Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Suzuki Grand Vitara - Nieregularne wolne obroty - silnik krokowy?

razec11 16 May 2016 06:45 4884 9
  • #1
    razec11
    Level 13  
    Witam
    Samochód to Suzuki Grand Vitara benzyna 1.6 na wtrysku rocznik 2003 (przełożony anglik, ale to chyba bez znaczenia).
    Objawy to falowanie wolnych obrotów przy nagrzanym silniku i duszenia się silnika przy mocnym dodaniu gazu. Silnik się krztusi i chyba strzela delikatnie w gaźnik (ale dokładnie nie umiem tego określić ). Nie bardzo chce wejść na wyższe obroty, ale po przekroczeniu ok. 2.5 tyś wydaje się już chodzić normalnie.
    W tym wypadku podejrzewałem silnik krokowy. Po wymontowaniu i zamierzeniu oporu cewek silnika ( 4 cewki mają opór po 41 Ohm), czyli prawidłowo.
    Na wtyczce zasilającej jest napięcie 2 X 5 V.
    Jednak przy włączeniu i wyłączeniu napięcia (włączenie i wyłączenie stacyjki), silniczek praktycznie nie reaguje. Powinien według instrukcji wysunąć się delikatnie i schować z powrotem. Ponadto podczas pracy silnika głównego (benzynowego), wyciąganie i wkładanie wtyczki do silniczka krokowego nie powodowało żadnej różnicy w pracy silnika na biegu jałowym.
    Nie było takiego efektu. Czy silnik jest zepsuty, czy powinien przejść programowanie czy adaptację (montowana była instalacja gazowa i pewnie odlaczano akumulator, nowe warunki pracy silniczka że względu na gas, itp ).
    Jeśli tak to jak się taką adaptacje przeprowadza?
    Pozdr.
  • #2
    emeryt2
    Level 42  
    Witam
    Albo zatarty trzpień silniczka albo uszkodzone ECU!
  • #3
    ociz
    Moderator of Cars
    razec11 wrote:
    wyciąganie i wkładanie wtyczki do silniczka krokowego nie powodowało żadnej różnicy

    Skąd taki bzdurny pomysł że powinno? Zostaw IACV w spokoju i szukaj usterki gdzie indziej.
  • #4
    razec11
    Level 13  
    "Albo zatarty trzpień silniczka albo uszkodzone ECU!"

    Trzpień nie jest zatarty ponieważ przy naciskaniu lekko się chowa i po zwolnieniu nacisku sprężyna go wysuwa do pozycji wejściowej.
    Jeśli chodzi o ECU, to możliwe, ale przy wolnych obrotach następuje przygasanie i przyspieszanie obrotów, tzw. falowanie, czy nie jest to efekt pracy ECU, który próbuje nie dopuścić do zgaśnięcia silnika, ale jeśli silnik krokowy jest że się tak wyrażę jeśli nie jest "wysterowany" nie udaje mu się to.
    Poza tym czy jest sposób "domowy" na sprawdzenie ECU?

    "Skąd taki bzdurny pomysł że powinno? Zostaw IACV w spokoju i szukaj usterki gdzie indziej."

    Stąd, że silnik krokowy odpowiada za obroty jałowe, pewnie nie tylko on ale chyba w głównej mierze. Przepływomierz daje prawidłowe napięcia.

    Więc proszę o wskazówki.
  • #5
    emeryt2
    Level 42  
    To może lewe powietrze.?
    Lecz pierwsze to ; napięcie na zaworze jest nieprawidłowe , winno być- między 2 i masą i 5 i masą od 11-14 V , przy włączonym zapłonie.
  • #6
    razec11
    Level 13  
    Oczywiście napięcie wynosi ok 12v, coś mi się pomieszalo.
    Odnośnie lewego powietrza to zawsze jest taka możliwość tylko trzeba znaleźć gdzie.
    Zdjme przepustnice,wymyje i przy okazji to sprawdzę.
    Czy wie Pan czy po odlaczeniu akumulatora na jakiś czas istnieje jakaś procedura prawidłowego podłączenia ECU?
  • #7
    razec11
    Level 13  
    Witam
    Po podłączeniu czytnika OBD2 diagnostyka wykazała następujące błędy:
    1. P0100,Czujnik objętościowego lub masowego przepływu powietrza (przepływomierz) „A” – obwód
    2. P0300,Przypadkowe/wielokrotne wypadanie zapłonów w kilku cylindrach
    Czy to konkretnie wskazuje na uszkodzony mechanizm przepływomierza ?
    Co do drugiego błędu będę się musiał pokusić chyba o wymianę przewodów wys. napięcia, choć mam wrażenie że to nie jest przyczyna.
    Byłem u mechanika, który wyregulował zawory, jak widać bez efektu.
    Falowanie jałowych obrotów występuje po dobrym rozgrzaniu silnika np. na skrzyżowaniu gdzie obroty opadają do 400-500 i później się podnoszą do tych 750 i ponownie opaść. Jest duże uzależnienie falowania od obciążenie silnika elementami elektrycznymi np. światło, stop, nadmuch itp.
    Proszę o jakieś wskazówki.
  • #8
    ociz
    Moderator of Cars
    Samo światło stop to niewielkie obciążenie elektryki, więc sprawdź szczelność serwa, odepnij i zaślep na próbę podciśnienie, tylko po drogach tak nie jeździj.
  • #9
    razec11
    Level 13  
    ociz wrote:
    Samo światło stop to niewielkie obciążenie elektryki, więc sprawdź szczelność serwa, odepnij i zaślep na próbę podciśnienie, tylko po drogach tak nie jeździj.


    Próbowałem, niestety bez efektu, zmiana obrotów (choć niewielka), następuje przy każdym włączeniu jakiegoś odbiornika elektrycznego. Po chwili komputer reaguje i obroty wracają do normalnego poziomu.
    Najgorzej jest gdy np. przed skrzyżowaniem włącza się hamulec i wysprzgla silnik, to obroty potrafią spaść do 400 i trzeba trochę czasu aby wzrosły do 750-800, a tego czasu nie zawsze wystarcza i silnik się dusi przy próbie dodania gazu.
  • #10
    razec11
    Level 13  
    Samochód sprzedałem.