Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Starter do uruchamiania silników samochodowych.

Kamilloo 25 Jun 2005 21:22 18036 35
  • #1
    Kamilloo
    Level 13  
    Witam

    Czy ma ktoś pomysł jak wykonać starter do silnika samochodowego?Szukam jakiejś aplikacji, schematu.
    Starater ma uruchamiać rozrusznik 12V ok.720W

    Dzięki

    Pozdrawiam. :)
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Allee o ssooo chossi? Starter to jest rozrusznik, choć to stara nazwa. Może chodzi ci o zdalne odpalanie auta. Tak? to odsyłam na strone firmy AMT ( www.amt-alarmy.pl ) gdzie znajdziesz gotowy moduł zdalnego odpalania auta.
  • #3
    Tommy82
    Level 41  
    2 akumulatory rownolegle spiete (na czas rozrouchu) moga byc nie pierwszej nowosci (lekko uzywane ale nie zajechane), 2 ew 4 kolka i kable
    (tak sie odpala ciezarowy tylko ze spina sie szeregowo zeby bylo 24v)
    rozwiazanie prymitywne ale skuteczne a i o 2 akumulatory nie trodno jak by skombinowac w miare dobry i duzej pojemnosci to moze byc oczywiscie jeden
  • #4
    Kamilloo
    Level 13  
    Witam

    Panowie chodzi mi urządzenie zasilane z sieci 230V podpięte do zacisków akumulatora samochodowego, zastępujące akumulator.
    Inaczej powiem padł mi akumulator i nie mam czasu na ładowanie ani doładowywanie biore sprzęt podpinam włączam wsiadam do auta kręce rozrusznikiem
    Taki zasilacz tylko na ok 60-70 A prądu stałego. Spawarka :D:D:D


    Pozdro
  • #5
    lechoo
    Level 39  
    Taniej wyjdzie kupić nowy akumulator... Jednak w sytuacjach awaryjnych takie urządzenie może się przydać, należy jednak liczyć się ze sporym kosztem budowy takiej maszynki. Odnośnie szczegółów konstrukcyjnych - proponowałbym jakąś przetwornicę impulsową, aby całość była zgrabna i lekka.
  • #6
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Takie cudo nazywa się prostownik rozruchowy. Ale i tak nie zadziała bez akumulatora (tak działał ten któy nmiałem w firmie). Poza tym jak chcesz jeździć autam bez aku? Jak odpalisz w trasie? Poza tym kupienie nowego akumulatora wyniesie cię znacznie taniej niż zrobienie urządzenia rozruchowego. Tam będziesz potrzebował ogromny trafor (te urządzenia są wielkości porządnej spawarki).
  • #7
    Kamilloo
    Level 13  
    Witam

    Chodzi o to że zbudowłem sobie elegancki prostownik do ładowania akumulatorów i chciałbym wyposarzyć go w funkcję rozruchową.
    Nie mam problemów ze swoim akumulatorem ale od przybytku głowa nie boli. Widywałem takie urządzenia nowe i zastanawiałem się jak moga z siebie wypluc 60A a są nie dużych rozmiarów.

    Pozdro
  • #8
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    W instrukcji takiego urzadzonka jest napisane,że rozruch może trwać 3 sek, a przerwa między rozruchami 20 sek a nawet 2 min. Podejrzewam, że jest tam bateria kondensatorów lub jakaś "pompa" która daje duży prąd na kilka chwil. urządzenie, które ja miałem czasem konieczność obsługiwać było wymiarów sporej walizki i przetaczało się to na kółakach, a ważyło z 20 kg.
  • #9
    hardbasse
    Level 11  
    Witam
    Ja tez nosze sie z zamiarem zrobienia sobie takiego urządzenia.
    tyle ze nie zamiezam robic go od nowa tylko chce zrobic odczep na 10
    zwoju uzwojenia wtornego mojej spawarki (z reszta samorobki)
    gdyz tam panuje napiecie 15v .
    tylko mam problem z opowiednia diodą tak z 200A.
    (byłby to rozrusznik do ciagnika i tam tyle trzeba)

    Wiec jak macie spawarki w domach to takie uzadzenie mozna sobie zrobic za koszt samej diody lub lepiej czterech , i macie spawarke i uzadzenie rozruchowe w jednym i jeszcze jak dopracowac wiecej odczepow to jescze prostownik :)

    pozdrawiam
  • #10
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie wiem, czy to 200 A nie bedzie mało, szczególnie jak ta maszyneria będzie musiała robic w zimie, przy utrudninym gęstym olejem w silniku, rozruchu. W rorusznikach prądy potrafią dobić dużo więcej.
  • #11
    Kamilloo
    Level 13  
    Witam

    hardbasse, nie szukaj diody. Jak znajdziesz diodę o takim pradzie to jej koszt napewno nie będzie taki tani. Podejżewam ze z 50-80zł, a potrzebować ich będziesz 2 albo 4:) Taniej wyniesie Cię cały mostek.
    Wiem że takie mostki można znaleść gdzieś na giełdach elektronicznych, albo zorientuj się ile trzeszczy nowy.

    Pozdro i powodzenia :)
  • #13
    hardbasse
    Level 11  
    Witam
    no nie wiem czy 200a bedzie malo jest to maly ciagniczek
    (legendarna 30) ma on rozrusznik 4kW
    12V*200A=2400W przy 100% sprawnosci
    to troszke brakuje ale przeciesz akumulatory zawsze beda moze slabe ale sa
    15V to wcale nie jest duzo normalnie jest 14,4 ale jak poplynie prad 200A i wiecej to na pewno spadnie
    diody sa faktycznie drogie
    ale warto sprobowac
    pozdrawiam
  • #14
    avatar
    Level 35  
    hardbasse wrote:
    Witam
    no nie wiem czy 200a bedzie malo jest to maly ciagniczek
    (legendarna 30) ma on rozrusznik 4kW
    12V*200A=2400W przy 100% sprawnosci
    to troszke brakuje ale przeciesz akumulatory zawsze beda moze slabe ale sa
    15V to wcale nie jest duzo normalnie jest 14,4 ale jak poplynie prad 200A i wiecej to na pewno spadnie
    diody sa faktycznie drogie
    ale warto sprobowac
    pozdrawiam

    tak tylko jak podlaczysz mostek i jakas pojemnosc to ci z 15V zrobi sie 20V ciekawe czy to wytryzma elektronika w samochodzie ?
  • #15
    Kamilloo
    Level 13  
    Witam

    Istnieje jakaś możliwość zbudownia urządzenia które da choć przez 10-15 sek. 200 Amper bez takich przedsięwzięć.

    avatar 300 zł to faktycznie dużo ale wydaje mi się że jakąś używe idzie szarpnąć na giełdzie o wiele taniej :)


    Pozdro
  • #16
    hardbasse
    Level 11  
    avatar => po pierwsze po co dawac pojemnosc za mostkiem ?
    za mostkiem jest akumulator i to jest taka pojemnosc ze trzebabyloby
    wykupic wszystkie kondensatory ze sklepów!!!
    15V to jest za malo jak jeszcze policzylem !
    okolo 16 potrzeba bo na mostku spadnie gdzies 1,7 to zostaje 14 ,3V
    i co to jest duzo? a gdzie spadki napiec na transformatoze?
    tak wiec 16 musi byc
    kamiloo => jak masz spawarke w domu to wykonujesz to za koszt samego mostka!!!
  • #17
    lechoo
    Level 39  
    hardbasse wrote:
    15V to jest za malo jak jeszcze policzylem !
    okolo 16 potrzeba bo na mostku spadnie gdzies 1,7 to zostaje 14,3V

    To źle policzyłeś, gdyż 16V*√2=22V. Jest to wartość szczytowa napięcia wyprostowanego - jeśli nie boisz się popalić elektroniki w samochodzie to sobie eksperymentuj z taką spawarką :) W najlepszym przypadku ugotujesz akumulator :)
  • #18
    u24
    Level 13  
    Fajny pomysl - tylko poco?
    troche matmy:
    4kW/12V --> 330A... to jest moc nominalna, rozrusznik to silnik szeregowy, i prad rozruchowy na ze byc kilkakrotnie wiekszy, zwlaszcza w ciezkich warunkach (ktos juz o tym pisal).
    330A po stronie wtornej to jakies 18.5A po stronie pierwotnej!! jakie masz biezpieczniki na przylaczu?
    Aby wszystko zadzialalo musisz najpierw zmagazynowac energie w kondensatorach - i tu wazne kondensatory mùsza miec male ESR.. w zasadzie muisz poszukac kondensatorow do pracy w ukadach rozruchowych....
    nowy akumulator napewno bedzie tanszy, a jeszcze taniej wyjdzie parkowac na "gorce" ;-)
  • #19
    hardbasse
    Level 11  
    lechoo wrote:
    hardbasse wrote:
    15V to jest za malo jak jeszcze policzylem !
    okolo 16 potrzeba bo na mostku spadnie gdzies 1,7 to zostaje 14,3V

    To źle policzyłeś, gdyż 16V*√2=22V. Jest to wartość szczytowa napięcia wyprostowanego - jeśli nie boisz się popalić elektroniki w samochodzie to sobie eksperymentuj z taką spawarką :) W najlepszym przypadku ugotujesz akumulator :)


    Lechu chcialbym zauwazyc ze 16V-1.7V = 14.3!!!
    a jakie moze jest napiecie alternatora jak nie takie?!!!
    nie chce dawac zadnych kondensatorów za mostkiem!!!

    A pozatym wszyscy chca je dawac!!!
    Chcialbym widziec takie kondensatory co dalyby z siebie np te 200A
    przez kilka sekund!!!
    Jak takie istnieja to ile musza kosztowac?!!!

    aha moja spawarka jest na napiecie 400V z trojfazowego
    i matma nie klamie a bezpieczniki to mam 32A :p

    a jak nia spawam to amperomierz na tablicy wskazuje 35A
    w momecie jak mi elektroda sie przykleja a spawarka ma rdzen
    80cm takze jest skad wziac ta moc

    pozdrawiam
  • #20
    adammc

    Level 26  
    osobiście robiłem juz takie maszynki i stosowałem napięcie okolo 16V i nic sie nie działo gdyż po stronie pierwotnej trafa był stycznik sterowany takim pilotem na kablu .........podpinało się klemy przekręcało stacyjkę i wtedy dopiero kop ze startera za pomocą tegoż pilota, awari jeszcze nie było.
    a takie trafo nawinąć nawet można jako toroid na stojanie starego silnika elektrycznego pierwotne drut 4mm kwadrat nawet taki instalacyjny a na wtórne linka o dużym przekroju , dwie diody dobre kable i kręci poloneza bez akumulatora ,jedyną wadą takiej zapalarki są jej duże rozmiary a diody 200 wystarcza w zupełności bo po pierwsze pracują na przemian a po drugie wytrzymują krutkotrwałe przeciążenia.

    chyba że ma to być malutki prostownik z taką funkcją wspomagania rozruchu tylko(przy dobrym aku) to wystarczy trafo 600W nawinięte grubym drutem i diody 60 , w zimie by pomóć wystarczy
  • #21
    hardbasse
    Level 11  
    Wlasnie i i adamc nie potrzebowal kondensatorow napodbicie napiecia bo po co ? :p
    i w jakim celu?
    nareszczie znalazl sie ktos kto mysli praktycznie a nie teoretycznie jak prawie wszyscy w tym temacie
    " bo jak pomnozysz razy √2 to ci wyjdzie 22V i spalisz elektronike"

    takie zeczy to ja wiedzialem kilka lat temu a poczatkujacy to ja jestem tylko na elektrodzie

    16V to jest nawet za mało bo mostek obnizy do ok 14,5V a gdzie spadki napiecia na trafie ? na przewodach?

    i co teraz , nie ma madrych co twierdza ze spale elektronike?

    wczoraj jeszcze robili wzmacniacze a dzis buduja startery , az strach pomyslec co beda robic jutro!

    Dalej twierdze ze pomysl ze pawarka jest dobry i malo kosztowny
    a po zatym daje pozadany efekt bez kondensatorow!
    bo to nie jest wzmacniacz zeby potrzebowal stabilizacji!

    pozdrawiam

    acha i 16V musi byc!!!
  • #22
    adammc

    Level 26  
    ja mówiłem o 16 woltach za mostkiem nawet 18 nie zaszkodzi jeżeli prąd zostanie włączony podczas rozruchu w tym celu stosowałem styczniki do włączania trafa w momencie rozruchu bo inaczej to można ugotować akumulator.
    a z tą spawarką to nie jest zły pomysł zważając na fakt iż są fabryczne takie urządzenia które służą głownie do spawania lecz posiadaja i funkcje startera do ciężkich maszyn rolniczych niedawno miałem przyjemność coś takiego naprawiać firmy czeskiej chyba tesla ale nie jestem pewien:
    w urządzeniu tym trafo nie posiadało żadnych odczepów zbicie napięcia do wartości porządanej do rozruchu było realizowane przy pomocy odpowiedniego kąta zapłonu siedzących tam tyrystorów,więc wartość maksymalna napięcia jaka mogła się tam na wyjściu pojawić przekraczała na pewno 40V (przy wartości skutecznej 17V)jednakże impulsy były bardzo krótkie.

    jako filtry w urządzeniach z takimi wielkimi prądami wyjściowymi nie są nigdy stosowane kondensatory gdyż musiałyby one mieć gigantyczne pojemności ponadto zastosowanie kondensatorów wiązało by sie z ogromnymi prądami ładującymi je wskutek czego prostownik musiałby byc więkrzy a na dodatek urządzenie to wprowadzało by do sieci ogromne zakłucenia 3-a harmoniczna jest to niedopuszczalne.

    jako filtry w takich urządzeniach np spawalniczych stosuje się dławiki o odpowiednich parametrach , które znakomicie gładzą nierówności prądu nawet szpilki przy małym wysterowaniu tyrystorów .

    wyprowadź sobie nie jeden odczep tylko 2 by mieć 2x po 17Vokoło wtedy wystarczą 2 diody dla prostowania 2 połówkowego a przy jednym odczepie musiałbyś stosowac pełnego gretza czyli 4 diody.
  • #23
    hardbasse
    Level 11  
    Własnie, slyszycie panowie ci ktozy chcieli dawac kondensatory za mostkiem?
    od razu mowilem ze to nie ma sensu!!!
    ale nie bo *√2 !!!
    dwa odczepy to niezly pomysl bo przez uzwojenie poplynie mniejszy prad
    i mniejszy szok dla rdzenia
    a w mojej spawarce mam 10 odczepow na pierwotnym tak ze jest czym regulowac

    pozdro
  • #24
    lechoo
    Level 39  
    Dobra, m.in. ja pisałem o √2, więc wyjaśnię o co mi chodziło, bo mam wrażenie, że niektórzy najwyraźniej nie wiedzą co to jest wartość skuteczna i szczytowa napięcia sinusoidalnego.
    Podając wyprostowane napięcie o wartości skutecznej przykładowo 16V na instalację samochodu powodujemy, że na zaciskach akumulatora będzie napięcie tętniące o amplitudzie równej 16V*√2 (pomijając spadki napięć na diodach). Teraz zależy tylko od stanu technicznego akumulatora, czy "obetnie" on te szczyty wyprostowanej sinusoidy (pamiętamy, że prądy są konkretne), czy też nie. A najgorszy przypadek to całkowity brak akumulatora, nie dość że narozrabia "spawarka", to jeszcze skutecznie przyczyni się do tego nieobciążony alternator.
  • #25
    adammc

    Level 26  
    lechoo rozumiem o co Ci chodzi
    wiem co to wartość średnia,skuteczna,maksymalna,chwilowa i co może się stać gdy podłączymy napięcie tętniące o watrości skutecznej 16V do akumulatora ale ja 2 razy podkreślałem ,że starter włączamy tylko na czas rozruchu gdy rozrusznik pracuje i stanowi duże obciążenie dla startera wskutek tego ogromny prąd wymuszony przez rozrusznik spowoduje zmniejszenie napięcia na zaciskach startera i nic nie powinno się stać rozruch i tak powinien trwać któtko.

    mam nadzieję że nasza dyskusja nie przerodzi się w kłutnie
  • #26
    coolombo
    Level 29  
    Kiedyś widziałem w sklepie tanio toroidy do oswietlenia halogenowego, 0,5kW 12V kosztowało kolo 50zł dwa takie toroidy i dwa mostki 50A , za mostkami podłączone równolegle, przy nominalnym obciążeniu traf będziemy mieli 80A przy przeciążeniu chwilowym dużo więcej. Takim zestawem można skutecznie wspomóc akumulator w zimie, pytanie tylko na ile i jak długo można przeciążyć toroida?
  • #27
    Piotr Pajkert
    Level 31  
    Witam!
    Kamilloo napisał:
    Inaczej powiem padł mi akumulator i nie mam czasu na ładowanie ani doładowywanie biore sprzęt podpinam włączam wsiadam, a potem:
    Kamilloo wrote:
    Witam

    Chodzi o to że zbudowłem sobie elegancki prostownik do ładowania akumulatorów i chciałbym wyposarzyć go w funkcję rozruchową.
    Nie mam problemów ze swoim akumulatorem ale od przybytku głowa nie boli. Widywałem takie urządzenia nowe i zastanawiałem się jak moga z siebie wypluc 60A a są nie dużych rozmiarów.

    Pozdro

    To właściwie o co Ci chodzi? Po co ta zmyła?
    Cześć!
  • #28
    Kamilloo
    Level 13  
    Witam

    Piotr Pajkert-> Chodzi właśnie o to że chce mieć takie urządzenie w swoim prostowniku. Dziś nie mam problemu z rozruchem auta, ale jutro mogę mieć i dlatego chce mieć możliwość szybkiego odpalenia auta!.


    Pozdro.
  • #29
    adammc

    Level 26  
    -jaki w tym prostowniku masz transformator?
    -jeżeli mały to ile tam masz miejsca czy zmieści się większy

    bo wstawienie dodatkowego lub wymiana w razie małej mocy obecnego będzie konieczna.
  • #30
    fasol86
    Level 11  
    witam ja zrobiłem takie urządzenie z UPSa wywaliłem elektronike i wstawiłem 4 diody 250A napięcie jest 12v gotuje akumulatory ale samochody mozna palic bez akumulatora, chciałem dokupić cewke o mocy 1 farada to by i traktory palił.
pcbway logo