Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MAN TGA - blad "sprzęgło wentylatora - zwarcie do masy"

18 Maj 2016 15:04 5217 14
  • Poziom 22  
    Witam.

    W MANie TGA 18.310 2002r. Wyswietla mi sie blad FFR 00647-05
    Blad pojawia sie na sekunde i znika, ale potrafi zapalac sie co chwile. Najczesciej w czasie zmiany biegu lub hamowania. Na autostradzie jest spokoj. Blad wyskakiwal juz kiedys, ale potem byl spokoj i teraz po pol roku wrocil.
    Co to za blad, bo w internecie wyczytalem ze sprezarki a na innym forum za wisko.
  • Poziom 22  
    Dzieki.
    Zauwazylem dodatkowo, ze wyskakuje rowniez ten blad gdy migam dlugimi na autostradzie, wiec chyba to jednak cos z elektryka. Ma ktos moze pomysl co moze byc przyczyna?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Dodam, ze pojazd ma dodatkowe halogeny 4x70W na dachu, wiec moze to powodowac chwilowy spadek napiecia w instalacji. Auto juz takie kupilem z Niemiec, a instalacja wyglada na profesjonalnie wykonana.
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Sprawdź sprzęgło wiskotyczne, nagminna usterka w tamtych rocznikach. Najprawdopodobniej masz urwany kabel. Kabel sobie dynda i robi zwarcie. Jak spali bezpiecznik nie wymieniaj pod żadnym pozorem na większy bo sfajczysz FFR.
    Jeśli przewód sterujący wisko jest urwany wzrośnie zużycie paliwa bo sprzęgło wiskotyczne przenosi 1:1 i cały czas chłodzi płyn w chłodnicy.
    FFR jest sterowany poprzez PWM jak coś gdzieś nie łączy to mogą być objawy tego błędu ale szukanie togo to czasem niezła zabawa.
  • Poziom 22  
    To sprzeglo powinno miec jakas opornosc? Ewentualnie mozna podac stale 24v by zobaczyc czy dziala? Zdarza mi sie ze jadac po placu wydmuchuje caly piasek spod samochodu, wiec twoja teza jest bardzo prawdopodobna.
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    To jest tak wisko jest sterowane elektrycznie przez FFR za pomocą PWM.
    Wisko bez prądu jest zasprzeglone. Sterownik może sterować wisko tak by posiadało odpowedni poslizg. Zależnie od temperatury silnika. Nie ma sensu chłodzić zimnego silnika. Jak wisko nie jest sterowane to wiatrak robi huragan a spalanie rośnie szczególnie w zimie.
    Wisko kręci sie razem z napędem i z wiatrakiem ale prąd musi być jakos podawany. Dlatego przewód do wiska dochodzi do takiego nazwijmy go "łożyska" które kręci się swobodnie względem wiska.
    Jak to łołorzysko sie zatrze to zrobi kilka obrotów razem z wiskiem i urwie przewód.
    I teraz zależnie jak sie urwie drugi koniec przewodu będzie sobie dyndać po silniku i zwierać.
    Jak zewrze permanentnie to sfajczy bezpiecznik. Jak bezpiecznik jest wartości katalogowej nic się nie dzieje. A jak się skończą i da się większy to nie leci z dymem bezpiecznik a FFr.
    Poleciany z dymem FFR to nic przyjemnego.
  • Poziom 22  
    Ok, super to opisales. Jak wroce z trasy to podniose kabine i dokladnie obejrze wszystkie elementy.
    Zastanawia mnie tylko co to ma wspolnego z dlugimi swiatlami, bo ewidentnie przy ich zapalaniu ten blad wyskakuje.
  • Poziom 40  
    I to jest potencjalnie drugi problem znacznie gorszy ale lepiej zacząć od pierwszego.

    Wisko i chyba górski jest sterowany poprzez PWM czyli modulacje długości impulsu.
    Czasem zdarza się tak ze coś jest nie tak i FFR z jakiegoś powodu głupieje i wyrzuca błędy wisko ale nie z powodu wisko a z powodu jakiś problemów ze sterowaniem PWM. Coś mu to zakłucia.
    Wtedy to tak bardziej zgaduj zgadula ;). Chyba ze błędnie wykonania instalacja halogenów.
  • Poziom 12  
    Witam. Mam identyczny problem tyle że , z manem TGA 26-XXX . Konfiguracja : astronic/edc6.1/zbr/ecas/ebs/szwedzki system świateł. Tyle że u mnie nie trzeba niczym mrugać ;-). Błąd wyskakuje obecnie już po 10 minutach pracy silnika. Od początku... Wyskakujący błąd 647-05 wiskoza - zwarcie, wymieniona wiskoza (znane z opowieści) faktycznie widze ,że wymieniona nie dawno. Ponoć .... przez miesiąc był spokój - jestem skłonny w to uwierzyć po pomiarach ,ale o tym później.. pomiar wiskozy na postoju okolo 25-28 ohm podczas pracy 56-62 mniej więcej. Czyli ok. Myślałem ,że może jakieś krótkotrwałe zwarcie na lini - dołożony kabel osobno inną drogą do ffr. To samo . Dołożyłem 4ohm rezystor ceramiczny w szereg - uwaga - pomogło! Na ok. miesiąc stąd wiedziałem ,że może tyle chodziła nowa wiskoza. Tak jak wspomniałem silnik musi być uruchomiony aby błąd wyskoczył -podmieniłem identyczny alternator tyle że bosch'a tu jest AS'a .To samo.Sprawdzone spadki napięć na silniku ( na bezpiecznikach /masie itp.)- brak .To samo.Wyprute i sprawdzone wiązki silnika.To samo. Zaczynam się załamywać. Pre dalej . Zamiast wiskozy na wejście wentylatora wisco ffr - 10 cm od kompa ffr ( odłączając wiskoze)- podaje rezystor ceramiczny 60 ohm /15W - druga strona ,oczywiście do masy. Grzeje się ale daje rade . I co ? ku.... To samo!!! " no to mam cię!" - mówie. Klient kupuje ffr za dwie paczki . Kodujemy immo , montujemy ( pierwsze koszty) i co ? To samo!!! Załamałem się. Wyciągam skrzynkę bezpieczników - rozbieram NIE całą - tylko obudowe, bo widze ,że nie ma przypaleń itp. ,wkładam wszystkie bezpieczniki nowe. To samo.Wymieniam ZBR od podobnego astronic'a . Bez kodowania wali błędy vinu i brakującego innego komputera . Ale - FFR dwie godziny
    ( na wolnych obrotach) chodzi bez pudła . Klient, bierze w celu sprawdzenia auta ,go w niezobowiązującą traskę . Po ok 70- 90 km to samo. Wywala błąd 1 raz w mieście.Na ruchliwym skrzyżowaniu. Zapomniałem powiedzieć - błąd wyskakując ,wybija skrzynie na neutral lub z trybu automatycznego na manual.Wracam z ZBR'ami do ich samochodów . Teraz to dopiero trzepie błędem 647-05 - co 5 do 20 sec max. No może zakłócenie na can z edc?. W akcie rozpaczy otwieram kompa edc z silnika. Nie za czysto, ale ogólnie nie ma do czego się dopi...ć . A teraz siedzę w nim od kilkunastu minut i zauważyłem prawidłowość : jak samochód stoi na włączonych światłąch ( pozycja 2) to samo na postojach (pozycja 1)nic się nie dzieje, ale jak tylko wyłączam światła (pozycja 0) ( wtedy na 0 włączają sie przyciemnione światła do jazdy dziennej) zaczyna się cyrk647-05 co chwile. Proszę państwa !!! jakieś sugestie ? Bo pomysły skończyły się już dawno ......
  • Poziom 22  
    Jedyne co moge Ci podpowiedziec, to u mnie ten blad rzadko ostatnio wyskakuje, ale zauwazylem ze dzieje sie to ewidentnue wtedy jak mrugam dlugimi (doatkowe halogeny 4szt) lub wlaczam mikrofale (800w + straty przetwornicy).
    Tak wiec na moje jak spada napiecie.
  • Poziom 40  
    Sugestia dla obydwu panów jak jest centralny wyłącznik prądu to zaczął bym od spięcia go na krótko tj dla testu dwa kable na jedną śrubę.
    Lub w ogóle nim się pobawił on off i patrzył na efekty.
    Do tego obowiązkowo sprawdzenie masy i czyszczenie klem i bolców i kontrola kabli przy klemach.
    Tak jak pisałem wcześniej tam ffr steruje PWM i jak coś jest z prądem nie tak to ffr jest w stanie głupieć.
    Ja bym patrzył w pierwszej kolejności na masy i zasilania.
    Jak błąd występuje w miarę permanętnie to już jest plus bo można go próbować szukać metoda Kowalewa Macanowa albo Szarpanowa jak pojawia się i znika i nie wiadomo jak go przetestować to niestety tylko wróżki.
    .
  • Poziom 12  
    ".Sprawdzone spadki napięć na silniku ( na bezpiecznikach /masie itp.)- brak .To samo.Wyprute i sprawdzone wiązki silnika." oraz pominąłem fakt że wcześniej na krótko kazałem wymienić akumulatory na inne . włącznik główny ok - ale też był pominięty , metoda Kowalewa Macanowa albo Szarpanowa w ciągłym użyciu ;-) zastanawiają mnie te moje światła .... jeśli dobrze pamiętam to się nazywa dim dip? prawda?
  • Poziom 40  
    @ctr ta
    Wyłącznik główny potrafi robić psikusy jak jest zasyfiony i skorodowany to może raz chwycić dobrze raz źle.
  • Poziom 12  
    Ale byl pominięty, dwa przewody byly do kupy razem skręcone śrubą.Jutro jeszcze wymienię te bezpieczniki na silniku i rozkręce i poczyszcze wszyskie oczka które tam są - bo tylko tego jeszcze nie robiłem...

    edytuje żeby nie pisać postu pod postem....
    problem leżał na złączu 30 ,urządzenia M100. Złe połączenie powodowało szum elektromagnetyczny. Jego powodem było zakłócanie całej linii CAN i jednoczesna zła praca ASTRONICA w momencie zwiększonego zużycia prądu( np. zapalenie 88 watt - światła stop) . Wiązka ASTRONICA leży ,niecałe 5 cm od tego miejsca.Jednocześnie złe zasilanie ( brak pełnej stabilizacji przez akumulatory) powodował błąd urządzenia sterowanego PWM - jakim jest wiskoza oraz światła do jazdy dziennej( które cały czas nierównomiernie migały).Myślałem że się w dupe ugryzę. Poprawiło się ładowanie.

    można by powiedzieć " czemu od razu nie sprawdzilo się tego miejsca?" . Ale nigdy nie było problemu z zapaleniem, i właściwie co ma M100 do 647-05?
    I tak naprawdę to ZBR powodował generowanie błędów w FFR. Był źle stabilizowany. Kajtek - miernik w łape i sprawdź który bezpiecznik ZBR ma mniejsze napięcie niż 28 V przy włączonym silniku - ta linia zasilania jest uwalona......
    MAN TGA - blad "sprzęgło wentylatora - zwarcie do masy" [/img]

    jeśli chodzi temat - myślę że można zamknąć...