Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obniżenie napięcia na akumulatorze

jasiux 11 Maj 2016 14:05 1746 32
  • #1 11 Maj 2016 14:05
    jasiux
    Poziom 10  

    Cześć,

    Kupiłem coś takiego: ZABEZPIECZENIE AKUMULATORA 12V 30A

    Obniżenie napięcia na akumulatorzepol_pl_ZAB...3273_1.jpg Download (48.3 kB)

    Temat podobny: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1523063.html#7441324

    W momencie spadku napięcia spowodowanego zużyciem, odłącza prąd na wyjściu - to jest ok.
    Ale jak odłączy odbiornik, to napięcie się podnosi, i urządzenie puszcza prąd.

    I teraz mamy np lodówkę, która dostaje prąd 2 sekundy i 2 jej nie dostaje i tak w kółko :/

    "wiem ze niektprzy klienci miedzy aku a zabezpieczeniem daja diode prostownicza na odpowiedni prad co powoduje przesuniecie tego progu o jakiś 0,5 -0,7V (spadek na diodzie)"

    Jakie mam wyjścia?
    Mam Akumulator żelowy 12V 18AH - czy jak dorzucę drugi taki sam to bezwładność będzie mniejsza?

    0 29
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 11 Maj 2016 14:24
    kwazar
    Poziom 29  

    Wg opisu histereza załączania układu wynosi 2,7 V.
    Wygląda na to, że masz za mały akumulator do tej lodówki, czyli za mało sztywne jest napięcie.
    Podłącz drugi tak jak mówisz, powinno się zmniejszyć wahanie napięcia.

    0
  • #3 11 Maj 2016 14:25
    ziomus90210
    Poziom 35  

    Lodówka z 18Ah???

    0
  • #4 11 Maj 2016 14:30
    jasiux
    Poziom 10  

    Taki akumulator mi pasował pod podłogę bagażnika wymiarami. To jest lodówka samochodowa, wystarczy dla mnie jak pochodzi godzinę/dwie.

    Sprawdzę z drugim aku, dzięki.

    0
  • Relpol
  • #5 11 Maj 2016 14:48
    ziomus90210
    Poziom 35  

    Jaki prąd pobiera lodówka? Co to za akumulator?
    "Pochodzi godzinę/dwie" akumulator zabijesz bardzo szybko...

    0
  • #6 11 Maj 2016 15:33
    jasiux
    Poziom 10  

    To jest akumulator żelowy.
    Nie wiem ile prądu bierze lodówka - sprawdzę.

    Czy częste rozładowywanie (nawet posiadając zabezpieczenie przed spadkiem napięcia) zabija akumulatory?

    0
  • #7 11 Maj 2016 15:45
    ziomus90210
    Poziom 35  

    To zależy co to za akumulator i jaki ma dopuszczalny prąd rozładowywania.

    0
  • #8 11 Maj 2016 18:39
    Xantix
    Poziom 40  

    jasiux napisał:
    Czy częste rozładowywanie (nawet posiadając zabezpieczenie przed spadkiem napięcia) zabija akumulatory?

    Każdy akumulator jest zaprojektowany na określoną liczbę cykli ładowania/rozładowania. Jednak ilość tych cykli nie jest stała, tylko zależy od głębokości rozładowań, prądu ładowania, temperatury, tego czy akumulator jest ładowany od razu po rozładowaniu czy zostaje pozostawiony w stanie rozładowania na pewien czas.
    Generalnie często rozładowywanie prawie do "zera" znacząco skraca ilość cykli pracy akumulatora. Tak samo jeśli po rozładowaniu akumulator nie zostanie od razu naładowany to jego płyty ulegają zasiarczeniu i degradacji, co zmniejsza jego dostępną pojemność i skraca żywotność.

    0
  • #9 11 Maj 2016 19:57
    Matheu
    Poziom 19  

    Kolego, a może warto spojrzeć na to z innej strony:

    Może problemem jest nie ciągły pobór prądu przez lodówkę, tylko
    spory prąd ROZRUCHOWY -> spadek napięcia na akumulatorze -> zadziałanie zabezpieczenia

    może byłby pomocny układ softstart, w necie znajdziesz najwięcej układów zasilanych napięciem sieciowym (230V), ale Ty szukaj na 12V np:

    Regulator obrotów silnika DC z układem soft-start (12V 5A)

    Układ z linku jest bardziej rozbudowany, możesz go uprościć.

    0
  • #10 11 Maj 2016 20:06
    ziomus90210
    Poziom 35  

    Nadal nie wiemy co to za lodówka. te co znam samochodowe potrafią pobierać kilka amperów 3-10A więc dla 18Ah prąd może wynosić nawe 0,5C co dla zwykłej żelówki szybko skończy się zgonem.

    0
  • #11 12 Maj 2016 09:44
    jasiux
    Poziom 10  

    Jeśli dobrze liczę to lodówka pobiera 4A (48/12).
    Czyli czysto teoretycznie, lodówka powinna chodzić ok 4h na w pełni naładowanym aku.
    Układ w samochodzie będzie taki, że po uruchomieniu samochodu akumulatory dodatkowe są ładowane.

    Lodówka:
    Obniżenie napięcia na akumulatorzeIMG_201605...633220.jpg Download (60.66 kB)
    Akumulator:
    Obniżenie napięcia na akumulatorzeakumulator...gm-mws.jpg Download (41.98 kB)

    Przy okazji pytanie dodatkowe.
    Na relacji Aku podstawowy >> Zapasowy mam przekaźnik 30A - jakiej średnicy kabla powinienem użyć. Kupiłem linkę 4mm2 ale dochodzę do wniosku że to może być za mało na efektywne ładowanie zapasowego aku.

    0
  • #12 12 Maj 2016 13:22
    rafbid
    Poziom 32  

    jasiux napisał:
    Czyli czysto teoretycznie, lodówka powinna chodzić ok 4h na w pełni naładowanym aku
    Trzeba uwzględnić też charakterystykę rozładowania akumulatora 18Ah jest dla rozładowania prądem 20 godzinnego( pobór 0,9 A). Przy prądzie 5 godzinnym producent deklaruje pojemność na 13,5 Ah (pobór 2,7 A) . Lodówka pobiera 4 A.
    jasiux napisał:
    Na relacji Aku podstawowy >> Zapasowy mam przekaźnik 30A - jakiej średnicy kabla powinienem użyć. Kupiłem linkę 4mm2 ale dochodzę do wniosku że to może być za mało na efektywne ładowanie zapasowego aku.
    4mm2 wystarczy z zapasem 1mm2 wytrzymuje 16 A. Dla bezpieczeństwa przyjmuje się 15 A x 4 mm2 =60 A. A producent deklaruje maksymalny prąd ładowania 5 A

    0
  • #13 12 Maj 2016 13:40
    Xantix
    Poziom 40  

    rafbid napisał:
    jasiux napisał:


    Na relacji Aku podstawowy >> Zapasowy mam przekaźnik 30A - jakiej średnicy kabla powinienem użyć. Kupiłem linkę 4mm2 ale dochodzę do wniosku że to może być za mało na efektywne ładowanie zapasowego aku.


    4mm2 wystarczy z zapasem 1mm2 wytrzymuje 16 A. Dla bezpieczeństwa przyjmuje się 15 A x 4 mm2 =60 A. A producent deklaruje maksymalny prąd ładowania 5 A

    Raczej autorowi tematu nie chodzi o samą wytrzymałość prądową przewodu (wytrzyma bez problemu) ile o spadek napięcia na przewodzie w trakcie ładowania. A to można obliczyć tylko znając długość tego przewodu. Choć z uwagi na jego znaczny przekrój spadek napięcia nawet przy znacznej długości nie powinien być zbyt duży.

    0
  • #15 12 Maj 2016 13:55
    Xantix
    Poziom 40  

    Dla 5 m kabla 4 mm2 rezystancja wychodzi w granicach 21 mΩ. Zakładając maksymalny prąd ładowania na 5 A (taki jaki podał kolega @rafbid) to spadek napięcia wyniesie około 105 mV. A więc nie jest to wielki spadek napięcia i nie powinien wpłynąć znacząco na ładowanie akumulatora.

    0
  • #16 12 Maj 2016 14:23
    rafbid
    Poziom 32  

    Xantix napisał:
    ile o spadek napięcia na przewodzie w trakcie ładowania.
    Bardziej mnie martwi przekroczenie maksymalnego prądu ładowania przy rozładowanym akumulatorze 5 A jest dla jednego akumulatora.

    0
  • #17 12 Maj 2016 14:28
    jasiux
    Poziom 10  

    Będą 2 aku podpięte tym kablem - drugi może pomoże rozwiązać problem migotania napięcia.

    0
  • #18 12 Maj 2016 14:31
    Xantix
    Poziom 40  

    Cytat:
    Bardziej mnie martwi przekroczenie maksymalnego prądu ładowania przy rozładowanym akumulatorze 5 A jest dla jednego akumulatora

    Akurat to też nie jest jakimś wielkim problemem. Przecież wystarczy w szereg z akumulatorem dać odpowiedni rezystor - albo lepiej - żarówkę samochodową. Ograniczy to prąd do bezpiecznej wartości bez zbędnej komplikacji układu.

    0
  • #19 12 Maj 2016 14:36
    jasiux
    Poziom 10  

    Xantix,

    1. Jaki rezystor potrzebuję do tej operacji?
    2. Czym grozi pobór zbyt wysokiego prądu?
    3. Żarówkę jakiejś konkretnej mocy?

    0
  • Pomocny post
    #20 12 Maj 2016 15:51
    rafbid
    Poziom 32  

    jasiux napisał:
    1. Jaki rezystor potrzebuję do tej operacji?
    jasiux napisał:
    3. Żarówkę jakiejś konkretnej mocy?
    Trzeba by to obliczyć więc podam dane:
    -przewód ma opór 21 mΩ
    -naładowany akumulator 17 mΩ zużyty przynajmniej 2,5-3 razy większy( wiec rozładowany powinien mieć podobnie) akumulatory będą połączone dwa równolegle 17x3/2=25,5.
    -do tego dochodzi opór masy w samochodzie którego nie znam( założę 5 mΩ)
    21+25,5+5=51,5 mΩ / 1000=0,0515 Ω
    -odcięcie napięcia następuje przy 10,5V pod obciążeniem bez obciążenia rozładowany akumulator ma około 11,8 V. Alternator ładuje napięciem 14,4 V 14,4- 11,8= 2,6 V
    Wzór U = I * R
    U-napięcie
    I-prąd
    R-opór
    2,6V/0,0515=50,98 A
    W twoim przypadku prąd nie może przekroczyć 10 A więc suma oporu powinna być 5 razy większa 0,0515 x 5=0,2575 Ω
    2,6 V/0,2575Ω=10,097 A.
    jasiux napisał:
    2. Czym grozi pobór zbyt wysokiego prądu?
    Szybkim zużyciem się akumulatora Przy obliczaniu teoretycznie postawiłem opór rozładowanych akumulatorów i masy trzeba by to dokładnie zmierzyć ale mniej więcej wiesz o co chodzi jak się gdzieś pomyliłem to proszę kolegów o poprawienie.

    0
  • #21 12 Maj 2016 15:59
    jasiux
    Poziom 10  

    O maryjo, no dobra.

    Potrzebny jest rezystor, czy wystarczy że ograniczę na "dolocie" kablem o odpowiedniej grubości?
    Tak łopatologicznie podchodząc, skoro 1mm2 to 16a, to 0,75mm2 powinno załatwić temat

    0
  • #22 12 Maj 2016 16:02
    Xantix
    Poziom 40  

    jasiux napisał:
    3. Żarówkę jakiejś konkretnej mocy?

    Wstaw żarówkę H3 na 6 V (są do kupienia). Jest lepsza niż rezystor jako ogranicznik prądu ładowania ze względu na swoją nieliniową charakterystykę prądowo-napięciową. Odpadnie Ci też kwestia obliczania rezystora i jego odpowiedniej mocy.

    Dodano po 2 [minuty]:

    jasiux napisał:
    czy wystarczy że ograniczę na "dolocie" kablem o odpowiedniej grubości?
    Tak łopatologicznie podchodząc.

    Nie radzę robić tego "kablem". Przy 10 A i 0,25 oma oporności kabla moc wydzielana sięgnęłaby 25 W. To spowodowałoby nagrzewanie się kabla i jego degradację - zniszczenie izolacji.

    0
  • #24 12 Maj 2016 16:23
    Xantix
    Poziom 40  

    jasiux napisał:
    Czyli cos w ten deseń:

    Tak. obwód ma wyglądać jak na schemacie.
    jasiux napisał:
    Czy ta żarówka załatwia temat 100%?

    Zasadniczo tak. Prąd ładowania będzie ograniczony do bezpiecznej wartości.

    0
  • #25 12 Maj 2016 16:31
    jasiux
    Poziom 10  

    Moc żarówki nie ma znaczenia tutaj?
    Są 55W i 100W

    0
  • #26 12 Maj 2016 16:44
    Xantix
    Poziom 40  

    jasiux napisał:
    Moc żarówki nie ma znaczenia tutaj?

    Ma znaczenie. Od niej zależy maksymalny prąd jaki będzie płynął w obwodzie.
    Ja bym użył 55 W. Wprawdzie ograniczy ona prąd ładowania do wartości mniejszej niż wspomniane 10 A, ale za to będzie to bezpieczniejsze dla akumulatorów.

    0
  • #27 12 Maj 2016 16:53
    jasiux
    Poziom 10  

    Teraz tak sobie pomyślałem, że przez tą zmianę będę musiał zmienić trochę cały układ bo żarówka ograniczy mi pobór mocy przez cały układ, czyli np jednoczesne ładowanie aku i działanie lodówki.

    Teraz musze zrobić tak jak tutaj:
    Obniżenie napięcia na akumulatorzes4.PNG Download (43.49 kB)

    W miejscu strzałki wsadzić przekaźnik, który rozłączy prąd z zapasowych aku i zapoda go z aku głównego.

    Q: Do tego muszę użyć jakiegos specjalnego przekaźnika, żeby przełączał między źródłami a nie tylko włączał/wyłaczał czy każdy taki jest?

    Sorry za rysunek ale skończyło mi się demo circuit laba :)

    0
  • #28 12 Maj 2016 16:59
    rafbid
    Poziom 32  

    jasiux napisał:
    Czy ta żarówka załatwia temat 100%?
    Rozwiązuje temat bezpiecznego ładowania w samochodzie ale jeśli będziesz często używał lodówki ( ujemny bilans energii) może zajść potrzeba doładowania akumulatorów odpowiednią ładowarką. Tu masz dane akumulatora

    0
  • #29 12 Maj 2016 18:18
    Xantix
    Poziom 40  

    jasiux napisał:
    : Do tego muszę użyć jakiegos specjalnego przekaźnika, żeby przełączał między źródłami a nie tylko włączał/wyłaczał czy każdy taki jest?

    Przekaźnik, który będzie miał styki NC (normalnie zwarte) i NO (normalnie otwarte) będzie działał tak, jak tego potrzebujesz.
    Ja bym wpiął ten przekaźnik tak jak na schemacie w załączniku. Cewkę tego przekaźnika podpiąłbym pod "+" po zapłonie. Wtedy po przekręceniu stacyjki przekaźnik przełączyłby lodówkę na zasilanie bezpośrednio z instalacji pojazdu (aku1). Natomiast po zgaszeniu silnika automatycznie podłączyłby lodówkę pod zasilanie z aku2 i 3.
    Jedno mnie tylko zastanawia. W takiej konfiguracji w przypadku długiej pracy lodówki na postoju istnieje ryzyko rozładowywania głównego akumulatora pojazdu, co może skutkować pewnymi problemami. Celowe byłoby więc moim zdaniem dodanie drugiego przekaźnika, który na postoju odłączałby aku żelowe od instalacji w pojeździe.

    0
  • #30 12 Maj 2016 18:58
    jasiux
    Poziom 10  

    I właśnie tak jest. Zaraz za głównym aku jest przekaźnik (pierwszy od lewej na dole schrmatu) który dostaje +12 z kontrolki alternatora albo po kluczyku. Jeszcze nie zdecydowałem kiedy ;)

    0