Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Helix Match PP82 - Nagłośnienie BMW e93 cabrio

indianka 06 May 2016 23:53 2745 20
  • #1
    indianka
    Level 15  
    Witam Szanownych Kolegów. W związku z tym,że posiadam owo BMW chciałem poprawić brzmienie jego car audio. Ponieważ postanowiłem nie zmieniać oryginalnej jednostki centralnej wybór padł na zmianę głośników - Gladen 201 Extreme (semi aktywne średniotonowe i wysokotonowe ze zwrotnicą, aktywne niskotonowe - tzw. subwoofery pod siedzeniami). Do napedzania tego zestawu użyłem wzmacniacza niemieckiego producenta AudioFisher(Brax/HElix/Match). Dokładnie rzecz ujmując jest to 8-mio kanałowy wzmacniacz z procesorem DSP. Moje pytanie do Was: czy ktoś ma jakiś doświadczenie z konfiguracją tego wzmacniacza za pomocą programu DSP-Tools, ponieważ zmieniam ustawienia już setny raz i nie jestem zadowolony z uzyskanego efektu. Oczywiście można także w przypadku tego wzmacniacza ustawić scenę dźwiękową w samochodzie za pomocą mikrofonu pomiarowego, ale niestety go nie posiadam. Póki co poustawiałem filtry dolno i górno przepustowe dla głośników, większe wzmocnienie dla subwooferów średnie dla zestawu średnio-wysokotonowego przedniego i niższe dla szerokopasmowych głośników tylnych. W chwili obecnej nie posiadam subwoofera z prawdziwego zdarzenia, ale muszę nadmienić,że biorąc pod uwagę pojemność bagażnika i jego szczególną funkcję - chowanie dachu hardtop, to pozostaje mi niewiele miejsca do wykorzystania. Proszę o wszystkie Wasze sugestie. Pozdrawiam Artur.
  • #2
    indianka
    Level 15  
    Widzę, że upłynęło kilkanaście dni i nikt nie próbował nawet odpowiedzieć. W międzyczasie postanowiłem poczynić jakieś postępy w regulacji i dostosowaniu brzemienia tego wzmacniacza wyposażonego w DSP. Niestety aby przeprowadzić cały proces w miarę precyzyjnie zaopatrzyłem się w mikrofon pomiarowy behringer ecm8000 i interfejs behringer umc 22. Dzięki tym dwóm urządzeniom w prosty sposób podłączyłem mikrofon pojemnościowy do laptopa. Nie potrzeba przy tym żadnych dodatkowych sterowników, mikrofon jest wykrywany automatycznie. Tylko w menadżerze urządzeń należy ustawić mikrofon usb jako ten właściwy. Następnie wystarczy odpalić program PC Tools pobrany ze strony Audiotec-Fisher i można przejść do regulacji i strojenia. Sam proces zajął mi około 3 godzin, ponieważ pomiary i strojenie wykonywałem kilkukrotnie i porównywałem efekty. Przy okazji pokusiłem się do przetłumaczenia na polski właściwie całej instrukcji wzmacniacza Match PP82, co zważając na mój niewielki kontakt z technicznym językiem angielskim uważam za spory sukces. Na analizatorze widma w programie DSP Tools uzyskałem krzywą bliską wzorcowej. A co najważniejsze dźwięk i walory słuchowe odtwarzane przez zestaw głośników warty był każdej chwili spędzonej na regulacjach. Gdyby ktoś potrzebował jakiejś pomocy przy ustawieniach tego wzmacniacza lub innych wzmacniaczy z rodziny Brax/Helix/Match, to chętnie służę pomocą. Pozdrawiam Artur.
  • #3
    kamil trx
    Level 17  
    Arturze, można spytać co Cię skłoniło do wyboru tego akurat wzmacniacza? I przede wszystkim czy brałeś jakieś inne opcje pod uwagę? Tak się składa, że dla mnie jest to też dość interesująca działka, tylko na tym polu nie zebrałem jeszcze zbyt wielu doświadczeń.
  • #4
    indianka
    Level 15  
    1. bardzo dobra jakość dźwięku, 2. wzmacniacz o małych gabarytach - lubię konstrukcje niewidoczne dla wścibskich oczu, 3. prostota podłączenia - w zestawie dostajesz uprząż plug&play - żadnego cięcia przewodów w samochodzie, 4. wzmacniacze te są właściwie dedykowane dla BMW, 5. wbudowany procesor dźwięku - nieprawdopodobne możliwości konfiguracji i regulacji - wszystko za pomocą PC z USB, 6. wejście optyczne - korzystam z odtwarzacza MP3(flaac), który ma optyczne wyjście, 7. jeżeli korzystasz z oryginalnej jednostki centralnej w aucie - głośność i inne ustawienia działają z poziomu kierownicy, 8. Ostatnia ale najważniejsza sprawa - mam drugi taki wzmacniacz, zamontowany wcześniej w samochodzie żony i byłem z niego bardzo zadowolony. Ogólnie: bardzo fajny i uniwersalny produkt ale przy własnoręcznym montażu wymaga posiadania mikrofonu pomiarowego i interfejsu USB aby wykonać niezbędne pomiary. Jedyny minus - to niestety cena około 2500-3000 złotych. Pozdrawiam.
  • #5
    kamil trx
    Level 17  
    Rzeczywiście sporo zalet, niektórych się spodziewałem i właśnie dlatego ta działka jest dla mnie taka interesująca. Ale przede wszystkim chciałem się dowiedzieć, spośród jakich produktów dokonałeś wyboru, bo zazwyczaj kiedy się na coś decyduję, lubię mieć alternatywę. Wtedy chyba nieco lepiej się czuję, wydając bądź co bądź kwotę dość konkretną.

    Nota bene: przy cenie ponad 700 dolarów brak w wyposażeniu tego urządzenia mikrofonu, bez którego chyba nie bardzo ma sens jego zakup, mikrofonu, który producenta urządzenia kosztowałby w najgorszym przypadku pewnie dolary 3, to chyba jakiś żart...
  • #6
    indianka
    Level 15  
    Nie chodzi o byle jaki mikrofon, bardziej doświadczeni Koledzy od akustyki wytłumaczą to lepiej, ja nie mam kompetencji. Na szeroko pojmowanym Zachodzie nikt nie zakłada aby zainteresowany sam montował taki sprzęt. Są to rzeczy zarezerwowane dla firm wykonujących car audio, stąd i w wyposażeniu nie ma mikrofonu. Co do wyboru brałem pod uwagę jeszcze wzmacniacze firmy Mosconi lub Gladen i inne z oferty Helixa. Przy wyborze pierwszego wzmacniacza posłuchałem porady instalatora sprzętu audio, stąd przy zakupie drugiego wiele się nie zastanawiałem. Pierwszy wzmacniacz służy mi już 3 lata - jak dotąd bezawaryjnie, nie zajmowałem się jego ustawieniem bo wszystkich regulacji dokonał instalator. Przy drugim wzmacniaczu pokusiłem się aby samemu przeprowadzić cały proces i przy okazji nauczyć się czegoś nowego. Dodatkowo w wyborze tego wzmacniacza pomogło mi zastosowanie zestawu głośników montowanego w miejsca fabryczne - wzmacniacz idealnie spełnia warunki stawiane przez głośniki. W BMW głośniki niskotonowe znajdują się pod siedzeniami i w ich miejsce trzeba zastosować głośnik, który zagra pomimo niewielkiej przestrzeni. Dużo trudniejszy był wybór własnie głośników niskotonowych, ale też zdałem się na opinię profesjonalisty, który wypróbował wcześniej głośniki Gladen, AudioSystem, Match, Rainbow, Earthquake, MBquart, Jenhert, uDimension i parę innych. W drugim samochodzie mam Rainbow'y i powiem, że mi osobiści bardziej odpowiadają Gladeny chociaż różnica jest niewielka.
  • #7
    kamil trx
    Level 17  
    Toteż ja nie myślałem o mikrofonie byle jakim, tylko o wystarczającym do wykonania pomiarów przy strojeniu toru. Skoro takie mikrofony stanowiące wyposażenie amplitunerów Home Cinema można w razie zagubienia lub uszkodzenia dokupić w cenie 10-15 dolarów z przesyłką, to myślę że właśnie ok. 3$ to wszystko co musiałby zapłacić producent tego wzmacniacza. Ale to właściwie mało istotne, ot taki drobny zgrzyt..
    Ważniejsze dla mnie jest co innego: relacja cena/możliwości oraz... istnienie konkurencji, ale takiej prawdziwej.

    Z mojego pobieżnego przeglądu wynika, że dużego wyboru nie miałeś, no bo właśnie ten Helix/Match, no i co, i jeszcze Mosconi/Gladen, bo to jedna stajnia i produkty z tej samej półki cenowej co Helix niestety. Tyle? Przyznasz że niewiele. To mnie właśnie zastanawiało, dlaczego jakiś producent masowy nie podjął wyzwania...

    Ale... coś się chyba zmienia, bo Blaupunkt wypuścił serię DSP (nie wiem czy tylko on, bo znalazłem to przypadkiem). Taki GTA470 DSP kosztuje 349 zł, więc razy dwa i mamy 8 kanałów po 70W RMS@4Ohm. Czyli pobieżnie licząc 25% ceny PP82. Więc rodzi się pytanie, na ile jego możliwości ustępują temu droższemu?
    Podjarałem się, szczerze mówiąc i chętnie bym się o tym przekonał, dlatego zechcę blaupunkta przetestować. Nie wiem tylko, czy będzie możliwość porównania z takim jak Twój.
    Zgaduję, że się z tym GTA nie zetknąłeś, skoro nie wspominasz. Mam rację?
  • #8
    indianka
    Level 15  
    Jest jeszcze Rainbow i Audison, temat wzmacniaczy dla BMW prześledziłem dość dokładnie, chociaż temat dedykowanych głośników dla BMW mam rozpracowany co do joty. Jakbyś szukał po firmach jest jeszcze coś takiego jak BimmerTech - firma, która robi produkty na amerykański rynek, ale znajduje się w... Polsce, tylko,że ona ma w swej ofercie rebrandowany(chyba tak się to nazywa ) wzmacniacz match pp82. A szczerze mówiąc nie szukałem w produktach Blaupunkta. Jakoś nie porywały mnie ich wzmacniacze. Co innego helix - mam jednokanałowego SPXL, który napędza JL Audio 10W7 i powiem Ci, że robi niezłą masakrę. Ale mam jeszcze jedną ciekawostkę, która dotarła do mnie dzisiaj i postaram się wkleić jej zdjęcie: Audison bit DMI - interfejs MOST/wejście optyczne wzmacniacza. Helix Match PP82 - Nagłośnienie BMW e93 cabrio
  • #9
    kamil trx
    Level 17  
    indianka wrote:
    szczerze mówiąc nie szukałem w produktach Blaupunkta. Jakoś nie porywały mnie ich wzmacniacze.


    No to szczerość za szczerość: mnie właściwie nie interesują wzmacniacze, tylko procesory, bo wzmacniacz pewnie sam bym robił. Więc nie ma dla mnie znaczenia wzmacniaczowa reputacja akurat Blaupunkta. Chodziło mi po prostu o znalezienie takiej oferty, żebym nie musiał sponsorować wysokich kosztów małoseryjnej produkcji. To właśnie dlatego mnie ten Blaupunkt ucieszył i dlatego tak czy inaczej mam zamiar go przetestować.

    A skoro już wspomniałeś o głośnikach, czy mógłbyś rzucić nieco światła na to, co tam było wcześniej i z czego byłeś najbardziej niezadowolony w brzmieniu głośników seryjnych? A może nie były takie złe?
    Wiem, że w niektórych modelach BMW były montowane zestawy Harmana Logic7, czy w Twoim cabrio również?
  • #10
    indianka
    Level 15  
    Znaleść BMW z Logic7 wcale nie jest tak łatwo (mówię tu oczywiści o rynku wtórnym). Niestety w swoim aucie miałem System Hi-Fi - zgodnie z oznaczeniami BMW, a samochody z Logic7 to TOP Hi-Fi. Dlatego musiałem wybrać wzmacniacz z procesorem. i nie przesadzajmy znowu z tą małoseryjną produkcją; firma AudioFisher Germany(Brax/Helix/Match) to obecnie lider w produkcji dedykowanych wzmacniaczy i głośników dla BMW ale i innych firm motoryzacyjnych. Chyba,że mówimy o tzw. masówce. Stąd aby uruchomić tego audisona będę musiał dokodować do samochodu kod 677 - dla logic7, żeby móc korzystać z optyki MOST i dalej optycznym kablem wysyłać sygnał do wejścia Toslik we wzmacniaczu. Co do głośników seryjnych - wysokie tony syczały makabrycznie po uszach a woofery spod siedzeń łupały jak chciały - nie jestem audiofilem żeby poetycko opisywać dźwięk. Najważniejsze, że teraz jest poprawa i to znaczna.
  • #11
    kamil trx
    Level 17  
    Zgadza się, pisząc o produkcji małoseryjnej nie miałem na myśli bynajmniej manufaktury, tworzącej wydumane "dzieła" dla snobów.
    Za to pod hasłem konkurencji, ale zwanej przeze mnie realną, rozumiem masówkę, producentów typu Pioneer, Blaupunkt, Kenwood, w przypadku których skala produkcji (i miejsce) przekłada się na niską cenę, co wcale nie musi oznaczać niskiej jakości albo ograniczonych możliwości - czasem bywa wprost przeciwnie.
    Kiedy procesory DSP stały się czymś powszechnym, trafiły pod strzechy można by rzec i są po prostu tanie, to samo dotyczy wzmacniaczy klasy D, na dodatek można użyć darmowego oprogramowania typu open source, chyba nic nie stoi na przeszkodzie żeby na rynku pojawiły się konstrukcje o możliwościach PP82, ale za ułamek jego ceny. Przykład mikrofonu jest tu chyba znamienny. Ale zostawmy to...
    Rozumiem że chciałeś poprawić dźwięk, cena była do zaakceptowania - więc czemu nie... Ja chyba idę nieco inną drogą, ale cel jest przecież ten sam: ciarki na plechach i opad szczeny :wink:

    Mam jeszcze pytanie odnośnie Twojego najnowszego nabytku: czy to jedyna możliwość połączenia PP82 ze źródłem i co jest tym źródłem u Ciebie?
  • #12
    indianka
    Level 15  
    Otoz prawda jest taka, że teraz pp82 jest normalnie połączony z jednostka centralna/radio OEM. Ale w tej konfiguracji gra to bardzo"tak sobie" dlatego, chociaż zwykle korzystam albo z podłączonej MPTrojki albo ze Spotify na telefonie. Dlatego żeby odtwarzać cd, musiałem kupić ten gadget.
  • #13
    kamil trx
    Level 17  
    Czy ja dobrze rozumiem? Masz teraz połączony PP82 z radiem poprzez MOST, tak? Ale dlaczego nie możesz odtwarzać CD? Czy z jakiegoś powodu część funkcji radia przez MOST nie może przejść?
  • #14
    indianka
    Level 15  
    PP82 mam podłączony obecnie przez wejście High Imput - wiązka dostarczona razem ze wzmacniaczem specjalnie pod BMW, natomiast aby korzystać z sygnału optycznego musiałem dokupić interfejs MOST/Toslink. I teraz po dokodowaniu w samochodzie (w nowszych BMW, trzeba wszystko dokodowywać) będę mógł wykorzystać sygnał optyczny i podać go na wejście optyczne wzmacniacza. Mam nadzieję, że teraz bardziej zrozumiale napisałem. Ach, i jeszcze moje wozidło wzbogaciło się o takie gadżety:
  • #15
    kamil trx
    Level 17  
    Tak Arturze, teraz już rozumiem.
    Widzę, że dokupujesz kolejne zacne klocki - cel jest jasny, już o tym pisałem: opad szczeny i ciary na plecach. To budzi we mnie ogromny szacunek dla Twojej konsekwencji i wytrwałości oraz nieszczędzenia środków finansowych i innych, żeby ten cel osiągnąć. Zastanawiam się tylko... czy próbowałeś kiedyś (tylko szczerze!) optymalizować ścieżkę dojścia do niego?
  • #16
    indianka
    Level 15  
    Oczywiście najprostszą metodą i najtańszą byłaby wymiana radia i wykonanie paneli drzwiowych dla większych głośników. Niestety w BMW wymiana radia psuje całkowicie wygląd kokpitu i dodatkowo uniemożliwia korzystanie z nawigacji. Dlatego ten pomysł odpadł na samym początku. Paneli drzwiowych nie lubię robić, same drzwi wygłuszyłem. Mój sposób na pewno jest o wiele droższy w wykonaniu a możliwe nawet, że uzyskany efekt będzie nieznacznie gorszy. Nie chciałem jednak przerabiać całego samochodu.
  • #17
    kamil trx
    Level 17  
    Tak właśnie myślałem, że ze względu na ergonomię i funkcjonalność zachowałeś fabryczne radio. Ok. Też bym tak pewnie zrobił. Oczywiście zastanawiałem się i nad głośnikami, choć nie tak, jak przypuszczasz. Ale największą niespodzianką dla mnie jest sam MOST.
    Czy mi się tylko wydaje, czy tutaj również daje się zauważyć, że góra urodziła mysz? Bo przecież, o ile mi wiadomo, ten system miał tworzyć nowoczesną i zintegrowaną infrastrukturę umożliwiającą łatwe (a więc tanie!) dokomponowywanie kolejnych modułów. System jest oparty na optyce, a Ty, konsument, po wmontowaniu nietuzinkowego wzmacniacza o wielkich możliwościach zauważasz, że "w tej konfiguracji gra to bardzo"tak sobie"", gdyż ten wzmacniacz jest "podłączony obecnie przez wejście High Imput - wiązka dostarczona razem ze wzmacniaczem specjalnie pod BMW"??? I teraz, żeby coś jednak poprawić (a przecież taki był właśnie cel pakowania się w koszty tej modyfikacji) masz jeszcze dodatkowo dokupić interfejs w cenie zbliżonej do samego wzmacniacza?! I to po co? Żeby połączyć wreszcie to cholerne radio ze wzmacniaczem... Toslinkiem, czyli najzwyklejszym kablem optycznym?!! No sorry, ale ja tu czegoś nie rozumiem: to po jaką cholerę kazano Ci wcześniej montować (i płacić za) tamtą beznadziejną wiązkę od BMW? Zdaje się, że to nie pachnie zbyt przyjemnie...
    No chyba że MOST miał przynieść korzyści wszystkim... poza konsumentem...
  • #18
    indianka
    Level 15  
    Z korporacjami nie wygrasz, możesz tylko psioczyć i robić swoje, albo nic nie robić.Może z tym "tak sobie" to trochę przesadziłem ale prawda jest taka, że jak puszczam dźwięk bezpośrednio na wejście optyczne wzmacniacza to słychać różnicę a nie jestem audiofilem melomanem i słuch mam raczej przeciętny.
  • #19
    kamil trx
    Level 17  
    indianka wrote:
    .Może z tym "tak sobie" to trochę przesadziłem ale prawda jest taka, że jak puszczam dźwięk bezpośrednio na wejście optyczne wzmacniacza to słychać różnicę a nie jestem audiofilem melomanem i słuch mam raczej przeciętny.

    Więc chyba jednak naprawdę jest "tak sobie", dokładnie jak napisałeś wcześniej.
    indianka wrote:
    Z korporacjami nie wygrasz, możesz tylko psioczyć i robić swoje, albo nic nie robić

    No i właśnie nad tym się zastanawiam, jak z nimi wygrać. I wydaje mi się że jedyny argument jaki do nich dociera, to argument finansowy. Więc póki narzekam, a jednak pokornie zasilam własną kasą ich kasę, oni na pewno uznają że wszystko jest w porządku i... nic się nie zmieni.
    Dlatego właśnie szukam alternatywy: masowego producenta, który koszty wdrożenia podzieli na setki tysięcy sprzedanych urządzeń, nie dołoży mi "kabla od BMW" w cenie oryginalnych części zamiennych, z którego nie będę mógł zrezygnować itp. Może to być również firma, która dopiero wchodzi na rynek i która w związku z tym jest na etapie, kiedy jeszcze nie ma renomy, ale bardzo się stara pozyskać względy klienta - na pewno dam takiej szansę. Ale po tym przydługim credo wróćmy do głównego tematu...
    Nie wiem czy to dobry pomysł, bo nie znam wszystkich niuansów tej instalacji tak dobrze jak Ty, ale... pomyślałem, że może by tak zrezygnować z odtwarzania płyt CD, zgrać wszystko we FLAC-u na jakiś tam odtwarzacz przenośny, którego używasz i posłać z niego sygnał cyfrowy wprost na wzmacniacz. Byłoby wygodniej i taniej chyba. Dobrze kombinuję?
  • #20
    indianka
    Level 15  
    Ale tak już mam obecnie. Najczęściej odtwarzam muzykę zgraną na karty microSD i MP3 Astell&Kern(właściwie większość utworów w formacie Flaac).Ta mała mp-trójka ma to do siebie,że powiada wyjście optyczne. Jednakże ponad wszystko cenię sobie wygodę i często używam tez płyt i twardego dysku w OEM radio - wtedy mam pełne sterowanie z poziomu kierownicy.
  • #21
    kamil trx
    Level 17  
    No cóż, pewnie nie zrozumiałem, bo dla mnie korzystanie z fizycznych CD nie kojarzy się z wygodą. Ale argument sterowania z kierownicy i last but not least estetyka kokpitu trafia do mnie jak najbardziej. Dlatego skoro radio musiałoby zostać, pewnie raczej szukałbym sposobu na jego modyfikację, tzn. dorobienie wyjścia cyfrowego.

    Ale teraz przynajmniej rozumiem w jaki kanał się pakujesz, kiedy chcesz poprawić jakość dźwięku, a producent samochodu nie był uprzejmy ułatwić ci życia, gdy już zdecydujesz się na modyfikację. Smutne, ale przypuszczam że i to zostało wykalkulowane.