Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy

jactra 13 Apr 2016 10:27 19386 16
  • #1
    jactra
    Level 10  
    Witam,

    Zacznę od tego,że mam problem jak w temacie, a mianowicie nie mam 1-go biegu na wentylatorze od chłodnicy. Z tego co się zorientowałem odpowiedzialny za to jest rezystor ceramiczny, który u mnie był już 2 razy reanimowany więc postanowiłem go naprawić, a wygląda tak:

    Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy

    Z powodu wysokich cen wentylatorów postanowiłem poszukać w necie rozwiązania i natrafiłem na wątek na forum opla astry h.

    http://astra-3.pl/forum/viewtopic.php?f=4&t=1528

    Na podstawie zamieszczonych tam zdjęć, zwłaszcza tego:

    Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy

    oraz tego schematu

    Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy

    wykonałem swój rezystor. Użyłem drutu oporowego kanthal 0,8 o dł. 70cm, bezpiecznik termiczny 150 st. C i na podstawie opisu na w/w forum wykonałem rezystor.

    W ramach testu wykorzystując informację z tego zdjęcia:

    Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy

    podłączyłem wentylator bezpośrednio do akumulatora podłączając do 4-go styku masę a do 1-go zasilanie i zakręcił mocnym obrotem, potem podpiąłem zasilanie pod 3-ci styk i zakręcił na mniejszych obrotach, co utwierdziło mnie w przekonaniu, że resytor spełnia swoją funkcję. Następnie połączyłem drutem oporowym ze sobą blaszki 4 i 5 oraz 4 i 3, podłączyłem do kostki, włączyłem klimę i nie kręci, tylko co jakiś czas włącza się na wysokich obrotach ale na 2,3 sek.

    Zaznaczę, że w tych autach tak na 99% przy włączeniu klimy wentylator powinien od razu się włączyć na pierwszym biegu. Jedyne co mi przychodzi do głowy to albo błąd komputera, chociaż w tamtym roku odratowany rezystor (za pomocą śrubek z kostki łączącej) działał poprawnie i wentylator załączał się na I biegu albo uszkodzony przekaźnik.

    Dlatego też sprawdziłem bezpieczniki, miernikiem. Jest przejście. Nie wiem jak sprawdzić przekaźniki ale doczytałem że można na "ucho" Tzn załączyłem klimatyzację i po kilku sekundach usłyszałem cyknięcie w jednym z dwóch przekaźników od wentylatora natomiast wentylator nie ruszył. Zakładam więc, że przekaźnik sprawny. Pozostaje uszkodzone gniazdo od wtyczki lub kabel pomiędzy przekaźnikiem i gniazdem.

    Usunąłem tez sprężynę z drutu oporowego i spiąłem drutem miedzianym 2.5mm. Bez rezultatu. Zastanawiam się więc czy u mnie aby na pewno 3 pin to pierwszy bieg.

    Co sadzicie?


    Z góry dziękuję
    Jacek
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • #2
    sigwa18
    Level 38  
    Wydaję mi się zrobiłeś to na pałę. Tzn że rezystancja twojego druto-rezystora nie odpowiada oryginałowi płynie za duży prąd i przegrzewa bezpiecznik termiczny i wyłącza go lekko się schłodzi i znów załącza. Prąd jest za duży rozgrzewa się i wyłączenie. Gdybym to ja reanimował ten moduł to sprawdził co się uszkodziło miernikiem rezystancji czy rezystor czy bezpiecznik termiczny. Jak bezpieczni termiczny to prosta sprawa jak rezystor to gorzej bo trzeba zdobyć jaką jest jego wartość rezystancji oraz moc dopuszczalna strat ciepła.
  • #3
    jactra
    Level 10  
    Ale ja nie wyciąłem sobie wszystkiego ot tak. Stwierdziłem przerwanie drutu oporowego. Zresztą opornik reanimowany był już trzykrotnie, ale w związku z ukruszeniem się tego zielonego czegoś był wystawiony na różne czynniki. Ostatecznie postanowiłem wyciąć i jedno i drugie i wstawić wszytko nowe. Czy rezystor ma poprawne parametry tego ostatecznie nie wiem, bo nigdzie nie mogę znaleźć informacji o jego parametrach ani chociażby o mocy silnika w wentylatorze.

    Zrobiłem to co znalazłem na forum opla. Tak jednemu użytkownikowi udało się odratować za pomocą drutu oporowego kanthal 0,8mm o dł. 0,7 m i bezpiecznika termicznego 150stC. Tak też i ja zrobiłem. Podłączając na krótko z akumulatorem wiatraczek załącza się 1-sym biegu jak i na 2-gim. Problem jest po podłączeniu wentylatora do gniazda.
  • Multimetr Fluke
  • #4
    piotrek22101
    Level 39  
    Jeżeli na stole działają biegi a w aucie nie ,to trzeba sprawdzić połączenie pomiędzy nim a przekaźnikami.
  • #5
    sigwa18
    Level 38  
    Ale nie masz żadnej pewności że opór twojego zwitka drutu odpowiada oryginałowi. A wygląda to na za małą wartość rezystancji ,płynie za duży prąd i termiczny wywala ,schłodzi się znów łapie ,płynie z duży prąd i znów wywala i tak w kółeczko do padnięcie bezpiecznika termicznego.
  • #7
    jactra
    Level 10  
    Dzięki za linka ale znam ten wątek. Właśnie zmierzyłem napięcie na stykach w gnieździe i wyszło, że po załączeniu klimy nie ma napięcia na 3-cim pinie odpowiedzialnym za 1-szy bieg. Natomiast po chwili pojawia się napięcie na 1-szym, odpowiedzialnym za drugi.

    Jeszcze raz sprawdziłem wentylator podpinając bezpośrednio do akumulatora. Zakręcił na obu biegach więc zakładam że rezystor spełnia swoje zadanie. Pozostaje zbadać przekaźniki. A może któryś z kolegów wie, który przekaźnik odpowiedzilny jest za 1-szy bieg wentylatora?
  • #10
    jactra
    Level 10  
    Wydaje mi się że problem został rozwiązany. Zdaje się, że w moim oplu pierwszy bieg jest jednak podawany na 2-gi pin. Dzisiaj jeszcze raz sprawdziłem napięcia, w gnieździe i pojawiło mi się praktycznie od razu napięcie na 2-gim pinie, a że w tym momencie był odłączony wentylator (ciśnienie w układzie klimatyzacji rosło) to za chwilę przerzucił napięcie na 1-pin. Przerzuciłem więc mój drut oporowy na 3-ci pin, podłączyłem i działa. Na razie nie zamykam tematu, zobaczę jak długo to pochodzi.

    Więc na obecną chwilę mój schemat wygląda tak:

    Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy

    Dziękuję wszystkim za pomoc, a szczególnie użytkownikowi @piotrek22101, a zainteresowanych zachęcam do zadawania pytań na pw.

    Pozdrawiam
  • #11
    Dark47
    Level 1  
    Witam,

    Mam dokładnie ten sam problem. Przestał mi prawidłowo działać wentylator, załącza się, po chwili wyłącza i tak w koło. Pojechałem do elektryka i od razu usłyszałem informacje, że to opornik/rezystor. Wykręciłem go wczoraj i okazało się, że pourywały się druty i popękała porcelanka, nie da rady już tego odratować.

    Po przejrzeniu większości tematów na forach trafiłem na ten. Mam ten sam silnik co autor tematu czyli Z16XEP - 1.6 16V Twinport.

    Po przeczytaniu masy tematów jak zregenerować taki opornik/rezystor zabrałem się do działania, jak tylko mogłem to przygotowałem płytkę do montażu.

    Doczytałem, że do zrobienia potrzebny jest 1 bezpiecznik termiczny 150'C 10A/250VAC /1221 + 1 m Drut oporowy Kanthal 0,80mm do skręcenia w sprężynkę.

    Chciałem więc zapytać czy uda się wykorzystać ten bezpiecznik termiczny, który został u mnie na płytce i czy mógłby mnie ktoś poinformować co z czym połączyć? Byłbym wdzięczny za rozrysowanie tego na moim obrazku jak połączyć drut oporowy oraz co z bezpiecznikiem termicznym.

    Będę wdzięczny za pomoc!

    Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy
  • #12
    jactra
    Level 10  
    Witam

    Po pierwsze musisz sprawdzić czy bezpiecznik jest sprawny. Jeśli tak, to:

    1. Musisz wykonać sprężynkę. Jak to zrobić znajdziesz tu (http://astra-3.pl/forum/viewtopic.php?f=4&t=1528)
    2. Potem montujesz ją w ten sposób, że jeden koniec sprężynki dołączasz do blaszki gdzie dochodzi bezpiecznik termiczny (ale z tej strony gdzie masz dwie blaszki z dziurką) a drugi koniec sprężynki łączysz z trzecią blaszką po przeciwnej stronie (czyli po tej gdzie są trzy blaszki z czego 2 z dziurka. Do pierwszej blaszki jest mocowany drugi koniec bezpiecznika)
    3. Oczywiście musisz sobie to wszystko odpowiednio porozwiercać tak abyś mógł użyć takich małych śrubek jak są w gniazdkach elektrycznych lub włącznikach. Nie stosuj lutowania bo temperatury są za wysokie.
    4. Ja osobiści skróciłem drut o klika centymetrów z 70 (0,8 kanthal) bo mi 2 razy spaliło bezpiecznik. Teraz już nie pali ale wentylator na pierwszym biegu chodzi nieznacznie szybciej, co jest akurat normalne.

    Jeśli podłączysz jak na tym schemacie powinno być ok.
    Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy
  • #13
    imnothep
    Level 11  
    Witam, u mnie również poległa opornica wentylatora i w sumie to mam pomysł aby obejść ją rezystorem ceramicznym dedykowanym do Toyoty Yaris. Jednak nie o to mi chodzi. Wtyczka opornicy ma 4 piny z czego 4 to masa , 1 to 12V wprost na silnik bez opornicy , 3 i 2 biegi wentylatora. Schematycznie w module komory silnika mamy 3 przekaźniki z czego każdy działa ma zasilanie styków cewki i jest sprawa wiązka. Teraz pytanie czy w silniku 1.6 astry H przy jednym wentylatorze wody i klimatyzacji włącza się on zaraz przy starcie sprężarki czy dopiero jak ciśnienie osiągnie 10-15 barów ? Sprawdzałem wysterowanie przekaźników z modułu komory silnika i żaden poza tym 2 biegu nie rusza ale on załącza się dopiero przy wspomnianych 10-15 barach. Czy moduł może odczytywać jakoś obecność opornicy i jej poprawną oporność ?
  • #14
    123nowy
    Level 19  
    Witam startuje dopiero przy ok 15 bar
  • #15
    imnothep
    Level 11  
    dzięki za info....szkoda że Opel tak to idiotycznie rozwiązał , benzyna którą dużo prościej zagrzać ma jeden wentylator na połowie chłodnicy oraz skraplacza, a diesel ma dwa przy czym jeden wprost dla skraplacza. Przez te 10-15 barów sprężarka dostaje mocno po tyłku , padają szybciej uszczelniacze czołowe oraz słabsze punkty układu klimatyzacji. Kiedyś eksperymentowałem z presostatem (czujnikiem ciśnienia klimatyzacji) i podmieniłem na prawie identyczny ale z Fiata. Również 5 V ale był inaczej skalibrowany bo wentylator startował już przy 7 barach. Co innego jazda autem w trasie kiedy skraplacz jest wychłodzono pędem powietrza, ale w korku przy 30 stopniach C ..... w układzie robi się kipisz.
  • #16
    danielson24
    Level 10  
    Cześć,
    W Astra G 1,6 nie działa 1 i 2 bieg wentylatora chłodnicy (wersja z 1 wentylatorem dla klimy i chłodnicy wody). Przez brak biegów padł mi kompresor klimy (za wysokie ciśnienie w układzie). Oddałem auto do elektronika i po roku znowu problem sie pokazał. Dzisiaj sam zdemontowałem wentylator i rezystor nie wygląda na regenerowany profesjonalnie (280zl za naprawę) poskrecany drut i oblany czyms szarym. Zastanawiam czy można to jakoś samemu naprawić ? Wrzucam kilka zdjęć i pomiary jakie dokonałem ustawiając 200 ohm na mierniku. Będę wdzięczny za każdą pomoc.Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicyOpel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicyOpel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy
  • #17
    lukkil
    Level 20  
    ASTRA H 1.6 Z16XEP jeden wentylator na chłodnicy przy silniku
    brak 1-go biegu wentylatora, drugi zalacza sie prawidłowo przy ok 115st
    u mnie brak przekaznika i bezpiecznika jak na grafice
    Pytanie czy przekaznik K10 jest odpowiedzialny za pierwszy bieg? Czy jak zewre odpowiednie piny testowo to wentylator powinien sie zalaczyc (oczywiscie jesli rezystor i bezpiecznik termiczny jest sprawny} ????
    Jak zewre piny na przekazniku K2 to wentylator zalacza sie na drugim biegu
    Wentylator nie dziala równiez jak wlacze klime (ale jest nie nabita)
    dzieki za pomoc
    Opel astra h 1,6 16v Z16xep - Brak pierwszego biegu na wentylatorze chłodnicy