Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie Akumulatora Samochodowego Zasilaczem Warsztatowym

djivo 26 Kwi 2016 11:46 1002 23
  • #1 26 Kwi 2016 11:46
    djivo
    Poziom 23  

    Ładuję swój akumulator za pomocą zasilacza warsztatowego.
    Napięcie mam ustawione 14.5V prąd, który płynie w obwodzie to 1.91A.
    Czy powinienem zwiększyć napięcie aby akumulator ładować większym prądem,
    jeśli tak to do jakiego napięcia mogę to zrobić?
    W jednej celi miałem mniej elektrolitu Akumulator to Jenox GOLD 12 55AH 510A.
    Przed ładowaniem uzupełniłem wszystkie cele po równo aby były zanurzone tak samo wszystkie. Zauważyłem , że w tej jednej w której było mniej wody nie następuje lekkie gazowanie. Nie bardzo wiem jak to interpretować.
    Proszę o pomoc.
    Jak po naładowaniu sprawdzić stan akumulatora tak aby upewnić się że jest on w dobrej kondycji ?
    Najważniejsze samochód w którym to pracuje to Xsara Picasso - ładowanie sprawdzone jest na poziomie 14.5V na klemach akumulatora.
    Auto jeżdzi bardzo rzadko i kilka razy stało się tak że akumulator rozładował się na tyle że nie możliwy był rozruch auta pomimo tego że zamek centralny się otwierał.
    Sprawdziłem też czy jak odłączę klemy i zamknę auto na miesiąc czy zapalę samochód bez kłopotu udało mi się wykonać rozruch. Jednak chciałbym uzysykać odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.

    0 23
  • Pomocny post
    #2 26 Kwi 2016 11:53
    abart64
    Poziom 28  

    Prawdopodobnie to ogniwo które nie gazuje jest uszkodzone. W czasie ładowania grzeje się i dlatego woda szybciej ubywa. Zmierz gęstość elektrolitu.

    0
  • #3 26 Kwi 2016 14:07
    djivo
    Poziom 23  

    Nie posiadam glukometru - czy jest jakiś inny sposób - może obserwacja tej celi w czasie, Lub pomiar czasu rozładowywania - lub podczas rozruchu - rozrusznika pomiar do jakiego napięcia zasilania napięcie spada w szczycie rozruchu mogę takie coś zmierzyć taki peak hold? Glukometru nie posiadam niestety.

    0
  • #4 26 Kwi 2016 14:25
    ziomus90210
    Poziom 35  

    Do pomiaru gęstości służy areometr a nie glukometr. Ten drugi służy do pomiaru stężenia glukozy we krwi.

    0
  • #5 26 Kwi 2016 14:28
    djivo
    Poziom 23  

    Przepraszam masz rację moja wina.

    0
  • Pomocny post
    #6 26 Kwi 2016 14:31
    zdzichra
    Poziom 29  

    Jeżeli masz w zasilaczu ograniczenie prądowe to ustaw zasilacz na 15,6V(6x2,6V) i 1/10 pojemności akumulatora.Po naładowaniu sprawnego akumulatora prąd powinien zostać na wartości poniżej 1A.Urządzonko do pomiaru gęstości elektrolitu kupisz w każdym sklepie motoryzacyjnym za kilka -kilkanaście pln.Wydatek nie duży a masz pewność.

    0
  • Pomocny post
    #7 26 Kwi 2016 14:45
    rafbid
    Poziom 32  

    djivo napisał:
    Zauważyłem , że w tej jednej w której było mniej wody nie następuje lekkie gazowanie. Nie bardzo wiem jak to interpretować.
    W celi było mniej wody roztwór kwasu siarkowego miał większą gęstość i cela jest bardziej zasiarczona/mniej naładowana. Po uzupełnieniu poziomu elektrolitu wodą demineralizowaną cela wraca do równowagi chemicznej. Trzymaj dłużej to napięcie podejrzewam że cela potrzebuje więcej czasu aby ''dogonić'' pozostałe( zacznie gazować jako ostatnia)

    0
  • #8 26 Kwi 2016 15:14
    djivo
    Poziom 23  

    Mam napięcie 15,4V i 1.63A w tej chwili i powoli spada ( widzę, że nadal jeszcze nie zaczęła gazować prąd płynie nie za duży 25W) . Widać, że prąd maleje nie ma tendencji rosnącej - nie wiem czy nie podnieść napięcia aby uzyskać jeszcze większy prąd ładowania - tylko boję się, że reszta się może ugotować. Aktualnie akumulator jest zimny zaglądałem do cel nic się tam nie gotuje widać jak idą bąbelki od czasu do czasu. W Pierwszej tej w której było mało wody nadal nic się nie dzieje. Przy 15.6V prąd to 2.27A i maleje.
    15:17
    rafbid - miałeś rację przy 15,6V zaczęła gazować
    czyli zostawić na czas ładowania tak długo aż będzie blisko 1A.

    0
  • Pomocny post
    #9 26 Kwi 2016 15:20
    zdzichra
    Poziom 29  

    Nie podnoś napięcia powyżej 15,6V ze względu na ogniwa.Zbyt wysokie może je rozwalić-dopuszczalne 2,6V na pojedyncze ogniwo.Ustaw 15,6 i czekaj aż spadnie poniżej 1A lub w ogóle przestanie spadać.Brakiem gazowania się nie przejmuj.

    0
  • #10 26 Kwi 2016 15:23
    djivo
    Poziom 23  

    ale właśnie zaczęła gazować :)

    0
  • Pomocny post
    #11 26 Kwi 2016 15:28
    zdzichra
    Poziom 29  

    djivo napisał:
    ale właśnie zaczęła gazować :)

    To teraz poczekaj aż prąd przestanie spadać i masz naładowany akumulator :D

    0
  • Pomocny post
    #12 26 Kwi 2016 15:46
    rafbid
    Poziom 32  

    djivo napisał:
    Jak po naładowaniu sprawdzić stan akumulatora tak aby upewnić się że jest on w dobrej kondycji ?
    Stopień naładowania akumulatora sprawdzisz przez pomiar napięcia na biegunach 24 godziny po ładowaniu. Można też sprawdzić napięcie na akumulatorze podczas rozruchu ale myślę że organoleptycza ocena w czasie rozruchu wystarczy jeździsz tym samochodem to wiesz jak powinien odpalać.

    0
  • #13 26 Kwi 2016 15:59
    djivo
    Poziom 23  

    rafbid napisał:
    djivo napisał:
    Jak po naładowaniu sprawdzić stan akumulatora tak aby upewnić się że jest on w dobrej kondycji ?
    Stopień naładowania akumulatora sprawdzisz przez pomiar napięcia na biegunach 24 godziny po ładowaniu. Można też sprawdzić napięcie na akumulatorze podczas rozruchu ale myślę że organoleptycza ocena w czasie rozruchu wystarczy jeździsz tym samochodem to wiesz jak powinien odpalać.

    Ile powinno wynosić napięcie po odłączeniu od ładowania po 24 godzinach?

    Prąd się ustabilizował przy 2.33A i 15.6V jest godzina 16:06 napiszę co i jak za godzinkę.

    ps.
    Jak długo zostawić akumulator w takim stanie jeśli nie będzie prąd już malał ? Czy zostawić go na noc z ustawionym ograniczeniem prądowym na przykład na 1A ( co za tym idzie nie będzie możliwości aby mu się coś stało) ?

    Co zrobić bo prąd po 30 minutach wzrósł zamiast spadać aktualnie jest 2.36A ?

    0
  • #14 26 Kwi 2016 16:19
    zdzichra
    Poziom 29  

    djivo napisał:
    Ile powinno wynosić napięcie po odłączeniu od ładowania po 24 godzinach?

    Ok 13Vprzy sprawnym akumulatorze-bez obciążenia.Jak chcesz sprawdzić jaką ma rzeczywistą pojemność akumulator wystarczy po naładowaniu podłączyć żarówkę np od kierunkowskazów zmierzyć pobierany prąd(będzie ok 2A) i zmierzyć czas po którym napięcie na zaciskach akumulatora spadnie do 12V. Ilość godzin X prąd da ci pojemność akumulatora w Ah

    0
  • #15 26 Kwi 2016 16:26
    rafbid
    Poziom 32  

    djivo napisał:
    Ile powinno wynosić napięcie po odłączeniu od ładowania po 24 godzinach?
    To zależy jakich materiałów użył producent. Seria GOLD to akumulatory CA/CA inny producent zaleca doładowanie jak napięcie jest poniżej 12,52 V( 60% naładowania) oczywiście im więcej tym lepiej.

    0
  • #16 26 Kwi 2016 16:36
    djivo
    Poziom 23  

    Co zrobić bo prąd po 30 minutach wzrósł zamiast spadać aktualnie jest 2.36A ?
    Nie wiem czy nie obniżyć napięcia wyraźnie w celach się gazuje - akumulator jest zimny ale widzę jak bombli nawet słyszę.
    Aktualnie zmniejszyłem napięcie ładowania do 14,7V prąd na początku był 0.92A teraz spadł do 0.87A.

    0
  • Pomocny post
    #17 26 Kwi 2016 17:00
    rafbid
    Poziom 32  

    djivo napisał:
    Czy zostawić go na noc z ustawionym ograniczeniem prądowym na przykład na 1A ( co za tym idzie nie będzie możliwości aby mu się coś stało) ?
    Jak chcesz go zostawić na noc to proponuje ustawić ograniczenie napięciowe na 14,4 V
    djivo napisał:
    Co zrobić bo prąd po 30 minutach wzrósł zamiast spadać aktualnie jest 2.36A ?
    Nie przejmować się tym to częste zjawisko spowodowane jest rozpuszczeniem się drobnych kryształków siarki na płytach i pewnie nie dużego wzrostu temperatury akumulatora.

    0
  • #18 26 Kwi 2016 17:51
    djivo
    Poziom 23  

    Zostawiam na noc 14.4V prąd aktualny to 0.61A zobaczymy co będzie rano - ustawiłem ograniczenie prądowe jakby chciał rosnąć na 1A.

    0
  • #19 26 Kwi 2016 19:23
    zdzichra
    Poziom 29  

    djivo napisał:
    Co zrobić bo prąd po 30 minutach wzrósł zamiast spadać aktualnie jest 2.36A ?

    rafbid napisał:
    Nie przejmować się tym to częste zjawisko spowodowane jest rozpuszczeniem się drobnych kryształków siarki na płytach i pewnie nie dużego wzrostu temperatury akumulatora.

    To chyba bardziej chodzi o wzrost temperatury elementu pomiarowego-rezystor przez który płynie prąd wyjściowy się lekko nagrzał i stąd różnica.
    djivo napisał:
    Zostawiam na noc 14.4V prąd aktualny to 0.61A zobaczymy co będzie rano - ustawiłem ograniczenie prądowe jakby chciał rosnąć na 1A.

    Nawet jak nie używasz akumulatora możesz go od czasu do czasu podłączyć do takiego zasilania będziesz zawsze miał naładowany i nie będzie problemu z rozruchem w przeciwieństwie do akumulatora wyjętego z auta i nie podładowywanego od czasu do czasu

    0
  • Pomocny post
    #20 26 Kwi 2016 23:54
    kwazar
    Poziom 29  

    Z doświadczenia na swoim poprzednim akumulatorze, przy ładowaniu napięciem 14,4 V prąd po kilku godzinach stabilizował się na około 0,4 A. Akumulator 55 Ah.

    0
  • #21 27 Kwi 2016 03:53
    rafbid
    Poziom 32  

    zdzichra napisał:
    To chyba bardziej chodzi o wzrost temperatury elementu pomiarowego-rezystor przez który płynie prąd wyjściowy się lekko nagrzał i stąd różnica.
    Na urządzeniach pomiarowych się nie znam tak jak na akumulatorach Bb ładowałem kilka razy akumulatory od 45-100 Ah prądem 0,1A. Praktycznie zawsze jest tak że napięcie stopniowo rośnie później maleje i znów rośnie. Raz miałem przypadek że trzy razy rosło i trzy razy malało ale po pięciu dniach doszło do 14,4 V.

    Jeśli chodzi o wzrost temperatury akumulatora to jest to odwrotne zjawisko nisz wzrost temperatury przewodów elektrycznych gdzie przy wzrośnie temperatury rośnie opór. Wzrost temperatury akumulatora powoduje przepływ większego prądu a ten jeszcze bardziej podnosi temperaturę i przepływ prądu rośnie jeszcze bardziej takie błędne koło.

    0
  • #22 27 Kwi 2016 13:00
    djivo
    Poziom 23  

    Panowie pięknie udało nam się ten wątek poprowadzić dzisiaj mamy godzinę 13:00 Przy 15V mam prąd 0.6A - wcześniej jak przyszedłem sprawdzić po całej nocy przy 14.4V miałem 0,35A.
    Więc chyba pacjent żyje - czy to jeszcze niczego nie rokuje ?

    0
  • Pomocny post
    #23 27 Kwi 2016 13:09
    kwazar
    Poziom 29  

    Prąd podtrzymania przy napięciu 14,4 V wydaje się prawidłowy.
    Teraz tylko próba w boju, czyli w samochodzie, dobrze by było sprawdzić jak spada napięcie podczas rozruchu. Napięcie nie może spaśc poniżej 10V.

    0
  • #24 27 Kwi 2016 13:28
    djivo
    Poziom 23  

    Zmierzę spadek i napiszę będzie dla innych użytkowników forum.
    Niestety akumulator musiałem wymienić po całym dniu auto nie zapalało zupełnie.
    Dziękuję za chęci temat zamykam.

    0
  Szukaj w 5mln produktów