Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DAF XF 105 460 2008 rok - rozrusznik kręci mimo wyłączonej stacyjki...

dawid kulczyk 23 Kwi 2016 23:19 2766 12
  • #1 23 Kwi 2016 23:19
    dawid kulczyk
    Poziom 6  

    Witam Panowie Dafik znowu dokucza...
    DAF XF 105 460 rok prod. 2008
    Odpaliłem Dafika po kilku sekundach przy silniku usłyszałem ''nietypowy szelest", jak się pózniej okazało podczas pracy silnika załączył się rozrusznik. Mimo wyłączenia stacyjki rozrusznik dalej kręcił, dopiero po wyłączeniu hebla przestał. Po ok 1 minucie znowu włączyłem hebel a rozrusznik dalej zaczął kręcić (pomimo wyłączonej stacyjki) Postanowiłem odczekać trochę dłużej i znowu włączyłem hebel i cisza, rozrusznik nie pracuje... ale po wejściu do kabiny, przekręceniu stacyjki na rozruch pojawił się ogień i kupa dymu, trzeba było użyć gaśnicy. Po zgaszeniu stwierdziłem na "oko" że jako pierwsza zaczęła palić się cewka...
    Zwarcie w cewce?
    Proszę o pomoc ponieważ kupiłem nowy rozrusznik i przed montażem chciałbym być pewien , że sytuacja się nie powtórzy.

    0 12
  • Relpol
  • #2 23 Kwi 2016 23:35
    pitool
    Poziom 30  

    Masz tam jeszcze coś takiego jak przekaźnik rozrusznika.Musisz samemu sprawdzić czy nie jest zwarty,o ile coś z niego jeszcze zostało.

    0
  • Relpol
  • #3 23 Kwi 2016 23:46
    dawid kulczyk
    Poziom 6  

    gdzie znajduje się ten przekaźnik?

    0
  • #5 24 Kwi 2016 13:04
    szaman108
    Poziom 29  

    Dobry link pitool :D

    0
  • #6 24 Kwi 2016 15:38
    dawid kulczyk
    Poziom 6  

    z przekaźnika faktycznie mało co zostało. . .

    Dodano po 2 [godziny] 11 [minuty]:

    założyłem nowy rozrusznik (kompletny ) wszystko jest ok tylko męczy mnie pytanie dlaczego tak się stało. ..

    Dodano po 56 [sekundy]:

    niewiele brakowało żeby Dafik się spalił

    0
  • #7 24 Kwi 2016 15:49
    szaman108
    Poziom 29  

    Właśnie przez te modyfikacje spaliło się kilka scanii.Teraz wszyscy to stosują,ryżem czuć na odległość :D

    0
  • Pomocny post
    #8 25 Kwi 2016 22:12
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    w latach 2010-2012 te przekaźniki były "na topie" jeżeli chodzi o awarie ze zgłoszeniem nie chce kręcić.Najczęściej w wywrotkach (FAT/FAD). Wywrotki najczęściej pracowały w środowisku błota co powodowało przekorodowanie terminali (oczek) przewodów dochodzących do przekaźnika.DAF, aby zaoszczędzić na wymianie całych rozruszników dla samego przekaźnika w autach na gwarancji ale głównie tych na kontrakcie R&M (repairs and maintenance czyli po polsku program oferowany operatorom pod nazwą Eksploatacja i naprawy ) i postarał się, aby ten przekaźnik był dostępny jako dostępna część indywidualna (dotychczas nie był). Wprowadzono modyfikację polegającą na osłonięciu oczek terminali przezroczystą koszulką termokurczliwą która miała ochraniać przed bezpośrednim wpływem czynników atmosferycznych/terenowych przyśpieszających ich korozję.Ten przekaźnik (występujący wraz z przewodami) wręcz musiał być na wyposażeniu każdego VAN-a assistance (DAFaid). Czasami przewód po tym jak odleciał wraz z kawałkiem oczka potrafił dotknąć drugiego przeciwległego terminala i "przyspawać" się. Jeżeli chodzi o sam przypadek "zacięcia się" rozrusznika przy kręceniu co powodowało jego permanentne pracowanie aż do spalenia (pomimo już pracującego silnika) to zwykle odpowiedzialny był przekaźnik niskiego prądu (czyli "primary" - pierwszego w kolejności) usytuowanego w desce bezpieczników.Kiedyś spaliłem dwa rozruszniki zanim doszedłem, że przekaźnik nie rozwierał po zwolnieniu kluczyka tylko cały czas powodował aktywację rozrusznika.Na szczęście w historii servisowej auta była wzmianka o tym, że poprzedni, inny dealer coś kombinował z przekaźnikami przy jakiejś tam naprawie i istniało uzasadnione podejrzenie, ze założyli jakiś używany - dalej sprawę prowadził DAF Trucks UK który podobno dogrzebał się do dna całej przyczyny i jakiś tam dealer był za to obciążony

    1
  • #9 25 Kwi 2016 22:49
    szaman108
    Poziom 29  

    W scanii była kampania i wymienialiśmy te przekaźniki.Stobart spalił kilka scanii w tym celu w Irlandii zdejmowaliśmy spodnie osłony silnika(wykonane z plastiki służy jako podpałka do rozrusznika :D )W starej czwórce przekaźnik był w kabinie,jedyny problem jaki się trafiał to uszkodzona sprężyna w stacyjce,która powodowała że kluczyk zostawał w pozycji start i wykańczał rozrusznik.Ostatnio z takiej babci 2001 wymieniałem rozrusznik bo go właśnie zakatowano w taki sposób tak by jeszcze polatał.No ale naklejka była ,,Bosch made in German" a nie ryżowa zabawka.

    0
  • #10 25 Kwi 2016 23:38
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    W DAFie przekaźnik pierwszego stopnia (w tablicy bezpieczników) jest sterowany +24V ze stacyjki, ale za to masa do przekaźnika jest podłączona do DMCI ECU (oraz również do VIC-a jako feedback do liczenia sekund kęcenia rozrusznikiem dla starter motor overheat warning na desce) i jak tylko silnik zaczyna pracować sam, to DMCI "odcina" masę tak więc stacyjka już nie spowoduje jego aktywacji.Jedynie co jest groźne to zwarcie styków w przekaźniku pierwszego stopnia albo w przekaźniku drugiego stopnia czyli tym przy rozruszniku czyli jak poprzednich postach.

    1
  • #11 26 Kwi 2016 08:32
    dawid kulczyk
    Poziom 6  

    przekaźnik pierwszego stopnia w tablicy bezpieczników to ten oznaczony G372 ? wymienię go na nowy dla pewności.

    0
  • #12 26 Kwi 2016 10:05
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    tak, to ten

    0
  • Pomocny post
    #13 26 Kwi 2016 21:36
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    DAF XF 105 460 2008 rok - rozrusznik kręci mimo wyłączonej stacyjki...
    Obwód rozrusznika w XF105 skonstruowany jest tak jak na zdjęciu moich notatech sprzed lat jakie mam ze szkoleń.
    Na załączonym schemacie oznaczenia mają następujące synonimy:
    Switch contact start - stacyjka
    DO - Digital output - wyjście sygnału (co jest niezupełnie ścisłe bo nie jest to sygnał cyfrowy ale DAF uznaje, że jeżeli sygnał ten może mieć tylko wartość +24V lub 0V to nalezy przez analogię do wartości "0" i "1" mówić tu o sygnale cyfrowym - digital)
    DI - Digital Input - analogicznie do powyższego, tyle, że jest to wejście
    ACH-EW - Auxhilliary Cab heater - Eberspaher/Webasto - ogrzewanie postojowe
    G372 Relay starter interrupt - Przekaźnik w tablicy bezpieczników
    B010 motor starter - rozrusznik
    LOW Side starter DO - "wyjście masy" ze sterownika DMCI
    ECU Body Builder module - dodatkowy (opcjonalny) sterownik do obsługi nadwozia (przystawki, dźwig ze zdalnym uruchomieniem silnika itd)
    Pozostałe myślę, ze są dosyć oczywiste.
    Co można zauważyć , VIC pełni tu ważną i to dwojaką funkcję.
    Podłączony jest do przekaźnika starter inhibit (ale nie jest to przekaźnik pierwszego rzędu którym jest G023), w dwu punktach.
    Pełni funkcję nadzoru (kontroli) jak również i jego sterowania.
    Funkcją, która jest w każdym VIC-u w XF105 i CF75/85 E4/5/6 jest kontrola czasu, przez jaki uruchomiony jest rozrusznik.
    System ma nie dopuścić do przegrzania rozrusznika przez długie kręcenie.
    Po przekroczeniu czasu kręcenia pojawi sie żółte ostrzeżenie starter overheat. i nie dopuści do ponownego jego uruchomienia dopóki nie upłynie czas chyba 15 minut od momentu zaczęcia kręcenia rozrusznikiem, jeżeli rozrusznik uruchomiony był przez 90 sekund za jednym razem.
    Przekaźnik G372 jest zasilany na pinie A1 przy nie pracującym silniku z VIC poprzez napięcie +24V na pinie C44 i w tej pozycji pozostaje zapewniając kontakt pomiędzy pinami A3 (wejście ze stacyjki) i A4 (wyjście na przekaźnik pierwszego rzędu G023 w desce bezpieczników).
    W tym samym czasie sterownik DMCI, jeżeli silnik nie pracuje, łączy pin B9 z masą ("masuje "go).
    Przy przekręceniu stacyjki w pozycję rozrusznik pojawia się napięcie na A3, a więc na A4, a dalej na pinie 1 rozrusznika, ale również na pinach B1 w ogrzewaniu postojowym (aby go wyłączyć) i na pinie C10 w VIC.
    W tym momencie, jak tylko napięcie pojawi się na pinie C10, VIC zaczyna liczyć czas obecności napięcia.Jeżeli przekroczy on 90 sekund, VIC przestaje zasilać napięciem pin C44 co przełączy przekaźnik G372 do pozycji w której obwód rozrusznika jest rozłączony i zapali ostrzeżenie Starter Overheat na desce. Będzie zapobiegał aktywacji rozrusznika przez pewien czas od momentu kiedy rozrusznik został uruchomiony (stąd nazwa starter relay interrupt - czyli - "przeszkadzacz"). Przy czasie kręcenia 90 sekund czas potrzebny do ostygnięcia wynosi 15 minut.Przy krótszym czasie kręcenia rozrusznikiem ostrzeżenie się nie pojawi ale system kalkuluje, ile jeszcze można sekund kręcić w przeciągu następujących 120 sekund przerwy która powinna mieć pomiędzy aktywacjami rozrusznika.Celowo nie podaję jak ten czas jest obliczany żeby nie komplikować zagadnienia ale jest to algorytm biorący pod uwagę czas aktualnego kręcenia rozrusznikiem plus czas pozostały do upłynięcia 90 sekund następnie dodany do 10% z 120 sekund.Zainteresowanych zapraszam na PM.
    Czyli vic "mierzy czas przez jaki pojawia się napięcie na pinie c10 aby go przerwać w krytycznym momencie odcinając zasilanie na innym swoim pinie - C44.
    W momencie jak tylko silnik zapali (wewnątrz sterownika DMCI pojawia się sygnał o statusie silnika :"silnik pracuje"), DMCI rozłączy mase na pinie B9 ale także wysyłając sygnał CAN (poprzez V-CAN1) do sterownika VIC mówiący o pracującym już silniku, spowoduje, że VIC rozłączy te +24V na pinie C44
    Dodano po 14 [minuty]:

    DAF XF 105 460 2008 rok - rozrusznik kręci mimo wyłączonej stacyjki...
    Tu można zobaczyć różnice, pomiędzy XF a CF w obwodzie starter inhibit.Praktycznie tylko numery pinów i przewodów przekaźnika są inne oraz przekaźnik ma inne oznaczenie - w CF jest to G372 a w XF jest to G303 z tradycyjnymi oznaczeniami pinów 85,86, 30, 87 i 87a
    Zdjęcie pokazuje schemat dla samochodu XF105 z silnikiem XE i systemem UPEC, bo mało kto wie, ale zanim DAF wypuścił serię XF105 z silnikiem MX i systemem DMCI, to wypuścił krótką serię testową tych aut na Wielką Brytanię tylko z silnikami XE i systemem UPEC a więc od XF95 ;)

    System jest troszkę skomplikowany ale tak on wygląda. Przekaźnik G023 - jest właściwym przekaźnikiem pierwszego rzędu.Jego Pin 85 podłączony jest do pinu 4 w G372, Pin 86 to masa (kabiny), następnie pin 30 to zasilanie po zapłonie a pin 87 połączony jest z pinem w przekaźniku drugiego rzędu (przy rozruszniku)
    Czyli przekaźnik pierwszego rzędu sterowany jest sygnałem z przekaźnika starter inhibit G372 (z pinu 4)
    Obydwa zdjęcia powyżej nie pokazują tego przekaźnika pierwszego rzędu G023 a wręcz mogą sugerować, że pin 4 w G372 łączy się bezpośrednio z rozrusznikiem - proszę wsiąść to pod uwagę!

    1