Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
FotowoltaikaFotowoltaika
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatora na kajaku

18 Maj 2016 11:43 912 14
  • Poziom 5  
    Witam.
    Jestem nowym użytkownikiem, i jest to mój pierwszy wpis na forum, więc za błędy formalne z góry przepraszam ;)
    Mam prośbę do forumowiczów o pomoc. Chcę odbyć dłuższy spływ kajakiem Odrą do Bałtyku. Posiadam baterie solarne i układ PWM doładowania akumulatora, niemniej przy dużym poborze prądu (tablet z mapami, telefon, gps, itp.), akumulator szybko pada. Akumulator jest małej mocy 7 ah., duży byłby dla mnie balastem. W jednostce posiadam też silnik kajakowy produkcji DDR Tummler.
    Jest to konstrukcja dość leciwa, ale niezawodna :). Silnik ma wtyczkę na gniazdko samochodowe. Prąd wychodzący AC od 15v do 45v w zależności od obrotów.
    Zakupiłem ładowarkę rowerową, która jest jakby do tego celu stworzona, i mam z niej jedno wyjście USB. niemniej jest to dla mnie za mało i wolałbym z silnika ładować akumulator.
    Czy ma ktoś pomysł na regulator, przetwornicę lub ładowarkę, która z silnika kajakowego AC 15-45v. przetworzyła by mi prąd na zdatny do ładowania akumulatora ? Pozdrawiam ;)
  • FotowoltaikaFotowoltaika
  • Poziom 11  
    Jesteś pewien parametrów tego zasilania?
    Ten silnik miał gniazdo do podłączenia żarówek DC 6V max. 20W. Pewnie masz bez regulatora napięcia.
    Poszukaj regulatora od jakiegoś skutera, chińczak będzie najtańszy.
    Istotna jest ilość uzwojeń prądnicy.
  • FotowoltaikaFotowoltaika
  • Poziom 38  
    Jeśli Tummler ma taki sam układ zapłonowy jak motorowery, to znaczy 3 cewki w magnecie - jedna zapłonowa a dwie oświetleniowe to obydwoje koledzy mają po części rację.
    Z tego cuda wychodzi prąd zmienny bez obciążenia mający "kosmiczne" napięcia a pod obciążeniem 20W (Lampa przednia 15W/15W tył 5W) spada do 6V.
    Obciążenie magenta tylko tylną żarówka powodujes jej przepalenie. Dlatego w Komarkach tylna lampka była podłączona bardzo nietypowo, zawsze była zasilana w szereg z "nieaktywnym" włóknem lampy przedniej.
  • Poziom 5  
    Witam.
    Zasilanie mierzyłem miernikiem. Też mnie zastanawia, że nie 6v a ponad 12v. Może ktoś zmieniał uzwojenie ? Zakupilem silnik na aukcji, wyczyściłem gaźnik, naprawiłem tłumik i szarpak i silnik chodzi przepięknie. Testowalem na jeziorze i jest super :)
    W związku z tym zamarzylo mi się jeszcze ladowanie aku...
    Zakupilem ladowarkę rowerową i dziala :). Niemniej jest to tylko wyjście USB. Porrebowalbym ładować akumulator. Zaryzykowalem, wyprostowalem prąd i pusciłem przez zakupioną prze ze mnie ladowarkę solarną PWM model RTD1220, ale boję się ją zniszczyć. Potrzebuję patentu na osobną ładowarkę lub regulator do ładowania baterii.
    Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Z tym ładowaniem aku z silnika to nie poszalejesz chyba, ze będziesz płynął cały dzień na silniku. Prąd normalnego ładowania takiego aqu to max. 0,4A. Ponawiam - regulator od skutera/quada będzie najszybszym i najtańszym rozwiązaniem.Tylko weź poprawkę na odprowadzenie ciepła bo te regulatory odprowadzają nadmiar mocy (napięcia) na radiator.
  • FotowoltaikaFotowoltaika
  • Poziom 31  
    Witam
    Żeby pomóc potrzebne są pewne uściślenia :
    1.
    Gryft napisał:
    posiadam też silnik kajakowy produkcji DDR Tummler.
    Jest to konstrukcja dość leciwa, ale niezawodna :). Silnik ma wtyczkę na gniazdko samochodowe
    Niech kolega wrzuci wyraźne zdjęcia tego silnika a szczególnie tabliczki znamionowej i tam gdzie są jakiekolwiek gniazda.

    2.
    Gryft napisał:
    wolałbym z silnika ładować akumulator.
    Z założenia silnik zamienia energię elektryczną w mechaniczną (obrotową) a zamianą energii mechanicznej (obrotowej) w elektryczną zajmuje się prądnica-alternator. Fakt każdy (prawie) silnik może być prądnicą i odwrotnie ale ich sprawność mocno spada.
    Dopisek - nie zauważyłem wcześniejszych postów z których wynika, że to silnik spalinowy ok ale info może się komuś przydać.

    3. Jednak w tej konstrukcji widać , że jest możliwość uzyskania dodatkowego źródła zasilania.
    Gryft napisał:
    Prąd wychodzący AC od 15v do 45v
    Akurat 15V i 45V to napięcie nie prąd. To napięcie na pewno jest zmienne (AC) czy może stałe (DC) ?

    4. Jaka jest moc tego silnika ? choć powinno to wynikać ze zdjęć.

    5. Na tej stronie jest kilka rozwiązań regulatorów napięcia z magneta służących do ładowania akumulatora http://forum.moto-4t.pl/viewtopic.php?t=10028
  • Poziom 5  
    Witam.
    Prąd jest zmienny. Sprawdzę obciążenie na żarówce. Porobię fotki silnika i wrzucę.
    Próbowałem podłączyć regulator ze skuterka z czterema pinami, ale nic nie zaobserwowalem.
    Mam zdobyczny jeszcze jeden regulator z siedmioma kablami, ale to dla mnie czarna magia...
  • Poziom 31  
    Gryft napisał:
    Próbowałem podłączyć regulator ze skuterka z czterema pinami,
    Niech kolega zobaczy Mój link z poprzedniego postu gdzie jest schemat regulatora na samym początku a cewka-magneto ma tylko jedno uzwojenie.

    Schematy te i inne są ze strony http://motelek.net/ gdzie pokazane są różne oryginalne instalacje między innymi motocykli na których można się wzorować.
  • Poziom 38  
    regulator ze skuterka na ile wolt jest? Nie czasem na 12?

    Zapytalem sie wujka Google o ten silnik i juz mi wyplul odpowiedz o instalacje elektryczna:

    1.4. Elektrische Anlage

    Schwunglichtmagnetzünder SEZ 21 FL 2
    Lichtleistung 6 V, 20 Watt Wechselstrom
    Zündkerze M 14, Wärmewert 225
    Elektrodenabstand der Zündkerze 0,4 mm
    Unterbrecherabstand 0,4 mm
    Zündzeitpunkt 3,5 mm v. OT

    http://www.faltbootbasteln.de/fbb-tuemmler.html
  • Poziom 5  
    Witam ponownie.
    Zaraz sobie pogoogluję dane podesłane przez kolegów.
    Na razie po pomiarach mam totalny zamęt w głowie.
    Żarówka się świeci tylko na prądzie zmiennym, na stałym nie świeci. Przy świecącej żarówce napięcie spada o 0,5 v.
    Żarówkę wymontowałem z samochodu.
    Dodaję fotki...

    Dodano po 9 [minuty]:

    Ładowanie akumulatora na kajaku Ładowanie akumulatora na kajaku

    Dodano po 3 [minuty]:

    Próbowałem powrzucać, może fotki się pojawią. Na ostatnim zdjęciu jest regulator będący w moim posiadaniu. Czy to ustrojstwo się do czegoś nadaje ?
    Na razie do godzin wieczornych muszę się wyłączyć z dyskusji, bo tam gdzie się udaję nie mam dostępu do neta.
    Dziękuję i pozdrawiam. ;)
  • Poziom 5  
    Witam.
    Jest pewne rozwiązanie mojego problemu, ale nie mogę się skontaktować z producentem...
    Ładowarka rowerowa na 12v.
    Mam pytanie do forumowiczów, czy to rozwiązanie zdało by egzamin jako prostownik do aku ?

    http://www.gregorkarnas.com/radio/projekt/bikecharger/index.htm

    Pozostałe moje fotki z wczoraj nie chcą się zaladować...
    Pozdrawiam
  • Poziom 38  
    Najpierw fotka z zarowka:
    To zdaje sie jest 12V/5W a nie 12V/21. Przy zastosowaniu mocniejszej napiecie by bardziej siadlo.

    Co do twojego rozwiazania to raczej nie nadaje sie:
    Wedlug danych zamieszczonych pod linkiem polprzewodniki AK04V0 maja znamionowy prad 1A, a z prostych obliczen wynika, ze iskrownik moze dac ponad 3A.

    http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/38109/SANKEN/AK04.html