Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DIORA WS442 - Brak dzwięku na prawym kanale

kim126 16 Apr 2016 22:53 3636 40
  • #1
    kim126
    Level 13  
    Witam, przejrzałem już sporo tematów niestety bez skutków, sprawa byłaby prosta gdybym miał OSCYLATOR. Na początek małe wprowadzenie.
    Dostałem do naprawy wzmacniacz WS442. Był dość mocno "grzebany" przeszedł przez dużo rąk :) porobione jest sporo obejść kosztem wyrzucenia kilku elementów. Miał spalone tranzystory mocy w prawym kanale, tranzystory wzmacniacza różnicowego i kilka zimnych lutów.



    Został mi taki problem, że wspomniany prawy kanał ledwo słychać na max głośności. Zamieniałem przewody łączące przedwzmacniacz z końcówkami mocy i wykluczyłem samą koncówkę, bo po zamianie grała jak należy. Dźwięk jest czysty, potencjometry sprawne.

    Piszę z prośbą do Was, bo skończyły mi się już pomysły. Gdzie szukać przyczyny? Dodam, że przedwzmacniacz sprawdziłem cały. Jedyne co zobaczyłem, to brak tranzystora BD137 (T403) zamiast niego jest zwora miedzy bazą, a emiterem, poza tym rezystor (R402) ma wartość 15Kohm zamiast 1kohm podawanego przez schemat. Drugi (T402) jest sprawny.

    Dziękuję za wszelką pomoc :) .
  • #2
    SlawekKedra
    Level 43  
    kim126 wrote:
    porobione jest sporo obejść kosztem wyrzucenia kilku elementów.

    jakie to obejścia?
    kim126 wrote:
    Został mi taki problem, że wspomniany prawy kanał ledwo słychać na max głośności.

    Czy masz włożone obie zworki w gniazdach korektora?
    kim126 wrote:
    Jedyne co zobaczyłem to brak tranzystora bd137 (t403) zamiast niego jest zwora miedzy bazą a emiterem

    W takiej konfiguracji też będzie działać.
    kim126 wrote:
    rezystor (r402) ma wartość 15Kohm zamiast 1kohm podawanego przez schemat.

    W moim schemacie R402 jest opisany jako 15k
  • #4
    kim126
    Level 13  
    Zworki oczywiście włożyłem. Jeśli taka konfiguracja przedwzmacniacza w niczym nie przeszkadza to bardzo fajnie :) co do r402 to może coś nie tak z moją instrukcją ale jak nic jest wartość 1kohm (patrz zdjęcie)
    Co do obejść to miałem na myśli m.in. ten przedwzmacniacz, do tego
    Zamiast elektrolita C210 jest wstawiony kond. ceramiczny 220nk.
    Zarówki na oświetleniu są na 12V, a ich rezystory R740, R739 mają wartość 330ohm.
    Kondensator C306 ma wartość 47nF zamiast 33nk ( ale to jak dobrze myśle nie ma wpływu, bo on służy tylko za filtr potencjometru)
    Poza tym wymienione są c511 i c512 na 3300uF / 63v
    I zworka na R607 wystaje, podłączona tylko w jednym punkcie ( nie widziałem jej na schemacie więc do czasu wyjaśnienia zostawiłem.)
    Byc może jest coś jeszcze na co nie zwróciłem uwagi.

    DIORA WS442 - Brak dzwięku na prawym kanale
  • #5
    SlawekKedra
    Level 43  
    Rzeczywiście w spisie elementów jest 1k ale w schemacie jest ten rezystor opisany jako 15k.
    kim126 wrote:
    I zworka na R607 wystaje, podłączona tylko w jednym punkcie ( nie widziałem jej na schemacie więc do czasu wyjaśnienia zostawiłem.)

    Na schemacie nie widzę rezystora R607.

    Pomierz napięcia na tranzystorach przedwzmacniacza. Może tu znajdzie się podpowiedź.
  • #6
    kim126
    Level 13  
    Przepraszam, ze tyle to trwalo ale mialem inne pilne zajecie. Przed tym jak odpisales zdazylem rozebrac caly wzmacniacz, wydawalo mi sie, ze powodem problemow sa zimne luty i bingo, dziala praktycznie wszystko. Regulacja basu i sopranow bez zarzutow, glosnosc itd tez dziala.

    Problem pojawia sie jedynie przy podlaczeniu glosnikow, jako na sluchawkach gra czysto i prawidlowo o tyle na glosnikach prawy kanal charczy. Gdzie szukac teraz problemu ? Jak widze na schemacie wyjscie na sluchawki od wyjscia glosnikow dzieli jedynie rezystor

    Prosze wybaczyc brak polskich znakow ale pisze z telefonu :)
  • #7
    SlawekKedra
    Level 43  
    Czy próbowałeś zamienić miejscami głośniki? Może jeden z nich jest nie całkiem sprawny.
    Czy charczenie słychać również w słuchawkach, kiedy głośniki są podłączone?
    Czy charczy również jeśli głośniki podłączysz pod gniazda B?
  • Helpful post
    #9
    SlawekKedra
    Level 43  
    kim126 wrote:
    Na sluchawkach wszystko dziala jak powinno, bez znieksztalcen.

    Ok, ale jest bardzo istotne czy na słuchawkach jest ok również wtedy, kiedy są podłączone głośniki. Jeśli tak, to spróbuj obejść przełącznik zestawów, łącząc gniazda bezpośrednio z wyjściami wzmacniacza i sprawdź czy dalej charczy ten głośnik.
  • #10
    kim126
    Level 13  
    Szukalem i znalazlem, tranzystory t901, 902 na plytce zabezpieczajacej sa padniete. Tranzystorow nie mialem pod reka, wiec wylutowalem ja, niestety problem nie ustapil.
    Zauwazylem jeszcze, ze podajac sygnal na wejscie wskazniki pracuja rowno, po zalaczeniu glosnikow sygnal na prawym kanale staje sie slabszy wedlug wskaznikow.

    Nie podchodzilem do tego w ten sposob, za chwile sprawdze i dam znac.

    Dodano po 49 [minuty]:

    Sprawdzilem podlaczajac sluchawki i glosniki problem wystepuje tam i tam. Od razu wykluczylem koncowke poprzerz zamiane przewodow na przedwzmacniaczu, po zabiegu charczenie przenioslo sie na lewa strone. Jesli dobrze rozumuje problem lezy w przedwzmacniaczu.
    Potencjometr balansu sprawdzalem na poczatku naprawy wydawal sie sprawny, glosnosci to samo choc zauwazylem, ze w pewnej pozycji odlacza mi ten charczacy kanal, krecac dalej wszystko wraca do normy (oczywiscie nadal charczy)
  • Helpful post
    #11
    SlawekKedra
    Level 43  
    No to mamy niezłą zagadkę.
    Przełączniki zestawów oraz końcówkę mocy można wykluczyć na podstawie informacji:
    kim126 wrote:
    Od razu wykluczylem koncowke poprzerz zamiane przewodow na przedwzmacniaczu, po zabiegu charczenie przenioslo sie na lewa strone.

    Przedwzmacniacz można wykluczyć ponieważ nie ma on nic wspólnego z podłączeniem głośników i gdyby był uszkodzony, to również na słuchawkach by charczał ten jeden kanał.
    Zasilacz też można wykluczyć ponieważ końcówki mocy są zasilane z tego samego zasilacza a jedna z nich zawsze działa dobrze.
    Przedwzmacniacz jest zasilany z zupełnie innego zasilacza, a nawet z osobnego uzwojenia transformatora, tak więc podłączenie głośników nie wpływa w żaden sposób na pracę tego zasilacza, ponadto oba kanały są zasilane z tego samego zasilacza a nie działa dobrze tylko jeden.
    kim126 wrote:
    glosnosci to samo choc zauwazylem, ze w pewnej pozycji odlacza mi ten charczacy kanal, krecac dalej wszystko wraca do normy (oczywiscie nadal charczy)

    Potencjometr głośności być może nie jest całkiem sprawny ale nie ma on nic wspólnego z podłączeniem głośników a tylko przy podłączonych jeden kanał charczy.
    Na podstawie tego wszystkiego można powiedzieć że zagadki nie da się rozwiązać. Ja w każdym razie na tą chwilę nie wiem jak to zrobić.
    Sprawdź może jeszcze czy ten kanał który charczy, będzie charczał również jeśli pozostawisz podłączony głośnik w tym charczącym kanale a odłączysz ten drugi który gra dobrze
  • #12
    kim126
    Level 13  
    To teraz mnie zmartwiles. Sprawa wyglada tak
    Jak odlacze glosnik na sprawnym kanake, nic sie nie zmienia. Ale jesli wcisne przycisk koturu to wszystko gra normalnie nawet przy 2 glosnikach. Nie sprawdzalem tego wczesniej, bo ten przycisk nadaje jedynie do wymiany.
    Przyznam, ze robi sie ciekawie :)

    Jest opcja zwarcia konturu na "krotko"?
    Samo odlaczenie przewodow na volume nic nie wnosi. Poza buczeniem przy rozkreceniu na maksa basow.
  • #13
    SlawekKedra
    Level 43  
    Aby kontur całkowicie wyeliminować z układu, oprócz odłączenia przewodów od potencjometru, trzeba wylutować C319 i 320.
    Jeśli kontur ma działać cały czas, to należy wylutować przełącznik i zewrzeć te styki, które były zwarte przez przełącznik konturu w pozycji włączonej.
  • #14
    kim126
    Level 13  
    Odlaczenie konturu nic nie daje. Sprobuje opcji z zwarciem na stale, bo tylko to mi zostaje na dana chwile :)
    Dam znac jakie efekty.

    Dodano po 28 [minuty]:

    Jeszcze jedno pytanie, bo na moim schemacie slabo widac.
    Miedzy nozka rezystora R209 (kolo T201), a nozka kondesatora C205 (obok T203) powinno byc przejscie?

    Schemat pokazujacy ulozenie elementow i schemat pokazujacy podlaczenie przewodow nie sa ze soba zgodne i sie pogubilem.
  • Helpful post
    #15
    Elektronik223
    Level 18  
    pomiar na rezystorach* R539, punkt K65,
    R521 i R524 ustawić 0,030 V (~30mV * ze zbliżoną tolerancją nastawu)

    Przy czym, regulacja bardzo delikatnie i ostrożnie.
    Teraz, jeśli na słuchawkach będzie się zwiększał lub zmiejszał brum, to
    do wymiany elektrolity w filtrze głównym.
    (w wersji z diodami, też do wymiany diodowy mostek)

    Dodatkowo możesz założyć zworę do masy na wejściu końcówki.
    K39, K41 do masy. Eliminując wpływ przedwzmacniacza.

    * odpowiednio (+/-) R451 - K60, R540 - K56, R542 - K51
  • #17
    Elektronik223
    Level 18  
    pomiar możesz zrobić w każdej chwili, Isostaty przepsikać kontaktem.

    nie wizę na schemacie R209

    widzę R201, 203, 205, 207
  • #18
    kim126
    Level 13  
    Fajnie byloby je przepsikac tyle, ze mam je w kawalkach i dopuki nie zastapie ich czyms albo nie polacze na krotko, nie moge odpalic wzmacniacza.

    Racja sugerowalem sie schematem. U mnie zamiast R209 jest zalozona zworka w tym miejscu. Jak nie znajdziesz jutro zrobie zdjecia i zaznacze, moze wtedy dasz rade mi pomoc :)
  • #19
    Elektronik223
    Level 18  
    C515 i C516 do wymiany, z 220uF/40 na 220uF/63V.
    * wprawdzie w granicy tolerancji (+/- 10%), ale należy przyjąć, że po tylu latach mogą być suche.
    40 V = 44 V ale też 36V !

    w tym punkcie panuje 39 V - 42 V

    Dodano po 34 [minuty]:

    1. Tolerancję nastawu należy odnieść do jakości zasilania w gniazdku,
    bo możesz mieć 240V jak i 195V (230V +/- 10%)
    Pamiętać trzeba, że stopień końcowy zasilany jest ze źródła pozbawionego stabilizacji napięciowej.
    2. Przewody zasilające oświetlenie. Zwykle dobrze je zlikwidować.
    Ich trasy i wartość napięcia powodują brumienie przez indukcję. taka forma anteny.
    zwłaszcza w okolicy isostatów. Zasilanie oświetlenia współcześnie mozna zrealizować o LED 12V lub 3V napięciem stałym. Z punktów zasilacza przedwzmacniaczy poprzez właściwie dobraną rezystancję.
  • #20
    kim126
    Level 13  
    Głowie się się nad tym konturem i nijak mi to nie idzie. Co z czym polaczyc, zeby zewrzec go na stale? Nie moge sprawdzic miernikiem mierzac przejscia miedzy nozkami na isostatach, a schemat niewiele mi pomaga w tej sytuacji.
    DIORA WS442 - Brak dzwięku na prawym kanale

    Dodano po 4 [minuty]:

    Żeby nie trzeba było szukać wrzucam schematy
    DIORA WS442 - Brak dzwięku na prawym kanale

    C515 i C516 są w końcówce, a skoro poprawnie gra w słuchawkach (bez podłączonych głośników) to końcówka jest raczej sprawna, tymbardziej, że zamieniałem kanały.
  • Helpful post
    #21
    SlawekKedra
    Level 43  
    DIORA WS442 - Brak dzwięku na prawym kanale
    Na tym schemacie czarne kreski pokazują które styki są zwarte kiedy przełącznik jest wyłączony. W pozycji włączonej zwarte są te styki które są połączone czerwonymi kreskami.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ten przełącznik obok od filtra niskich (17, 18), jeśli ma być wyłączony, to zworki trzeba zrobić według czarnych kresek, jeśli ma być włączony to tak jak przy konturze.
  • #22
    kim126
    Level 13  
    Super, dziekuję. Jak wygląda sprawa z tą scieżką? Na tym schemacie wygląda jakby była w jednej całości na innym jakby miała być przerwana za isostatem. Po tym wszystkim nie jestem już niczego pewiem, więc pytanie może być banalne ale za duzo niewiadomych natworzyło sie wokół tego wzmacniacza i muszę jakoś z tego wybrnać.

    Co do pana Elektronik223 jak zakończę sprawę konturu zajmę polecanymi przez Ciebie pomiarami.
  • #23
    SlawekKedra
    Level 43  
    Ten rysunek płytki nie jest w 100 procentach zgodny ze schematem ideowym ale ta ścieżka nie może być ciągła ponieważ np. punkt przełącznika przy którym jest cyferka 18 według schematu ideowego łączy się jedynie z jedną końcówką C205 oraz z gniazdem G10 i z niczym innym.
  • #24
    Elektronik223
    Level 18  
    ...
    kim126 wrote:
    Po tym wszystkim nie jestem już niczego pewiem, więc pytanie może być banalne ale za duzo niewiadomych natworzyło sie wokół tego wzmacniacza i muszę jakoś z tego wybrnać.
    ...

    Od schematu ideowego przez biuro konstrukcyjne, w którym dokonywano "oszczędności"
    do produktu testowego i finalnego daleka droga.
  • #25
    Elektronik223
    Level 18  
    do wymiany także obowiązkowo C508 i C507, ich pojemność 47uF/63V - większa pojemność redukuje soprany, mniejsza powoduje wzmożony przydźwięk. suchy elektrolit przydźwięk+trzaski w sprawnych kolumnach. Na płytce zasilacza, pod potencjometrem wzmocnienia, jest miejsce na kondensator - trzeba przewiercić otwory, od strony lutu zebrać cynę, odsłonią się wtedy miejsca na otwory, pojemność 100-220uF/63V
  • #27
    Elektronik223
    Level 18  
    tam, gdzie masz zalutowany kabelek, biegnący do plytki, od rezystora (w moim modelu K65 dla jednego kanalu)

    harczy + przydźwięk(buczy)?

    Dodano po 5 [minuty]:

    rzeczywiscie na montażowym K85 widzę.
  • Helpful post
    #28
    Elektronik223
    Level 18  
    Profilaktycznie wymień /parowane/ C502 i jego kolegę w sąsiednim kanale.
    Utrata pojemności tych kondensatorów powoduje nieodparte "wrażenie" uszkodzenia funkcji "kontur".

    Na obrazkach masz, które to kondensatory, oraz
    pomiar kondensatora separującego PreAmp-PA, gdzie
    pomiar wskazuje 2uF, Wartość nominalna 4uF
  • #30
    Elektronik223
    Level 18  
    Poprostu wymień te kondensatory, Powinny miec wartośc 47uF/63V +/-5%
    (czerwona strzałka, zielona kropka)

    Rezystory (niebieska strzałka, jeśli nadpalone, wymień.

    Kondensatory w torze audio - seledynowa strzałka, wymień, od 4,7 do 8 uF/63V
    * Przy większych pojemnościach wzmacniach bedzie się wzbudzał (pykanie)


    Daj znać. Jak postepy prac.