Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Gilera Runner SP50 2008 - Brak świateł, mijania i drogowych, brak wskazań prędko

qasq 28 Maj 2016 22:48 2871 5
  • #1 28 Maj 2016 22:48
    qasq
    Poziom 13  

    Witam,

    Nie chciałbym zanudzać, dlatego opiszę problem najzwięźlej jak się da.
    Posiadam skuter Gilera Runner SP50, rocznik 2008 (nowa buda). W skuterze doszło do zatarcia cylindra i musiałem sobie jakoś z tym poradzić. Po zamontowaniu nowego, przez jeden dzień (jazda do i z pracy) wszystko było dobrze. Co ważne, tego dnia pracowałem na drugą zmianę, więc jestem pewien działania świateł, bo droga którą wracam nie nadaje się do jazdy bez... Kolejnego dnia, w czasie jazdy zauważyłem że licznik wskazuje prędkość 0.. Następnego dnia, w poniedziałek (pracuje na zmianach tydzien/tydzien) rano odpalałem skuter żeby go zagrzać (docieranie). Zauważyłem że po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu, czujnik temperatury wskazuje połowę skali od razu, a nie jak dotychczas po 5-8 min. Do pracy jechałem bez wskazań prędkości (0). Tegoż dnia, po zakończeniu pracy, miałem problem z odpaleniem z rozrusznika, który w kolejnych dniach się pogłębiał. W jednym z kolejnych dni zauważyłem, że brak jest światłem pozycyjnych. Sytuacja obecnie prezentuje się następująco :

    Brak świateł mijania/drogowe
    Nieprawidłowy odczyt temperatury
    Brak wskazań prędkości

    Co zostało sprawdzone :
    Akumulator kupiony nowy, problem bez zmian.
    Napięcie ładowania ok 13.6V przy obrotach na płowę skali (7-8k)
    Żarówki na krótko do akumulatora - palą się OK
    Napięcie w kablach do żarówek - 0V
    Świeca zmieniona, domyślna BR9ES oraz BR9AGV, bez zmian.
    Kierunkowskazy działają prawidłowo przy zgaszonym silniku i odpalonym.
    Światło stop jest, brak pozycji tył!
    Kontrolki na liczniku palą się prawidłowo.
    Domyślnie po uruchomieniu światła mijania są zapalone, dioda się pali, ale światła nie.
    Podobnie po zmianie na światła drogowe, ikonka zapala się, ale światła nie reagują.
    Skuter odpala bez problemu z kopki, ciężko z rozrusznika, ale to raczej wina nowego cylindra i większej kompresji.

    Z forum dot. Gilery Runner dowiedziałem się od osób obeznanych w temacie,
    że cyt." światła przód biorą napięcie z iskrownika puszczone przez regulator

    Wydaje mi się, że regulator napięcia jest w porządku, bo ładowanie jest chyba dobre. Poniżej zamieszam schemat elektryczny skutera oraz film z testów które przeprowadziłem :

    Link


    Schemat w załączeniu.

    Aktualnie chciałbym sprawdzić iskrownik/cewki, ale nie wiem jak to wykonać, jakiej funkcji miernika użyć. No i na koniec weźcie pod uwagę, że problem nie dotyczy całego statora, bo iskra jest podawana prawidłowo, skuter nie gaśnie, nie dławi się, dobrze pracuje na wysokich i niskich obrotach.

    Proszę o pomoc zwłaszcza samochodowych elektryków. Czy na filmie dobrze sprawdziłem regulator napięcie? Czy nie powinienem zamiast mierzyć napięcie pomiędzy pinami (odsyłam do schematu), mierzyć od pinu do masy/bieguna (-) akumulatora?

    Pozdrawiam!

    0 5
  • Pomocny post
    #2 29 Maj 2016 08:54
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Wyjmowałeś silnik do wymiany cylindra?
    Napięcie na instalację świateł zasilanych z alternatora jest napięciem przemiennym, ustaw miernik na pomiar napięcia przemiennego i sprawdź czy na pinach 1 i 2 regulatora masz napięcie.
    Sprawdź przełącznik świateł, bo z czasem potrafią się stopić lub skorodować.

    0
  • #3 29 Maj 2016 10:42
    qasq
    Poziom 13  

    Tak wyjąłem silnik z powodu fatalnego dojścia do śrub głowicy, nie było mowy o kręceniu grzechotką w takich pozycjach. Dodatkowo dojście psuje zamontowany bak paliwa. Do wyjęcia silnika wykonałem następujące czynności:

    Na stacyjce w pozycji OFF, ale z podłączonym akumulatorem;
    Odkręciłem stopkę centralną, spod niej odkręciłem rozrusznik (jest tam schowany)
    Odpiąłem wiązkę kabli idącą od statora (duża czarna wtyczka)
    Odpiąłem fajkę świecy i kabel czujnika temperatury (może uszk. kabel/złącze)
    Odpiąłem węże chłodnicze i zlałem płyn
    Odpiąłem linkę pompy olejowej
    Odpiąłem gaźnik
    Odpiąłem króciec podciśnienia z karterów koło zaworu membranowego.
    Odkręciłem śrubę wahacza
    Wyjąłem silnik.

    Wszystko robiłem sam, i była to dla mnie niezła katorga, proces zajął mi chyba z 4h z robotą i złożeniem. A najwięcej było główkowania z samym wyjęciem silnika, już po odkręceniu śruby wahacza itp. Żeby to wykonać położyłem delikatnie skuter na starych dętkach, na stronę przekładni. Teraz już wiem, że to był błąd bo mogło:

    Dojść do zalania kabli resztką płynu chłodniczego
    Dojść do przecięcia (od wagi pojazdu) jakichś kabli
    Dojść do wycieku elektrolitu (i uszkodzenia akumulatora oraz regulatora który jest dokładnie pod nim)

    Za głupotę się płaci, chciałbym teraz po prostu sprawdzić co zrobiłem źle i co jest przyczyną usterki. Idę pomierzyć te piny, wg obrazka i schematu. Załączam także zdjęcie jak wygląda sama kostka u mnie, bo tego wcześniej nie zrobiłem.
    Jest to zdjęcie wtyczki wychodzącej z regulator, widok od strony przekładni. Piny opisałem zgodnie z wytłoczeniem bo przeciwległej stronie wtyczki.

    Oto film:

    Link

    1
  • #4 29 Maj 2016 18:46
    qasq
    Poziom 13  

    Problem prawie rozwiązany. Zwarcie było na kablu od ssania elektrycznego. Obejrzałem dokładnie schemat elektryczny i wyszło mi, że kabel na światła rozdziela się, i jedna wiązka idzie do ssania. U mnie ssanie jest odłączone, bo mam ręczne. Kable niezaizolowane (już naprawione) dotykały się wzajemnie. Po ich rozdzielenie wróciła moc rozrusznika, wróciły światła. Problem nadal jest z czujnikiem temperatury.

    0
  • Pomocny post
    #5 30 Maj 2016 15:42
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    W myślach miałem przypadek gdzie źle została podłączona masa silnika, ale raczej tutaj to nie jest to.
    Uwagi odnośnie wyjmowania silnika. Przewód rozrusznika od ramy. Węże układu chłodzenia odłącza się poprzez odkręcenie plastikowych króćców od głowicy i od wlotu pompy, mają one oringi. Nie trzeba skutera kłaść na bok.
    Co do licznika, w pierwszej kolejności podładuj akumulator. Sprawdź rezystancję czujnika temperatury (na zimno).

    0
  • #6 12 Cze 2016 20:00
    qasq
    Poziom 13  

    Nowy czujnik rozwiązał problem. Teraz wszystko działa jak należy. Mam nadzieję, że temat i napotkane problemy oraz przede wszystkim rozwiązanie - komuś pomogą.

    Pozdrawiam!

    1