Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Klej termoprzewodzący do silnika elektrycznego

pawelr98 22 Kwi 2016 20:27 735 10
  • #1 22 Kwi 2016 20:27
    pawelr98
    Poziom 35  

    Witam

    Potrzebuję porady w sprawie dobrania kleju termoprzewodzącego do silnika elektrycznego.
    Silnik to My1016Z 250W (czyli MY 1016 + przekładnia 8:1).

    Używam go w rowerze elektrycznym własnej budowy. Podczas typowej jazdy (latanie między ok. 2/3 do 3/4 mocy i bardzo krótkie okresy 100%) silnik ma się dobrze lecz dłuższa jazda na pełnym gazie kończy się przegrzaniem silnika (palą się elementy na które nawinięte są cewki, wykonane są one z materiału przypominającego płytkę drukowaną). Dlatego też aby poprawić dynamikę jazdy chciałbym przykleić na klej termoprzewodzący radiator/y(mam spore zapasy dużych komputerowych radiatorów) do silnika aby pozwolić na dłuższą jazdę na pełnych obrotach(ważne jak się przyspiesza mając duży ładunek).Oczywiście uzwojeń bezpośrednio to nie schłodzi ale biorąc pod uwagę jak bardzo potrafi nagrzać się obudowa to sądzę iż przynajmniej nieco pomoże.

    Zastanawia mnie czy najtańszy klej taki jak AG thermoglue starczy do tego zastosowania.

    0 10
  • Semicon
  • #2 22 Kwi 2016 20:32
    kot mirmur
    Poziom 29  

    Zobacz może firma LOKTITE ma coś do zaoferowania.

    0
  • Semicon
  • #4 24 Kwi 2016 21:24
    vodiczka
    Poziom 42  

    pawelr98 napisał:
    Oczywiście uzwojeń bezpośrednio to nie schłodzi ale biorąc pod uwagę jak bardzo potrafi nagrzać się obudowa to sądzę iż przynajmniej nieco pomoże.
    pawelr98 napisał:
    (palą się elementy na które nawinięte są cewki,
    Chłodzenie obudowy nie zapobiegnie przegrzaniu elementów na które nawinięte są cewki :(
    Palą się dosłownie czyli zwęglają czy tylko brązowieją? Jeżeli zwęglają, to dziwne, że emalia uzwojeń jeszcze wytrzymuje.
    Jeżeli jest dostęp to załóż wentylator chłodzący cewki nadmuchem powietrza.

    0
  • #5 24 Kwi 2016 23:26
    pawelr98
    Poziom 35  

    Brązowieją.Przerabiałem ten temat przy poprzednim silniku bez przekładni.Zapach ten sam (bo to w sumie ten sam silnik tyle że z przekładnią).Dym w sumie jakiś leciał ale silnik dalej pracuje normalnie. Mam nauczkę aby nie dawać pełnej mocy na zbyt długo.

    Silnik ma zamknięty dostęp więc założenie wentylatora wymagałoby wywiercenia otworów po stronie komutatora i przekładni.

    Jednak czy radiator przyklejony do obudowy na pewno by nie pomógł ?
    Biorąc pod uwagę jak mocno nagrzewa się obudowa to spora część ciepła jest na nią odprowadzana.
    Wał silnika oddaje ciepło przez łożysko pośrodku komutatora oraz przez przekładnię.
    Resztę załatwia powietrze wewnątrz silnika transportujące je na obudowę.
    Są też 3 niewielkie otwory montażowe po stronie przekładni przez które ucieka nieco ciepła.

    0
  • #6 25 Kwi 2016 09:07
    vodiczka
    Poziom 42  

    pawelr98 napisał:
    Jednak czy radiator przyklejony do obudowy na pewno by nie pomógł ?
    Pewnie minimalnie pomoże ale możesz tego nawet nie zauważyć. Cewka działa jak grzejnik a brązowiejące elementy są wewnątrz cewki (owinięte grzejnikiem) Im więcej warstw ma cewka tym skutecznośc radiatora będzie mniejsza.

    0
  • #7 25 Kwi 2016 15:37
    jaszto
    Poziom 22  

    Te Twoje 100% to 250W i prąd i obroty znamionowe? Piszesz o rozpędzaniu więc prędkość mniejsza od znamionowej. Zamiast dokładać radiatorów, dołóż drugi silnik.Będziesz zadowolony.

    0
  • #8 26 Kwi 2016 21:27
    pawelr98
    Poziom 35  

    Problem przegrzewania występuje też podczas długiej monotonnej jazdy bez większych przerw.

    Dzisiaj dla przykładu jechałem sobie przez niemal kilometr bez przerwy na ok. połowie mocy i po zrobieniu przerwy na wtoczenie roweru przez betonowe stopnie zauważyłem iż silnik znów jest rozgrzany. Wcześniej był letni.

    Sądząc po stopniu w jakim silnik zżera trzy baterie 20AH to raczej ciągnie on sporo więcej niż te 250W.
    Musiałbym raczej poprawić redukcję(nie jest to duży problem jako że silnik napędza bezpośrednio pedały a więc mogę skorzystać z domyślnej przerzutki z tyłu) aby silnik pracował bliżej znamionowej prędkości obrotowej.

    Co do drugiego silnika to będzie raczej ciężko ze względu na ograniczone miejsce (rower górski z amortyzowaną ramą). Mam też wątpliwości co do legalności jako że nasze kochane prawo nowelizowane ze względu na UE w 2011 ustala iż maksymalna moc znamionowa(ile wyciąga w rzeczywistości to nie do sprawdzenia) silnika roweru ma być 250W.
    Pozostałe aspekty tych przepisów mam spełnione (wraz z aktywacją napędu przez nacisk na pedały).

    0
  • #9 26 Kwi 2016 21:42
    anet870
    Poziom 25  

    Klej ag trzyma dobrze lecz nie wiem jak będzie z nim na deszczu. w tradycyjnym silniku zeberka na obudowie w połączeniu z wentylatorem dobrze wychładzają silnik. Pytanie czy można jakoś poprawić odbieranie ciepła z cewek na obudowę?

    0
  • #10 26 Kwi 2016 22:13
    pawelr98
    Poziom 35  

    Na deszczu to ja raczej nie zamierzam jeździć a na pewno nie teraz gdy mam niezakryte części(na czas postoju mam folię do przykrycia akumulatorów i worki do przykrycia silnika).

    Patrząc na forum gdzie zajmują się elektrycznymi rowerami to tam po prostu przewiercali obudowę od strony komutatora (trochę ciężkie bo są tam różne elementy jak łożysko wału silnika,szyny w których siedzą szczotki jak i kable) i dodawali wentylator. Z silnikiem przekładniowym jest nieco lepiej bo mogę raczej bezkarnie rozwiercić obudowę od strony przekładni. Przekładnia sprawia że zębatka wraz z łańcuchem jest oddalona od głównej pokrywy silnika. Co prawda ilość miejsca na wentylator jest przez to ograniczona ale zawsze można dać dmuchawę (miałem kiedyś nawet taką bardzo mocną komputerową(1.2A 12V) ale niestety padła).
    Myślę iż zrobię tak. Najpierw dam radiator/y i sprawdzę jak to się sprawuje.
    Jeżeli silnik nadal będzie miał problemy z grzaniem to dodam dmuchawę(zakupię jakąś używaną komputerową jako że pracują na 12V) chłodzącą uzwojenia.

    @anet870
    Nie bardzo idzie polepszyć przekazywanie na obudowę bo tam po prostu brakuje miejsca. Uzwojenia są ledwie kilka mm od magnesów trwałych w obudowie.
    Jedyne co mogłoby bardzo skutecznie schłodzić takie uzwojenia to chyba obmywanie ich przez olej (następnie chłodzony przez chłodnicę). Jednak to tylko moje fantazje które nijak mają się do rzeczywistości.

    0
  • #11 27 Kwi 2016 11:25
    jaszto
    Poziom 22  

    Zobacz jaką masz prędkość biegu jałowego - podnieś koło napędzane, gaz do dechy i policz obroty na min. To są obroty które Twój napęd uwielbia. Przy mniejszych będzie się grzał, i bezproduktywnie zżerał energię akumulatora.

    0