie :cunning:

    IMHO pożądane formatowanie winno kolorować pierwszą komórkę z wartością liczbową i odpowiednią ilość komórek na lewo od tej pierwszej :D np tak jak na zrzucie :spoko:
    EXCEL - Formatowanie warunkowe2018-02...png Download (25.42 kB)
  • Level 14  
    Jak na razie radze sobie z odwróceniem dat i jakoś to funkcjonuje.

    Dzięki za pomoc.