Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Elextrolux EWS106410W-w trybie testowym E66/E68 czy wymiana grzałki ma sens?

22 Kwi 2016 17:55 1215 21
  • Poziom 9  
    Opis problemu:
    Pranie się nie uruchamiało (mrugał 'Err'). Po wejściu w tryb testowy pokazuje błąd E66. Skasowałem błąd, pranie poszło, grzałka grzała. Następne pranie poszło, ale na zimno. Spróbowałem jeszcze raz skasować błąd (tym razem E68). Efekt podobny - jedno pranie, grzałka OK, potem następnego się już puścić nie da (cały czas wyskakuje błąd). Teraz konsekwentnie pralka wróciła do E66.

    Sprawdziłem opór grzałki (około 30Ω - czyli chyba OK (?), i nie ma przebicia na masę.

    Pytanie: czy ma sens wymiana samej grzałki (czy to może pomóc) czy też pozostaje się babrać w elektronice? Dodatkowo: jak ktoś ma schemat tej pralki to będę wdzięczny (widziałem na forum schematy podobnych pralek, natomiast nie wiem na ile będą zgodne z moim modelem).
  • Sklep HeluKabel
  • Specjalista AGD
    urbos napisał:
    Nie ma przebicia na masę.
    Czym wykonałeś pomiar upływności ?
  • Poziom 9  
    Nie do końca wiem co to jest 'pomiar upływności'. Jestem fizykiem, ale nie mam wiele doświadczenia od strony technicznej i nie znam żargonu

    Udało się stwierdzić, że:
    - grzałka pracuje podczas trybu testowego (sprawdzałem po prostu obserwując licznik zużytej energii - po włączeniu testu grzałki gwałtownie przyspiesza).

    - obecnie udało mi się resetować błąd i jestem w stanie przeprowadzić 1 poprawny cykl prania (potem reset) ale to a) nie rozwiązuje problemu sprzętowego b) pewnie szybko doprowadzi to kolejnej awarii.
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    urbos napisał:
    Nie do końca wiem co to jest 'pomiar upływności'.
    To samo co pomiar rezystancji izolacji przewodu. Tylko że tu mierzysz pomiędzy zaciskiem ochronnym a którymkolwiek zaciskiem zasilającym. Na bank grzałka ma przebicie, przy takich błędach.
  • Poziom 9  
    Dzięki za odpowiedź. Nie wiem czy 'przeklepałem' wszystkie możliwe złącza, ale nigdzie nie widać zwarcia. Co ciekawe w trybie testowym ogrzałem wodę do 70 stopni (wyleciało nieco kamienia, więc chyba wyjmę grzałkę i ją wyczyszczę).

    W weekend spróbuję jeszcze raz to dziadostwo rozebrać i pomierzyć rezystancje. Jak dobrze rozumiem to mam sprawdzić czy kabel zasilania grzałki przypadkiem nie jest zwarty z 'zaciskiem ochronnym'. Możesz mi (jak debilowi) wytłumaczyć co rozumieć przez 'zacisk ochronny'?

    Dzięki za pomoc i sorry za głupie pytania, ale cóż - ekspertem nie jestem. Jak się uda naprawić to opiszę dokładnie co i jak - może się komuś przyda.

    Pozdrawiam,
    Krzysiek
  • Specjalista AGD
    urbos napisał:
    Możesz mi (jak debilowi) wytłumaczyć co rozumieć przez 'zacisk ochronny'?

    To to zwykle jest po środku grzałki i biegnie do tego przewód żółto-zielony.
  • Poziom 9  
    Rozebrałem wreszcie ponownie pralkę, pomierzyłem wszystkie opory i nigdzie przebicia nie ma. Podociskałem i przeczyściłem styki. Niestety nic nie pomogło.
    Jadę w wersji: pranie, kasowanie błędu, pranie...

    Co ciekawe, żeby wykasować błąd to tryb serwisowy muszę odpalić z otwartymi drzwiami (lub otworzyć je w międzyczasie - jeszcze nie mam 100% pewności, w którym momencie muszą być otwarte). Inaczej błąd się nie kasuje.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Podpinam pod starszy mój temat. Wtedy pomogła wymiana grzałki.

    Teraz problem jest taki, że pralka wywala bezpieczniki. Jak puszczam program bez grzania to idzie. Natomiast z grzaniem leci bezpiecznik w listwie. Test grzałki również wywala bezpiecznik. Grzałkę zmieniłem, więc to nie jej problem. Nie mam już pomysłu co mogło się schrzanić. Jakieś pomysły?

    Dodam, że wirowanie działa i jest OK, czyli silnik chyba jest OK. Gdzie może być zwarcie?
  • Specjalista AGD
    urbos napisał:
    leci bezpiecznik w listwie.
    W jakiej listwie? Jaki bezpiecznik?
  • Poziom 9  
    Kabel zasilający mam podpięty do listwy takiej z włącznikiem. Z tego co rozumiem jest tam bezpiecznik i w razie za dużego prądu listwa się wyłącza. O ten bezpiecznik mi chodzi.

    Pewnie gdyby go nie było poszedłby bezpiecznik w mieszkaniu, ale tego nie testowałem...

    Wybacz może niefachowy język, ale chyba już teraz jasne o co mi biega.

    Grzałkę mam taką:
    Elextrolux EWS106410W-w trybie testowym E66/E68 czy wymiana grzałki ma sens?

    Pytanie dodatkowe: to czarne coś z tyłu grzałki to bezpiecznik? Bo podpinam do niej aż 4 kable, rozumiem, że +, -, sterowanie i ?
  • Specjalista AGD
    urbos napisał:
    Kabel zasilający mam podpięty do listwy takiej z włącznikiem.
    I to jest błąd. Pralka ma być podłączona bezpośrednio do gniazdka.
    urbos napisał:
    Pewnie gdyby go nie było poszedłby bezpiecznik w mieszkaniu, ale tego nie testowałem...
    To przetestuj.
    urbos napisał:
    Grzałkę zmieniłem
    Kiedy? Teraz, czy 2 lata temu.
    urbos napisał:
    to czarne coś z tyłu grzałki to bezpiecznik?
    Nie; czujnik temperatury.
  • Poziom 9  
    Grzałkę zmieniłem teraz. Listwę jedną już spaliło, w drugiej wywala włącznik, więc to chyba nie tutaj. Włączę bez listwy, ale jestem na 99%, że wywali bezpieczniki. Dam znać wieczorem, bo teraz robota. Co do kabli do grzałki. jest OK, są cztery. + -, czujnik temp i... uziemienie?
  • Specjalista AGD
    urbos napisał:
    Co do kabli do grzałki. jest OK, są cztery. + -, czujnik temp i... uziemienie?

    No w mordę...coś Ty tam namieszał?! Daj wreszcie jakieś foto, bo zaczynają się jakieś głupoty.
  • Poziom 9  
    Zdjęcie podłączonej grzałki, ale kable są na pewno OK, i nawet ja nie dałbym rady tego popsuć.
    Elextrolux EWS106410W-w trybie testowym E66/E68 czy wymiana grzałki ma sens?
  • Specjalista AGD
    Słabe foto, ale złącze z czerwoną kropką, ma coś za cienki kabelek...jakby miało być od pompy. No chyba że źle widzę.
  • Poziom 9  
    To jest foto sprzed zmiany grzałki. Grzała ma opór koło 30 Ohm, czyli rozsądnie (moc 1900W). Doradzali mi sprawdzić przebicie na inne elementy pralki, ale nie bardzo wiem między czym a czym mierzyć opór. Między grzałką a np. obudową czy uzwojeniem silnika?

    Kabel tak tylko wygląda na zdjęciu. "Na żywo" jest taki sam jak pozostałe.
  • Specjalista AGD
    urbos napisał:
    "Na żywo" jest taki sam jak pozostałe

    Ok, teraz widzę. Podłączyłeś ją wreszcie bezpośrednio do sieci?
  • Poziom 9  
    Podłączenie bezpośrednio do gniazdka działa (na razie przetestowane 40 stopni). Dlaczego tak jest? Czy bezpiecznik w listwie jest po prostu mniejszy (w sensie wywala go przy mniejszej ilości amperów?)
    W domu mam 10A, na listwie nie wiem, nie ma opisu...

    Jutro pójdzie test na wyższej temperaturze. Dzięki za rady, wygląda, że problem rozwiązany, ale jeszcze nie chwalę dnia przed zachodem.

    Sorry, że piszę z takimi przerwami, ale pracuję teraz od 0730 do 2100 i nie mam czasu na nic.
  • Specjalista AGD
    urbos napisał:
    W domu mam 10A

    Też trochę słaby. Pralka dobrze dociążona, chwilami bierze ok. 9A.
  • Poziom 9  
    Porąbałem... 10 A mam na górę (lampy), na gniazdka 16A na całe mieszkanie.
    Nawet pralka + zmywarka + lodówka daje radę. Dopiero jak włączę piekarnik i akurat ruszą grzałki w pralce i zmywarce to potrafi wywalić, ale to raz na rok.
  • Poziom 9  
    Wszystkie programy chodzą, prosta rzecz, a pomogła (w sensie podpięcie do gniazda bezpośrednio - bez listwy)... Dzięki pany.

    Teraz do tego mam zapasową grzałkę ;)