Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wybór kotła gazowego do co i cwu

02 May 2016 10:37 855 8
  • Level 6  
    Witam.
    Proszę o pomoc w kilku elementach ogrzewania domu i c.w.u..
    Wkrótce zamieszkam w wynajmowanym domu na okres około 3 lat.
    Dom jest drewniany (stary) z dodatkową izolacją zewnętrzną z wełny + tynk (nie wiem jakiej grubości). Powierzchnia to około 80 m. kw., jeden poziom, wysokość pomieszczeń 2,4 m. Okna mają już kilkanaście lat, ale są z wkładami gazowymi. Drzwi wejściowe są nowe metalowe, izolowane. Budynek jest w pełni funkcjonalny i przystosowany do zamieszkania, jedynie brak instalacji c.o. Stara została wyrzucona więc trzeba robić wszystko od podstaw (piec, rurki, grzejniki, itp.). Ciepła woda w kuchni jest z przepływowego gazowego piecyka zamontowanego nad kranem (nowy, firmy Junkers), natomiast w łazience z elektrycznego bojlera(dosyć duża odległość kranów w łazience i kuchni).
    Właściciel (inwestor) domu chce zamontować piec gazowy c.o. jednofunkcyjny z otwartą komorą spalania i pozostawić Junkersa i bojler. Kotłownia jest pomieszczeniem ślepym (jeden przewód kominowy), więc powietrze do spalania gazu będzie pobierane z nieszczelności całego domu. Ja natomiast skłaniałbym się ku dwufunkcyjnemu z zamkniętą komorą i c.w.u. mieć właśnie z niego ale tylko do łazienki. W kuchni pozostałby Junkers ponieważ dość szybko podgrzewa wodę, po za tym kotłownia jest jeszcze dalej od kuchni niż łazienka.
    Jakie byłoby najbardziej ekonomiczne rozwiązanie? Wydaje mi się, że zamknięta komora przynajmniej pod dwoma aspektami jest lepsza: powietrze do spalania gazu jest pobierane z zewnątrz więc dom się nie wychładza, oraz wstępne podgrzanie powietrza dolotowego przy zastosowaniu rury koncentrycznej. Dochodzi jeszcze kwestia c.w.u. W prawdzie ciepła woda miałaby dodatkowo kilka metrów do przepłynięcia z kotłowni do łazienki ale to chyba i tak bardziej ekonomiczne wyjście niż podgrzewanie elektryczne. Mam ograniczony wpływ na to co będzie zamontowane, ale mogę coś zasugerować. Nie ukrywam, że koszty są dość istotnym elementem, więc raczej odpada możliwość kupna pieca kondensacyjnego i zasobnika.


    Pozdrawiam.
  • User removed account  
  • Level 6  
    @up

    Oczywiście, wszystkie opłaty są po mojej stronie.
    Czy wszystkie nowoczesne kotły gazowe nie są niskotemperaturowe?
  • User removed account  
  • Level 6  
    Też do końca tego nie ogarniam. Wiem tylko tyle ile poczytam na forach.
    W opisach różnych pieców (też niekondesacyjnych) zdarzają się informacje iż są niskotemperaturowymi, domyślam się że działają na podobnych parametrach tylko nie odzyskują temperatury z kondensatu. Mogę się oczywiście mylić.
    Zastanawia mnie to ogrzewanie c.w.u. w łazience. Ciepła woda będzie wykorzystywana głownie do prysznica więc raczej nie będzie problemu długiego startu pieca c.o., a więc i strat z tym związanych. Wydaje mi się, że to głównie w kuchni często i na krótko odkręca się ciepłą wodę.
    O ile mogą być wyższe rachunki za prąd przy wykorzystaniu bojlera tylko w łazience?
  • User removed account  
  • Level 6  
    Po dłuższym czasie wracam do problemów w "moim" domu.
    Zamontowany został piec kondensacyjny Junkers Cerapur Smart. Grzejniki dwupanelowe. Instalacja działa ok. tylko niestety dom szybko się wychładza - po ok. godzinie od zatrzymania pracy kotła, rusza on ponownie aby osiągnąć zadaną temp., następnie 30 min. grzania i znowu 1-1,5 godz. przestoju. Przy temperaturze zewnętrznej 7-10 st. C. kocioł zużywa ok. 5m3 gazu na dobę. To chyba dużo. Dowiedziałem się, że strop nie jest w ogóle ocieplony (zwykła powała+sufit podwieszany). Czy to możliwe, że to tędy ucieka tyle ciepła? Poddasze jest nieużytkowe i takie pozostanie. Czy rozsądne jest zaizolowanie go? Jeśli tak to czym? wełną czy styropianem? Jakie powinny być warstwy dla obu materiałów izolacyjnych? Poddasze jest w miarę równe, położone są deski drewniane, co pod nimi? Nie wiem, prawdopodobnie belki stropowe z drewna.
  • Level 34  
    Jak pewnie wiesz ze szkoły - to ciepło zawsze idzie do góry, czyli zaizolowanie stropu jest jak najbardziej wymagane. Czym izolować - czymkolwiek (to co uda ci się kupić), ale pewnie wełnę łatwiej będzie układać. Jaka grubość izolacji - im więcej tym lepiej, minimum to 15/20 cm, najlepiej układane na zakładkę.
  • Level 6  
    Tak przypuszczałem :) Jeszcze pytanie odnośnie wełny i styro. Jaka grubość styro jest porównywalna z np 20 cm wełny? Chodzi mi oczywiście "izolacyjność".
    Zastanawiam się też jak kłaść wełnę/styro. Na poddaszu są deski przybite do belek. Materiał izolacyjnyb położyć na deskach czy próbować je odbić i wyłożyć pomiędzy belki stropowe? Jeśli położę na deskach to przestrzeń między belkami będzie izolować czy wręcz przeciwnie?