Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ubywa p³yn ch³odzacy ze zbiorniczka wyrównawczego MAZDA MPV RF5C

lucu 20 Apr 2016 19:50 11451 8
  • #1
    lucu
    Level 12  
    Problem z p³ynem ch³odz±cym.
    Jestem "szczê¶liwym" posiadaczem mazdy mpv 2003 r. diesel RF5C 2.0 136 km.

    Wczoraj przy standardowej wymianie oleju oleju zauwa¿y³em, ¿e poziom p³ynu ch³odz±cego w zbiorniczku wyrównawczym jest poni¿ej minimum.
    Zdarza³o siê, ze p³yn dolewa³em ale zazwyczaj w niewielkich ilo¶ciach, nie wiem 100 ml na miesi±c, mo¿e mniej.

    P³yn oczywi¶cie uzupe³ni³em do kreski F (FULL).

    Dzisiaj autem zrobi³em na pocz±tku oko³o 120 km do¶æ spokojnej jazdy – po czym sprawdzi³em poziom p³ynu by³ ok – minimalnie ni¿ej ni¿ zala³em (na prawdê minimalnie).

    Po czym zrobi³em autem oko³o 150 km ju¿ do¶æ szybkiej jazdy 130-140 km/h, zajecha³em do domu otworzy³em maskê i ku mojemu zdziwieniu znowu poziom p³ynu poni¿ej L (LOW), du¿o "wyplu³o" woko³o wê¿yka odpowietrzaj±cego, gdy popu¶ci³em korek od zbiorniczka – pod ci¶nieniem czê¶æ p³ynu wróci³a do zbiorniczka – troszkê powy¿ej LOW.

    Auto nie dymi WCALE, czy zimne czy gor±ce.

    Gdy wymieniali olej sprawdza³em pod autem i nie widzia³em ¿adnych wycieków, od góry te¿ nic nie widaæ.

    Jakie¶ 15 ty¶ km wcze¶niej auto mia³o gruntowny remont silnika ³±cznie z planowaniem g³owicy, wymiana uszczelki, wymian± rozrz±du, turbiny, sprzêg³a itd.

    Do teraz super chodzi³o. Je¼dzi³em nim raczej oszczêdnie (asekuracyjnie) po 5 ty¶ km od remontu by³a wymiana oleju i teraz po 10 ty¶ km.

    Olej jaki u¿ywam to MOTUL 10W40 SYNERGIE +

    Podjecha³em do mojego mechaniora, popatrzy³, pougniata³ wê¿e, stwierdzi³, ¿e s± miêkkie, ok i ¿e wyklucza uszczelkê ze wzglêdu na brak jakiegokolwiek dymu, wyklucza popêkana g³owicê i blok, gdy¿ silnik by³ na wierzchu i wszystko by³o ok, pompa wody te¿ by³a nowa przy wymianie rozrz±du.

    Podejrzenie rzuci³ na niesprawny korek zbiorniczka wyrównawczego lub termostat.

    Stwierdzi³, ¿e korek powinien lekko upuszczaæ ci¶nienie a gdy tak siê nie staje wówczas przy jego nadmiarze mo¿e doj¶æ do wyplucia p³ynu.

    Nakaza³ na pocz±tek wymianê tego korka, pó¼niej ewentualnie termostat.

    Co my¶licie o tym ?

    Jakie wsze porady ?

    Ju¿ mam troszkê do¶æ tego auta – bo pó³ roku temu bardzo siê na nie wykosztowa³em.
  • #2
    mariuszkam
    Level 15  
    Przy ubytku niedu¿ej ilo¶ci p³ynu, to w±tpiê, aby by³o to zauwa¿alne w kolorze spalin. Sprawdzaj stan oleju czy nie przybywa. Mo¿e byæ ubytek p³ynu na ³±czeniach przewodów i przy ma³ym wycieku, po prostu wyparuje, wiêc nie zauwa¿ysz plamy pod autem

    Dodano po 2 [minuty]:

    Je¶li wypluwa p³yn poprzez korek, to widaæ to na zbiorniczku...lub w komorze silnika.
  • #3
    lucu
    Level 12  
    P³yn wyplu³o przez wê¿yk w zbiorniczku wyrównawczym. Bo obok niego jest mokro.
    Ubytek nie by³ ma³y od stanu FULL do stanu poni¿ej LOW. Po 150 km do¶æ szybkiej jazdy. Wcze¶niej po oko³o 120 km jazdy spokojnej praktycznie nic nie uby³o.
  • #4
    marcino2000
    Level 24  
    Korek jak najbardziej mo¿liwy, wymieñ.
    Czy auto nie ma utrudnionego odpalania rano? Po nagrzaniu przy³ó¿ lusterko do wydechu i zobacz czy nie wykrapla siê p³yn ch³odniczy (przypadek kiedy p³yn dostaje siê do komory spalania)

    Sprawd¼ czy nie przyby³o oleju, lub/i nie pojawi³ siê jego ppdwójny stan lub/i majonez pod korkoem wlewu oleju (przypadek gdy do oleju przedostaje siê p³yn)

    Szczelno¶æ simmeringu pompy wody, lubjej korpusu, to samo z termostatem,
  • #5
    mariuszkam
    Level 15  
    A mo¿e mia³e¶ za du¿y stan p³ynu w zbiorniczku i przy zwiêkszonym ci¶nieniu nadmiar wyplu³o, lub jest za duze ci¶nienie w uk³adzie a to wi±¿e siê z nieszczelno¶ci± w uszczelce pod g³owic±...

    Dodano po 2 [minuty]:

    czego¶ nie zrozumia³em....je¶li po je¼dzie otworzysz korek na zbiorniczku, to normalne, ¿e p³yn siê wyleje. W miarê sch³odzenia spada ci¶nienie i p³yn powinien cofn±æ siê do ch³odnicy.

    Dodano po 5 [minuty]:

    mia³em podobny przypadek w Hondzie mojej ¿ony...auto siê grza³o(nie zawsze) i bardzo czêsto wywala³o p³yn ze zbiorniczka....po wymianie uszczelki pod g³owic±, wszystko wróci³o do normy. Nie sugerujê, ¿e u Ciebie mo¿e byæ podobnie, ale to, ¿e mia³e¶ wymienion± uszczelkê nie oznacza, ze jest sprawna. Mechanicy te¿ pope³niaj± b³êdy..
  • #6
    lucu
    Level 12  
    Auto pali dobrze, czy zimne czy nagrzane - bez ró¿nicy, lusterko przy³o¿ê jutro. Oleju nie przybywa - wrêcz dolewam (oko³o 100 ml na 1000 km), majonezu te¿ nie zauwa¿y³em.

    Biorê pod uwagê nieszczelno¶æ uszczelki pod g³owic± ale cholera 15 ty¶ km temu by³a wymieniana i g³owica by³a planowana, wê¿e przy nagrzanym aucie s± miêkkie a mimo to jak odkrêcê korek p³yn wraca do zbiorniczka - do¶æ gwa³townie - mo¿e faktycznie korek ¼le dzia³a. Tylko dziwi mnie fakt, ¿e by³o dobrze i co nagle siê korek zepsu³ - wizualnie wygl±da na ok. Ju¿ zamówi³em na allegro drugi.

    Stan by³ poni¿ej LOW wiêc po prostu dola³em p³ynu.

    P³yn wyplu³o po szybkiej je¼dzie przy spokojnej (na podobnym dystansie) nic sie nie sta³o. Mniemam, ¿e przy dynamiczniejszej je¼dzie po prostu wzros³o ci¶nienie, silnik siê bardziej nagrza³ i w koñcu dynamicznie korek pu¶ci³ i wywali³o p³yn ze zbiorniczka wyrównawczego. Mo¿e gdyby puszcza³ stopniowo nie by³o by takiego efektu - nie wiem - próbujê wydedukowaæ.

    Po ostudzeniu auta p³yn wraca do ch³odnicy ale nie wszystko.
    Auto gor±ce - po dynamicznej je¼dzie - p³yn poni¿ej LOW - popuszczam korek p³yn szybko wraca do zbiorniczka, po czym gdy auto sie ostudzi stan opada ale ju¿ nie ponizej LOW tylko do normalnego stanu.

    Gdyby by³a walniêta uszczelka to chyba p³yn ubywa³by powoli a nie dynamicznie by³ wypluwany ?

    Dodam, ¿e auto sie nie grzeje - wska¼nik temperatury na ca³ej trasie w po³owie - praktycznie bez zmian.
  • #7
    mariuszkam
    Level 15  
    Có¿, wszystko zale¿y od tego gdzie mog³aby byæ uszkodzona uszczelka...raz mo¿e ubywaæ szybko raz wolniej, to nie regu³a. Po drugie, mo¿e byæ uszkodzona i p³ynu nie bêdzie ubywaæ, ale bêdzie zwiêkszaæ siê ci¶nienie w uk³adzie ch³odzenia. Na pocz±tek wymieñ korek, jesli to nie pomo¿e, to powiniene¶ sprawdziæ ci¶nienie w uk³adzie ch³odzenia
  • #8
    lucu
    Level 12  
    hmmmm
    Ok korek ju¿ zamówiony - bêdzie w pi±tek to zobaczê.
    A co my¶licie o termostacie - wed³ug mnie to chyba raczej nie powinien mieæ na to wp³ywu ?
  • #9
    lucu
    Level 12  
    Dzisiaj jeszcze raz patrzy³em na zachowanie siê p³ynu. Po przejechaniu kilkunastu kilometrów, p³yn ze zbiorniczka wyrównawczego uby³ - do¶æ sporo - poni¿ej LOW, po czym, gdy odkrêci³em korek zbiorniczka powróci³ do poprzedniego stanu.
    I tak jeszcze ze dwa razy.

    Mo¿e to co¶ z zapowietrzeniem uk³adu albo faktycznie ten termostat ?

    Korka jeszcze nie ma wiêc nie wiem jak stwierdziæ czy to on jest winny.

    Dodano po 4 [godziny] 38 [minuty]:

    Po tych obserwacjach zrobi³em tak - z korka zdar³em górn± naklejkê, ukaza³a siê membrana, któr± przedmucha³em sprê¿ark±.

    Zapali³em samochód otworzy³em korek i rozgrza³em go do normalnej temperatury pracy (oko³o 15-20 minut).

    Czê¶æ p³ynu ze zbiorniczka wyrównawczego wci±gnê³o do ch³odnicy (jak mniemam).

    Ubytek uzupe³ni³em, po czym zgasi³em auto, poczeka³em a¿ ostygnie i zakrêci³em korek.

    W przeci±gu nastêpnej godziny uby³o jeszcze troszkê tak do stanu 2/3 miêdzy LOW a FULL.

    Odpali³em samochód, ponownie go rozgrza³em, teraz ju¿ bardziej katuj±c, przejecha³em siê oko³o 5 km na rozgrzanym silniku.

    P³ynu w zbiorniczku przyby³o do stanu FULL.

    Wê¿e od ch³odnicy by³y zdecydowanie twardsze, z rurki odpowietrzaj±cej zbiorniczka, znajduj±cej siê przy korku by³o s³ychaæ delikatne syczenie, wycieku nigdzie nie zlokalizowa³em, wszêdzie sucho, sprawdza³em te¿ pod autem.

    Auto ostyg³o, poziom p³ynu ponownie spad³ do 2/3 miêdzy LOW a FULL.

    Teraz muszê przetestowaæ go w trasie.

    Jutro wy¶lê ¿onê - hahahaha

    Korek jak przyjdzie oczywi¶cie podmieniê.

    Mam nadziejê, ¿e teraz bêdzie ok.