Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Master - CB radio resetuje zegar

wilczasty 15 May 2016 13:00 1386 10
  • #1
    wilczasty
    Level 19  
    Witam Serdecznie,
    Zamontowałem do renault master 3 zewnętrzny zegar kupiony na znanym portalu aukcyjnym. Zegar pracuje na baterii, a gdy pojawia się na nim zasilanie jest podświetlany i pokazuje napięcie na akumulatorze. Zegar podświetla się gdy światła mijania się pala (ze względu na światła do jazdy dziennej). W bliskim sąsiedztwie znajduje się CB radio, które jest podłączone do stacyjki i załącza się po przekręceniu kluczyka. Problem polega na tym, że gdy naciśnie się gruszkę CB radia zegar resetuje się i pali się na nim przez chwilę cały wyświetlacz, oczywiście mimo tego, ze chodzi na bateria czas również się resetuje. Jak sobie z tym poradzić?

    Pozdrawiam.
  • #2
    andrzej20001
    Level 43  
    Oddalić zegar od magnesu
  • #3
    JacekCz
    Level 39  
    Zjawisko jest w pełni możliwe.

    Teoretycznie system radiowy powinien promieniować anteną a nie kablem, ale typowym problemem jest sianie wszystkim (zwrotnie po zasilaniu, korpus radia jak źle z masą, kabel antenowy promieniujący jak antena)
    Leci to do (niskiej jakości) urządzeń gdzie się indukuje napięcie i jest jak u Ciebie.

    Charakter instalacji CB? Antena jak zamontowana? Masz zapewnioną dobrą masę dla radia? Skąd dokładnie bierzesz "plus"?
    Stroił to ktoś profesjonalnie?

    Na chiński zegarek trudno coś poradzić, koszty przewyższą 10x cenę.
  • #4
    wilczasty
    Level 19  
    Antena została zamontowana na dachu na stałe, przeniesienie zegara raczej nie wchodzi w grę, pozostaje jeszcze jakaś inna opcja?

    Antena była montowana w salonie, więc ciężko jest mi cokolwiek powiedzieć, nowy samochód i nie chce połamać plastików.
    Problem pojawia się tylko w nadawaniu, gdy odbieram sygnał z CB nic się nie dzieje.

    Moderated By CameR:

    Uzupełnij informację o typie anteny, miejscu podłączenia zasilania, podłączeniu obudowy radia CB do masy pojazdu .
    Zamieść zdjęcie anteny, miejsca montażu radia i zegarka.
    Reg. 3.1.15. Pamiętaj, że porady są udzielane w sposób zdalny przy braku fizycznego dostępu do urządzenia, problem musi być bardzo dobrze opisany i zrozumiany przez użytkowników, a tytuł powinien zawierać markę, model oraz skrótowy opis usterki.

  • #6
    andrzej20001
    Level 43  
    Zegar na bateryjkę odepnij te 12 v
  • #7
    JacekCz
    Level 39  
    wilczasty wrote:

    Antena była montowana w salonie


    Trzymałem za zębami słowa "chyba fryzjerskim".

    Sprawdzałeś ją (pomierzyłeś) i jakiegoś profesjonalnego radiowca?
  • #8
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    Załóż pierścienie ferrytowe na kabel anteny CB.
    Cyt.:
    "Absorbcję współfazowych powierzchniowych fal prądu na linii zasilającej wykonanej z
    kabla koncentrycznego realizuje się poprzez nasunięcie na ten kabel materiałów
    ferromagnetycznych lub materiałów izolacyjnych ze stratami. Przykładowo – nawleczenie
    na kabel koncentryczny ferrytowych pierścieni lub rurek. Dla skutecznej absorpcji na KFie
    potrzeba 50-70 pierścieni ferrytowych o przenikalności magnetycznej =400...1000,
    (rys.12). Odstęp pomiędzy oplotem kabla a pierścieniem powinien być jak najmniejszy. "


    Możesz spróbować wykonać też taki "balun":
    Renault Master - CB radio resetuje zegar
    Ta konstrukcja tłumi zakłócenia w szerokim zakresie częstotliwości "grzejąc rdzeń".
  • #9
    JacekCz
    Level 39  
    CameR wrote:
    Załóż pierścienie ferrytowe na kabel anteny CB.


    A amulety nie?

    1. Masz w tym materiale GDZIE się montuje choke balun? Ja Ci nie dam punktów, choćby pół.
    Przy antenie żeby nie "cofało" mówiąc obrazowo
    Facet w.cz ma już w aucie, gdzie niby te ferryty ma założyć? Jak mu schowali pod plasitkami

    Ma uciąć wtyczkę i od strony wtyczki zrobić? Pozbawione sensu, tam już nie ma się przed czym bronić, kabel już wypromieniował.

    2. A dlaczego się daje choke balun?
    TYLKO jeśli rodzaj anteny jest taki, że nie uda się zestroić z zasilaniem. Daje się go wtedy nawet przed pomiarami, po prostu do takiego a takiego projektu się go daje i już. Wszelkie symetryczne anteny niesymetrycznie zasilane oraz inne przypadki.
    Rodzaj anteny samochodowej, vertical g/p 1/4 albo 5/8 skrócony nie podpada pod to, on ma się zestroić, chyba że jest coś popsute a to reklamacja do "salonu" po diagnozie radiowej.

    Nie ośmielił bym się tak radzić bez diagnozy.

    3. a co do samego choke baluna, pierwszym celem jest "zmusić falę" do powrotu na antenę, wytracić w ciepło to jest ostateczność, to jest STRATA. Jest zgoda na częściowe straty, choke balun może je mieć większe niż balun/unun "przekazujący wprost" ale to ostateczność. Twój wpis nie jest zgodny z powszechnym myśleniem n/t.

    proszę sobie posłać komunikat o szkodliwości rady

    PS. Prawdziwy jest tytuł materiału, to zjawisko można nazwać efektem antenowym fider, od początku tak to nazywałem. Proszę doczytać KIEDY powstaje.
  • #10
    wilczasty
    Level 19  
    Miałem już zamykać temat, bo po krótkiej rozmowie na CB radiu zegar padł i świeciło się tylko podświetlenie, ale po całym dniu nagle się naprawił.

    Gdy zegar jest odłączony to da się go tylko zresetować mówiąc przez CB, samo naciśnięcie gruszki nic nie zmienia. A gdy jest podłączony do zasilania naciśnięcie samej gruszki momentalnie kasuje zegar.

    Wyciągnąć radio jestem w stanie, tak żeby dojść do wtyczki, dalej mnie już nie puszcza kabel, więc jeżeli ma to zadziałać, to mogę ewentualnie uciąć złącze i założyć co tam trzeba. Zdjęcia z montażu dorzucę jutro.
  • #11
    JacekCz
    Level 39  
    wilczasty wrote:
    ..., to mogę ewentualnie uciąć złącze i założyć co tam trzeba. Zdjęcia z montażu dorzucę jutro.


    Dlaczego ma zadziałać jak nikt nie wie co jak z nią jest.
    Przeciek też naprawiasz przez podstawienie miednicy? Bo to jest taka propozycja kolegi.

    Nie masz lokalnej firmy co 20zł zestroi antenę? Albo powie co jej jest? Ma doświadczenie RADIOWE i przyrządy

    Od załamania kabla przy montażu, ukruszenie żyły wewnętrznej w jakimś chińskim kablu (czego nie pokażą pokażą zdjęcia które ew. zamieścisz) przez zniszczenie złącza zbyt mocno śrubą ... wiele innych. Używając radia na 19ce na dystans kilometra tego nie stwierdzisz, fali radiowej nie widać.

    Podaj typ anteny. jak wskazał moderator. Powiedzmy że mam pewnego rodzaju przeczucie ...