Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie silnika przez tranzystor BC337-40

marijuz 28 Maj 2016 20:21 669 10
  • #1 28 Maj 2016 20:21
    marijuz
    Poziom 18  

Witam.

Próbuję podłączyć silnik elektryczny na prąd stały przez tranzystor BC 337-40. Mam do dyspozycji prąd sterujący 0,12A (3,3V), który podłaczam do bazy tranzystora przez rezystor (o jego wartości później). Do zasilania silnika mam prąd 0,8A (24V), który podłaczam + do styku silnika, - do masy. Drugi styk silnika podłączam do kolektora.

No i mam problem z dobraniem wartości rezystora. Chciałbym uzyskać Ic=0,8A, więc rozumiem że muszę wywołać na bazie odpowiednie natężenie. Jestem zielony w tej kwestii i mam ogromny problem z odczytaniem współczynnika Hfe z noty katalogowej tranzystora. Według tabelki Hfe wynosi od 250-630, za to na wykresie wygląda to tak, jakby dla mojego Ic Hfe wynosiło 50 (chyba, nie potrafię tego czytać).

Przyjąłem Hfe jako 50. Ze wzoru Ib=Ic/Hfe wyliczyłem Ib na 0,016A
    Wartość rezystora ze wzoru na R=U/I wyliczyłem na 162,5Ω (za U podstawiłem 2,6V, ponieważ odjąłem 0,7V które "pożera" sam tranzystor). Uce wynosiło ok 20V, ale Ic wynosiło raptem 6mA.

Potem przyjąłem jako Hfe 630, a rezystor wyszedł mi na 2KΩ. Natężenie Ic nadal było śmiesznie niskie. Tak samo kiedy przyjąłem Hfe=250 (rezystor wyszedł mi 0,8KΩ).

Co robię nie tak? Dziękuję wszystkim cierpliwym za pomoc.

0 10
  • #2 28 Maj 2016 20:39
    D214d3k
    Poziom 39  

Najprostszy miernik za 15 złotych mierzy wzmocnienie tranzystora.

Moderowany przez trymer01:

Miernik mierzy betę przy jakim prądzie? - 0,8A?
    Prosimy o lepsze porady.

1
  • Pomocny post
    #3 28 Maj 2016 20:53
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

No i tranzystor uwalony :cry: Za mały tranzystor na takie prądy, no i co z diodą zwrotną na silniku, tłumiącą przepięcia ?

0
  • Pomocny post
    #4 28 Maj 2016 21:29
    slawmog