Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opornica wentylatora głównego (chłodnicy i skraplacza) OPEL Meriva A 2005

d3lta 13 Oct 2017 07:19 32175 44
  • #31
    Jericho24
    Level 20  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Tak jest niestety że jak nie działa wentylator to temperatury i ciśnienia w ułkłądzie są wysokie.
    Live is brutal.

    Po drugie dziwię się , kupujesz na allegro i masz na drugi dzień w domu, albo masz w swoim mieście odbiór osobisty.
    Od września jeżdżę na niby nowym rezystorze, leżak magazynowy z 2004 roku zdemontowany z wentylatora.
    Nie zauważyłem różnic w działaniu wentylatora, a sprężarka klimy dalej głośno chodzi przy wkręcaniu na obroty, co miało być niby spowodowane za wysokim ciśnieniem w układzie, który nie był odpowiednio chodzony.
  • #33
    Jericho24
    Level 20  
    d3lta wrote:
    A sprawdzałeś jakie rzeczywiście jest to ciśnienie?
    Robił to polecany warsztat zajmujący się tylko kompleksowo układami klimatyzacji w autach. Podobno jeden z lepszych w regionie.
  • #34
    inżynier31
    Level 8  
    kellygrzyb3 wrote:
    Brawo. Fajna alternatywa :) Ile kosztuje nowy rezystor że postanowiłem zregenerować go?? Czym Mierzyłeś tak małe wartości rezystancji???
    Kupiłem nową opornicę na allegro z przesyłką ok 36 zł więc gdy mnie w przyszłości zawiedzie to uważam że dobra cena.
  • #35
    Jericho24
    Level 20  
    Ja też kupiłem niby nową, stan leżak magazynowy chyba z 2004 roku, zdemontowana z chłodnicy.
    Po podmianie różnic w działaniu wentylatora nie widzę.
  • #36
    inżynier31
    Level 8  
    Jak wcześniej napisałem ,kupiłem nową(OPEL MERIVA REZYSTOR OPORNIK WENTYLATORA CHŁODNICY tj corsie D) ,pomierzyłem parametry tej opornicy i w porównaniu z zdemontowaną i pękniętą na uzwojeniu opornika jest sprawna .Dodam że musiałem u szrociarza dokupić wtyczkę do tej opornicy ponieważ stara miała wiązkę a nowa wtyk/gniazdo na korpusie opornicy.
  • #37
    enhanced
    Level 43  
    Pacjent meriva a 2005 z14xep czyli 1,4 silniczek.

    Czy jest opcja żeby zrobić zamiast tego opornika sterowanie PWM lub coś w ten deseń ale aby nie przecinać przewodu masowego i mieć chociaż pierwszy bieg wentylatora który jest jeden a jego załączanie jest dość denerwujące podczas wolnej jazdy?

    Miałem montować zestaw do sterowania PWM z alledrogo ale przecież on wymaga przerwania masowego przewodu który jest na stałe podpięty bo sam układ zabudowany dałby radę na każdy z 3 biegów.

    Więc czy jest opcja żeby nie ingerować w minusa i mieć sterowanie nie opornicowe czy jednak trzeba zrobić zestaw przekaźników żeby odłączało minusa na czas włączania poszczególnych biegów idących fabrycznie przez ten rezystor?



    Przy okazji mam skv ten opornik może z pół roku i już widać jakieś pęknięcie. Choć nie chodzi mi że nie pochodzi roku tylko że jest mocno odczuwalny start tego wentylatora poza tym jest też strata na prądzie więc jest zbędne obciążenie alternatora przy tym rezystorze.
  • #40
    enhanced
    Level 43  
    Z prostej sprawy - kto korzysta podczas ruszania to wie jak działa załączenie się wentylatora na obciążenie na start ponad 30A a liczę że pod 40A pociągnie.
    Jest odczuwalne szarpnięcie mimo że to niby 1 bieg ale to rezystor a nie ustawione z góry niższe napięcie.

    Może jednostka 1,8 125KM mniej to odczuwa ale 1,4 90KM jest mocno odczuwalne załączenie wentylatora, nie wspomnę o samym kompresorze ale on działa cały czas a wentylator ma tendencję włączania się podczas postoju przy ruszaniu.

    Tak że start wentylatora przez PWM z alledrogo ma skok do 30A około przy maksimum jego możliwości czyli około 10,7V (zasilacz komputerowy dla testów), przy niższym napięciu dla wentylatora jest spokojnie w okolicach 20A co by odpowiadało 1 biegowi przy rezystorze.

    Nie wspomnę o stratach na bezsensownym odkładaniu się "prądu" na drucie :)

    Pokazałbym wyniki ale mam dla samego PWM bez rezystora ale najbardziej upierdliwy jest start wentylatora.
  • #41
    d3lta
    Level 18  
    To co piszesz sugeruje że twój rezystor od wentylatora ma przerwę na każdym z trzech obwodów.
    Powoduje to że twój wentylator rusza dopiero wtedy gdy sterownik uruchamia najwyższy bieg czyli zasila go bezpośrednio napięciem 12V.
    Sterownik uruchamia 4-bieg kiedy ciśnienie w układzie jest najwyższe, czyli na przykład w momencie kiedy sprężarka zwiększa obroty (ruszasz). Ze sprawnym rezystorem i resztą układu sterowania wentylatorem rozruch jest bardzo łagodny, bo ma 4 biegi. Sprężarka owszem pracuje cały czas natomiast jest to model ze zmienną wydajnością, zdaje się że ze sterowaniem mechanicznym, odśrodkowym. Jedynym parametrem sterującym pracą wentylatora jest ciśnienie w układzie.
  • #42
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Raczej bzdury , meriva ma 2 biegi i na 1 biegu załaczenie jest nie odczuwalne, chyba że zwarty ten opornik. Akurat mam pod reką jest to 0,23 om opornik.

    Dodano po 1 [minuty]:

    1,4 w mervie to nieporozumienie, 1,6 to minimum.
  • #44
    enhanced
    Level 43  
    @d3lta
    Z jakiego programu to taki ładny screen masz czy znalezione w necie?

    Dokładnie jak wyżej z klimatyzacją są 4 biegi - 3 przez rezystor a czwarty idzie pełną parą.

    Rezystor mam sprawny i przez niego idzie pierwszy bieg który ja odczuwam a który wiadomo włącza się zwykle przy starcie lub niskich obrotach i jest to odczuwalne co mnie nie dziwi bo w końcu ponad 30A leci na rozruch wentylatora bo o to mi chodzi.
    Przez PWM idzie mniej a jeszcze nie testowałem na żywo bez PWM prosto z zasilacza i to jeszcze na 14V a nie poniżej 12V jak ja testowałem.

    Jakie oszczędności to nie wiem choć po co ma się tracić i męczyć altek skoro można to poprawić, tak samo bym sobie zrobił dla dmuchawy we wnętrzu bo tam też rezystor spowalnia silnik. Choć tam nie ma takiej strasznej mocy jak przy jednym wentylatorze chłodnicy.