Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ignis AWF 505 - Nie grzeje wody - czy podłączenie ma znaczenie

manfred18 25 Maj 2016 17:27 1104 13
  • #1 25 Maj 2016 17:27
    manfred18
    Poziom 16  

    Witajcie.
    Mam problem z pralką Ignis AWF 505, nie grzeje wody na żadnym programie. Wymieniłem już grzałkę i czujnik temperatury.
    Dziś postanowiłem jeszcze odkamienić starą grzałkę i spróbować włożyć ponownie.
    Napięcie do grzałki dochodzi po ok. 10 minutach po rozpoczęciu prania i jest cały czas. Po przestawieniu w spust wody, napięcie zanika, a więc wydaje mi się, że prawidłowo.
    Przedmuchiwałem również wężyk do hydrostatu.
    Czy ktoś ma jeszcze jakieś sugestie?
    Czy podłączenie przewodów do grzałki ma znaczenie? Nie chodzi mi o przewód masowy, lecz dwa zasilające. Jeden z nich est połączony z czujnikiem temperatury, który jest osobno. Ja podłączyłem tak jak było, ale nie wiem kto przede mną grzebał w urządzeniu (wynajmowane mieszkanie)

    0 13
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 26 Maj 2016 22:26
    zhudomel
    Specjalista AGD

    manfred18 napisał:
    Napięcie do grzałki dochodzi po ok. 10 minutach po rozpoczęciu prania i jest cały czas.
    Prawidłowo. Jeżeli grzałka sprawna to musi grzać.

    0
  • #3 26 Maj 2016 23:22
    manfred18
    Poziom 16  

    zhudomel napisał:
    Prawidłowo. Jeżeli grzałka sprawna to musi grzać.


    Później napięcie jest już cały czas. Woda jest jednak zimna. Czy to oznacza, że i stara i nowo kupiona grzałka są uszkodzone?
    Napięcie mierzę miernikiem pomiędzy jednym z króćców grzałki, a jej masą. Na czujniku również napięcie jest (między jednym króćcem, a masą grzałki). Rozumiem, że po przyłożeniu do obu króćców grzałki nie powinienem nic zobaczyć na mierniku?

    0
  • Pomocny post
    #4 26 Maj 2016 23:57
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    manfred18 napisał:
    Napięcie mierzę miernikiem pomiędzy jednym z króćców grzałki, a jej masą.


    Niepoprawnie. Masz mierzyć napięcie między dwoma zewnętrznymi zaciskami grzałki. Dla wygody najlepiej jest podłączyć równolegle żarówke 230V, nie trzeba czatować z miernikiem :)

    Mierząc rezystancje/ opór grzałki pomiędzy zewnętrznymi zaciskami powinieneś uzyskać wartość ok 26ohm, natomiast mierząc pomiędzy zaciskiem zewnętrznym a masa powinieneś mieć na mierniku "1" na najwyższym zakresie co oznacza przekroczenie zakresu.
    Uwaga !Przy tym pomiarze pralka ma być odłączona od sieci i co najmniej jeden przewód z zewnętrznych zacisków powinien być odpiety,

    1
  • #5 27 Maj 2016 10:03
    manfred18
    Poziom 16  

    dzi_dziuś napisał:


    Niepoprawnie. Masz mierzyć napięcie między dwoma zewnętrznymi zaciskami grzałki. Dla wygody najlepiej jest podłączyć równolegle żarówke 230V, nie trzeba czatować z miernikiem :)


    Dziękuję za poradę :) Na zewnętrznych zaciskach nie mam żadnego napięcia, tak jak pisałem mam tylko między zewnętrznym, a masą 235V.

    Co do oporności, grzałka ma około 25-28ohm mierząc na zewnętrznych zaciskach. Rozumiem, że zostaje programator? Pewnie trzeba będzie wezwać fachowca jeśli to jakiś przekaźnik, bo po zdjęciu panelu górnego mam tylko całą kostkę z wyjściami na przewody, nie ma za bardzo czego tam poprawiać.

    0
  • Relpol
  • Pomocny post
    #6 27 Maj 2016 13:39
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Patrzę na schemat połączeń w tej pralce i widzę że zasilanie do grzałki jest podawane przez termostat i zabezpieczenie przed przegrzaniem (oba włączone szeregowo z zaciskami).
    Skoro w Twoich pomiarach napięcie jednak pojawiało się po kilku minutach (tzn. pojawiała się tylko faza L), ale mierzyłeś w odniesieniu do uziemienia PE, więc nie masz N.
    Idąc tym tropem należy można wstępnie wykluczyć uszkodzenie programatora i termostatu bo to idzie w jednej linii (chociaż termostat dla świętego spokoju sprawdzić też można), ale należy się skupić się na odszukaniu zabezpieczenia przed przegrzaniem. Element ten będzie, tak jak termostat, włączony szeregowo z jednym z zacisków zasilających grzałkę.

    Swoją drogą nawet jeśli to jego wina to sam z siebie się raczej nie spalił i może to być tylko skutek innej awarii. W każdym razie podsunąłem jakiś trop, jeśli nie bardzo wiesz gdzie to ugryźć to fachowiec będzie najlepszym rozwiązaniem :)

    0
  • #7 27 Maj 2016 18:51
    manfred18
    Poziom 16  

    Dzięki za odpowiedź. Termostat wymieniłem (ten obok grzałki) w miejscu na 3 inne, niestety nie pomogło. Prześledzę jeszcze drogę przewodu do programatora, ale nic tam nie widziałem, co miałoby służyć za zabezpieczenie.

    0
  • Pomocny post
    #8 27 Maj 2016 23:23
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Szukaj szukaj, jak byk widać, że są dwa. Skoro wymieniałeś jeden to teraz na drugim przewodzie szukaj drugiego :)

    Ignis AWF 505 - Nie grzeje wody - czy podłączenie ma znaczenie

    0
  • Pomocny post
    #9 28 Maj 2016 11:25
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Masz tu schemat tej pralki.
    Tak jak pisał kolega masz tam dwa termostaty.Jeden wymieniłeś a drugi nie.
    Być może ten drugi jest uszkodzony.
    Omomierz do ręki i sprawdź jego obwód.
    Zakładając,że termostaty są sprawne do sprawdzenia są styki programatora.
    Mając schemat możesz to zrobić.

    0
  • #10 29 Maj 2016 00:02
    manfred18
    Poziom 16  

    Bardzo dziękuję za pomoc. W poniedziałek zajrzę pod obudowę.

    0
  • #11 30 Maj 2016 20:29
    manfred18
    Poziom 16  

    POL02 napisał:
    Masz tu schemat tej pralki.

    dzi_dziuś napisał:
    Szukaj szukaj, jak byk widać, że są dwa

    (nie wiem jak Was tutaj zawołać do tego tematu).

    Poszukałem dziś tego czujnika, był wgłąb pralki, bliżej dołu bębna, nie wiedziałem jak go wyjąć, bo nic tam nie widać, jest schowany.
    Odpiąłem wtyczki, przeczyściłem kontaktem i spiąłem, dzwoniąc po fachowca.
    Fachowiec kazał zmienić cały moduł sterujący przez telefon, tymczasem pralka pracowała z otwartym bokiem.
    Złapałem za miernik od niechcenia - jest napięcie na skrajnych złączach grzałki.
    Pralka grzeje, woda ciepła. Mam nadzieję, że ten drugi czujnik jest sprawny i nie będzie przegrzewać wody, grzała praktycznie cały czas aż do płukania, ale nie była chyba zbyt gorąca woda. Ewentualnie wymienię grzałkę (bo założyłem starą w efekcie tych napraw).
    Jak odpiąłem czujnik całkiem - to grzałka nie grzała, więc teraz chyba wszystko ok.
    Po ustawieniu na 90 stopni ładnie nagrzało aż obudowę.
    Dziękuję jeszcze raz za pomoc, jak widać zwykłe zaśniedzienie może powodować poważną awarię.

    0
  • #12 31 Maj 2016 12:41
    manfred18
    Poziom 16  

    Odblokowałem temat, bo dziś kontrolnie sprawdzając pranie okazało się, że woda jest zimna.
    Zdjąłem bok pralki i zmierzyłem napięcie: 0V.
    Poruszałem tym czujnikiem, który był problemem wcześniej i ma on na sobie w centralnym miejscu taki przycisk, pin wystający. Wcisnąłem go (ostatnio też to zrobiłem) i grzałka grzeje. Może jest to jakieś zabezpieczenie?
    Wczoraj włączyłem pralkę na 90 stopni, może po prostu ją przegrzało od nowa?

    0
  • #13 31 Maj 2016 14:13
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    To jest czujnik na bodajże 107 stopni, więc skoro pralka pobiera wystarczającą ilość wody (a to byś chyba zauważył) trudno o jego przegrzanie. Zmostkuj go na próbę i obserwując pralkę wykonaj pranie na 40-50 stopni, jak nie zagotuje wody, znaczy że czujnik, o którym piszesz jest uszkodzony.

    0
  • #14 31 Maj 2016 15:18
    manfred18
    Poziom 16  

    Wydaje mi się, że bardziej nie łączy któreś ze złączy przy nim, bo kostki też przepinałem i grzałka ruszyła. Oczywiście posprawdzam jak piszesz. Dzięki :)

    0