Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik rolet z funkcją półotwarcia

Ty-grysek 26 Maj 2016 16:39 8682 20
  • Zazwyczaj zamykam rolety tylko do połowy, choć zdarza się że zamykam je całkiem. Stosując dostępne na rynku rozwiązania musiałbym stać koło wyłącznika, żeby zatrzymać w odpowiednim momencie ale jako człowiek bardzo wygodny postanowiłem zbudować sterownik, który zautomatyzuje tę czynność.

    Założenia
    - możliwość zapamiętania/zmiany punktu półotwarcia,
    - obsługa 2-ch rolet,
    - całość ma się zmieścić w głębokiej puszcze podtynkowej (jest ciasno, ale dało radę).

    Konstrukcja
    Procedura opiera się wyłącznie na mierzeniu czasu. Silniki rolet Mobilus, które posiadam, są wyjątkowo stabilne jeśli chodzi o tempo pracy. Roleta zatrzymuje się w wyznaczonym miejscu z błędem nie przekraczającym 1 cm. "Nauczone" czasy są zapisywane w EEPROM.
    Z początku myślałem, żeby zastosować zasilanie bateryjne i przekaźniki bistabilne ale ostatecznie dałem zwykłe przekaźniki i zasilacz 5V od komórki - układ wyjęty z obudowy. Mikrokontroler po wykonaniu pracy przechodzi w tryb uśpienia a pobór prądu jest pomijalnie mały. Układ jest na tyle prosty, że schematu nie ma. Mamy tu mikrokontroler ATmega88PA (wybrany ze względu na dużą tolerancję napięć, bo pierwotnie układ miał być zasilany z baterii) oraz driver ULN2003. Przekaźniki to HF118F. Wyprowadzono na goldpinach: złącze programowania ISP, złącze panelu sterującego oraz złącze zasilania.
    Panel sterujący (jak to dumnie brzmi :-) ) został tymczasowo wykonany ze zwykłego podwójnego włącznika 230V, z którego pozostawiono wyłącznie część mechaniczną. Zastosowane mikrowyłączniki pochodzą ze starych myszek.

    Programowanie (wykonujemy dla każdej rolety osobno)
    w pierwszej kolejności należy "nauczyć" sterownik czasu pełnego zamknięcia. W tym celu, gdy roleta jest w pełni otwarta, naciskamy przycisk "dół" i trzymając go naciskamy przycisk "góra". Po trzech sekundach dioda LED zapala się, co oznacza rozpoczęcie nauki czasu pełnego zamknięcia. Trzymamy oba przyciski aż do pełnego zamknięcia rolety + dodatkowe kilka sekund dla pewności :-).
    Następnie "uczymy" sterownik położenia środkowego (półotwarcia). Trzeba to zrobić 2 razy - czas liczony od pełnego zamknięcia i od pełnego otwarcia. Przy rolecie w pełni zamkniętej nasikamy i przytrzymujemy przycisk "góra". Po 3 sekundach dioda LED zaczyna szybko mrugać, co oznacza rozpoczęcia "nauki". Trzymamy przycisk aż roleta osiągnie pożądaną wysokość i zwalniamy przycisk,
    roleta zatrzyma się. Tę samą procedurę powtarzamy od pełnego otwarcia: naciskamy przycisk "dół" i trzymamy aż roleta osiągnie wymagane położenie.

    Obsługa
    Jedno kliknięcie przycisku góra/dół spowoduje przesunięcie rolety do punku półotwarcia, lub do pełnego otwarcia/zamknięcia jeśli punkt półotwarcia jest już przekroczony Dwukrotne kliknięcie spowoduje pełne otwarcie/zamknięcie rolety bez względu na początkowe położenie rolety.




    Jeśli roleta zmierza do półotwarcia - dioda LED mruga pojedynczym błyskiem. Jeśli roleta zmierza do punktu krańcowego - dioda LED mruga podwójnym błyskiem.
    Naciśnięcie przycisku w przeciwnym kierunku niż porusza się roleta spowoduje jej zatrzymanie.

    Sterownik rolet z funkcją półotwarcia Sterownik rolet z funkcją półotwarcia Sterownik rolet z funkcją półotwarcia Sterownik rolet z funkcją półotwarcia

    PS.
    Z doświadczenia wiem że zasilacze do komórek są dość awaryjne, więc szykuję kolejną wersję z zasilaniem układu wprost z sieci 230V i na triakach zamiast przekaźników. Oczywiście pochwalę się :-)


    Kod programu (Atmel Studio):

    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • #2 26 Maj 2016 19:53
    novcio
    Poziom 12  

    Ty-grysek napisał:
    Z doświadczenia wiem że zasilacze do komórek są dość awaryjne
    Niekoniecznie. Sam używam od 2lat starej ładowarki od telefonu SE T230. Do zasilania sterownika lampki biurkowej. Układ to Attiny13, przekaźnik z cewką na 5V, tranzystor oraz czujnik podczerwieni. Pilot do sterowania się zepsuł w zeszłym tygodniu, ale ładowarka jest podpięta do sieci i nigdy nie wyłączana:)

  • #3 27 Maj 2016 07:41
    arecoag
    Poziom 19  

    Oczywiście wykonanie na triakach i zasilaniu z sieci będzie bardziej eleganckie i trwałe. Dodał bym do układu obsługę z pilota podczerwieni - człowiek z natury jest leniwy. Dla pełni szczęścia można pokusić się o aplikację układu ESP8266 i podłączenie do sieci - sterowanie z dowolnego miejsca na świecie. Układ bardzo mi się podoba ale jak to mówią zawsze może być lepiej. Pozdrawiam

  • #4 27 Maj 2016 11:25
    eMCe2
    Poziom 12  

    Ja widzę inny problem.. jak padnie zasilanie tej atmegi to nie ma mozliwosci otwarcia rolet...
    Przydala by sie mozliwosc podniesienia chociazby przez zrobienie jakiejs zworki po zdjeciu klapeczek od przyciskow... ot tak awaryjnie...

  • #5 27 Maj 2016 11:40
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    arecoag napisał:
    Oczywiście wykonanie na triakach i zasilaniu z sieci będzie bardziej eleganckie i trwałe.


    Niekoniecznie będzie bardziej trwałe. Silniki do rolet mają krańcówki, które rozłączają silnik w losowym punkcie sinusoidy prądu, w efekcie robi się potężne przepięcie, które uwala triaka. Trzeba dodać układy ochronne - gasik, warystory, w efekcie niekoniecznie jest to mniejsze niż miniaturowy przekaźnik. W przekaźniku też oczywiście dochodzi do wypalania styków, lecz roletę przestawia się dziennie maksymalnie kilka razy, w efekcie trwałość przekaźnika przekracza rozsądny czas użytkowania rolety.

    Dodano po 1 [minuty]:

    eMCe2 napisał:
    Ja widzę inny problem.. jak padnie zasilanie tej atmegi to nie ma mozliwosci otwarcia rolet...
    Przydala by sie mozliwosc podniesienia chociazby przez zrobienie jakiejs zworki po zdjeciu klapeczek od przyciskow... ot tak awaryjnie...


    Jak padnie zasilanie to rolety z napędem i tak nie podniesiesz. A jak padnie tylko zasilacz do tego układu to ładowarek do telefonu w każdym domu jest na pęczki...

  • #6 27 Maj 2016 13:24
    prosiak_wej
    Poziom 26  

    tmf napisał:
    Jak padnie zasilanie to rolety z napędem i tak nie podniesiesz. A jak padnie tylko zasilacz do tego układu to ładowarek do telefonu w każdym domu jest na pęczki...


    Ale wtedy musisz Ty zareagować, rozmontować układ, wymienić zasilacz. Gdy Ciebie nie będzie, to nikt inny w domu tego nie zrobi. Napisałeś przecież, że wykorzystałeś sam moduł, bez obudowy, więc domyślam się, że jest zawarty on również w tej puszce. A właśnie, nie zamieściłeś zdjęcia ze sposobem montażu całości, a zasilacza nie widać.

  • #7 27 Maj 2016 15:34
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    prosiak_wej napisał:
    tmf napisał:
    Jak padnie zasilanie to rolety z napędem i tak nie podniesiesz. A jak padnie tylko zasilacz do tego układu to ładowarek do telefonu w każdym domu jest na pęczki...


    Ale wtedy musisz Ty zareagować, rozmontować układ, wymienić zasilacz. Gdy Ciebie nie będzie, to nikt inny w domu tego nie zrobi. Napisałeś przecież, że wykorzystałeś sam moduł, bez obudowy, więc domyślam się, że jest zawarty on również w tej puszce. A właśnie, nie zamieściłeś zdjęcia ze sposobem montażu całości, a zasilacza nie widać.


    Nie ja jestem autorem tematu. Proszę czytać uważniej. Poza tym, rónie dobrze może paść dowolny inny element układu. Jeśli nie otworzy się jedna żaluzja to nikt od tego nie umrze. Nie ma co kombinować.

  • #8 27 Maj 2016 20:20
    Walery K
    Poziom 16  

    Ja mam podobne sterowniki rolet, lecz zastosowałem przekaźniki ze stykiem przełącznym. Można wtedy zrobić dodatkową blokadę elektryczną zabezpieczającą przed przypadkowym (np. uszkodzenie mikroprocesora) jednoczesnym załączeniem przekaźnika góra i dół. Zazwyczaj w układach sterowania robi się takie blokady. Na triakach takiego zabezpieczenia nie zrobisz.

  • #9 27 Maj 2016 22:35
    Ty-grysek
    Poziom 9  

    Walery K napisał:
    Ja mam podobne sterowniki rolet, lecz zastosowałem przekaźniki ze stykiem przełącznym. Można wtedy zrobić dodatkową blokadę elektryczną zabezpieczającą przed przypadkowym (np. uszkodzenie mikroprocesora) jednoczesnym załączeniem przekaźnika góra i dół. Zazwyczaj w układach sterowania robi się takie blokady. Na triakach takiego zabezpieczenia nie zrobisz.


    Fakt. W prezentowanym układzie przekaźniki są podłączone tak, aby nie dopuścić do jednoczesnego załączenia góra+dół.
    Część cyfrowa jest raczej mało podatna na awarię, prędzej padnie zasilanie lub triak. A co do triaków - czy triak może się uszkodzić w taki sposób, że stale przewodzi? Wprawdzie w takim przypadku zadziała zabezpieczenie termiczne wbudowane w silniki (a przynajmniej tak sądzę), ale tak czy inaczej nie jest to komfortowa sytuacja - ja będę na urlopie a silnik będzie moim kosztem podgrzewał środowisko :-) ...

    Co do zdjęć zawartości puszki - nie ma specjalnie co pokazywać. zasilacz po wyjęciu z oryginalnej obudowy dostał po parze kabelków z obu storn i został zamknięty w koszulce termokurczliwej.

  • #10 28 Maj 2016 08:57
    eMCe2
    Poziom 12  

    Tak trak moze sie uszkodzic tak ze przewodzi ciagle... dosyc czesto sie to zdarza w tanich lampach ze sciemniaczem...

  • #11 28 Maj 2016 10:31
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Nawet jest to dosyć typowe uszkodzenie triaka, niemniej strachu też nie ma - silnik dojedzie do skrajnej pozycji i zadziała krańcówka, która go wyłączy. Ale powiem, że po zabawach z triakami w sterownikach rolet jestem sceptyczny wobec nich.

  • #12 28 Maj 2016 10:49
    Walery K
    Poziom 16  

    OK, ale jak dostanie sygnał dla przeciwnego kierunku?
    Przecież silnik dostanie napięcie na drugą końcówkę a ta pierwsza jak tylko silnik opuści pozycję końcową będzie też miała ponownie napięcie. No nie wiem jak się silnik zachowa gdy jednocześnie dostanie napięcie na górę i dół. Ja wolę nie eksperymentować. U mnie przekaźniki znacznie mniejsze (w oryginalnych sterownikach ABB są 3A) pracują bezawaryjnie już od 17-tu lat. Sterowniki ABB wymieniam na własne sukcesywnie, jak tamte się uszkodzą, a jeszcze żaden przekaźnik się nie uszkodził, siada tylko ABB-owska elektronika.

  • #13 28 Maj 2016 11:17
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Jeśli silnik dostaje sygnał na obu przewodach kierunkowych to zależy od silnika co zrobi - silniki z elektorniką zwykle w takiej sytuacji preferują określony kierunek, lub ignorują jeden z sygnałów. Silniki bez elektroniki zwykle się zatrzymują - próbują kręcić w obu kierunkach na raz. Nie udało mi się w ten sposób uszkodzić silnika. Ponieważ sterownik daje sygnał tylko przez określony czas, więc sytuacja jest przejściowa - po zaniku sygnału sterującego, zostaje sygnał z uszkodzonego triaka i roleta osiąga jedną ze skrajnych pozycji co aktywuje krańcówkę i wyłącza silnik. Oczywiście jeśli jest taka możliwość to zastosowanie przekaźników tak, aby była niemożliwa jednoczesna aktywacja jest jak najbardziej ok i tu nie ma co dyskutować.

  • #14 28 Maj 2016 11:37
    Walery K
    Poziom 16  

    Faktycznie, oryginalne sterowniki mają taką funkcję, że po ok 1 min. odłączają silnik.
    Ja przy moich nie pomyślałem o takim zabezpieczeniu więc będę musiał nieco zmodyfikować mój program. Moje sterowniki dostają przez magistrale RS485 o świcie sygnał otwarcia i jeśli ktoś w ciągu dnia ręcznie nie ingeruje w pozycje rolet to o zmierzchu dostają sygnał do zamknięcia a zatrzymanie pozostawione jest krańcówce.
    Przekaźniki jednak nie są cały czas pod napięciem bo mój sterownik wykrywa moment rozłączenia krańcówki i wtedy wyłącza również przekaźnik.

  • #15 28 Maj 2016 19:11
    michcior
    Poziom 30  

    Jedna uwaga to takich układów, może nie wszystkie rolety tak maja, ale te które sprawdzałem dość chętnie generują napięcie po stronie nieaktywnej. To znaczy jak jeden silnik kręci, to drugi robi za prądnicę. To napięcie sięgało 1000V!

    Czy ktoś zrobił z sukcesem układ na triakach?

  • #16 28 Maj 2016 19:29
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    @michcior Potwierdzam obserwację. Robiłem na triakach, z tym, że dawałem warystory, żeby zwierały mi końcówki nieaktywnego triaka, inaczej go paliło.

  • #17 28 Maj 2016 21:27
    druido
    Poziom 15  

    Poza tematem i ku przestrodze,ostatnio w nocy u mojego znajomego doszło do pożaru w domy była jego żona i 2 małych dzieci ,dobrze że żona wysportowana i roleta poszła z buta.

  • #18 28 Maj 2016 22:34
    Ty-grysek
    Poziom 9  

    Po wszystkich uwagach, sądzę że przekaźniki to najlepsze wyjście. Chociaż wciąż mam mieszane uczucia jeśli chodzi o zasilacz. Zdarzyło już mi się, że taki zasilacz padł dość gwałtownie, o czym powiadomił hukiem, błyskiem i swądem. Ale fakt - był to zasilacz BARDZO mało markowy.

  • #20 30 Maj 2016 07:06
    Ty-grysek
    Poziom 9  

    Płytka ma średnicę niecałe 60mm, bez problemu mieści się na dnie standardowej puszki. Muszą się zmieścić jeszcze przewody, zasilacz i sam włącznik, więc - jak już wspominałem - użyłem puszki głębokiej. Nieco miejsca udało mi się zaoszczędzić wycinając część elektryczną włącznika (został sam mechanizm trzymający klawisze). Jeśli by trochę więcej czasu poświęcić na modyfikację włącznika lub na zbudowanie własnego od podstaw, włącznik mógłby w ogóle nie zajmować puszki, mieszcząc się wyłącznie w części wystającej ponad ścianę.

  • #21 30 Maj 2016 08:53
    ShEvU_elektro
    Poziom 25  

    Ja u siebie parę lat temu (dokładnie 5) zrobiłem prototypowe sterowniki rolet. Działają do dzisiaj na oryginalnych ładowarkach z Nokii oraz na zwykłych niefirmowych przekaźnikach.

  Szukaj w 5mln produktów