Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak sprawdzić poziom naładowania akumulatora żelowego 12V ?

Torton 09 Maj 2016 22:03 7146 81
  • #61 09 Maj 2016 22:03
    kkknc
    Poziom 42  

    Nie da się zrobić obliczeń z tyloma zmiennymi. Podaj dokładne, dane a się policzy. Za to da się to dokładnie zmierzyć.

  • #62 10 Maj 2016 00:50
    sk700
    Poziom 30  

    kkknc napisał:
    Za to da się to dokładnie zmierzyć.

    A myślałem, że każdy pomiar obarczony jest błędem, jeśli już trzymamy się czysto akademickiej terminologii.
    Z ciekawości czy któryś z kolegów miałby techniczną możliwość wykonać taki pomiar napięcia na akumulatorze i prądu przepływającego przez klemę akumulatora od momentu rozruchu do np 5 minut po z sensowną rozdzielczością?
    Myślę, że analiza pól powierzchni pozwoliłaby dojść do ciekawych wniosków.
    Pozdrawiam

  • #63 10 Maj 2016 07:54
    kkknc
    Poziom 42  

    Piszesz że pomiar jest obarczony błędem a chcesz mierzyć? Ciekawie. A podaj stopę błedu obliczeń kolegi.Możliwości pomiarowe mogę mieć spore.

  • #64 10 Maj 2016 13:40
    rafbid
    Poziom 31  

    Xantix napisał:
    rozrusznik 1.5 kW
    Xantix napisał:
    Rozruch niech trwa 1.5 sekundy. Rozrusznik pobiera prąd 1500W/12 V=125 A.
    Jako że jesteśmy w dziale początkujący elektronicy a kolega próbował to obliczyć wyłożę trochę teorii. Jako że akumulator nie jest idealnym źródłem prądu (posiada opór wewnętrzny) a rozrusznik pobiera spory prąd napięcie na akumulatorze spada podczas rozruchu. Dla rozrusznika znamionowym napięciem jest około 10,5V i mniej więcej na takie napięcia są konstruowane rozruszniki. Rozrusznik jest silnikiem szeregowym, więc ty wyliczyłeś go z mocy znamionowej i nie uwzględniłeś krzywej obrotów, ani oporów i prawidłowego napięcia. Masz przykładowy rozruch silnika z pobieranym prądem prędkością obrotową i napięciem. Jak sprawdzić poziom naładowania akumulatora żelowego 12V ?
    sk700 napisał:

    kkknc napisał:
    Za to da się to dokładnie zmierzyć.

    A myślałem, że każdy pomiar obarczony jest błędem, jeśli już trzymamy się czysto akademickiej terminologii.
    Przy wyniku wystarczy dopisać że jedyny błąd to dokładność przyrządów pomiarowych.

  • #65 13 Maj 2016 09:54
    freebsd
    Poziom 34  

    sk700 napisał:
    Z ciekawości czy któryś z kolegów miałby techniczną możliwość wykonać taki pomiar napięcia na akumulatorze i prądu przepływającego przez klemę akumulatora od momentu rozruchu do np 5 minut po z sensowną rozdzielczością?
    Pokusiłem się o sprawdzenie i faktycznie natychmiast po uruchomieniu silnika następuje ładowanie akumulatora. Do tej pory myślałem, że akumulator jest w w większym stopniu używany podczas jazdy, szczególnie, gdy włączy się kilka odbiorników energii.

  • #66 13 Maj 2016 12:05
    sanfran
    Poziom 35  

    sk700 napisał:

    Z ciekawości czy któryś z kolegów miałby techniczną możliwość wykonać taki pomiar napięcia na akumulatorze i prądu przepływającego przez klemę akumulatora od momentu rozruchu do np 5 minut po z sensowną rozdzielczością?


    Może być fimowanie fabrycznego amperomierza w UAZie oraz multimetru pokazującego napięcie w instalacji samochodu? Jeśli tak to da sie zrobić dziś po południu. Co prawda UAZ nie posiada zbyt dużo odbiorników, ale mogę sie pobawić światłami w tym czasie.

  • #67 13 Maj 2016 12:24
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    kkknc napisał:
    ma 1,5kW to wcale nie oznacza, że pobiera moc, 1500W

    Rozrusznik ma sprawność ok 50% , po drugie rzadko kiedy jest wykorzystywana jego pełna moc.

  • #68 13 Maj 2016 13:00
    freebsd
    Poziom 34  

    sanfran napisał:
    Może być fimowanie fabrycznego amperomierza w UAZie oraz multimetru pokazującego napięcie w instalacji samochodu? Jeśli tak to da sie zrobić dziś po południu. Co prawda UAZ nie posiada zbyt dużo odbiorników, ale mogę sie pobawić światłami w tym czasie.
    Co prawda zrobiłem coś takiego, ale bardzo jestem zainteresowany UAZ'em, więc ja bym ładnie poprosił :-D



    Link


    Link


    Link

    Plus opis "słowno-muzyczny": http://jackiewiczowie.blogspot.com/2016/05/pobor-pradu-z-akumulatora-i-jego.html

  • #70 13 Maj 2016 20:52
    freebsd
    Poziom 34  

    @sanfran Dziękuję!
    Dobrze widziałem, że po włączeni świateł mocno spadło napiecie w instalacji?
    Prąd rozrusznika nie przechodzi przez amperomierz?
    Bargraph multimetru tego nie pokazywał, ale wskazówka od amperomierza wyraźnie drżała w takt obrotów silnika. U mnie też zauważyłem, że przebieg jest "pofalowany" zależnie od obrotów silnika, ale mam zainstalowany kondensator w samochodzie i może on wygładza. Musze to sprawdzić, na innym samochodzie też.

  • #71 13 Maj 2016 21:20
    sanfran
    Poziom 35  

    Najpierw trochę informacji o autku: alternator, 6 diodowy, Ok 40A (ile dokładnie to jest tajemnica wojskowa - nie umiem znaleźć takiej informacji). Bezstykowy aparat zapłonowy, cewka zapłonowa 0.9 Ohm, prosty tranzystorowy moduł zapłonowy czyli teoretycznie impulsy zapłonowe mogą mieć 12A na niskim napięciu (tutaj mogę błądzić).

    Światła pobierają 150W czyli 12.5A, przeciwmgielne (pomarańczowa kontrolka) jeszcze 2A. Czyli po włączeniu świateł napięcia spada, co widać szczególnie na wolnych obrotach kiedy alternator nie produkuje takiej mocy. Po zwiększeniu obrotów napięcie wzrasta.

    Oczywiście, ze kabel do rozrusznika nie przechodzi przez amperomierz. Konstrukcja jest taka, ze kabel z akumulatora idzie do górnego zacisku rozrusznika, od tego samego idzie kabel na amperomierz. Na drugim zacisku amperomierza jest kabel plusowy z generatora oraz odbiorniki prądu. I tak jest zbudowane każde auto z amperomierzem.

    Tak, wskazówka drga w takt obrotów. Związane jest to z impulsami zapłonowymi. Po wymianie cewki na 4 Ohm (standard przy przerywaczowym układzie zapłonowym) drgania są mniej widoczne. Poza tym drgania są rownież uwarunkowane od pracy regulatora napięcia. W moim aucie jest fabryczny półprzewodnikowy regulator i widać, ze trochę "głupieje" na wolnych obrotach, lepiej ustala napięcie przy wyższych obrotach (impulsy zapłonowe).

  • #73 13 Maj 2016 21:34
    sanfran
    Poziom 35  

    Ach - cała historia. Auto kupiłem z przerywaczowym aparatem zapłonowym (cewka 4 Ohm), ale że go czasem taplać w błocku lubię to postanowiłem wymienić na zapłon bezstykowy. Do prawidłowego zdekodowania sygnału i wyzwolenia impulsu potrzebny jest układ elektroniczny. Zamówiłem jeden, ale się okazał bardzo badziewny - współpracował jedynie ze standardowa cewką. Po wymianie dwóch cewek rozgrzebałem moduł i sie okazało, ze tranzystor końcowy ma prąd przewodzenia 10A, poza tym wzmacniacz sygnału jest zmontowany na lichej płytce na jakimś układzie scalonym. Zamówiłem moduł "Сделано в СССР" zamiast "Made in Russia", który jest wykonany na porządnych tranzystorach i wysoprądowa cewka zapłonowa pracuje swietnie.
    Opisane w skrócie, ale paczki do Szkocji trochę idą, wiec to trwało, bo szkoda auto bezczynnie trzymać.

  • #74 13 Maj 2016 22:36
    deus.ex.machina
    Poziom 31  

    sanfran napisał:
    Ach - cała historia. Auto kupiłem z przerywaczowym aparatem zapłonowym (cewka 4 Ohm), ale że go czasem taplać w błocku lubię to postanowiłem wymienić na zapłon bezstykowy. Do prawidłowego zdekodowania sygnału i wyzwolenia impulsu potrzebny jest układ elektroniczny. Zamówiłem jeden, ale się okazał bardzo badziewny - współpracował jedynie ze standardowa cewką. Po wymianie dwóch cewek rozgrzebałem moduł i sie okazało, ze tranzystor końcowy ma prąd przewodzenia 10A, poza tym wzmacniacz sygnału jest zmontowany na lichej płytce na jakimś układzie scalonym. Zamówiłem moduł "Сделано в СССР" zamiast "Made in Russia", który jest wykonany na porządnych tranzystorach i wysoprądowa cewka zapłonowa pracuje swietnie.
    Opisane w skrócie, ale paczki do Szkocji trochę idą, wiec to trwało, bo szkoda auto bezczynnie trzymać.


    W twoim wypadku zapewne dobrze sprawdziłby się zapłon CDI https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_discharge_ignition

  • #75 13 Maj 2016 22:51
    sanfran
    Poziom 35  

    Auto jeździ także na wystawy, nie może być zmodyfikowane ponad miarę.
    Wszystko, co do tej pory tam włożyłem jest fabrycznym wyposażeniem UAZów.
    Z wyjątkiem pasów bezpieczeństwa i przeciwmgielnego tylnego ale bez tego nie zostałby tutaj zarejestrowany.

    Przykładowe zdjęcia z wystawy: http://www.russianmilitarytrucks.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=6761

  • #76 19 Cze 2017 17:55
    malygt
    Poziom 9  

    Witam
    W ostatni, słoneczny weekend wybrałem się kamperem nad jezioro. W zabudowie mam dwa akumulatory żelowe Exide Gel G80
    Jak sprawdzić poziom naładowania akumulatora żelowego 12V ?
    W godzinę po zachodzie słońca spadał mi prąd do około 10,6V.
    W zabudowie dmuchały tylko wiatraczki lodówki i dwie komórki się ładowały.
    Naładowałem akumulatory z sieci, miernik (foto poniżej) pokazywał 13,5V
    Jak sprawdzić poziom naładowania akumulatora żelowego 12V ?
    Nie wiem ile mają lat, ale ja mam kampera 2,5 roku.

    Podłączyłem do każdego halogen z żarówką 55W (klemy odłączone) miernik wpiąłem w kabel dodatni i na Amperomierzu pokazywało mi wartość 4,3 (ustawienie miernika jak na foto)
    Wróciłem po godzinie halogeny jeszcze świeciły, amperomierz pokazywał 3,6
    a woltomierz 10,6V na jednym aku, a na drugim 11,2V
    Czy moje akumulatory są jeszcze żywe i coś w zabudowie mi prąd pożera, czy już po nich??
    Bardzo proszę o info bo w sobotę na południe jedziemy i prąd do wentylatorów i nawiewów
    nocnych będzie potrzebny

  • #77 19 Cze 2017 18:02
    Xantix
    Poziom 39  

    Ja najpierw bym naładował akumulator do pełna - czyli do napięcia 14,4 V przy podpiętym prostowniku. Następnie podepnij do akumulatorów żarówki halogenowe i rozładowywuj je aż napięcie na klemach spadnie do ok. 11 V. Im dłużej będą świecić żarówki tym lepszy stan aku.
    Jeśli napięcie przy w pełni naładowanym akumulatorze będzie spadać szybko (np. osiągnie 11 V w ciągu godziny) - to znaczy, że akumulator jest albo zasiarczony albo zużyty.

  • #78 19 Cze 2017 20:25
    malygt
    Poziom 9  

    Xantix napisał:
    Ja najpierw bym naładował akumulator do pełna - czyli do napięcia 14,4 V przy podpiętym prostowniku. Następnie podepnij do akumulatorów żarówki halogenowe i rozładowywuj je aż napięcie na klemach spadnie do ok. 11 V. Im dłużej będą świecić żarówki tym lepszy stan aku.
    Jeśli napięcie przy w pełni naładowanym akumulatorze będzie spadać szybko (np. osiągnie 11 V w ciągu godziny) - to znaczy, że akumulator jest albo zasiarczony albo zużyty.

    Podłączyłem jeszcze raz akumulatory do ładowania, ale przy okazji odkręciłem korki i w obu akumulatorach tylko jedna cela wygląda normalnie....
    w pozostałych pięciu wygląda jak w kopalni soli... grube kawałki wyglądające jak sól.
    Może foty dadzą jakiś obraz tego co w środku...
    Jak sprawdzić poziom naładowania akumulatora żelowego 12V ?
    Jak sprawdzić poziom naładowania akumulatora żelowego 12V ?

  • #79 19 Cze 2017 20:55
    Xantix
    Poziom 39  

    Hmm... Nie wygląda to dobrze. Ciecz w celach nie powinna być mętna ani zawierać żadnych kryształów. Prawdopodobnie jest to siarczan ołowiu, ale głowy sobie uciąć nie dam. Mimo wszystko spróbuj go naładować, istnieje szansa, że pod wpływem prądu te kryształy się rozpuszczą.

  • #80 19 Cze 2017 21:11
    malygt
    Poziom 9  

    Xantix napisał:
    Hmm... Nie wygląda to dobrze. Ciecz w celach nie powinna być mętna ani zawierać żadnych kryształów. Prawdopodobnie jest to siarczan ołowiu, ale głowy sobie uciąć nie dam. Mimo wszystko spróbuj go naładować, istnieje szansa, że pod wpływem prądu te kryształy się rozpuszczą.


    Dolałem wody destylowanej, weszło prawie po pół litra na łeb 8-O 8-O
    ładują się do rana ładowarką kamperową lekkim prądem.
    Jutro test powtórzę.

  • #81 20 Cze 2017 09:05
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Xantix napisał:
    Hmm... Nie wygląda to dobrze. Ciecz w celach nie powinna być mętna ani zawierać żadnych kryształów. Prawdopodobnie jest to siarczan ołowiu, ale głowy sobie uciąć nie dam. Mimo wszystko spróbuj go naładować, istnieje szansa, że pod wpływem prądu te kryształy się rozpuszczą.

    Te płytki, to bardziej tlenek ołowiu, one odpadają od mostków olowianych łączących cele.
    Siarczan ołowiu jest biały i wygląda jak na zdjęciu
    Jak sprawdzić poziom naładowania akumulatora żelowego 12V ?

  • #82 20 Cze 2017 11:30
    malygt
    Poziom 9  

    Po nocnym ładowaniu aku pokazały 12,8 V. Podłączyłem halogeny i po 1,5 h słabo świeciły, a miernik pokazał
    10,6 V w obu przypadkach... Jadę po nowe akumulatory :-(