Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Do czego służy i jak działa zwrotnica głośnikowa? Wszystko, co musisz wiedzieć.

Pyroaniah 17 Apr 2006 11:02 231200 85
IGE-XAO
  • #31
    Caleb_
    Level 33  
    na jakim wyjsciu!? beda "rozpoznawane" jako 4 ohmowe, bo to glosnik basowy najwiecej pradu zzera.
    na srednie tony sie robi dodatkowa komore, jesli nie ma on zamknietego kosza, badz wlasnej oslony tylnej strony membrany.
  • IGE-XAO
  • #32
    mate_ok
    Level 18  
    kolego paweliki - to nie jest miejsce na tego typu pytania, ten temat traktuje o zwrotnicach, a ty zadajesz zupełnie laickie pytania wiec prosze nie pisz tutaj wiecej bo nie szanujesz pracy innych ktorzy zalozyli ten artykul. poszukej w internecie informacji podstawowych: jak dziala glosnik, do czego sluzy zwrotnica (czyli miedzy innymi ten temat), jak liczy sie wymiary obudowy i po co sie wogole to ustrojstwo liczy.

    pozdrawiam i powodzenia

    PS: nie wiem ile beda mialy - troche sie przyloz i zmierz, a nie czekaj na gotowce.
  • #34
    mate_ok
    Level 18  
    usun prowizje albo przynajmniej tego posta..
  • #35
    Pap-Corp
    Level 13  
    dobra to ja mam pytanie do tematu.

    a co ze zwrotnicami (z całymi układami) jakie są dostępne w sklepach netowych na przykład?
    zamierzam zrobić jakiś mały i tani subwoofer do kina i właśnie szukam czegoś o zwrotniach. w sklepach internetowych często można kupić cały wzmacniacz z taką zwrotnicą. czy takie rzeczy są uniwersalne jakoś czy jak?
  • IGE-XAO
  • #36
    mate_ok
    Level 18  
    zwrotnice (czy raczej filtry aktywne) do subów można bez problemu kupić w zestawie ze wzmacniaczem a czasami i całym panelem sterowania (włącznik, głośność i częstotliwość odcięcia). Jednak między "zwrotnicą do suba" a typową zwrotnicą w zespole głośnikowym są spore różnice.

    ZWROTNICA W ZESPOLE GŁOŚNIKOWYM:
    jest to zespoł filtrów złożonych z cewek indukcyjnych, kondensatorów i ewentualnie rezystorów. Wszystkie te elementy muszą mieć odpowiednia wytrzymałość mocową, żeby np po podłączeniu wzmacniacza do kolumny coś się w niej nie popaliło. (stąd tyle się mówi np o grubości drutów i w ogóle dlatego zwrotnice są tak wielkogabarytowe w porównaniu z typowymi układami elektronicznymi). Sygnał z wzmacniacza jest kierowany do kolumny a w niej zwrotnica dzieli sygnał na pasma akustyczne i przesyła do odpowiednich głośników - tony niskie i srednie (do ok 3 kHz) do głośnika nisko-średniotonowego a tony wysokie (powyżej 3 kHz) do wysokotonowego (inaczej, gwizdka, tweetera czy też jak to mówią niektórzy "syczka", co bardzo mnie bawi, śmieszy i irytuje jednocześnie :D). Jak widać z powyższego zwrotnica występuje tutaj ZA WZMACNIACZEM.

    FILTR DO SUBWOOFERA:
    Jak wiadomo subwoofer to takie wielkie coś co odtwarza tylko najniższe częstotliwości (przyjmijmy umownie że poniżej 80Hz). Teoretycznie można postąpić jak wyżej, czyli zrobić normalną zwrotnicę o odpowiedniej częstotliwości podziału (czyli tutaj 80Hz , a nie 3kHz) i podłączyć tylko głośnik niskotonowy, a nie podłączać wysokotonowego. Hmm, tylko, że:
    - wykonanie filtru o częstotliwości granicznej 80 Hz z elementów RLC graniczy z cudem, a przynajmniej jest baaaaaardzo drogie i nieopłacalne (wymaga olbrzymich cewek, za które zapłacimy 5 razy więcej niż za same głośniki)
    - typowa zwrotnica kolumnowa ma zbocze 12 dB/oktawe (co to takiego? opis tego zagadnienia znajdziesz na początku tego tematu, który radzę przeczytać, przeanalizować i wyciągnąć z niego wnioski). Tymczasem subwoofer wymaga obcięcia o stromości 24dB/okt i więcej, po to by nie słyszeć w nim żadnych innych (wyższych) dzwięków, niz jest to założone (czyli tylko do 80 Hz - nic powyżej). To jeszcze bardziej komplikuje budowę zwrotnicy w typowy sposób, czyli jednocześnie podnosi koszty.
    - zazwyczaj wzmacniacz suba ma zdecydowanie większą moc niz kolumny przednie, co wymaga odpowiednio wytrzymałych elementów elektronicznych w zwrotnicy, a to dalej podnosi cenę..
    Dlatego w przypadku subwooferów nie stosuje się zwrotnic. Głośnik (zazwyczaj jeden, bądź dwa połączone ze sobą szeregowo lub równolegle) jest podłączony bezpośrednio do wyjścia wzmacniacza mocy subwoofera. Przed koncówką mocy takiego wzmacniacza znajduje się filtr aktywny zbudowany po prostu na wzmacniaczach operacyjnych, kondensatorach i rezystorach. Co ważne znajduje się on PRZED WZMACNIACZEM, gdzie sygnał akustyczny jest mały i nic nie może się popalić. Taki filtr aktywny jest prosty w budowie, tani (góra kilkanaście złotych jeśli ktoś zrobi go sam) i przede wszystkim o wiele bardziej efektywny (nie myliś z efektywnością głośnika). Niskim kosztem można wykonać filtr o nachyleniu nawet 48 dB/okt oraz np regulacja częstotliwości odcięcia za pomocą potencjometru (np w granicach 60-150Hz).

    Oczywiście w sklepach są dostępne za sto-pare złotych gotowe moduły zawierające, wzmacniacz z zasilaczem oraz powyższy filtr aktywny a często także panel z wszelkimi gniazdami i gałkami do wmontowania bezpośrednio w obudowę suba. Jeśli ktoś się nie zna na elektronice to takie rozwiązanie jest jak najbardziej ok - wystarczy poszukać, popytać, porównać ceny i każdy coś dla siebie wybierze. Nie należy tylko przesadzać i kupować np modułu za 300 zł do głośnika za 29 zł..

    pozdrawiam :)
    PS: powyższego posta zamieściłem, bo nudzi mi się jak cholera.. :D
  • #37
    Pap-Corp
    Level 13  
    troche rozbudowales swoja wypowiedz:)
    ale podsumowujac..
    takie gotowe zestawy sa gorsze czy cos? (caly czas mam na mysli subwoofera)

    skoro takie gotowe moduly kosztuja mniej wiecej 150zl to za ile mozna taki zestaw zrobic samemu?
  • #38
    mate_ok
    Level 18  
    generalnie nie powinny byc gorsze chociaż są to wyroby masowe wiec można róznie trafić (jakieś chińskie podróbki podzespołów i jakość wykonania). Wiadomo, że robiąc coś samemu wiesz z czego składasz. Zakładając, że chcesz wydać 150 zł na całą elektronikę do takiego suba (nie licząc głośnika i skrzyni) to zmieścisz się spokojnie.

    Przykładowe zestawienie biorąc pod uwagę sklep http://www.altron.com.pl/ (tutaj musisz doliczyć kosztty przesyłki i PCB - jeśli masz troche fachu w ręku i kondycji aby przejść się do sklepu to wyjdzie Ci o jakieś 30 % taniej. mozesz takze zamówić same płytki z dokumentacją, wtedy tylko kupujesz w elektronicznym częsci ze spisu i tez wychodzi taniej):
    - końcówka mocy:
    http://www.altron.com.pl/cgibin/shop?info=al29z&sid=180ebc87 - 45 zł.
    - transformator:
    http://www.altron.com.pl/cgibin/shop?info=ts1001&sid=180ebc87 - 49 zł
    - i ewentualnie nawet sam filtr aktywny:
    http://www.altron.com.pl/cgibin/shop?info=al18z&sid=180ebc87 - 28 zł.

    Do tego jeszcze trzeba doliczyć zasilacz (praktycznie mostek prostowniczy i dwa kondensatory) i radiator dla wzmacniacza.

    Plusem gotowych modułów w sklepie jest płyta czołowa z opisami gniazd itp co często jest trudno wykonać w domu, ale bez tego masz większą swobode twórczą no i możesz dostosowac wygląd panelu do swoich potrzeb.

    Jak widzisz koszty podobne ale przy samodzielnym montazu masz pewnosc z czego robisz i ze bedzie to dobrze brzmialo.
  • #39
    Pap-Corp
    Level 13  
    mhm..dzieki bardzo. to troche oswietlilo mi cala sprawe:) jednak chyba dochodze do wniosku ze kupie gotowy zestaw, gdyz tak jak mowisz w takim zestawie mam juz wszystko gotowe ladnie i starannie zrobione i tabliczka jak powiedziales. a skoro mowisz ze roznica w cenie nie jest az tak duza to sie chyba skusze.
    to teraz pytanie takie moze inne
    jakies adresy sklepow netowych z gotowymi ukladami lub tez takie dobre gdzie sprzedaja w zestawach poszczegolne elementy?procz tego sklepu ktory mowiles w ostatnim poscie.
    ja osobiscie troszke szukalem. z tego co znalazlem to:
    http://www.stx.pl/index.php?vMenu=3&vMenuItem=0&vSubPage=291&vItemDB=itemdb
    http://www.stx.pl/index.php?vMenu=3&vMenuItem=0&vSubPage=364&vItemDB=itemdb
    http://www.dexon.pl/sklep/index.php?d=produkt&id=536
    http://www.dexon.pl/sklep/index.php?d=produkt&id=542
    co sadzicie o takich rzeczach?
    ktores warte zachodu/?
  • #40
    lukasz79
    Level 2  
    witam, sory za wtargnięcie, i za gadke zupełnie z innej beczki, ale potrzebuje info odnośnie doboru zwrotnicy do kolumn Polaris 300, ewentualnie schematu kolumn / zwrotnicy... POMOCY !!!

    z góry dzieki i jeszcze raz sory
  • #41
    Scout
    Level 1  
    Witam,
    Pytanie lajkonika, mam zwrotnice o impedancji 4 ohm i do tego glosniki srednio i wysokotonowy o impedancjach 4 ohmy, pytanie - czy trzeba jakos kompensowac impedancje, zeby wzmak "widzial" 4 ohmy, czy sama zwrotnica obciaza go 4 ohmami bez wzgledu na impedancje glosnikow? Jezeli trzeba to jak?

    Pozdro,
  • #43
    Tremolo
    Level 43  
    Nie bardzo to tak wygląda. To duże uproszczenie. Zobacz coś takiego wstawiasz 8 om wysoko 8 om niskosredniotonowy cięcie 5000hz wychodzą te same elementy do glośnika wysokotonowego i niskotonowego a praktycznie nigdy się tak nie zdarzai nie widizalem czegoś takiego. Te wzory i formularze nie uwzględniają odstepu jaki trzeba zaprojektowac podczas nie liczenia tylko katowania kolumn z mikrofonem w pokoju odsluchowym.

    Zobacz sobie na rasowe konstrukcję. Tam jest mierzone wszystko i nie wychodzą zazwyczaj wartości podane z formularzy:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=1471243#1471243

    Glosnik ZG 120-8-59 dwa niskotonowe 2x4Om dają 8 om
    Jest tam cewka 0,6 mH dla 1200Hz a z obliczeń wyniki dają 1mH

    Powyżej jest TOnsil Bolero.

    I tak basowiec się zgadza. wyliczyło mu 220Hz cięcia Linkwitz Rilleya i to się zgadza ale średniotonowiec, który jest polaczeniem dolno- 2,0mH 3,3uF z Zoblem i górnoprzepustowego filtru 4,7uF i 15,8mH juz nie wychodzi. Z obliczeń na tej stronie kondensatory wychodza 5x wieksze niż w tej praktycznej, realnej konstrukcji.
  • #44
    bartods
    Level 16  
    Może tak bez zbytniego obliczania.
    Jest to wykres nie pamiętam z kąd ale wszystkie parametry kondensatorów i cewek są podane dla zwrotek 6,12 i 18dB/okt 4 i 8 ohm wraz z częstotliwościami cięcia ;)
    A jak to wam nie będzie pasowało to spróbujcie arkusza excel który z nudów zrobiłem, jeszcze nie dopracowany ale zwrotki , obliczanie kubatur , cewek i coś tam jeszcze jest.
  • #45
    Pap-Corp
    Level 13  
    mam pewne pytanie. z topicu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic126133.html ściągnąłem programik o zaskakującej nazwie: Zwrotnice :) ( link do niego: https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=35930)
    służy on do wyliczania zwrotnic II-18dB II-24dB III-6dB III-12dB oraz korektorów i tłumików.
    mam kilka pytań do niego, pokazuje nam się mały schemat na dole.
    rozumiem że tam gdzie są kropki to ścieżki się łączą? przy głośnikach jest oznaczenie plus i minus ale na wejściu do zwrotnicy nie ma :)
    i pytanie co do częstotliwości podziału. co to jest ta pierwsza (ta niska) częstotliwość?
    (ps. jeszcze sie ucze o zwrotnicach prosze byc wyrozumialym :))
  • #46
    Dj Snake
    Level 22  
    Chciałem ożywić troche ten temat i mam nastepujące pytanie: w schemacie zwrotnicy mam Cewke 250 µH, mam takie pytanie:
    1. 250 µH ile to jest mH? Na stronie stx'a nie ma takiej cewki, czy zastosowac cewke 0.2 mH czy tez 2.4 mH. Która z tych cewek jest bliższa? I co sie stanie jeżeli cewka będzie miała mniejszą wartość niz ta w schemacie?
  • #47
    luke666
    Level 33  
    Dj Snake nie do takich pytań temat został stworzony
    Zamiana jednostek: prosta sprawa
    1mH = 1000uH czyli 250uH = 0,25mH
    Cewki możesz dostać na www.grelton.mycom.pl
  • #48
    Łukasz_82
    Level 11  
    Czy mógłby ktoś rozwinąć temat "rozsuwania" częstotliwości cięć przy robieniu podziałów w zwrotnicy ? Co strona to inna odpowiedź i opinie (m.in serwis Audiomania, forum Elektronika, tutaj i itp). Pytam się o to bo nie mam możliwości zrobienia zwrotnicy z pomiarów a błądze już z miesiąc by coś wymyślić.
    Związane jest to zapewne także ze spadkiem o pare dB w zależności od rodzaju danej ch-ki zwrotnicy (Butterworth, Bessel itd) i nachodzeniu się pasm przenoszenia danego głośnika w którym będzie on pracował. No więc jak to właściwie jest ? Obliczać zwrotnice rozsuwając odpowiednio te podziały ? No i jak to zrobić w miare 'bezpiecznie' by nie było 'dziur' w paśmie...
    Dla przykładu:
    - niskotonowy, cięty na 500Hz
    - średniotonowy, 550 - 5000
    - wysokotonowy, 5500
  • #49
    Pap-Corp
    Level 13  
    Przyłączam się do pytania jak to zrobić :)?
  • #50
    Caleb_
    Level 33  
    skopiowac od kogos konstrukcje wraz z zwrotnica
  • #51
    Pap-Corp
    Level 13  
    no tak ale nie ma zwrotnic uniwersalnych no nie ;)?
  • #53
    Pap-Corp
    Level 13  
    wiec do różnych głośników różne muszą być zwrotki i jeśli skopiuje jakąś z innych ?trochę sie zamieszałem
  • #55
    Łukasz_82
    Level 11  
    No tak... nie ma to jak pisać posty posługując się książką a praktyka to sprawa nadrzędna :| Niech każdy zinterpretuje to jak chce.
  • #56
    LIVE FOR MUSIC
    Level 2  
    Witam. Miałem w szkole z fizyki raczej nieciekawe oceny:)))) Tak że możecie mi mówić co chcecie... Ja i tak was nie zrozumiem(res5ect):))) Jednak lubię słuchać muzyki i chcę mieć porządne kolumny. Mam takie oto głosniki: Wysokotonowy Tonsil GDWK 9/80/ 8 ohm, średniotonowy Tonsil GDM 12/60/4 8 ohm i STX GDN 20/80/8 ohm. To wszystko chcę podpiąć do zwrotnic STX 3D 12(6/6)/12dB- trójdrozna, 8 ohmowa. Co oznaczają te wartości tzn. np. 12(6/6)/12dB przy zwrotnicy i 12/60/4 przy GDM???????? Aha i jeszcze częstotliwość podziałów 800/5500hz, moc maksymalna 200VA. Czy ta zwrotnica będzie chociaż w miarę dobrze współpracować z tymi głośnikami???? Czy ona nadaje się, czy w zupełnosci wystarczy?????
    Mam do sprzedania dwie zwrotnice Unitra Tonsil 2 drożne do których były podpięte głośniki Tonsil: GDN 20/30/1 4ohm i GDWK 9/80 8ohm -25 zł za dwie jedna pochodzi z kolumny w której były spalone głośniki.
  • #58
    LIVE FOR MUSIC
    Level 2  
    Czekam wciąż na posty. Niech mi ktoś doradzi...
  • #59
    Pap-Corp
    Level 13  
    najlepiej przeczytaj początek tematu tam jest wyjaśnione co oznaczają te stromośći (12/6/6/ itd.) tak samo jak ta częstotliwość podziału. Czasem warto czytać temat od początku :)
  • #60
    Pyroaniah
    Level 28  
    Widzę że niezły burdel się tu zrobił... Kramik czy co? Do rzeczy - rodzaj filtra zależy od danej aplikacji / gustu własnego, nie widzę sensu dyskutowania nad wyższością butterwortha czy rileya bez jakichkolwiek konkretów. A de gustibus non disputandum est.
    "Odstępy" w charakterystyce można z powodzeniem robić "na oko":
    wykres spl/hz jest funkcją logarytmiczną "widzianą" przez nasze ucho jako funkcja liniowa. Więc jak w funkcji liniowej możemy "oszacować" pole powierzchni nachodzących na siebie pasm, po czym tak rozsuwamy cięcia poszczególnych filterków żeby dziura w paśmie miała podobne pole powierzchni do pola nakładających się na siebie pasm sąsiednich przetworników. W pytaniu było bodajrze 500/550 hz, czyli 50 hz odstępu - na skali logarytmicznej (winisd,20-20khz,fullscreen :P) to jakies 5mm odstępu a przy cięciu 12 db/okt obydwa głośniki będą się przekrzykiwać przy np 530 hz. A nie daj Boże będzie to jeszcze harmoniczna jednego z nich.... linie spadające zgodnie ze stromością filtrów powinny się przeciąć poniżej linii oznaczającej -3 db, osobiście stosuję trochę większe odstępy, żeby maskować a nie uwypuklać częstotliwość cięcia.
    Tak na marginesie wyrażenie częstotliwość cięcia to skrót myślowy, można wykonać to dosłownie tylko w biampingu.

    Ponownie grzecznie proszę o niezaśmiecanie tematu, następnym razem nie będzie już tak grzecznie >)
    Oczywiście monologi w tematyce zwrotnic mile widziane 8)