Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ogólnie - Jakie parametry mają chłodnice aut ciężarowych.

janek1815 05 Maj 2016 09:51 624 7
  • #1 05 Maj 2016 09:51
    janek1815
    Poziom 38  

    Witam. Szukam szukam i nic. Potrzebuję informacji jaką moc chłodniczą mają chłodnice przeciętnego ciągnika siodłowego np Scania czy inne.
    W końcu producent jakoś je dobiera aby wytracić zbędne ciepło więc gdzieś są te parametry tylko gdzie.

    0 7
  • #3 05 Maj 2016 10:09
    2761720
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 05 Maj 2016 21:55
    janek1815
    Poziom 38  

    Na poniższym zdjęciu mamy chłodnicę od Scanii XPI 440 (prawdopodobnie ten model zdjęcie zapożyczone z aukcji) Znając moc silnika czy można obliczyć ile ona jest w stanie oddać ciepła do otoczenia?
    Do czego jest to potrzebne otóż byłem w jednym obiekcie w którym jest prowadzona hodowla i właściciel zamontował chłodnicę od Stara która chłodzi powietrze w pomieszczeniu. Sprawdza się to idealnie (czynnik chłodzący to woda lodowa) Być może to partyzantka ale dała mi do myślenia. Więc jaka może być moc chłodnicza takiej przykładowej chłodnicy?

    Ogólnie - Jakie parametry mają chłodnice aut ciężarowych.

    0
  • #5 05 Maj 2016 22:13
    kwantor
    Poziom 38  

    Taka chłodnica jest idealna do takich rzeczy i moc jest bardzo duża. Ze 40 Kw lub więcej. Wodę lodową można pompą zdrowo pogonić i skuteczny wentylator pozwoli odebrać masę energii.

    0
  • #6 05 Maj 2016 22:16
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    STAR miał około 150 KM, ta chłodnica jest od auta 440 KM, zatem, w podobnych warunkach, powinna rozpraszać moc trzykrotnie większą niż chłodnica STARA.
    Ale wszystko zależy od warunków.

    0
  • #7 05 Maj 2016 22:21
    robokop
    Moderator Samochody

    janek1815 napisał:
    Znając moc silnika czy można obliczyć ile ona jest w stanie oddać ciepła do otoczenia?

    Nie za bardzo. Wielkość chłodnicy oprócz mocy silnika zależy od jej umiejscowienia - co wiąże się ze sprawnością oddawania ciepła do otoczenia poprzez samoczynny przepływ powietrza przez radiator. Zauważ że silniki stacjonarne, czy w agregatach mają dużo większe chłodnice niż te same silniki w autach. To jedno. Drugie, trzeba by znać sprawność silnika - ile paliwa zostaje zamienione na ciepło, potem ile tego ciepła zostaje wydalone ze spalinami, wypromieniowane przez powierzchnię samego silnika, wreszcie ile nadmiarowego ciepła trzeba odprowadzić do chłodnicy żeby oddała je dalej.

    0
  • #8 05 Maj 2016 22:29
    vodiczka
    Poziom 43  

    MACIEK_M napisał:
    Ale wszystko zależy od warunków.

    Wymiana ciepła zależy od różnicy temperatur czynnika ogrzewającego i chłodzącego chłodnicę. Przykładowo:

    W samochodzie - temp. wody ok.80°, temp powietrza chłodzącego ok.25°, ΔT = 55°
    Jako chłodnia - temp. wody lodowej ok.5°, temp powietrza chłodzonego ok.30°, ΔT = 25°

    0