Bambek wrote: Po niedzieli jedzie na warsztat i zobaczymy co i jak.
Warto zaznaczyć, że pasek rozrządu nie strzela sam z siebie, chyba, że był bardzo stary i zniszczony. Musiała być konkretna i do tego bardzo "silna" przyczyna zewnętrzna. Po pierwsze, mogły się dostać pod rozrząd kawałki rozerwanego
paska pomocniczego osprzętu. Z kolei przyczyną uszkodzenia tego paska mogła być jego starość, zużycie, nadto blokada jakiegoś kółka, np. alternatora, pompy wspomagania, sprężarki klimy, itp.
Inną, mało dostrzeganą, albo wręcz lekceważoną przyczyną, są
zatarcia pomp wysokiego ciśnienia (WC) w silnikach wysokoprężnych z powodu zbyt
suchego paliwa. Mieści się to w ogólnym pojęciu
złej jakości paliwa, pozbawionego fabrycznie siarki i jej pochodnych przez lobby ekologiczne.
Siarka jako korozyjny komponent w ropie naftowej, była jednocześnie doskonałym "smarowidłem" dla bardzo silnie obciążonych podzespołów jak tłoczki i cylinderki w pompach wtryskowych i wysokiego ciśnienia. Usuwając ją od roku mniej więcej 2006 ponad 300 razy ze składu ON doprowadzono do sytuacji, że paliwo nie zapewnia bezpiecznego "filmu olejowego" dla wysoko obciążonych elementów wtryskowych.
Pierwszym objawem niebezpiecznej suchości są malutkie opiłki metalu, wióry, pojawiające się na
dnie puszki filtra paliwa. Należy więc bardzo uważnie przypatrywać się przy okazji wymiany wkładu filtra, co się pojawiło na dnie. Jeżeli stwierdzi się obecność choćby pojedynczego płatka metalu lub tzw. "złotej mąki", jest to bardzo zła zapowiedź procesu zdzierania wiór przez tłoczki i cylinderki w pompie WC, o czym mowa.
Następstwem długotrwałego, bezustannego przeciążania pompy WC i narażania jej na potężne tarcie może być właśnie to, co jest koszmarem każdego właściciela diesla - kompletne zakleszczenie tłoczków i cylinderków oraz w następstwie tego przeskok lub zerwanie paska rozrządu (albo łańcucha). Często równoległym skutkiem inwazji opiłków jest całkowite zniszczenie wszystkich 4 wtryskiwaczy na skutek zatkania ich metalowymi wiórami.
Jedynym sposobem zapobiegania zatarciu, jaki wypracowali dotychczas sami kierowcy bez niczyjej pomocy, jest dolewanie do paliwa
oleju mieszankowego 2T do 2-suwów w proporcji co najmniej 1:100 (1 litr oleju na 100 litrów paliwa).
Pełną informację na temat oleju
2T można znaleźć
tutaj.
Pzdr KotBury2