Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania 114L / 380 KM - Wyciek paliwa w okolicach kolektora ssącego

janko83 25 Apr 2016 11:41 3711 11
  • #1
    janko83
    Level 11  
    Witam,
    Proszę o poradę w którym miejscu będzie nieszczelność jeżeli silnik jest mokry od paliwa w okolicach kolektora ssącego? Problem dot. scanii serii 4, 380 KM, 2003 r. Próbuje zlokalizować wyciek, ale bez skutku... Ciężko jest dojrzeć ze względu na osprzęt. Na początku podejrzewałem rurki od "powrotu", ale dokręciłem tzw. śruby holenderki na łączeniach i wydają się ok. Widać jak paliwo spływa po bloku +- w okolicach listwy, w którą wchodzą wspomniane holenderki. Mam wrażenie, że nieszczelność będzie wyżej od tej listwy, ale ponad nią jest już kolektor ssący. Planuje odkręcić kolektor, ale bez upewnienia się nie chciałbym tego niepotrzebnie ruszać. Każda porada cenna lub schematy układu paliwowego, ssącego i całego silnika w/w modelu. Pozdrawiam
  • Helpful post
    #2
    tomek-staw
    Level 13  
    Witam o ile nie wycieka paliwo ze samych śrub to prawdopodobnie masz wyciek pod listwą paliwową. Tam masz taki podwójny oring w kształcie 8. 6szt na listwę. Pewnie do wymiany. Pozdr
  • #3
    janko83
    Level 11  
    tomek-staw wrote:
    Witam o ile nie wycieka paliwo ze samych śrub to prawdopodobnie masz wyciek pod listwą paliwową. Tam masz taki podwójny oring w kształcie 8. 6szt na listwę. Pewnie do wymiany. Pozdr


    Czy przy odkręcaniu listwy trzeba na coś uważać? Z tego co słyszałem to przy odkręcaniu pompo-wtryskiwaczy należy spuścić paliwo z tej listwy odkręcając holenderek w tylnej części... Tutaj będę brał się za samą listwę więc chyba nie ma ryzyka, żeby coś nabroić...? Czy po wymianie oring-ów i przykręceniu listwy wymagane są specjalne "operacje" czy wystarczy tylko pod-pompować ręczną pompką paliwo (odpowietrzyć)? Może jakiś schemat w pdf dot. tej listwy..?
  • Helpful post
    #4
    tomek-staw
    Level 13  
    ogólnie tylko chodzi o zachowanie czystości przy składaniu. Jeśli masz pompkę zasilającą w dobrej kondycji to nie będzie problemu z odpowietrzeniem. Nie przesadź z siłą przy dokręcaniu śrub bodajże 12Nm.
  • #5
    janko83
    Level 11  
    tomek-staw wrote:
    ogólnie tylko chodzi o zachowanie czystości przy składaniu. Jeśli masz pompkę zasilającą w dobrej kondycji to nie będzie problemu z odpowietrzeniem. Nie przesadź z siłą przy dokręcaniu śrub bodajże 12Nm.


    Ok. Tak patrze na tą listwę i oprócz holenderków i skrajnie dochodzących węży nie widzę śrub mocujących tą listwę... Czy to tylko holenderki ją trzymają?
  • Helpful post
    #6
    tomek-staw
    Level 13  
    Tak, te właśnie 6 śrub. Odkręcić przewody paliwowe.
  • #7
    janko83
    Level 11  
    tomek-staw wrote:
    Tak, te właśnie 6 śrub. Odkręcić przewody paliwowe.


    Zmieniłem i jest poprawa. Dzięki Tomek - przekazuję pkt-y.
    Niestety pojawił się kolejny problem: przedmuch na uszczelce ostatniej głowicy. Czy wymiana jednej uszczelki nastręczy sporo roboty? M.in. czy wystarczy odkręcić kolektor ssący/wydechowy tylko na ostatniej głowicy? Teraz już wiem, że ostatni holenderek listwy od powrotu paliwa też jest przykręcony do głowicy. Na końcu do wykręcenia główne śruby głowicy.
  • #8
    tomek-staw
    Level 13  
    witam, masz przedmuch z pod uszczelki głowicy czy pod kolektorami?
  • #9
    janko83
    Level 11  
    tomek-staw wrote:
    witam, masz przedmuch z pod uszczelki głowicy czy pod kolektorami?


    z pod uszczelki głowicy
  • #10
    tomek-staw
    Level 13  
    wystarczy wykręcić śruby kolektora wydechowego 5 i 6 cyl i ssącego 6 cyl, odkęcić kolektor wodny po ciepłej stronie silnika oraz śrubę listwy paliwowej cyl 6. Na 5 cyl. poluzuj również śrubykolektora ssącego i listwy paliwowej , to wystarczy do odkręcenia i wyjęcia głowicy. Później musisz kolejno zdjąć klawiaturę + laski, dolną pokrywę zaworową i dopiero śruby od głowicy
  • #11
    janko83
    Level 11  
    tomek-staw wrote:
    wystarczy wykręcić śruby kolektora wydechowego 5 i 6 cyl i ssącego 6 cyl, odkęcić kolektor wodny po ciepłej stronie silnika oraz śrubę listwy paliwowej cyl 6. Na 5 cyl. poluzuj również śrubykolektora ssącego i listwy paliwowej , to wystarczy do odkręcenia i wyjęcia głowicy. Później musisz kolejno zdjąć klawiaturę + laski, dolną pokrywę zaworową i dopiero śruby od głowicy


    Nie kojarzę tego kolektora wodnego, ale jak wróci auto to namierzę. Jak wygląda kolejność i siła przykręcenia śrub głowicy, pokrywy zaw. i klawiatury przy składaniu?
  • #12
    tomek-staw
    Level 13  
    Zamontowanie głowicy cylindra
    Specyfikacje
    Momenty dokręcania (dotyczy silników z pompą wtryskową, jak i z pompowtryskiwaczami)
    Śruby głowicy cylindra:
    – Pierwszy etap
    60 Nm
    – Drugi etap
    150 Nm
    – Trzeci etap
    250 Nm
    – Czwarty etap
    90°
    Śruba dolnej pokrywy dźwigienek zaworowych
    26 Nm
    Śruba wałka dźwigienek zaworowych
    105 Nm
    Śruba wspornika
    40 Nm + 60°
    Momenty dokręcania (dotyczy silników z pompą wtryskową)
    Nakrętka wtryskiwacza
    70 Nm
    Śruba górnej pokrywy dźwigienek zaworowych
    26 Nm
    Nakrętka śruby regulacyjnej na dźwigience zaworowej
    35 Nm
    Śruba kolektora wydechowego
    59 Nm
    Śruba wysokociśnieniowego przewodu zasilającego
    20 +/- 5 Nm