Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przetwornica 800W pełny sinus - nie wystarcza do zasilenia lodówki domowej

Klawish89 10 May 2016 15:28 9516 17
  • #1
    Klawish89
    Level 14  
    Dzień dobry

    Do przewozu niewielkich ilości artykułów spożywczych w samochodzie dostawczym, zaplanowałem zakup średniej wielkości lodówki (ok. 120cm wys.) i podłączenie jej do przetwornicy DC/AC (pełny sinus).

    Zakupiłem przetwornicę firmy VOLT o mocy ciągłej 800W, mocy max 1000W i napięciu wyj. 230V/10 50Hz/0.5. Lodówka ma agregat o mocy ok. 150W. Kable do przetwornicy pociągnięto prosto z klem akumulatora.

    Po podłączeniu, zestaw nie pracuje prawidłowo: przetwornica pracuje z przerwami (1s wł, 1s wył), oraz sygnalizuje diodą "protect" i piszczeniem nieprawidłowe działanie. Dopiero po schłodzeniu lodówki korzystając z gniazdka 230V i następnie podłączeniu do przetwornicy, całość pracuje prawidłowo, ale tylko kiedy silnik samochodu ma obroty powyżej 2 tys. obrotów.

    Z innymi urządzeniami o podobnej mocy (wyrzynarka 180W) przetwornica pracuje prawidłowo - bez przerw, zwiększenie obrotów wyrzynarki powoduje zwiększenie obrotów silnika na biegu jałowym.

    Co jest przyczyną nieprawidłowej pracy przetwornicy obciążonej agregatem lodówki i czy można to naprawić?
  • #2
    ziomus90210
    Level 35  
    Zmierz napięcie na zaciskach przetwornicy od strony wejścia podczas pracy. Zapewne spada poniżej dopuszczalnej wartości. 150W dla lodówki plus jakieś straty w przetwornicy przy 12V to prąd rzędu 15A. Jakie masz przewody? Nie za cienkie? Konkretnie podłączone?
  • #3
    Klawish89
    Level 14  
    Na zaciskach obciążonej przetwornicy mam 10,5V.

    Do podłączenia przetwornicy użyłem przewodów LGY o przekroju 2,5mm i długości 4,5m. Faktycznie, podczas pracy grzały się. Przewody podłączyłem starannie.

    Domyślam się, że powinienem zacząć od zmiany przewodu.
    Jakiego przekroju i jakiego rodzaju przewodu mam szukać?
    Czy skrócenie przewodu też będzie konieczne?
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    ziomus90210
    Level 35  
    Kup konkretne przewody stosowane do dużych wzmacniaczy car audio. I oczywiście przy akumulatorze odpowiedni bezpiecznik.
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    ziomus90210
    Level 35  
    Cały czas mowa o kablach po stronie niskiego napięcia (12V) . Taka przetwornica przy pełnej mocy pobierze ponad 80A prądu!!!
  • #10
    Klawish89
    Level 14  
    ziomus90210 wrote:
    oczywiście przy akumulatorze odpowiedni bezpiecznik


    W jakim celu, oraz jaki bezpiecznik powinienem zastosować?

    ziomus90210 wrote:
    Taka przetwornica przy pełnej mocy pobierze ponad 80A prądu!!!


    Jakie ma to konsekwencje w moim zastosowaniu?
  • Helpful post
    #11
    ziomus90210
    Level 35  
    A chcesz aby auto spłonęło gdy uszkodzi się izolacja na takim przewodzie?
    80A to przy poborze 1000W przy Twojej lodówce będzie mniej, jednak na tyle dużo by przewód 2,5 był za cienki. A jakie to ma konsekwencje? A no takie, że każdy przewód ma swoją rezystancje i przy przepływie dużego prądu wzrasta spadek napięcia na przewodzie a ten zaczyna się grzać.
    Zrób eksperyment. Włącz przetwornicę tak jak masz podłączoną uruchom układ i zmierz napięcie na akumulatorze i na końcach przewodów przy przetwornicy. teraz rozumiesz? Na kablach tracisz kilka woltów i przez to przetwornica się wyłącza. Za chwilę wyślę na priv jakieś sugestie co do bezpiecznika i przewodów. Ale oczywiście to tylko przykłady a nie konkretne sklepy.

    Powtórzę, że warto zaadaptować tu przewody do zasilania wzmacniaczy caraudio, w takich zestawach często są gotowe przewody z końcówkami i bezpiecznik.

    Dodano po 1 [godziny] 7 [minuty]:

    A jaką wartość ma bezpiecznik na przetwornicy? Masa z karoserii to kiepski pomysł przy dużych prądach.
  • #12
    arek59
    Level 29  
    Przetwornica może nie działać z lodówką. Lodówka podczas startu agregat pobiera kilkukrotnie większy prąd niż w trakcie pracy. Nawet 2000W przetwornice się wyłączały od lodówki 150W a grzałka 1000W działała bez problemu.
    Najpierw proponuję wymienić kable oraz można dodać kondensator 1F na zaciskach przetwornicy, poprawi to właściwości chwilowych przeciążeń i spadków napięć.
  • #13
    zpx
    Level 15  
    Jest tak jak pisze arek59. Prąd rozruchowy silnika sprężarki jest tak duży, że działa zabezpieczenie przeciwprzeciążeniowe w przetwornicy i nic z tym się nie zrobi.
    Raz miałem klienta, który sobie z tym poradził w ten sposób, że z przetwornicą pojechał kupować lodówkę i szukał takiej, która ma na tyle niski prąd rozruchowy, że nie załączy zabezpieczenia. Dowiedziałem się, że na 13 lodówek tego samego typu 2 zadziałały.
    Oczywiście kable do akumulatora najkrótsze i najgrubsze jak się da. :)
  • #14
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    U znajomego na jachcie ( nie taki pojazd, ale taka sama sytuacja) poradziliśmy sobie w inny sposób.
    Z racji tego że różne przetwornice nie dawały rady, wymieniliśmy kompresory na BD50F Danfossa.
    Napięcie pracy 12/24V ( automatycznie), zabezpieczenia przed wzrostem/spadkiem napięcia (regulowane), przed przegrzaniem itp. Koszt kompresora to ok. 1000 zł. Ale jak stać było na jacht..... W przetwornice parę tysięcy włożył.


    Tylko jaki to ma związek z problemem kolegi?
    Moderator ; Krzysztof Reszka
  • #15
    Klawish89
    Level 14  
    Lodówka przed załadowaniem artykułami spożywczymi będzie podłączona do sieci 230V przez 2-3 godz., aby nie wykończyć akumulatora i nie przeciążyć przetwornicy. Dopiero przed wyjazdem będzie podłączona do przetwornicy.

    Jutro powinna dotrzeć paczka z przewodami LGY 22mm2. Długość kabli uda mi się skrócić do <2m - poszukałem najkrótszej drogi z akumulatora. Wydłużyłem natomiast przewód od przetwornicy do lodówki. O efektach tych zmian napiszę po podłączeniu.

    Ziomus90210, bezpiecznik w przetwornicy prawdopodobnie ma wartość 70A. Jaki bezpiecznik zastosować na przewodzie od akumulatora do przetwornicy?
  • Helpful post
    #16
    ziomus90210
    Level 35  
    Klawish89 wrote:


    Ziomus90210, bezpiecznik w przetwornicy prawdopodobnie ma wartość 70A. Jaki bezpiecznik zastosować na przewodzie od akumulatora do przetwornicy?


    80A na tyle pozwala obudowa bezpiecznika jaką ci podałem. Ten bezpiecznik nie będzie chronił bezpośrednio przetwornicy ale twoje auto i akumulator. z doświadczenia wiem, że dokładana instalacja w samochodach często jest narażona na uszkodzenia (ostre krawędzie, przetarcia od wibracji, itd.)

    Z tym prądem rozruchowym to nie do końca się zgadzam. Montowałem kilkanaście zestawów przetwornica- lodówka i jakoś nie było z tym większych problemów. Co prawda w ciężarówkach gdzie jest 24V no ale...
  • #17
    eldomek
    Level 18  
    Arek 59 ma rację.Jedynie przetwornica "realne 50 Hz" może napędzić sprawnie silnik indukcyjny. Wymiana na agregat Danfoss jest najlepszym ale drogim rozwiązaniem.
  • #18
    Klawish89
    Level 14  
    Zrobiłem tak jak mi poleciliście. Przewody o długości 2m i przekroju 22mm2, podłączyłem konektorami oczkowymi do przetwornicy i akumulatora.

    Lodówka pracuje teraz poprawnie podłączona do akumulatora, nawet jak jest niewychłodzona (po dłuższej przerwie). Spadek napięcia wg woltomierza to ok. 0,1V z uruchomionym silnikiem.

    Dziękuję za porady i wskazówki (w szczególności Ziomusiowi90210).