Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW Passat B5 - czerwona kontrolka oleju

Skylakee 28 Apr 2016 20:33 16041 28
Texa Poland
  • #1
    Skylakee
    Level 18  
    Pacjent: Volkswagen Passat B5 1.6 AHL, przebieg 180 000.
    Auto świeżo sprowadzone, będzie w nim wymieniany kompletny rozrząd, oleje, filtry.
    Problem: Podczas pierwszej jazdy testowej wszystko było ok, auto przejechało kilkadziesiąt kilometrów bez problemów. Lecz następnego dnia po przejechaniu kilkunastu kilometrów i rozgrzaniu się silnika zapaliła się czerwona kontrolka oleju. Po zgaszeniu silnika, odczekaniu kilku minut i ponownym odpaleniu, kontrolka zgasła. Silnik suchy, brak wycieków, olej ma stan ale wyraźnie jest już zużyty, pod korkiem nie ma syfu, silnik pracuje bez zastrzeżeń.
    Wiem, że przyczyn może być wiele, niesprawny czujnik, zatkany smok, padająca pompa.
    Lecz moje pytanie jest takie czy po wymianie oleju i filtra jest szansa, że problem już się nie pojawi? Czy wstrzymać się z wymianą oleju i filtra i wpierw zmierzyć ciśnienie oleju w silniku? Będę wdzięczny za pomoc w temacie.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Texa Poland
  • #2
    adamblonsky 2012
    Level 18  
    Rozgrzej silnik i sprawdź ciśnienie na początek.
  • Texa Poland
  • #3
    stanislaw1954
    Level 43  
    lokis3 wrote:
    czy po wymianie oleju i filtra jest szansa, że problem już się nie pojawi?
    Sama wymiana oleju nic nie poprawi. Jeśli istnieje jakiś powód zaświecania się kontrolki oleju,to pewnie trzeba zacząć od pomiaru ciśnienia smarowania. Pomiar, a dopiero decyzja co dalej.
  • #4
    Skylakee
    Level 18  
    Czyli stary olej/ filtr nie mogą być przyczyną zaświecenia się kontrolki?
    Jakie wartości ciśnienia powinien mieć silnik na zimnym i rozgrzanym w tym przypadku?
    Orientujecie się jakie przebiegi powinna wytrzymywać pompa oleju?
  • #5
    zdzichra
    Level 30  
    Przepraszam że pytam ale-poziom oleju sprawdzałeś?
  • #6
    Skylakee
    Level 18  
    Tak, napisałem wyżej, że olej ma stan.
  • #7
    zdzichra
    Level 30  
    Przepraszam nie doczytałem.Niewłaściwy olej może dawać takie sygnały.To byłaby najtańsza wersja usterki
  • #8
    grala1
    VAG group specialist
    Olej mierzysz na ciepłym silniku, powinno być ok 2 bar na wolnych, jak dasz większe obroty to będzie większe - ok 4.
    NA zimnym to będzie miał ze 4 na jałowym i ok 7 na wyższych jak dobrze pamiętam.
  • #9
    eurotips
    Level 38  
    Wymień olej, jak po wymianie będzie cały czas się paliła i nie gasła to znaczy że nie było tam oleju tylko sam doktor. A kapie coś z bagnetu na zimnym czy kropla szybciej zaschnie niż z bagnetu kapnie?
    PS i nie rozśmieszaj ludzi tym 180kkm, taki stan wskazuje na 880kkm i to w optymistycznym wariancie.
  • #10
    Alfred_92
    Level 33  
    grala1 wrote:
    Olej mierzysz na ciepłym silniku, powinno być ok 2 bar na wolnych

    Optymista z Ciebie, 1 bar mu spokojnie wystarczy, nie pamiętam kiedy widziałem 15 latka z ciśnieniem 2 bar :P
  • #11
    Skylakee
    Level 18  
    Dziś kupiłem sylikon i będę ściągał miskę, o efektach napiszę później.
  • #12
    Skylakee
    Level 18  
    Miska została zdjęta i dokładnie wyczyszczona z syfu (trochę tego było chociaż bez tragedii). Dodatkowo wyczyszczony smok, który faktycznie był już zabrudzony i zaklejony (do czyszczenia użyłem preparatu Liqui Moly). Nowy filtr oleju oraz olej.
    Jest lepiej ale niestety problem nie ustąpił. Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów czerwona kontrolka oleju zaczyna pulsować i słychać buzzer. Gaśnie jak obroty spadną poniżej 2000. Powyżej 2 tysięcy znowu się zapala.

    Silnik bardzo ładnie pracuje, zero niepokojących odgłosów podczas pracy, trzyma obroty, ma moc.

    Nie ukrywam swojego poirytowania, zdemontowanie miski w tym silniku to kilka godzin roboty ;/

    Próbowałem jeszcze odłączyć czujnik ciśnienia oleju, co ciekawe na odłączonym czujniku czerwona kontrolka również zapala się powyżej 2 tysięcy obrotów. Czy nie powinna się palić od razu, gdy czujnik jest wymontowany?
    A może jest gdzieś drugi czujnik? Przypominam silnik 1.6 AHL.
    Będę wdzięczny za sugestie.
  • #14
    Skylakee
    Level 18  
    Nie mam manometru i jak zadzwoniłem do dobrego mechanika w okolicy żeby podjechać na sprawdzenie ciśnienia, to mi powiedział, że na 90% winny jest zapchany smok- standard w tych silnikach i że za sprawdzenie bierze 3 dychy, tak więc szkoda mojej kasy. No i tak zawierzyłem tej opinii, poniekąd słusznej bo smok faktycznie był zapchany ale niestety problem pozostał.
  • #15
    grala1
    VAG group specialist
    Zmierz ciśnienie.
    Chyba że wolisz wydać kasę na wymianę czujników a okaże się że brak jest ciśnienia.
  • #16
    Skylakee
    Level 18  
    Mądry polak po szkodzie, zmierzę ciśnienie i zobaczymy.
    W opisanej sytuacji jest szansa, że to czujnik może broić czy raczej mało to prawdopodobne?
    Niestety mam złe przeczucie, że jednak będę musiał wymienić pompę. ;/
  • #17
    eurotips
    Level 38  
    Jeździłem autem z tym silnikiem, raz mi olej z bagnetu uciekł a lampka się nie zapaliła, odniosłem wrażenie że w moim Passacie B5 którym jeździłem dekadę temu z silnikiem AHL to tak jakby lampki oleju i ładowania szły przez jakiś moduł, albo w desce albo w kompie silnika bo pamiętam że reakcja na zdjęcie przewodów z czujnika i zacisku D+ była po jakimś czasie, nie mogło tak być jakby lampki były podpięte bezpośrednio. No i do dziś pamiętam jaja jak berety z adaptacją przepustnicy, gaz na linkę a wszyscy adaptowali i komp pokazywał nawet że się udało. Dzisiaj to już wiemy dlaczego komp tak mógł pokazywać, w tamtych czasach nikt nie podejrzewał ich jeszcze o szwindel :P
  • #18
    Skylakee
    Level 18  
    eurotips sugerujesz, więc zatem elektronikę, winny czujnik?
  • #19
    grala1
    VAG group specialist
    Czujnik oleju czy alternator podpięty jest bezpośrednio do licznika.
    Przepustnice na linkę też się adoptuje.
    W środku jest silnik który rusza klapką i sterownik musi on znać położenie tej klapki.
    Lampka od oleju zapali się dopiero wtedy gdy nie będzie ciśnienia czyli np jak poziom oleju będzie poniżej smoka. Ubytek 1L oleju może nie spowodować braku ciśnienia oleju.

    Zmierz ciśnienie!!!
    Jak myślisz że to licznik to możesz sprawdzić multimetrem czy czujnik przełącza swój stan.
  • #20
    eurotips
    Level 38  
    lokis3 wrote:
    eurotips sugerujesz, więc zatem elektronikę, winny czujnik?


    Czujnik to groszowa sprawa, a będziesz pewny że to nie on,
    bo coś mi tu nie gra, na przytartym silniku to lampka się zapala jak obroty spadają a nie rosną, zazwyczaj lampka się pali na wolnych obrotach i gaśnie jak przygazujesz.

    grala1 wrote:

    Lampka od oleju zapali się dopiero wtedy gdy nie będzie ciśnienia czyli np jak poziom oleju będzie poniżej smoka.

    Zgoda, ale czemu zapalała mi się dopiero po jakiś czasie jak zwierałem przewód od czujnika bezpośrednio do masy ?
  • #21
    Skylakee
    Level 18  
    Kontrolka zapala się dopiero jak silnik się rozgrzeje i obroty są powyżej 2 tysięcy.
    Jak wcisnę sprzęgło podczas jazdy albo zwolnię żeby obroty spadły poniżej 2 tysięcy to kontrolka po chwili gaśnie.
    Podkreślam, że w/w problemy pojawiają się dopiero gdy silnik się rozgrzeje.
  • #23
    Kune
    Level 24  
    A ja proponuje wydać 30 zł niż tak eksperymentować i zatrzeć silnik!!

    Na prawdę wolisz tracić czas na szukanie, kombinowanie i mierzenie, zamiast po prostu sprawdzić ciśnienie? Będziesz dokładnie wiedział co dzieje się z ciśnienem, gdy zapala się kontrolka oleju.
    To jakby podstawa, podstaw.
    Jak mechanik ma komputer, to podepnie się pod auto i sprawdzi na podglądzie wartości z czujników i wszystko będzie jasne.

    Po co utrudniać sobie życie?
  • #24
    eurotips
    Level 38  
    Ale w tym silniku nie ma analogowego czujnika, jest tylko styk NO który się zamyka poniżej ustawionego ciśnienia minimalnego, co ty chcesz kompem sprawdzić, to nie jest silnik z Audi tylko z VW ? no chyba że oryginalny przebieg mu podejrzy co baaaardzo polecam bo jeśli to nie czujnik to niestety pompa do wymiany i to w trybie natychmiastowym.

    Poza tym ten silnik to straszny truciciel, przeglądy przechodził tylko po długiej trasie, niby z katalizatorem a jak mu się w rurę włoży tą sondę to normy miał przekroczone 10-krotnie. Już dawno go się pozbyłem ale tak mi się dał we znaki że do dziś jeszcze go pamiętam.
  • #25
    piotr840710
    Level 11  
    Kolego mialem kiedys dokladnie tak samo w golfie 2 i okazalo sie ze winny byl alternator nie wiem co to ma wspólnego ale naprawa altka zalatwila sprawe
  • #26
    Skylakee
    Level 18  
    Ale co ma alternator do ciśnienia oleju? :)
    Alternator jest sprawny.
  • #28
    grala1
    VAG group specialist
    Tyle że tam masz obrotek podpięty do alternatora, tutaj sygnał prędkości jest z EDC - nie ma tu czego porównywać.
  • #29
    Skylakee
    Level 18  
    Winna okazała się pompa oleju, po wymianie problem ustąpił.