Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elizabeth DSH-102, warczący "dźwięk" na wszystkich źródłach

quiet123 08 May 2016 23:18 1164 13
  • #1
    quiet123

    Level 9  
    Witam, jak widać - nie nacieszyłem się zbytnio przestrojoną Elizabeth, bo już po godzinie grania zaczęło coś skwierczeć w zasilaczu. Okazało się ze rozlał się kondensator w zasilaczu (C303). Po jego wymianie Elizabeth na wszystkich źródłach zaczęła warczeć niczym stary diesel (dosłownie). Warczenie reaguje na zmianę głośności, ale nie na balans czy też zmianę źródła dźwięku. Dodam że po dotknięciu obudowy BC211 w zasilaczu warczenie znika, tak samo znika, gdy znajdę stacje w stereo. Co dziwne, warczenie nie pojawia się również na programatorze nr 2. Co może być przyczyną takowego zachowania?
  • #3
    antek1cza
    Level 31  
    Witam
    quiet123 wrote:
    Po jego wymianie eliza na wszystkich źródłach zaczęła warczec
    Nie urwała się przy wymianie jakaś masa ?
    quiet123 wrote:
    Warczenie reaguje na zmianę głośności
    To znaczy , że można je ściszyć ?
    Jeżeli tak to proponuję sprawdzić zasilanie przedwzmacniaczy może tam elektrolity też do wymiany.
    quiet123 wrote:
    Warczenie reaguje na zmianę głośności ale nie na balans
    To znaczy , że przydźwięk sieci dostaje się do obydwu kanałów a elementem wspólnym jest zasilanie o czym też wspomniał kolega @gold-game .
    Reasumując warto sprawdzić :
    1. Elektrolity (jak jest na czym) w zasilaczu stopni wejściowych przed potencjometrem.
    2. Masy czy nie została gdzieś odłączona-urwana-zimny lut.
  • #4
    quiet123

    Level 9  
    Nie dodałem czegoś ważnego. Jak odłącze +10V wiadomo samo radio nie gra, ale na reszcie źródeł gra normalnie bez "Warczenia"
  • #6
    quiet123

    Level 9  
    Niestety oscyloskopu nie posiadam, natomiast wpiąłem się słuchawką i ku mojemu zdziwieniu doszedłem praktycznie do początku płytki i tak jak zaznaczyłem na schemacie - czerwony - brak dźwięku/cisza w słuchawce natomiast już na zielonym pojawia się warczenie. Siedzi tam jfet 2SK41E - mógłby ktoś mnie początkującego uświadomić jakie zadanie on spełnia i czy to może być jego wina?
  • #7
    2N3866
    Level 29  
    Wzmacniacz wejściowy głowicy UKF. Wzmacnia sygnał z anteny, zanim na mieszaczu T2 zostanie on przesunięty do pasma pośredniej częstotliwości 10,7 MHz.

    Co to znaczy, że "doszedłeś do początku płytki"? Co takiego robiłeś?
  • #8
    quiet123

    Level 9  
    Sprawdzałem po kolei sygnał słuchawką i doleciałem aż do tego wzmacniacza, tak jak piszę na wyjściu tego tranzystora zaczyna się warczenie. Jest jakiś zamiennik tego tranzystora i czy można go w jakiś sposób sprawdzić?
  • #10
    quiet123

    Level 9  
    Czyli wychodzi na kondensatory filtrujące bo reszta w tym torze na 100% sprawna i napięcia daje ok.
  • #11
    2N3866
    Level 29  
    Napięcie +10 V wychodzi ze stabilizatora na BC211 i zasila tylko tor radiowy. W otoczeniu BC211 masz kondensatory elektrolityczne odsprzęgające bazę C303, kolektor C304 i wyjście C301. Każdy z nich ma wpływ na jakość zasilania.

    Napisałeś "na wszystkich źródłach" - czy masz na myśli też zewnętrzne (magnetofon, gramofon)? To nie pasuje, bo przedwzmacniacz jest zasilany z innego źródła (+27 V) - walczyliśmy z tym w twoim poprzednim wątku.

    Rozumiem, że słuchawki wpiąłeś na wyjście. A kolejnych punktów, idąc od końca, dotykasz palcem? To masz na myśli?
  • #12
    quiet123

    Level 9  
    Nie nie jeśli chodzi o słuchawki to zrobiłem zalecaną tutaj "sondę" tj. Podłączenie słuchawek - masa słuchawek do plusa kondensatora 10uf, a minus kondensatora do masy urządzenia. Plusem słuchawek wpinam się do poszczególnych elementów.

    Tylko teraz uświadomiłem sobie, że w tym wypadku jest to bez sensu, bo nic co ma złe zasilanie nie działa prawidłowo.
    Quote:

    Napięcie +10 V wychodzi ze stabilizatora na BC211 i zasila tylko tor radiowy


    Tylko gdy odłączę kabelek od zasilania tego toru radiowego, to nagle problem ustaje.


    Właśnie wgrywam film obrazujący całe uszkodzenie. Być może pomoże to w szybszej lokalizacji problemu.

    Mam jeszcze jedno pytanie, gdybym chciał osobno podłączyć to zasilanie (10V) z drugiej elizabeth, to po prostu włączam oby dwie, przepinam kabel do tej drugiej a obudowami muszą się stykać żeby masa była wspólna?


    * Kolejna z obserwacji - po odłączeniu zasilania przedwzmacniacza nadal warczy.
  • #13
    2N3866
    Level 29  
    quiet123 wrote:
    Jeśli chodzi o słuchawki to zrobiłem zalecaną tutaj "sondę" tj. Podłączenie słuchawek - masa słuchawek do plusa kondensatora 10uf, a minus kondensatora do masy urządzenia. Plusem słuchawek wpinam się do poszczególnych elementów.

    Tylko teraz uświadomiłem sobie, że w tym wypadku jest to bez sensu, bo nic co ma złe zasilanie nie działa prawidłowo.

    No i to się zgadza, bramka tranzystora JFET jest jedynym punktem bez polaryzacji z zasilania +10 V. Więc tam nie mogło buczeć.

    quiet123 wrote:
    * Kolejna z obserwacji - po odłączeniu zasilania przedwzmacniacza nadal warczy.

    A to się akurat nie zgadza. Ścieżka sygnału jest taka: tor radiowy (zasilany +10 V) -> przedwzmacniacz (zasilany +27 V) -> wzmacniacz mocy (zasilany + 37 V). Bezpośrednio na przedwzmacniacz wchodzisz z wejść "magnetofon" i "gramofon". Czyli przy wybraniu któregoś z nich zamiast tunera nie powinno buczeć. Nie odpowiedziałeś na pytanie co do buczenia z innego źródła niż tuner.

    quiet123 wrote:
    Mam jeszcze jedno pytanie, gdybym chciał osobno podłączyć to zasilanie (10 V) z drugiej Elizabeth, to po prostu włączam obydwie, przepinam kabel do tej drugiej a obudowami muszą się stykać żeby masa była wspólna?

    Nie tyle obudowy się mają stykać, co masy zasilania powinny być połączone. Ale zanim bym coś takiego zrobił (podebranie zasilania z innego urządzenia), tobym sprawdził czy między masami dwóch włączonych urządzeń nie ma jakiegoś zauważalnego napięcia stałego lub przemiennego. Bądź co bądź operujesz na uszkodzonym urządzeniu - licho nie śpi i różne cuda się zdarzają.

    A nie masz po prostu w szufladzie paru kondensatorów 470 µF, żeby profilaktycznie wymienić te C301, C303 i C304 wokół BC211? Kombinowanie z pożyczaniem zasilania z innego amplitunera zamiast naprawy dość elementarnego układu stabilizatora napięcia (1 tranzystor, 1 dioda Zenera, 3 oporniki, 3 kondensatory) - dla mnie szkoda zachodu. Te kondensatory mają już ze 40 lat, można w ciemno wymieniać: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic217302.html.
  • #14
    antek1cza
    Level 31  
    Widzę , że kolega @2N3866 zaopiekował się naszym "delikwentem" ;)
    Dodatkowo proponuję :
    1.
    quiet123 wrote:
    natomiast wpiąłem się słuchawką
    Niech lepiej kolega tego nie robi bo może coś dodatkowego uszkodzić.

    2. Tak jak napisał
    2N3866 wrote:
    Kombinowanie z pożyczaniem zasilania z innego amplitunera
    jest złym pomysłem. A tak na marginesie jak chce się zajmować naprawą i / lub eksperymentami w elektronice to bez regulowanego zasilacza daleko się nie pojedzie.

    3. Lepiej wykorzystać tą sprawną Elizabetkę do porównania napięć na nich występujących choć nie powinno być takiej potrzeby mając schemat.

    4. Jakim multimetrem kolega dysponuje , chodzi o dokładność ?

    5. Do przeszukania toru m.cz. może kolega wykorzystać zwykłe stare radyjko trochę przerobione i w razie uszkodzenia (tego testera) strata nie wielka.

    6. Jak dla mnie to @quiet123 trochę za bardzo kombinuje zamiast sprawdzić i zrobić to o czym piszemy na początku tematu - zasilanie !

    Jak czytam to widzę tylko rozważania a nie czyny. Dużo już zostało tu napisane a tylko część zrobiona włącznie z brakiem odpowiedzi na niektóre pytania.
    Reasumując szanowny kolego @quiet123 przeczytaj raz lub więcej razy cały temat i zrób co piszemy a na końcu prosimy o odpowiedzi na pytania i wyniki :)