Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci.

Justyniunia 18 Kwi 2016 17:15 14544 19
  • Cześć.

    Urządzenia to chyba najpopularniejszy FLOWER i dwa typu TUNNEL (biały i kolorowy). Powstały z tego co walało sie w domu.

    Obudowa to materiał bardzo sztywny i przyjazny w obróbce - dibond, oraz pręty gwintowane 5mm.
    Soczewki (niestety) płasko wypukłe 80mm ogniskowa ok 15cm (dlatego też zamontowane odwrotnie) Wklejone na termogluta.

    Światło, to 12szt 1W LED, w efekcie FLOWER wklejone na chochelkę lakierem do paznokci, oczywiście pod spodem pasta termoprzewodząca.
    Diody to trzy szeregi po 4szt i to wszystko połaczone równolegle.
    Zasilone z prostego źródełka prądowego na LM317 (prąd ustalony na ok 900mA)
    Na diodach będą przyklejone kolimatory 5°, oczywiście lakierem do paznokci :)
    Jest kolosalna różnica, między świeceniem samej diody, a diody z założonym kolimatorem.

    Sterowanie to układ audio na LM324, oraz CD4013 i L293.
    Wyprowadzenia na silniki są dwa. Jeden zmienia kierunek co jedno uderzenie basu, drugi co dwa (w efekcie białym TUNNEL, będzie podwójne lustro skanujące - DUO TUNNEL)

    Tarcza efektowa obraca się o 360° - zastosowany banalny (choć trochę brzydki) układ przenoszenia napięcia na wałek silnika - kilka zwojów drutu 1,5mm i blaszki od potencjometru suwakowego TELPOD.

    Diody na tarczach TUNNEL nie mają żadnych radiatorów, ale przy prądzie 300mA na gałąź i chłodzeniu wymuszonym wentylatorem nie grzeją się zbytnio.

    Urządzenia "wiszą" w poczekalni, bo dopiero za dwa tygodnie dotrą do mnie formatki dibondu docięte na wymiar góry obudowy, zasilacze 18V/2A i reszta kolimatorów.
    Wtedy też zamknę wszystko w obudowach, zamontuję wiatraki i uchwyty do wieszania.

    Czas na fotki.

    Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci.Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci.Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci.Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci.Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci.Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci. Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci.

    Filmik przedstawia efekt TUNNEL. LEDy z kolimatorami (jeszcze wtedy bez sterowania dźwiękiem)


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • PCBway
  • PCBway
  • #4
    Justyniunia
    Poziom 31  
    W środku jest (widoczna na zdjęciach) przegroda z otworkami u dołu, natomiast u góry będzie otwór wlotowy z przodu nad tarczą z LED, a z tyłu u góry wentylator wyrzucający powietrze z obudowy. Rozmieszczenie tych otworów i przegrody sprawia, że zimne powietrze jest zasysane zaraz nad tarczą LED, przepływa dołem przez przegrodę i jest wyrzucane znowu górą na zewnątrz przez wentylator.
  • #5
    janek1815
    Poziom 38  
    Trochę dla mnie misz-masz. Pokażesz filmik z efektu flower?

    Tak dla kompletu zamieść jeszcze schemat sterowania.

    Co to za silniki które napędzają?
  • #6
    ElectroTom
    Poziom 24  
    Efektowne. Czekamy na dokończenie realizacji. Przydałyby się do nich statywy, może trójnogi.
  • #7
    Justyniunia
    Poziom 31  
    No jest trochę zamieszanie, bo "mechanicznie" gotowe są trzy efekty z czego dwa z kolimatorami (TUNNEL i TUNNEL kolorowy), natomiast FLOWER ma już sterowanie dźwiękiem i źródło prądowe, ale nie ma jeszcze zamontowanych kolimatorów.
    Zasilacz na razie też mam jeden do wszystkiego i ciężko się zdecydować, który efekt uruchomić jako pierwszy. Poza tym zasilacz jest mi potrzebny do testów pozostałych światełek.

    Schemat - https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2703683#2703683
    Post nr 18, tylko jest z błędem, opisany na końcu tematu.
    Reszta to CD4013 jako flip/flop (dzielniki przez 2 i 4), który steruje mostek H L293D Dodatkowo impulsy z układu audio przez diodę 1N4148 ładują kondensator 220uF, z równoległą PR 22k i napięcie z niego leci do wyprowadzeń ENABLE w ukłądzie L293D (silniki zatrzymują się po chwili przy braku basu w muzyce)
    Zasilanie silnika (18V) zanim trafi do układu L293D jest regulowane PRkiem na stabilizatorze LM317

    Jak trzeba to narysuję wszystko.

    Już chodzi mi po głowie tryb STAND ALONE. Kiedy muzyka nie gra wcale, po kilkunastu sekundach światełko przeszło by w bardzo powolny tryb automatyczny, ale na to przyjdzie jeszcze czas.

    Nie mam gdzie nagrać dobrego filmiku, bo trzeba by nadymić trochę (tamten filmik nagrywany był w łazience, przy dymie papierosowym :) ), ale postaram się odpalić ten FLOWER do filmu, chociaż bez kolimatorów tworzy ładne kółeczka, ale za to dużo ciemniejsze niż z kolimatorami.

    Silniki, hmm, jakby to powiedzieć...
    Pochodzą z lampek FLASH ATMOSFERIC, ale oryginalnie są tam montowane baaardzo wolne napędy, trafiło się kilka lampek, w których chińczyk przez pomyłkę zamontował napędy (chyba) od innego urządzenia. Mam takie trzy, stąd też buduję trzy efekty.
  • #8
    janek1815
    Poziom 38  
    Justyniunia napisał:
    Jak trzeba to narysuję wszystko.


    No wiesz nie omieszkam skorzystać jak narysujesz wszystko. Dlatego napisałem wcześniej że jest namieszane wszystko bo póki co ciężko mi jeden efekt odróżnić od drugiego. Z racji wieku na dyskotekę się raczej nie wybieram ;) . Ile obrotów musi mieć mniej więcej ten napęd na minutę? Powoli poszukam napędu i soczewek. Pozdrawiam
  • #9
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    Diody BEZ radiatora, to niezbyt dobry pomysł. Nawet wymuszone chłodzenie nie pomoże przy dłuższej eksploatacji. Klejenie LED na termogluta do cedzaka ? Po pierwsze - (jeśli to faktycznie termglut) mogą się zacząć odklejać od temperatury, bo (po drugie) powierzchnia sitku z cedzakiem w roli radiatora (?) niewielka. Te "motylki" na których mocowane są same LED'y to tylko podkładka przewodząca ciepło do faktycznego radiatora - którego tu nie ma.
    Pomysł na obudowę - OK, ale już wykonanie... nie za bardzo. Na filmie (oby tylko na filmie) widać prześwity naokoło panela z soczewką.
    Idea i sam pomysł - fajny. ale wykonanie - nie do końca przemyślane poprawne.
    Popraw i będzie super.
  • #10
    SylwekK
    Poziom 30  
    Pomysł na ślizgacz wymiata :) Ciekawe tylko jak z jego wytrzymałością - w końcu widzę tu tylko miedziany drut... czy może to z brązu?
  • #11
    Justyniunia
    Poziom 31  
    398216 Usunięty napisał:
    Diody BEZ radiatora, to niezbyt dobry pomysł.


    Zgadzam się, niestety to kompromis pomiędzy uzyskaniem pełnej mocy LED, a nie montowaniem radiatorów (kłopotliwe i tarcza była by ciężka) toteż diody zasiloone są mniejszym prądem i dołożone są kolimatory kierujące całe światło w soczewkę (zwiększenie jasności punktów świetlnych)

    398216 Usunięty napisał:
    Klejenie LED na termogluta do cedzaka ?

    LED osadzone są na warstwie pasty termo i zalane w koło bezbarwnym lakierem.
    Na termogluta przyklejone są soczewki.

    398216 Usunięty napisał:
    Na filmie (oby tylko na filmie) widać prześwity naokoło panela z soczewką.

    Nie ma jeszcze dolnych elementów obudowy, stąd też na filmie złożone są dwie góry (niższe niż doły i brakuje po bokach pasów po 2cm)
    Obudowy po prostu nie są złożone do kupy. To było na potrzeby krótkiej prezentacji.

    SylwekK napisał:
    Pomysł na ślizgacz wymiata :) Ciekawe tylko jak z jego wytrzymałością - w końcu widzę tu tylko miedziany drut... czy może to z brązu?


    Tak, to tylko miedź. Też się obawiam, ale raczej tego, że przy nieczęstym włączaniu mogą śniedzieć. Powinny być raczej z mosiądzu.
    W razie czego jest "plan B"
    Tarcza na stałe podłączona do zasilania (kabelkami) i czujnik/zderzak pod tarczą połączony do wejść SET i RESET przerzutnika - przewidziane na płytce.

    janek1815 napisał:
    Ile obrotów musi mieć mniej więcej ten napęd na minutę? Powoli poszukam napędu i soczewek.


    30RPM to takie minimum, dla w miarę dynamicznego efektu.
    Szukaj soczewki dwuwypukłej, zaoszczędzisz miejsca w obudowie. Większy kąt świecenia i tarcza może być bliżej soczewki wtedy.
    Ja mam 4szt niestety płasko wypukłe i to jeszcze dwie inne i dwie inne, także FLOWER i kolorowy TUNNEL świecą szerzej, natomiast w białym TUNNELu aby uzyskać ostry obraz, tarcza jest bardzo daleko od soczewki. Światło świeci też wąskim kątem, dla tego chcę dołożyć tam podwójne lustro skanujące, jak w oryginalnym TUNNEL DUO.

    Aha, właśnie skończyły "się montować" kolejne dwie płytki sterujące.
    Jutro wrzucę kompletny schemat i rysunki płytek.
    Postaram się też nagrać jakiś przyzwoite filmiki z działania wszystkich trzech efektów i jak reagują na muzykę.

    Jak nagram filmy i zrobię zdjęcia, będzie wyraźnie widać różnice, pomiędzy LED z kolimatorem i bez, oraz różnymi kątami świecenia różnych soczewek.

    Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci.

    Jak zwykle rożek przy wierceniu musiał się upie....
  • #12
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    Justyniunia napisał:
    kompromis pomiędzy uzyskaniem pełnej mocy LED, a nie montowaniem radiatorów
    Przegrzana dioda traci bardzo szybko na jasności a w skrajnym przypadku się przepala.
    Justyniunia napisał:
    LED osadzone są na warstwie pasty termo i zalane w koło bezbarwnym lakierem.
    Wyglądało jak termoglut... Nie ważne. Powierzchnia cedzaka jest wklęsła, więc styk wystąpi TYLKO w niewielu punktach bezpośredniego kontaktu podkładka LED'a i cedzak. Pasta - co prawda jak wskazuje nazwa : "TERMOPRZEWODZĄCA", ale bez przesady - im większa jej grubość tym większa oporność termiczna = LED nagrzewa się bardziej.
    Może (powtarzam - "może"!) powierzchnia cedzaka mogła by służyć za radiator (plus oczywiście solidny nadmuch wentylatora), ale to trzeba by sprawdzić (pomijam już tu kwestię oporności termicznej na styku) - w jednym efekcie masz założoną taką tarczę z cedzaka - ona też jest za ciężka?
    W każdym razie - należałoby przemyśleć i zmienić sposób chłodzenia (a raczej jego braku w chwili obecnej), być może i zmienić napęd (jeżeli będzie zbyt słaby w stosunku do ciężaru i bezwładności części obracanej). W ostateczności można pokombinować z wyciętym i powyginanym kawałkiem aluminium (blacha co najmniej 2mmm grubości) tak, żeby każda dioda była na osobnym fragmencie /listku wygiętym (lub nie - zależy od efektu jaki chcesz uzyskać) tak, żeby powierzchnia do której będzie mocowana dioda (Żaden klej, lakier, a śrubki z podkładkami) była równoległa do powierzchni "koniczynki/motyla"LED'a. Nieco to polepszy warunki odprowadzania ciepła.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3192588.html#15615854
    Podobny problem.
  • #13
    Justyniunia
    Poziom 31  
    A! Rzeczywiście... To na fotce z cedzakiem to silikon. Już go niema, zastąpił go lakier.
    Większość oryginalnych efektów bazuje na zwykłych LED 5mm o prądzie 20mA i to świeci, nawet gdyby ze względu na ciepło trzeba było ograniczyć się tutaj do 600mA (200mA/gałąź) to myślę, że i tak będzie bardzo jasno.

    Na razie testy pokazały, że przy 900mA bez radiatorów z wentylatorem nad tarczą po kilkunastu minutach temperatura pod palcem była odczuwalna, ale nie jakaś niepokojąca. Jeśli obudowa będzie zamknięta i przepływ powietrza taki jaki jest zaplanowany, myślę, że będzie OK. Testy pokażą. Na razie niemam dolnych elementów obudów, więc trudno mi powiedzieć co będzie działo się w środku.

    Dołączam schemat, układ formowania impulsów (AUDIO) wraz z rys płytki (nie uwzględniona dioda zenera i rezystor ograniczający) i schemat układu sterowania mostka H (Jak ktoś chce PCB, to jest tylko ołówkiem na kartce)

    Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci. Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci. Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci. Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci.
  • #14
    gradek83
    Poziom 37  
    A sprawdzałeś jaki by był efekt i ewentualna opcja regulacji rozmycia światła kolorów jak byś pomiędzy obecną soczewkę a źródłem światła umieścił jeszcze jedną soczewkę która oddalana lub przybliżana dawała by jakiś zmienny efekt rozpraszający albo skupiający światło.
  • #15
    Justyniunia
    Poziom 31  
    Oczywiście, że tak :)
    Mam gdzieś w piwnicy własnej roboty ławę optyczną do zabawy z różnymi soczewkami.
    Tak jest najlepiej. Układ optyczny z dwóch i więcej soczewek nadaje się bardziej do efektów typu gobo, goboflower itp. Gdzie ważną sprawą jest ładne (mocne i ostre) wyświetlenie konkretnego obrazka.
    Tutaj chodzi o kilkanaście okrągłych punktów.
    Powiem więcej, oddalanie, czy zbliżanie LED do soczewki powoduje rozmywanie obrazu, ale za to promienie stają się węższe jak igiełki. Fajny tworzy to efekt w dymie.

    Poniżej fotki.
    TUNNEL biały (wąski kąt świecenia, zamontowane kolimatory)
    TUNNEL kolor (szeroki kąt świecenia, zamontowane kolimatory)
    FLOWER (szeroki kąt świecenia, jeszcze bez kolimatorów)

    Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci. Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci. Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci.

    Dobrze widać różnicę w wyświetlanym obrazie i w jego jasności z kolimatorami i bez nich.
    Widać też, jak gów...nej jakości są pomarańczowe LED kupione na allegro.
    Czerwone, zielone i niebieskie zdemontowane z uszkodzonych lampek FLASH DISCO, świecą znacznie lepiej. Chociaż trafił sie jeden "kfiatek".
    Podłaczam tarczę pod zasilacz, zwiększam powoli napięcie, jedna gałąź nie świeci. Okazało się, że jedna z niebieskich diod ma napięcie przewodzenia (o zgrozo) 5,1V !!! Poszła w śmietnik.

    Tutaj krótki filmik z działania efektu FLOWER.
    W pewnym momęcie bas zanika i światełko się zatrzymuje.
    Czas po jakim ma się zatrzymać jest regulowany.
    Prędkość silnika/silników, też jest regulowana, no i wstępna czułość układu AUDIO.



    U Was też dźwięk leci normalnie a obraz się przycina, czy tylko u mnie?
    Właśnie znalazł się kolejny napęd, więc aktualnie "robi się" lustro skanujące do białego tunela i już będzie DUO TUNNEL pełną gębą ;)
  • #16
    Justyniunia
    Poziom 31  
    Cześć.

    W oczekiwaniu na formatki do poprzednich efektów, powstał kolejny "potworek"
    Kopia FANTASY.
    Napęd (ślimak + zębatka) z jakiegoś starego VHS, lusterka pleksi też się walały po szafce.
    Obudowa jak zwykle dibond. Do tego 2x lampka LED RGB na pilota, sterowanie silnika będzie muzyczne, ale planuję bardziej skomplikowane - ukłąd CD4017 i matryca diod 1N4148 do ustalania kierunku obrotów i prędkości silnika - przynajmniej dwie prędkości.

    Lampki mają 4 programy. Skokowa zmiana kolorów (szybka/wolna), płynna zmiana kolorów (szybka/wolna) Szkoda tylko, że po włączeniu zasilania nie pamiętają poprzednich ustawień, można by wtedy raz z pilota załączyć dwa różne programy i już by tak zostało.
    Po załączeniu zasilania automatycznie włącza się szybka skokowa zmiana kolorów.
    Procesorki w lampkach zsynchronizowane są z częstotliwością sieci 50Hz, więc lampy potrafią pracować godzinami identycznie i programy nigdy się nie "rozjadą"

    Poniżej kilka fotek i filmik.

    Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci. Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci. Efekty dyskotekowe LED z elektronicznych śmieci.

  • #17
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    Pomyśl o losowej zmianie kolorów LED - niezależnie dla każdej diody. Efekt byłby bardziej ciekawy.
    Ogólnie - fajny pomysł, ale nie wiadomo tylko jak wygląda na jakiejś powierzchni - skupienie masz takie samo?
    Aha - lusterka z pleksy są dość mało odporne na zabrudzenia. Łapią kurz znacznie bardziej, niż szklane.
  • #18
    Justyniunia
    Poziom 31  
    Można by wykorzystać same diody w obudowach i soczewki.
    Trzeba by dorobić drivery prądowe (6szt) i układ zmiany kolorów. Dużo tego trochę się zrobi.
    Można jeszcze wykonać jakiś prostszy patent załączający drugą lampkę z opóźnieniem np 1s
    Wtedy nie wystartują razem i będziemy mieli dwa różne kolory na raz.

    Co do skupienia światła - nie są to jakieś super ostre promienie, ale myślę, ża same oryginalnie wbudowane kolimatory wystarczą.

    Jak skończę tamte światełka, to planuję je zabrać do zaprzyjaźnionego ośrodka kultury, powiesić na rampie, nadymić porządnie i porobić jakieś konkretne fotki i filmiki.

    Propo lusterek, plan jest taki, że od środka na przednim panelu będzie wklejona jakaś szyba (pewnie plastik). Światło nie grzeje się wcale, więc nie potrzebuje wiatraka, a i obudowa może być całkiem szczelna.

    Niestety układ zmiany koierunku nie wypalił w tym urządzeniu. Za duża bezwładność napędu (pasek). Walec nie nadążał za silnikiem.
    Teraz impulsy trafiają na tranzystor, który po prostu załącza silnik (impulsowo w jednym kierunku) i tak już zostanie.

    PS:
    Płytka AUDIO została poprawiona.
    Dodany rezystor ograniczający i dioda Zenera 5,1V.
    Przesunięty też został jeden kondensator (łatwiej się rysuje jak ktoś robi markerem)
    Rysunek PCB zaktualizowany.
  • #19
    Justyniunia
    Poziom 31  
    W oryginale płytka AUDIO wykonana jest w technologii SMD, na płytce w obwodzie automatycznej regulacji wzmocnienia jest zastosowany tranzystor o oznaczeniu 1G.
    W mojej wersji jest zwykły BC238, BC547 itp. Układ auto regulacji zdaje się nie działać. Nie mam tranzystora w wersji C, może tu jest pies pogrzebany.
    Rzucił by ktoś fachowym okiem na ten schemat?
  • #20
    scalak12
    Poziom 11  
    Witam,
    Pracowałem w firmie DISCOTECH jako serwisant i układ automatyki działa poprawnie ,
    potencjometr wstępnej regulacji ustawiany był na maxa (dla własnego użytku posiadam wszystkie schematy i wsady do procków do wszystkich efektów Discotech wraz z modyfikacjami .

    Ps. Jak chcesz pogadać podaj numer telefonu kontaktowego na PW (brak czasy na odpisywanie na mejle)