Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wszystko co o zwrotnicy początkujący DIY wiedzieć powinien

Pyroaniah 20 Sty 2007 07:51 188192 88
  • #61 20 Sty 2007 07:51
    LIVE FOR MUSIC
    Poziom 2  

    Czekam wciąż na posty. Niech mi ktoś doradzi...

  • #62 20 Sty 2007 16:14
    Pap-Corp
    Poziom 13  

    najlepiej przeczytaj początek tematu tam jest wyjaśnione co oznaczają te stromośći (12/6/6/ itd.) tak samo jak ta częstotliwość podziału. Czasem warto czytać temat od początku :)

  • #63 09 Lis 2007 04:56
    Pyroaniah
    Poziom 28  

    Widzę że niezły burdel się tu zrobił... Kramik czy co? Do rzeczy - rodzaj filtra zależy od danej aplikacji / gustu własnego, nie widzę sensu dyskutowania nad wyższością butterwortha czy rileya bez jakichkolwiek konkretów. A de gustibus non disputandum est.
    "Odstępy" w charakterystyce można z powodzeniem robić "na oko":
    wykres spl/hz jest funkcją logarytmiczną "widzianą" przez nasze ucho jako funkcja liniowa. Więc jak w funkcji liniowej możemy "oszacować" pole powierzchni nachodzących na siebie pasm, po czym tak rozsuwamy cięcia poszczególnych filterków żeby dziura w paśmie miała podobne pole powierzchni do pola nakładających się na siebie pasm sąsiednich przetworników. W pytaniu było bodajrze 500/550 hz, czyli 50 hz odstępu - na skali logarytmicznej (winisd,20-20khz,fullscreen :P) to jakies 5mm odstępu a przy cięciu 12 db/okt obydwa głośniki będą się przekrzykiwać przy np 530 hz. A nie daj Boże będzie to jeszcze harmoniczna jednego z nich.... linie spadające zgodnie ze stromością filtrów powinny się przeciąć poniżej linii oznaczającej -3 db, osobiście stosuję trochę większe odstępy, żeby maskować a nie uwypuklać częstotliwość cięcia.
    Tak na marginesie wyrażenie częstotliwość cięcia to skrót myślowy, można wykonać to dosłownie tylko w biampingu.

    Ponownie grzecznie proszę o niezaśmiecanie tematu, następnym razem nie będzie już tak grzecznie >)
    Oczywiście monologi w tematyce zwrotnic mile widziane 8)

  • #64 16 Lis 2007 23:43
    R T S
    Poziom 10  

    Kolejnym zagadnieniem związanym ze zwrotnicami, jeszcze chyba w tym temacie nie podejmowanym jest zgodność/przesunięcie fazy. Z tego co wiem to dla zwrotnicy dwudrożnej, przy obu filtrach I-rzędu faza jest zgodna. Przy obu filtrach II-rzędu głośniki pracują już w przeciwnych fazach, więc należy wysokotonowca podłączyć odwrotnie.
    Natomiast nie wiem jak to wygląda w przypadku zwrotnicy mieszanej tzn. z filtrem górnoprzepustowym II-rzędu i dolnoprzepustowym I-rzędu. Czy faza jest wtedy zgodna? Jak to wygląda w teorii, bo w praktyce już słyszałem i sądzę że jest ok. + i - wysokotonowego na razie nie zamieniałem.

  • #65 29 Gru 2007 21:24
    wiatrrr
    Poziom 16  

    Witam!Mam pytanie odnośnie łączenia równoległego cewek .Czy w takim połączeniu dwóch cewek o wartości 2.4mH otrzymam wartość 1.2mH ?
    Z góry dziękuję i przepraszam że zaśmiecam temat!

  • #66 30 Gru 2007 13:52
    zeberko
    Poziom 31  

    Nie otrzymasz takiej wartości
    Z cewkami tak prosto nie jest, jak z kondami i oporami

  • #67 30 Gru 2007 18:46
    Caleb_
    Poziom 33  

    w cewkach sie odwija zwoje, a nie je laczy...

  • #68 26 Lut 2008 00:13
    Wallker22
    Poziom 10  

    Witam, szykuję się właśnie do projektowania zwrotnicy, mam pytanie odnośnie tego, które cewki są lepsze, czy powietrzne czy rdzeniowe? słyszałem kiedyś, że rdzeń wprowadza jakieś zniekształcenia... w cenie różnią się i to znacznie więc chciałbym wiedzieć, jakie są między nimi różnice w jakości :) proszę o odpowiedź.

  • #69 26 Lut 2008 12:27
    Caleb_
    Poziom 33  

    powietrzne. do niskotonowca co najmniej grubosc drutu 1.0mm, a do wysokotonowego wystarczy 0.7-0.8mm

  • #70 26 Lut 2008 14:17
    Wallker22
    Poziom 10  

    dobrze już wiem, że powietrzne są lepsze, jednak jak bym chciał zastosować niską częstotliwość odcięcia(nie więcej jak 200Hz) to cewka będzie musiała mieć już sporą indukcyjność a takie to już kosztują(szczególnie ma to znaczenie przy budowie zwrotnicy 3D 12dB gdzie oprócz tej cewki trzeba kupić też inne) więc czy można zastosować cewkę rdzeniową tylko do głośnika niskotonowego a do reszty oczywiście powietrzne? takie rozwiązanie będzie chyba poprawne... oczywiście gdybym budował kolumny hi-endowe to nie zastanawiałbym sie, użyłbym tylko powietrznych, jak było by mnie stać na wysokiej klasy głośniki to i był by sens żeby budować do nich porządną zwrotke ;) generalnie chciałbym wiedzieć jak duże zniekształcenia potrafią wprowadzać rdzenie...

  • #72 26 Lut 2008 18:25
    Wallker22
    Poziom 10  

    Są to moje pierwsze kolumny więc pewnie Cię nie zdziwię mówiąc, że STX'y.... już jakiś czas temu zbudowałem 2 kolumny 3D bo akurat miałem głośniki niskotonowe(4szt.-no name... :| ), dokupiłem do nich średnie i wysokie z sxt'a, zwrotki też, skręciłem kolumnę i wstrzymałem się z wykończeniem bo chciałem w niedalekiej przyszłości wymienić te basy na inne lepsze, np. stx'y(stx'y na pewno są lepsze od no name...), można powiedzieć, że ta konstrukcja była tymczasowa. Teraz chcę ją porządnie zrobić tak jak zakładałem na początku. Chę teraz wymienić głośniki niskotonowe, zdecydowałem sie na te z nowej serii stx- GDN-22-140-8-SCX, oraz średnie na GDM-14-150-8-SCX, myślę, że w porównaniu z innymi głośnikami stx'a o tych średnicach wypadają dużo lepiej(przynajmniej z parametrów bo nie widziałem jeszcze konstrukcji na nich wykonanej) :) zwrotkę też chcę zrobić sam, pierwszą kupiłem gotową, teraz już mogę sam coś podziałać, żeby się w tej kwestii coś nauczyć ;) stąd moje pytanie o te rdzenie.... myślę, że jak podłącze niskotonowy pod ta cewkę rdzeniową a resztę głośników pod powietrzne to powinno być przyzwoicie(dodam, że niskotonowe będą równolegle, jeden strojony niżej, z pasmem do ok 200Hz w BR a drugi strojony wyżej w komorze zamkniętej, taki mój pomysł dla nich, w symulacjach wychodzi to nieźle...). Oczywiście zakładając, że cewki rdzeniowe nie wprowadzą jakiś bardzo wielkich zniekształceń... Kolumienki będą grały w domu, jako zestaw stereo, tylko od czasu do czasu będą dostawały więcej mocy(wiadomo, dom to nie dyskoteka....). Trochę się rozpisałem...mam nadzieję, że nie palnąłem żadnej głupoty ;)

  • #74 26 Lut 2008 19:23
    Wallker22
    Poziom 10  

    Nie mam...wiem, że sie porywam z tym, ale....jak nie wyjdzie to będę poprawiał, może sprzęt załatwię... Nastawiłem się na zrobienie tych kolumn i je skończę...wcześniej czy później...z lepszym czy gorszym skutkiem...żeby się czegoś nauczyć najlepiej jest samemu spróbować więc ja spróbuję...

  • #75 26 Lut 2008 19:42
    Caleb_
    Poziom 33  

    to zrob/kup sprzet pomiarowy - to jest koszt okolo 150zl... no bo sorry ale od tego trzeba zaczac.

  • #76 26 Lut 2008 19:48
    Wallker22
    Poziom 10  

    Fakt dobrze było by się w taki zaopatrzyć :) a 150zł to wydaję mi się nie drogo...A mógłbyś mi powiedzieć co wchodzi w skład takiego sprzętu pomiarowego? Pewnie mikrofon, coś żeby go skalibrować....

  • #77 26 Lut 2008 19:51
    Caleb_
    Poziom 33  

    JIG, mikrofon, preamp. zajrzyj do komisu na forum diyaudio - tam chyba ktos sprzedawal calosc - zyczyl sobie jakies 200zl, ale masz komplet

  • #78 26 Lut 2008 19:56
    Wallker22
    Poziom 10  

    Dziękuję za odpowiedzi :) zabieram się zaraz za poszukiwania ;) kupić na razie nie kupię bo chwilowo funduszy brak, ale przynajmniej się rozeznam w temacie ;) a jak już skończę moje kolumny to może zamieszczę ich opis tu na elektrodzie ;) jeszcze raz dzięki i pozdrawiam.

  • #79 26 Lut 2008 20:10
    Caleb_
    Poziom 33  

    tak czy siak smiem twierdzic, ze 3d na poczatek to rzucenie sie na pelne morze. poza tym sprzet pomiarowy niezbedny.

  • #80 26 Lut 2008 23:09
    Wallker22
    Poziom 10  

    Wiem że na pełne morze....ale podobno najlepszy sposób na to żeby się nauczyć pływać to zostać rzuconym na głęboką wodę ;) a tak na serio to nie marze sobie, że policzę prosto zwrotkę i będzie cacy....wiem, że to żmudna praca, nie tylko z liczeniem zwrotnicy. Ale zamarzyły mi się kolumienki 3D własnej roboty i myślę, że nawet jak powoli to konsekwentnie osiągnę ten cel ;) ogólnie chciałbym się na tej konstrukcji nauczyć robić kolumny a w przyszłości już z większą wiedzą i doświadczeniem zbudować coś na lepszych podzespołach... Dobra kończę bo znów się rozpisałem ;) a to nie temat na to...

  • #81 26 Lut 2008 23:22
    Caleb_
    Poziom 33  

    mysle ze wiele sie nie nauczysz tak naprawde, bo wymagaloby to duzego wkladu finansowego. wiecej bys sie nauczyl przy 2d konstrukcji...

    Dodano po 8 [sekundy]:

    mysle ze wiele sie nie nauczysz tak naprawde, bo wymagaloby to duzego wkladu finansowego. wiecej bys sie nauczyl przy 2way

  • #82 27 Lut 2008 18:04
    Wallker22
    Poziom 10  

    Jak dużego? Chodzi Ci tylko o koszty wykonania zwrotnicy czy coś dodatkowo?

  • #84 27 Lut 2008 18:45
    Wallker22
    Poziom 10  

    Wiem cewki są drogie ale przecież jak będę miał już sprzęt pomiarowy to będę mógł zrobić je sam i pomierzyć ich wartości. Drutu sporo mam a w razie czego to dokupię albo już ostatecznie kupię gotową cewkę, nie napisałem przecież jakie mam ograniczenia finansowe ;)
    A odnośnie cewek, są jakieś specjalne zalecenia co do drutu jakiego można użyć do ich nawinięcia? Chodzi mi o rodzaj.... Rozglądałem się właśnie za drutem na cewkę dla głośnika niskotonowego bo najgrubszy jaki mam to 1 mm, trochę grubszy był by lepszy... i dziwi mnie rozbieżność w cenach. Na tej stronie http://www.bujnowicz.com/oferta/51.html np drut śr. 1,3mm kosztuje 65,50zł za kg a na tej http://www.selmex.pl/go.live.php/PL-H5/sklep/C1/drut-nawojowy.html?p=shop2 30,44zł za kg...skąd taka różnica w cenie? Będzie to miało znaczenie, którego z nich bym użył? Czy ten tańszy jest gorszy? Może z gorszej jakości miedzi...

  • #85 20 Lut 2009 14:17
    nok47
    Poziom 16  

    Koledzy, mam pytanie. Mianowicie jaki jest stosunek mocy względem grubości drutu na cewce. np. cewka 8,2mH 1mm. na rdzeniu. do jakiej mocy można ją zastosować...? może ktoś ma tabelkę względem grubości drutu na cewce, w stosunku do mocy. Pomoże ktoś...?

  • #86 20 Lut 2009 14:36
    Caleb_
    Poziom 33  

    przyjmowana moca sie raczej nie martw - wazniejsza jest pasozytnicza rezystancja duzej cewki nawinietej cienkim drutem...

  • #87 13 Maj 2009 12:43
    przemasny
    Poziom 1  

    Sorry, że w pytaniu nawiążę do tego, co się dzieje na jednej z konkurencyjnych stronek, wątek:
    DIY: Totem Mite, Staff, odsluchy, schematy

    Obydwie te kolumny są zbudowane na takich samych głośnikach tonsila. Koledzy mają już skopiowaną zwrotnicę do Mite, lecz część chce budować stojące Staffy i narzeka, że nie ma schematów zwrotnicy.

    I tu PYTANIE:

    W niniejszym "elektrodowym" wątku o zwrotnicach poruszany jest wyłącznie temat elektrycznych aspektów dopasowania głośników, nie widziałem nic, co by mówiło o obudowie.
    Czy wielkość i typ obudowy (zamknięta, BR, TL) nie mają wpływu na obliczenia zwrotnicy?

    Czy nie można (przy tych samych głośnikach) wsadzić zwrotnicy z mniejszych Mite do większych Staffów?

    Staff:
    http://www.hometheaterhifi.com/volume_14_2/totem-sttaf-speakers-5-2007.html
    Wszystko co o zwrotnicy początkujący DIY wiedzieć powinien
    Mite:
    http://www.totemacoustic.com/products/compact/mite/
    Wszystko co o zwrotnicy początkujący DIY wiedzieć powinien

  • #88 19 Cze 2009 00:27
    4064484
    Użytkownik obserwowany

    rodzaj obudowy nie ma najmniejszego znaczenia w zwrotnicy.
    co najwyzej przy glosnikach sredniotonowych z otwartym koszem objetość komory za głośńikiem moze wpłynąć na jego charakterystykę.

    w basowych tniemy go tylko od gory - najczsciej powyzej 200 hz - a tam juz obudowa nie sieje zadnych niespodzianek
    wysokotonowe - jemu tak naprawde zwisa czy jest w pieknej skrzyni czy w pudełku po butach - jego interesuje tylko co gra obok niego.

  • #89 19 Cze 2009 13:49
    Tomq
    Poziom 38  

    Cytat:
    Czy wielkość i typ obudowy (zamknięta, BR, TL) nie mają wpływu na obliczenia zwrotnicy?

    Sama objetosc i typ obudowy (Br, Tl) wplywaja na dolna czesc charakterystyki, powiedzmy ponizej 200hz, a podzial zwykle dokonuje sie wyzej (nawet w 3 droznych). Nie powinno miec to wplywu.

    Co innego np szerokosc przedniej scianki, pochylenie, czy rozmieszczenie glosnikow, bo zwrotnice sa projektwoane pod konkretne obudowy i uklady (MMT, di'apollo, etc). Roznie oczywiscie beda, ale na tyle minimalne ze nie warto sobie nimi zaprzatac glowy. (Chyba ze ktos robi jakis dorgi spzret i chce miec wszystko dopieszczone).


    Jelsi jescze moge wypowiedziec sie na temat cewek w torze niskotonowym. Mozna tutaj dac cewki rdzeniowe, bo najwieksze roznice w rodzaju zastosowanej cewki slychac tylko w glosniku wysokotonowym. Przy wysokotonowcemusi byc koniecznie powietrzna, przy niskotonowym mozna sporo zaoszczedzic i wziac ferrytowa.

    Jednak o ile przy glosniku wysokotonowym moze byc cewka z cienkiego drutu (ok 0,7mm), to juz przy glosniku niskotonowym opornosc cewki zwiazana z jej gruboscia powinna byc mniejsza, a wiec cewka powinna byc z grubszego drutu. Do midwooferow ok 0,8-1,2 mm, do tyowo basowych mozna dac jeszcze grubsze.

    Kupujac elementy do zwrotnicy nalezy dobrac je starannie, bo tylko do pewnego momentu lepsze czesci oznaczaja lepszy dzwiek, powyzej tej granic przeplacamy. Nie ma wiec sensu robic zwrotnicy za 150 zl/sz do powiedzmy ARN 150 + Pj.

    Jesli jednak ktos kupuje glosniki po kilkaset zl/szt to wtedy nie am co oszczedzac na zwrotnicy, ale to jzu wiadomo.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME