Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

Oxiden17 25 Maj 2016 12:35 10035 22
  • Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Kierunkowskazy z przerywaczem.

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Jest to modyfikacja kierunkowskazów sprzedawanych w internecie z przeznaczeniem dla jednośladów, quadów z 12 V instalacją elektryczną. Zamiast żarówki 12 V / 10 W świecą diody LED. Użyłem 10 białych diod smd ( mogły być żółte lub bursztynowe) żółtego tworzywa sztucznego i dwóch elementów elektronicznych. Całość umieściłem w kloszu kierunkowskazu na niewielkiej płytce wymontowując wcześniej żarówkę. Płytkę z kloszem połączyłem klejem polimerowym, odpornym na wilgoć, niską i wysoką temperaturę, o elastycznym mocnym połączeniu. Na diody założyłem żółty filtr co dało efekt równomiernego świecenia. Dodatkowo silikonem uniwersalnym uszczelniłem otwór na przewody, połączenie dwóch części klosza i gwint tulei mocującej. Po złożeniu i skręceniu klosza śrubami, otwory śrub zabezpieczyłem silikonem.

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Świecenie kierunkowskazu przed i po modyfikacji.

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Dla powyższych kierunkowskazów zaprojektowałem przerywacz. Zawiera zabezpieczenie prądowe, generator, sterowanie generatorem i półprzewodnikowy element wykonawczy. Nie ma w nim mechanicznych elementów typu przekaźnik. Maksymalne obciążenie prądowe wynosi 0,9 A przy napięciu 13,5 V - 14,5 V (napięcie alternatora). Przy poborze większego prądu zadziała zabezpieczenie prądowe. Zamiana biegunowości nie uszkodzi układu. W czasie spoczynku przerywacz nie pobiera prądu. Włączenie kierunkowskazów uruchamia przerywacz. Natychmiast po załączeniu kierunkowskazów, kierunkowskazy świecą. Potem migają z częstotliwością 2Hz czyli 120 razy na minutę. Przerywacz nie sygnalizuje uszkodzenia kierunkowskazów. Dla żarówek taką sygnalizację warto zaprojektować.





    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz. Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz. Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Układ przerywacza zmontowałem na niewielkiej płytce uniwersalnej, pomalowałem lakierem i zabezpieczyłem folią termokurczliwą. Tak przygotowany modulik umieściłem w obudowie z tworzywa uszczelniając silikonem. Dodatkowo silikon służy do tłumienia drgań mechanicznych. Na obudowę nałożyłem folię termokurczliwą w celu zewnętrznej ochrony przerywacza. Przewidziałem mocowanie przerywacza za pomocą opaski zaciskowej, a połączenie przewodów przez lutowanie.

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Schemat podłączenia przerywacza do instalacji. Kontrolki opcjonalnie.

    Do budowy użyłem posiadane części. Kupiłem kierunkowskazy i koszulkę termokurczliwą.
    Testy przerywacz-kierunkowskazy na stole:
    - najniższe napięcie poprawnej pracy to 12,5 V,
    - pobór prądu w czasie spoczynku 0 A,
    - pobór prądu w czasie pracy 0,5 A przy załączonych dwóch kierunkowskazach,
    - układ przerywacza współpracuje z żarówkami o łącznym prądzie 0,8 A,
    - z innymi kierunkowskazami LED tylko przy minimalnym prądzie 0,25 A dla dwóch LED-ów.
    Zestaw w trakcie testowania w quadzie.


    Fajne!
  • #2 25 Maj 2016 13:49
    bobo
    Poziom 28  

    Chciał bym widzieć te kierunkowskazy w słoneczny dzień w ruchu na ulicy.

  • #4 25 Maj 2016 15:31
    kajzerek90
    Poziom 7  

    Czy jest możliwość uzyskania schematu elektrycznego przerywacza ? Myślę że na pewno będą lepiej świecić w dzień na słońcu chociaż miałem takie w motorowerów i też radziły sobie tylko jeden gwint od mocowania się zerwał.

  • #6 25 Maj 2016 18:35
    bobo
    Poziom 28  

    Oxiden17 napisał:
    Nie na ulicy lecz w słońcu po 15.

    Zdjęcie robione z odległości 0,5m. :D Zrób zdjęcie z 5m.

  • #7 25 Maj 2016 18:44
    slavo666
    Poziom 17  

    Podejrzewam, że wedle polskiego prawa takie kierunkowskazy muszą mieć homologację.
    Ale prywatnie popieram to rozwiązanie. Dobrze widać, że teraz światło jest dużo intensywniejsze, co zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Zresztą jest to widoczne dobrze na zdjęciach.
    Jedyne co by się przydało, to złącza. Do ewentualnej wymiany modułu, gdyby się zepsuł.

  • #8 25 Maj 2016 19:01
    2761720
    Usunięty  
  • #9 25 Maj 2016 19:23
    Spanish_Inquisition
    Poziom 13  

    Osobiście użyłbym 2 diod po 1w każda. Dwie dla zabezpieczenia gdyby któraś się spaliła. Mniej elementów i płytki mniej skomplikowane. Do wykrywania przepalonych kierunków można zastosować bramki negacji. Jeśli na przewodzie od kierunku nie ma napięcia zapalałaby się kontrolka gdzieś na kierownicy. Stosując mikrokontroler można się pokusić o wykrywania każdej diody mierząc prąd w obwodzie :D Ogólnie każde kierunki led o dużej mocy są lepsze od zwykłych. W motocyklach przeważnie te klosze są małe i w słońcu nie widać tak czy ktoś skręca.

    Jeśli ktoś szuka przerywacza pod led to polecam ten niebieski za 15zł z allegro. Na 12v, jeśli ktoś potrzebuje na 6v wystarczy zmienić przekaźnik o niższym zasilaniu albo zastosować jakiś półprzewodnik.

  • #10 25 Maj 2016 19:54
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Oxiden17 napisał:
    Potem migają z częstotliwością 2Hz czyli 120 razy na minutę
    Czyli 2x szybciej niż powinny. W/g polskich przepisów częstotliwość migotania kierunkowskazów powinna wynosić 60 +-5/min

  • #11 25 Maj 2016 21:12
    Spanish_Inquisition
    Poziom 13  

    Nie wiem jakim kolega się prawem kieruje ale wszędzie w google jest maksymalnie 2Hz czyli 120 mignięć na minutę. W podręcznikach przygotowujących na prawo jazdy było to samo.

    Nawiasem 120 razy na sekundę to trochę przesada i bardziej irytuje niż zwraca uwagę na manewr skrętu. Zawsze mi się to kojarzy ze spaloną żarówką i patrzę czy samochód ma wszystkie kierunki zamiast skupić się na drodze :P

  • #13 26 Maj 2016 01:53
    stachurka
    Poziom 11  

    slavo666 napisał:
    Podejrzewam, że wedle polskiego prawa takie kierunkowskazy muszą mieć homologację.
    ....Dobrze widać, że teraz światło jest dużo intensywniejsze, co zwiększa bezpieczeństwo na drodze.


    Dochodzi jeszcze kwestia widoczności pod odpowiednik kątem, jeśli LEDy są pierwszej generacji czyli standardowe fi 5 mm, to kąt rozsyłu światła jest na tyle mały że widać je tylko praktycznie w linii prostej, prostopadłej do struktury wytwarzającej światło.
    Zobacz jak badziewnie świecą niby koguty kupowane dość często z alledrogo lub innych chińskich importerów, widać je tylko w nocy, w słoneczny dzień nie spełniają swojej roli.

  • #14 26 Maj 2016 08:14
    Włodzimierz Wojtiuk
    Poziom 26  

    Zachwyt ubezpieczyciela bezcenny, w razie wypadku powód do niewypłacenia odszkodowania!

  • #15 26 Maj 2016 13:42
    Oxiden17
    Poziom 10  

    Celowo ograniczyłem napięcie kierunkowskazów (wewnątrz klosza) mając na uwadze zmieniające się napięcie w instalacji (13,5 - 14,5 V). Bez ogranicznika dobry rezultat osiągnięty został już przy 9 V. Zastosowałem diody smd przeznaczone dla instalacji w samochodach. Do kupienia na All...

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz. Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Kierunkowskaz zbudowany na trzech diodach 1 W.

    Kontrolowanie LED nie stanowi problemu. Moim zdaniem przy żywotności obecnie produkowanych diodach można zrezygnować z ich kontroli. Nie można wszakże tego wykluczyć, ale prawdopodobieństwo jest niewielkie. Dbają o to producenci diod, a ja zadbałem o dokładność wykonania kierunkowskazu. Dlaczego 120 razy na minutę? Zdecydowała fizyka równaniem czas = droga : prędkość t = s : v. Np. motocykliści szybko przyspieszają wymagana jest zatem adekwatna reakcja kierunkowskazów. W motoryzacji wymagana jest homologacja! Decyzję i odpowiedzialność podejmuje użytkownik.

  • #16 26 Maj 2016 14:42
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Wawrzyniec napisał:
    Oxiden17 napisał:
    Potem migają z częstotliwością 2Hz czyli 120 razy na minutę
    Czyli 2x szybciej niż powinny. W/g polskich przepisów częstotliwość migotania kierunkowskazów powinna wynosić 60 +-5/min


    Nie było co robić z tego afery - jeżeli jest tak jak w linku to zmieściłem się bo 60 jest dopuszczalne. U mnie w samochodzie (Renault Megane) miga z częstotliwością 80/min, a przy uszkodzonej żarówce 120/min, więc dla mnie taka częstotliwość kojarzy się z awarią kierunkowskazów, ale jeżeli mieści się w granicach dopuszczalnych i nie przeszkadza właścicielowi to jest ok.

  • #17 26 Maj 2016 15:22
    Jogesh
    Poziom 28  

    Koledzy wyluzujcie, to nie forum prawnicze... Gdy tylko pojawia się konstrukcja związana ze światłami pojazdów zawsze wszyscy piszą o prawie, a nie o samej konstrukcji.

  • #18 26 Maj 2016 16:38
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Nie, no chodziło mi tylko o to że jak na mój gust za szybko mruga i kojarzy mi się z uszkodzeniem bo zwykle kierunki wolniej mrugają. A konstrukcja - no cóż: jeżeli są widoczne i spełniają założenia autora (to on będzie z nimi jeździł) to są ok, a że nie mają homologacji to już insza inszość.

  • #19 27 Maj 2016 07:28
    krru
    Poziom 32  

    Wawrzyniec napisał:
    Oxiden17 napisał:
    Potem migają z częstotliwością 2Hz czyli 120 razy na minutę
    Czyli 2x szybciej niż powinny. W/g polskich przepisów częstotliwość migotania kierunkowskazów powinna wynosić 60 +-5/min


    Możesz podać jakieś źródło, bo o ile pamiętam w PoRD było 60-120, więc kierunkowskaz autora się jeszcze łapie, aczkolwiek ja bym raczej celował bardziej w środek, by jakieś odchyłki nie spowodowały wyjścia poza zakres.

  • #21 31 Maj 2016 21:36
    ukixx
    Poziom 19  

    Na tym schemacie nie ma zabezpieczenia prądowego ani nic co by zmieniało jego pracę poniżej 12.5V poza tym 120x na minutę to trochę za dużo, tak jak koledzy pisali, zmień to na ok 80x i będzie w sam raz.

    Gdybyś zamiast NE555 użył ICM7555 to mógłbyś zrobić szeregowy przerywacz i nie musiał byś podłączać do niego przewodu masy oraz mógłbyś użyć tranzystora z kanałem typu N.

  • #22 01 Cze 2016 00:33
    Oxiden17
    Poziom 10  

    Napisałem podobny!! Nie taki sam. Częstotliwość przedstawiona na na schemacie to 1,5 Hz, a więc 90 cykli na minutę, a dopuszczalne to 90±30. Częstotliwość podstawowa doskonale sprawdza się w samochodach, ale w motocyklach lepsza jest moim zdaniem większa częstotliwość, ale o tym napisałem wyżej. Użyty tranzystor znakomicie spełnia swoje zadanie w tym układzie. Mógłbym też użyć kostki U643 albo przekaźnika, ale użyłem innych elementów.

    Schemat innego przerywacza.

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

  • #23 19 Cze 2016 23:06
    perszeron
    Poziom 19  

    Jogesh napisał:
    Koledzy wyluzujcie, to nie forum prawnicze... Gdy tylko pojawia się konstrukcja związana ze światłami pojazdów zawsze wszyscy piszą o prawie, a nie o samej konstrukcji.

    Konstrukcji, jakiej ? Autor nie podał schematu na podstawie którego wykonał "Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz" za to podał " Schemat podobnego modułu" i "Schemat innego przerywacza" z tego wynika że ten przerywacz to inna bajka coś związane z kinder niespodzianką .

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo