Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ETZ 250 - zapłon, praca silnika, wolne obroty

sławol 10 May 2016 09:47 14412 20
Optex
  • #1
    sławol
    Level 17  
    Witam. Mam problem z moja etz 250 88r. Dlaczego na wolnych obrotach zamiast chodzić bum bum bum, to chodzi trytytytytrytyty, tak czterotaktuje jakby.
    Żeby było ciekawiej przy zapłonie ustawionym książkowo obroty muszę ustawiać na min. 2tyś bo gaśnie na niższych, a jak max opuźnie to tak nie gaśnie. Nie wiem jak to ugryźć. Ręce mi opadły. Prosze o sugestie
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Optex
  • Helpful post
    #2
    Sebastiancz99
    Level 2  
    Przerwa na przerywaczu i świecy. Potem gaźnik - sprawdź regulację
  • #3
    sławol
    Level 17  
    Przerwę na przerywaczu mam 0.3 na świecy mam 0.55. Przy wyprzedzeniu zapłonu 2.5mm przed gmp nie chce chodzić stabilnie, gaśnie. Przy wyprzedzeniu zapłonu 0.5mm chodzi zadowalająco. Świeca wypalona dobrze. V-MAX 110km/h przy 6 tyś. Obr/min. Cewkę zapłonowa posiadam od Żuka. Zębatka zdawczej 17 zębów.
  • Optex
  • Helpful post
    #4
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Widzę tutaj dwie możliwości.
    1. Nieszczelność komory korbowej lub dolotu, co by tłumaczyło gaśnięcie poniżej 2000 RPM.
    2. Zbyt uboga mieszanka biegu jałowego - źle wyregulowany gaźnik, złe dysze lub uszkodzenie/zużycie. Dobrze byłoby gdybyś podał typ gaźnika, produkcję.
  • #5
    sławol
    Level 17  
    Ad. 1. O nieszczelności nic mi nie wiadomo.
    Ad. 2. Układ dolotowy nie reaguje na plak czy samostart, więc raczej szczelny. Gaźnik jest bing. Nie rozbieram go jeszcze. Śruby regulacyjne ma wkręcone nowe przez poprzedniego właściciela. Wszystko jest suche zewnętrzne ładne.
    Żeby ewentualnie wzbogacić mieszankę na wolnych obrotach to trzeba by wymienić dysze tak?
    Jeszcze dodam że podczas ruszania lekko się ksztusi. Jakby był problem z przejściem z wolnych obrotów na średnie. Podczas przegazówki na postoju nie czuć tego. Tylko pod obciążeniem podczas ruszania.
  • Helpful post
    #7
    rubens
    VIP Meritorious for electroda.pl
    sławol wrote:
    Gaźnik jest bing. Nie rozbieram go jeszcze. Śruby regulacyjne ma wkręcone nowe przez poprzedniego właściciela.

    Skoro zapłon masz ok, to dobierz się do gaźnika.
    Może być tak, że śruby są kiepskiej jakości.
    Podstawa to :
    -umyć gaźnik
    -sprawdzić drożność i czy dysze są odpowiednie ( i też drożne)
    -poziom paliwa
    -zaworek
    Skład mieszanki ładnie reguluje się świecami typu Gunson Colortune lub odpowiednikami rosyskimi.
  • #8
    sławol
    Level 17  
    Przepraszam gaźnik mam BVF. Dysze główną wymieniłem na 130, jak zakładałem temat była 110, dysza wolnych obrotów 35, iglicę podniosłem o jeden rowek, gaźnik przedmuchany sprężonym powietrzem, wyregulowany w miarę. Przy książkowym ustawieniu zapłonu v-max spadł do 90, pod górę na piątym biegu ma problemy. Po zmianie tej dyszy juz nie zamula przy ruszaniu, jest ok. Ale na wolnych nadal jakby czterotaktuje zamiast bum bum bum, do tego schodzi z obrotów samoczynnie i praktycznie gaśnie.
  • Helpful post
    #9
    rubens
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Wg. moich notatek:
    główna 130
    iglicowa 70
    rozruchowa 95
    biegu jałowego 50
    Masz za małą dyszę biegu jałowego.
    Ustaw poziom paliwa - obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=Hvi-T_D22Ao
    Generalnie jakość dysz współczesnych pozostawia wiele do życzenia.
    Kupowałem iglice w kilku miejscach ( nowe współczesne) i mają różne wymiary.
    Najlepiej kup używany gaźnik i z dwóch zrób jeden na oryginalnych częściach.
    Znalazłem jeszcze taki opis regulacji gaźnika:
    1. Uruchomic silnik dobrze go rozgrzac, usunać plombe składu mieszanki i przekrecic ja całkowicie w prawo, silnik musi zgasnac.
    2. Wykrecic srube składu mieszanki o około 3 obroty
    3. Śrube powietrza ustawic tak aby silnik pracował równomiernie
    4. Ostrożnie wkrecac srube składu mieszanki tak aby uzyskac jak najwieksze obroty silnika
    5. Zredukowac obroty do 1500 obr/min sruba powietrza i zaplabowac srube składu mieszanki

    Od siebie moge dodac to ze w punkcie 4 w moim przypadku srube musialem ustawic okolo 4 obrty w lewo od calkowitego zamkniecia


    Uporałem się z całością moich problemów jak:
    -wymieniłem simmeringi ( nie do końca była potrzeba bo moja MZ250 ma przejechane tylko 5k km od nowości)
    -ustawiłem zapłon na czujnik zegarowy i lampę stroboskopową
    -ustawiłem dokładnie poziom paliwa
    -gaźnik umyłem w myjce ultradźwiękowej ( zmieniałem dysze i zaworek iglicowy)
    -dobrałem iglicę dzięki obserwacji świecy colortune
    -ustawiłem gaźnik dzięki obserwacji świecy colortune
    -oczywiście zdjąłem głowicę aby zobaczyć jak wygląda cylinder i czy nie ma nagaru
    -sprawdziłem ciśnienie sprężania
  • #10
    sławol
    Level 17  
    Ta regulacja tyczy się gaźnika od etz 251. On jest troszkę inny. Mam pytanie gdzie kupie konkretną dysza wolnych obrotów? Bo na allegro jest pełno zestawów ale nie wiadomo jaki rozmiar mają te ich dysze. Dziś trochę posiedzialem przy moto i stwierdzam że dostaje za mało paliwa. Tą dysze muszę jakoś zdobyć.
  • Helpful post
    #11
    kot mirmur
    Level 33  
    Witaj ,jeśli masz trochę doświadczenia możesz użyć tzw. rozwiertaka do dysz.
  • Helpful post
    #12
    rubens
    VIP Meritorious for electroda.pl
    sławol wrote:
    Ta regulacja tyczy się gaźnika od etz 251. On jest troszkę inny. Mam pytanie gdzie kupie konkretną dysza wolnych obrotów? Bo na allegro jest pełno zestawów ale nie wiadomo jaki rozmiar mają te ich dysze. Dziś trochę posiedzialem przy moto i stwierdzam że dostaje za mało paliwa. Tą dysze muszę jakoś zdobyć.

    Napisz dokładnie jaki model gaźnika masz, bo tak to możemy błędnie podpowiadać.
    W większości modeli MZ250 były BVF 30N2 a od roku 1987 30n3-1.
    Napisałeś, że twój motor jest z 88, więc założyłem, że masz 30n3-1.
    Jeśli masz starszy gaźnik, to trzeba zweryfikować rozmiary dysz które podałem.
    Dysze może rozwiercić "starej daty " zegarmistrz.
    Generalnie polecam kupić oryginalne.
    Nie pisałeś, czy masz dobrze ustawiony poziom paliwa i czy zaworek iglicowy dobrze zamyka.
  • #13
    sławol
    Level 17  
    Gaźnik jest bvf 30n2-3
    Poziom paliwa po odkręceniu dolnej miseczki sięga do wysokości tam oznaczonej. Zaworek jest szczelny. Nic nie przelewa. Posiadam jeszcze zapasowy gaźnik który kupiłem osobno bvf 30n2-5.
    Do dzwoniłem się do sklepu w Komornikach i facet posiada dyszę 50. Twierdzi ze ma je jako do simsona ale pasuje tez do etz. Kupię zobaczymy. Bo Narazie nic innego mi do głowy nie przychodzi.
  • #14
    rubens
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Poziom paliwa sprawdź jak na załączonym filmie.
    Wystarczy słoik lub kubek lakierniczy i będziesz miał 100% pewności co do poziomu i zaworka.
    Pomiaru ze zdejmowaniem komory nie znam, więc się nie wypowiem.
  • Helpful post
    #15
    Wawrzyniec
    Level 37  
    ETZ 250 - zapłon, praca silnika, wolne obroty
    ETZ 250 - zapłon, praca silnika, wolne obroty

    Może się przyda

    Ps. Masz gaźnik od TS 250. Do ETZ 250 powinien być gaźnik 30N2-5
  • #16
    sławol
    Level 17  
    Jest w deklu miejsce do którego ma sięgać paliwo. Dodatkowo sprawdzę jeszcze jak na filmie. Kupiłem tez zestaw nowych dysz. Jutro od rana będę chciał wszystko ogarnąć. Napiszę co i jak.
  • Helpful post
    #17
    BANANvanDYK
    Level 40  
    sławol wrote:
    Jest w deklu miejsce do którego ma sięgać paliwo.

    Nie ma czegoś takiego. Kiedy w końcu ludzie ruszą mózgownicą i odkryją że w komorze pływakowej znajduje się nadlew blokujący sworzeń pływaka przed wypadnięciem z gniazd w korpusie?
    Chyba że masz taką komorę pływakową (serwisową): http://www.moto-selmer.de/images/content/vergaser-schwimmerbewegung-pruefen-big.jpg
    Ludzie radzą sobie z prawidłowym ustawieniem poziomu paliwa w taki sposób:
    http://www.pohlmann-kleve.de/mz/vergaser.html
    http://www.simson-moped-forum.de/topic.php?t=25427
    Dysza biegu jałowego powinna być #45, a w Twoim gaźniku pewnie tkwi #35. Szukając po sklepach nigdzie nie znalazłem dostępności tej dyszy do BVF. Z zestawami dysz też bym uważał, bo jeśli zestaw jest "no-name" i dysze nie ma wybitych oznaczeń, to taki zestaw nadaje się do kosza.
  • #18
    sławol
    Level 17  
    Założyłem nowe dysze. Dysze główną 130 i wolnych obrotów 50. Obie oznaczone lecz nie wiem jakiej są produkcji, ale nie obchodzi mnie to. Zaworek pływaka też nowy. Poziom paliwa ok. Zapłon jest 2.6mm przed gmp. Kompresja 7,5bar.
    I teraz jak to wszystko chodzi;
    -wolne obroty stabilne, nie czterotaktuje i chodzi wzorowo bum bum bum
    -wkręca się poprawnie
    -podczas nabierania prędkości lepiej rwie do przodu, leciałem 110km/h
    Dodaje jeszcze fotkę świecy do oceny. ETZ 250 - zapłon, praca silnika, wolne obroty ETZ 250 - zapłon, praca silnika, wolne obroty
  • Helpful post
    #19
    BANANvanDYK
    Level 40  
    OK, ale ze względu na dyszę biegu jałowego większą niż fabrycznie zwróciłbym uwagę na skład mieszanki na początkowym zakresie otwarcia przepustnicy. Zbyt bogatą mieszankę odczujesz gdy silnik będzie porządnie rozgrzany po kilkudziesięciu kilometrach normalnej jazdy, szczególnie przy jeździe z małą prędkością i małym otwarciem przepustnicy, zamykaniu i otwieraniu przepustnicy.
  • Helpful post
    #20
    Wawrzyniec
    Level 37  
    sławol wrote:
    Kompresja 7,5bar.
    Trochę mało. Powinno być pomiędzy 9,5 - 10. Może masz za dużą szczelinę. Powinna być pomiędzy 0,9 a 1,2mm. Silnik słaby. TS250 ma większą prędkość max.
  • #21
    sławol
    Level 17  
    BANANvanDYK wrote:
    OK, ale ze względu na dyszę biegu jałowego większą niż fabrycznie zwróciłbym uwagę na skład mieszanki na początkowym zakresie otwarcia przepustnicy. Zbyt bogatą mieszankę odczujesz gdy silnik będzie porządnie rozgrzany po kilkudziesięciu kilometrach normalnej jazdy, szczególnie przy jeździe z małą prędkością i małym otwarciem przepustnicy, zamykaniu i otwieraniu przepustnicy.


    Trochę nieupierdliwie podszarpuje w tych momentach, tak było od początku odkąd pamiętam. Nie wiem co z tym zrobić

    Wawrzyniec wrote:
    sławol wrote:
    Kompresja 7,5bar.
    Trochę mało. Powinno być pomiędzy 9,5 - 10. Może masz za dużą szczelinę. Powinna być pomiędzy 0,9 a 1,2mm. Silnik słaby. TS250 ma większą prędkość max.


    To nie był chyba v-max, coś by jeszcze poszedł, nie chce go męczyć:)