Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

Oxiden17 25 May 2016 12:35 15672 22
NDN
  • Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Kierunkowskazy z przerywaczem.

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Jest to modyfikacja kierunkowskazów sprzedawanych w internecie z przeznaczeniem dla jednośladów, quadów z 12 V instalacją elektryczną. Zamiast żarówki 12 V / 10 W świecą diody LED. Użyłem 10 białych diod smd ( mogły być żółte lub bursztynowe) żółtego tworzywa sztucznego i dwóch elementów elektronicznych. Całość umieściłem w kloszu kierunkowskazu na niewielkiej płytce wymontowując wcześniej żarówkę. Płytkę z kloszem połączyłem klejem polimerowym, odpornym na wilgoć, niską i wysoką temperaturę, o elastycznym mocnym połączeniu. Na diody założyłem żółty filtr co dało efekt równomiernego świecenia. Dodatkowo silikonem uniwersalnym uszczelniłem otwór na przewody, połączenie dwóch części klosza i gwint tulei mocującej. Po złożeniu i skręceniu klosza śrubami, otwory śrub zabezpieczyłem silikonem.

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Świecenie kierunkowskazu przed i po modyfikacji.

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Dla powyższych kierunkowskazów zaprojektowałem przerywacz. Zawiera zabezpieczenie prądowe, generator, sterowanie generatorem i półprzewodnikowy element wykonawczy. Nie ma w nim mechanicznych elementów typu przekaźnik. Maksymalne obciążenie prądowe wynosi 0,9 A przy napięciu 13,5 V - 14,5 V (napięcie alternatora). Przy poborze większego prądu zadziała zabezpieczenie prądowe. Zamiana biegunowości nie uszkodzi układu. W czasie spoczynku przerywacz nie pobiera prądu. Włączenie kierunkowskazów uruchamia przerywacz. Natychmiast po załączeniu kierunkowskazów, kierunkowskazy świecą. Potem migają z częstotliwością 2Hz czyli 120 razy na minutę. Przerywacz nie sygnalizuje uszkodzenia kierunkowskazów. Dla żarówek taką sygnalizację warto zaprojektować.

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz. Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz. Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Układ przerywacza zmontowałem na niewielkiej płytce uniwersalnej, pomalowałem lakierem i zabezpieczyłem folią termokurczliwą. Tak przygotowany modulik umieściłem w obudowie z tworzywa uszczelniając silikonem. Dodatkowo silikon służy do tłumienia drgań mechanicznych. Na obudowę nałożyłem folię termokurczliwą w celu zewnętrznej ochrony przerywacza. Przewidziałem mocowanie przerywacza za pomocą opaski zaciskowej, a połączenie przewodów przez lutowanie.

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Schemat podłączenia przerywacza do instalacji. Kontrolki opcjonalnie.

    Do budowy użyłem posiadane części. Kupiłem kierunkowskazy i koszulkę termokurczliwą.
    Testy przerywacz-kierunkowskazy na stole:
    - najniższe napięcie poprawnej pracy to 12,5 V,
    - pobór prądu w czasie spoczynku 0 A,
    - pobór prądu w czasie pracy 0,5 A przy załączonych dwóch kierunkowskazach,
    - układ przerywacza współpracuje z żarówkami o łącznym prądzie 0,8 A,
    - z innymi kierunkowskazami LED tylko przy minimalnym prądzie 0,25 A dla dwóch LED-ów.
    Zestaw w trakcie testowania w quadzie.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Oxiden17
    Level 12  
    Offline 
    Oxiden17 wrote 110 posts with rating 128. Live in city na Pomorzu. Been with us since 2009 year.
  • NDN
  • #2
    bobo
    Level 29  
    Chciał bym widzieć te kierunkowskazy w słoneczny dzień w ruchu na ulicy.
  • NDN
  • #3
    a_noob
    Level 23  
    Wydaje mi się czy projekt bazuje na kinder niespodziankach? ;) W kloszach jako rozproszenie, a co to jest w tym drugim jajku?
    bobo wrote:
    Chciał bym widzieć te kierunkowskazy w słoneczny dzień w ruchu na ulicy.

    Na pewno są jaśniejsze od "oryginalnych".
  • #4
    kajzerek90
    Level 9  
    Czy jest możliwość uzyskania schematu elektrycznego przerywacza ? Myślę że na pewno będą lepiej świecić w dzień na słońcu chociaż miałem takie w motorowerów i też radziły sobie tylko jeden gwint od mocowania się zerwał.
  • #6
    bobo
    Level 29  
    Oxiden17 wrote:
    Nie na ulicy lecz w słońcu po 15.

    Zdjęcie robione z odległości 0,5m. :D Zrób zdjęcie z 5m.
  • #7
    slavo666
    Level 21  
    Podejrzewam, że wedle polskiego prawa takie kierunkowskazy muszą mieć homologację.
    Ale prywatnie popieram to rozwiązanie. Dobrze widać, że teraz światło jest dużo intensywniejsze, co zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Zresztą jest to widoczne dobrze na zdjęciach.
    Jedyne co by się przydało, to złącza. Do ewentualnej wymiany modułu, gdyby się zepsuł.
  • #8
    Anonymous
    Anonymous  
  • #9
    Spanish_Inquisition
    Level 14  
    Osobiście użyłbym 2 diod po 1w każda. Dwie dla zabezpieczenia gdyby któraś się spaliła. Mniej elementów i płytki mniej skomplikowane. Do wykrywania przepalonych kierunków można zastosować bramki negacji. Jeśli na przewodzie od kierunku nie ma napięcia zapalałaby się kontrolka gdzieś na kierownicy. Stosując mikrokontroler można się pokusić o wykrywania każdej diody mierząc prąd w obwodzie :D Ogólnie każde kierunki led o dużej mocy są lepsze od zwykłych. W motocyklach przeważnie te klosze są małe i w słońcu nie widać tak czy ktoś skręca.

    Jeśli ktoś szuka przerywacza pod led to polecam ten niebieski za 15zł z allegro. Na 12v, jeśli ktoś potrzebuje na 6v wystarczy zmienić przekaźnik o niższym zasilaniu albo zastosować jakiś półprzewodnik.
  • #10
    Wawrzyniec
    Level 38  
    Oxiden17 wrote:
    Potem migają z częstotliwością 2Hz czyli 120 razy na minutę
    Czyli 2x szybciej niż powinny. W/g polskich przepisów częstotliwość migotania kierunkowskazów powinna wynosić 60 +-5/min
  • #11
    Spanish_Inquisition
    Level 14  
    Nie wiem jakim kolega się prawem kieruje ale wszędzie w google jest maksymalnie 2Hz czyli 120 mignięć na minutę. W podręcznikach przygotowujących na prawo jazdy było to samo.

    Nawiasem 120 razy na sekundę to trochę przesada i bardziej irytuje niż zwraca uwagę na manewr skrętu. Zawsze mi się to kojarzy ze spaloną żarówką i patrzę czy samochód ma wszystkie kierunki zamiast skupić się na drodze :P
  • #13
    stachurka
    Level 12  
    slavo666 wrote:
    Podejrzewam, że wedle polskiego prawa takie kierunkowskazy muszą mieć homologację.
    ....Dobrze widać, że teraz światło jest dużo intensywniejsze, co zwiększa bezpieczeństwo na drodze.


    Dochodzi jeszcze kwestia widoczności pod odpowiednik kątem, jeśli LEDy są pierwszej generacji czyli standardowe fi 5 mm, to kąt rozsyłu światła jest na tyle mały że widać je tylko praktycznie w linii prostej, prostopadłej do struktury wytwarzającej światło.
    Zobacz jak badziewnie świecą niby koguty kupowane dość często z alledrogo lub innych chińskich importerów, widać je tylko w nocy, w słoneczny dzień nie spełniają swojej roli.
  • #14
    Włodzimierz Wojtiuk
    Level 32  
    Zachwyt ubezpieczyciela bezcenny, w razie wypadku powód do niewypłacenia odszkodowania!
  • #15
    Oxiden17
    Level 12  
    Celowo ograniczyłem napięcie kierunkowskazów (wewnątrz klosza) mając na uwadze zmieniające się napięcie w instalacji (13,5 - 14,5 V). Bez ogranicznika dobry rezultat osiągnięty został już przy 9 V. Zastosowałem diody smd przeznaczone dla instalacji w samochodach. Do kupienia na All...

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz. Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.

    Kierunkowskaz zbudowany na trzech diodach 1 W.

    Kontrolowanie LED nie stanowi problemu. Moim zdaniem przy żywotności obecnie produkowanych diodach można zrezygnować z ich kontroli. Nie można wszakże tego wykluczyć, ale prawdopodobieństwo jest niewielkie. Dbają o to producenci diod, a ja zadbałem o dokładność wykonania kierunkowskazu. Dlaczego 120 razy na minutę? Zdecydowała fizyka równaniem czas = droga : prędkość t = s : v. Np. motocykliści szybko przyspieszają wymagana jest zatem adekwatna reakcja kierunkowskazów. W motoryzacji wymagana jest homologacja! Decyzję i odpowiedzialność podejmuje użytkownik.
  • #16
    Wawrzyniec
    Level 38  
    Wawrzyniec wrote:
    Oxiden17 wrote:
    Potem migają z częstotliwością 2Hz czyli 120 razy na minutę
    Czyli 2x szybciej niż powinny. W/g polskich przepisów częstotliwość migotania kierunkowskazów powinna wynosić 60 +-5/min


    Nie było co robić z tego afery - jeżeli jest tak jak w linku to zmieściłem się bo 60 jest dopuszczalne. U mnie w samochodzie (Renault Megane) miga z częstotliwością 80/min, a przy uszkodzonej żarówce 120/min, więc dla mnie taka częstotliwość kojarzy się z awarią kierunkowskazów, ale jeżeli mieści się w granicach dopuszczalnych i nie przeszkadza właścicielowi to jest ok.
  • #18
    Wawrzyniec
    Level 38  
    Nie, no chodziło mi tylko o to że jak na mój gust za szybko mruga i kojarzy mi się z uszkodzeniem bo zwykle kierunki wolniej mrugają. A konstrukcja - no cóż: jeżeli są widoczne i spełniają założenia autora (to on będzie z nimi jeździł) to są ok, a że nie mają homologacji to już insza inszość.
  • #19
    krru
    Level 33  
    Wawrzyniec wrote:
    Oxiden17 wrote:
    Potem migają z częstotliwością 2Hz czyli 120 razy na minutę
    Czyli 2x szybciej niż powinny. W/g polskich przepisów częstotliwość migotania kierunkowskazów powinna wynosić 60 +-5/min


    Możesz podać jakieś źródło, bo o ile pamiętam w PoRD było 60-120, więc kierunkowskaz autora się jeszcze łapie, aczkolwiek ja bym raczej celował bardziej w środek, by jakieś odchyłki nie spowodowały wyjścia poza zakres.
  • #21
    ukixx
    Level 21  
    Na tym schemacie nie ma zabezpieczenia prądowego ani nic co by zmieniało jego pracę poniżej 12.5V poza tym 120x na minutę to trochę za dużo, tak jak koledzy pisali, zmień to na ok 80x i będzie w sam raz.

    Gdybyś zamiast NE555 użył ICM7555 to mógłbyś zrobić szeregowy przerywacz i nie musiał byś podłączać do niego przewodu masy oraz mógłbyś użyć tranzystora z kanałem typu N.
  • #22
    Oxiden17
    Level 12  
    Napisałem podobny!! Nie taki sam. Częstotliwość przedstawiona na na schemacie to 1,5 Hz, a więc 90 cykli na minutę, a dopuszczalne to 90±30. Częstotliwość podstawowa doskonale sprawdza się w samochodach, ale w motocyklach lepsza jest moim zdaniem większa częstotliwość, ale o tym napisałem wyżej. Użyty tranzystor znakomicie spełnia swoje zadanie w tym układzie. Mógłbym też użyć kostki U643 albo przekaźnika, ale użyłem innych elementów.

    Schemat innego przerywacza.

    Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz.
  • #23
    perszeron
    Level 21  
    Jogesh wrote:
    Koledzy wyluzujcie, to nie forum prawnicze... Gdy tylko pojawia się konstrukcja związana ze światłami pojazdów zawsze wszyscy piszą o prawie, a nie o samej konstrukcji.

    Konstrukcji, jakiej ? Autor nie podał schematu na podstawie którego wykonał "Motocyklowe kierunkowskazy LED plus przerywacz" za to podał " Schemat podobnego modułu" i "Schemat innego przerywacza" z tego wynika że ten przerywacz to inna bajka coś związane z kinder niespodzianką .