Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

regulator silnika szczotkowego rc

20 Maj 2016 19:25 2418 36
  • Poziom 5  
    Witam,
    z góry uprzedzam, że nie znam się ani trochę na elektronice, ale potrzebuję pomocy i tak trafiłem na to forum. Jeśli jest niewłaściwe na tego typu tematy to proszę o przekierowanie.
    Jakiś czas temu postanowiłem zrobić autko rc z wykorzystaniem odbiornika i pilota z jakiegoś dawno rozbitego modelu samolotu. Z powodu bardzo niewielkich rozmiarów i ogólnej koncepcji budowy musi być napędzane silniczkiem mini MT51 3V (prąd na biegu jałowym 80 mA. Wymiary: 17,3 x 7 mm. Średnica wału: 0,8 mm). Kupiłem regulator obrotów dwukierunkowy esc 10A do silników szczotkowych (prąd(A):10A
    BEC :5V 1A
    PWM:8K
    Input signal :PPM
    Driver frequency:2KHz
    Zasilanie: Li-Po :2S LUB Ni-Mh/Ni-cd :4-7cell (4-8V)
    maxymalny prąd 10A, chwilowo 15A< 5s (kopiowane z allegro). Użyłem zasilania z akumulatora Li-Pol Akyga 650mAh 1S 3.7V. Wszystko to jakoś działało, ale całość wyłączała się przy każdym zblokowaniu silnika (co w autku na sterowanie jest raczej nie do uniknięcia). Proszę o pomoc przy doborze takiego regulatora i zasilnia żeby wszystko dobrze działało- o ile jest to możliwe. Byłbym bardzo wdzięczny za bezpośrednie odsyłacze do elementów dostępnych do nabycia w internecie. Z góry dziękuję za wyrozumiałość i pomoc.
    Pozdrawiam,
    Darek


    Moderowany przez kriss51:

    Przeniosłem do odpowiedniego działu.

  • Specjalista elektronik
    Być może przeciążenie silnika (kiedy zostanie na siłę zatrzymany) obniża napięcie zasilania na tyle, że układ sterujący przestaje działać? Używane silniki szczotkowe często w jakimś położeniu wirnika robią zwarcie i pobierają bardzo duży prąd - żeby je naprawić, trzeba oczyścić szczeliny komutatora.
  • Poziom 5  
    Dziękuję za pomoc. Niestety obawiam się, że przy wyższym napięciu silniczek będzie się przegrzewał. Czy jest na to jakaś rada?
  • Specjalista elektronik
    Jeśli silniczek nie ma zwarć między sektorami komutatora, to jego prąd (a przez to nagrzewanie się) zależy od siły, jakiej potrzeba, żeby się obracał, nie od napięcia. Jednak jeśli przy sporym napięciu zostanie siłą zatrzymany, to płynie duży prąd, silniczek rzeczywiście może się nagrzewać i trzeba, żeby regulator to wykrywał i ograniczał prąd. Niestety nie wiem, jakie właściwości ma regulator, którego tam używasz - czy ma możliwość ustawienia ograniczenia prądu odpowiedniego dla tego silniczka.
  • Poziom 5  
    A czy dałoby się obniżyć napięcie pochodzące z akumulatora 7.4 V do około 4.8- 5 V? Jest jakiś prosty sposób na to?
  • Poziom 40  
    MTom. napisał:
    A czy dałoby się obniżyć napięcie pochodzące z akumulatora 7.4 V do około 4.8- 5 V?

    Przetwornica DC-DC step down o odpowiednim prądzie. Można taką kupić za niewielkie pieniądze.
  • Specjalista elektronik
    Dobrze byłoby ustalić, jakie napięcie jest potrzebne przy normalnym działaniu (bo zbytnie obniżenie napięcia ograniczy obroty silniczka - pytanie, jakie są potrzebne), i jaki prąd jest dopuszczalny.

    Właściwie najprościej i chyba najlepiej byłoby ograniczać prąd bezpiecznikiem polimerowym - on działa jako wyłącznik, przekroczenie dopuszczalnego prądu powoduje, że on zwiększa opór i prąd prawie przestaje płynąć, a żeby na nowo mógł popłynąć, trzeba na dłuższą chwilę wyłączyć zasilanie.

    Natomiast napięcie powinno być dostosowane do prądu według wzoru: napięcie = stała_silniczka * potrzebne_obroty + prąd * opór silniczka. Sensowne jest, żeby to robiła przetwornica, bo po co tracić energię na grzanie elektroniki, ale ona musi mieć odpowiednie sterowanie... a może wykorzystać indukcyjność uzwojeń silniczka w konstrukcji przetwornicy?
  • Poziom 5  
    Tak jak mówiłem na wstępie- nie znam się kompletnie na elektronice i nawet najprostsze instrukcje, które dotyczą czegoś więcej niż tego co mam kupić i z czym połączyć nic mi nie mówią. Znalazłem do kupienia regulator ESC 20A Szczotkowy DWUKIERUNKOWY 3- 9,6V.
    20A Prąd (chwilowy 25A)
    Kierunki: Przód, tył, hamulec (z mozliwościa jego wyłączenia- przełącznik)
    NAPIĘCIE: 3.0V---9.4V.
    Wymiary(L*W*H): 35.0*22.0*6.0mm
    Driver frequency: 2KHz
    Zasilanie: Li-Po 2S / Ni-Mh/Ni-cd 4-7cell (3-9,6v)
    PRĄD: 20A Max 25A< 30s Pulsed 50A< 5s

    Czy jeśli wobec tego zastosuję do niego zasilanie z akumulatora Li-Pol Akyga 650mAh 1S 3.7V i podłączę silniczek mini MT51 3V (prąd na biegu jałowym 80 mA. Wymiary: 17,3 x 7 mm. Średnica wału: 0,8 mm, to powinno działać bez wyłączania się układu przy zblokowaniu silniczka? Tak jak zauważył wcześniej Wojtek w instrukcji do regulatora jest napisane, że zalecane zasilanie to 2S, czy to oznacza, że nawet jeśli napięcie będzie się zgadzać, to i tak niedobrze? Słowem co oznacza literka S? I czy natężenie (w tym wypadku 20 A) ma tutaj znaczenie?
    Pozdrawiam
  • Poziom 5  
    Jeśli chodzi o odbiornik to mogę tylko powiedzieć, że pochodzi z takiego modelu:
    748-1 Corsair 4CH 2.4GHz RTF (rozpiętość 84cm). Nie mam nawet do niego obudowy tylko sam układ scalony.
    Niestety silnik raczej nie mógłby być większy bo mam już gotową przekładnię na osie i plastikowe zamocowanie dla silnika, które nadaje się tylko do tych najmniejszych. Próbowałem już coś z tym kombinować ale nie udało się. Jeśli problem jej z zasilaniem to czy zastosowanie akumulatora o dwóch ogniwach załatwi sprawę? Poza silnikiem wszystko działa sprawnie- tzn. serwa skrętu, obojętnie jakie byłoby zasilanie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    BEC - Battery Elimination Circuits
    ESC - Electronic Speed Controller
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 5  
    Co w takim razie musiałbym zrobić? Co w tym całym zestawieniu jest problemem?
  • Poziom 5  
    Teraz kupiłem regulator analogiczny do poprzedniego, ale z minimalnym napięciem 3 V a maksymalnym 9. Podłączyłem do niego odbiornik (niestety nie jestem w stanie podać żadnych jego parametrów, tylko model, z którego pochodzi, co już napisałem kilka postów wcześniej) oraz zasilanie z akumulatora 7.4 V 600mAh. Kiedy włączyłem pilota, regulator się momentalnie wyłączył (zgasła diodka i pojawił się dźwięk jak przy odłączaniu czegoś od prądu). Tak było za każdym razem, a potem nawet już bez włączania pilota, tylko przy każdym podłączaniu do odbiornika. Czy da się to jakoś wyjaśnić nie odwołując się do absolutnie żadnej terminologii fachowej? Niestety ledwo odróżniam napięcie od natężenia i myślałem, że przy tego typu zabawkach nie ma większej filozofii, a raczej elektrotechniki, ale niestety nic nie działa. Wystarczy mi informacja, że to nigdy nie zadziała i proste wyjaśnienie czemu albo równie prosta wskazówka co zrobić żeby zadziałało.
    Pozdrawiam
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 5  
    Niestety nie dostałem instrukcji obsługi. Regulator kupiłem na Allegro, poniżej wklejam cały opis:
    Wysokiej jakości RC ESC 20A do Silników szczotkowych

    Cechy:

    20A Prąd (chwilowy 25A)
    Kierunki: Przód, tył, hamulec (z mozliwościa jego wyłączenia- przełącznik)

    NAPIĘCIE: 3.0V---9.4V.
    Wymiary(L*W*H): 35.0*22.0*6.0mm
    Driver frequency: 2KHz
    Zasilanie: Li-Po 2S / Ni-Mh/Ni-cd 4-7cell (3-9,6v)
    PRĄD: 20A Max 25A< 30s Pulsed 50A< 5s
    Regulator ESC może pracować z silnikami szczotkowymi typu: 130/180/260/280/380
  • Poziom 9  
    Witam;
    Odświeżę temat bo mam następujące pytano:
    Regulator obrotów silnika szczotkowego - dwa zasilania.
    Z regulatora chciałbym się pozbyć układu BEC ponieważ to strata energii. Wiem że PIC ma zasilanie 5V.
    Czy da się (i ma sens) wykonanie takiego zasilania:
    Cały układ miałby wyglądać tak:
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista elektronik
    Nie widzę potrzeby stosowania dużego prądu ładowania bramki do zmiany kierunku obrotów silnika - tego się nie robi tysiące razy na sekundę.

    Można by rozważyć takie połączenie dwóch tranzystorów (NPN+PNP), żeby jednym sygnałem sterować dwa MOSFET-y (te "po przekątnej").

    I można też rozważyć zrobienie układu, który uniemożliwi włączenie MOSFET-ów w takim układzie, który by stanowił zwarcie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Panowie aż tak nie znam się na elektronice :cry: Potrafię wykonać układ ze schematy ewentualnie wyrzucić układ BEC z tego schematu ale nic poza tym.
    Powiedzcie mi czy ten układ ze schematu będzie działał ewentualnie jak ktoś będzie miał chęć mi go poprawić. Mam jeszcze jedno pytanko. Zamiast tego BEC 5V co mogę wstawić żeby mieć impulsowe zbicie napięcia z 12V DC (akumulator żelowy) na 5V DC lub liniowe z 6V (akumulator żelowy) DC na 5V DC.
    Wykaz elementów do schematu:
    R1, R2, R11- 100
    R3, R4, R9, R10 - 4,7k
    R5, R6 - 33k
    R7, R8 - 100
    R12 - 2,7k
    C1, C2 - 100nF ceramiczny
    C3, C4 - 3,3nF ceramiczny
    C5 - 10-20 uF/20V elektrolit tantal
    C6 - 47uF/6,3V elektrolit tantal
    C7 - 220 pF ceramiczny
    T1, T2 - IRL2203N
    T3 ,T4 - IRF4905
    T5 ,T6 - BC547B
    IC1 - PIC12F675 zaprogramowany
    IC2 - LM2940 CT-5,0 stabilizator BEC
  • Specjalista elektronik
    Do liniowego z 6V (świeżo po naładowaniu prawie 7V) na 5V stabilizator low-drop (jak LM2940, jeśli on wystarczy - nie wiem, jaki prąd tam jest potrzebny). Na forum był jakiś projekt stabilizatora o bardzo małym minimalnym spadku napięcia, z MOSFET-em jako elementem wykonawczym.