Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odsłuch sceniczny pasywny

29 Maj 2016 18:26 1887 14
  • Poziom 3  
    Witam!
    Mam pytanie o prawidłowe ustawienie odsłuchów na scenie względem mikrofonu.(jestem w tym temacie zielony) jak mają być ustawione monitory do mikrofonu aby nie było sprzężenia ale żeby było także prawidłowo??
    Oraz co ma być grane z nich.
    Z góry dziękuję za odpowiedzi.
  • Moderator Akustyka
    cichy_69 napisał:
    estem w tym temacie zielony
    cichy_69 napisał:
    Mam pytanie o prawidłowe ustawienie odsłuchów na scenie względem mikrofonu.
    cichy_69 napisał:
    Oraz co ma być grane z nich.
    Ale chwila. Nagłaśniasz koncert i nie wiesz jak i po co są odsłuchy?
    Co to za koncert? Jakiś rysunek sceny?
  • Poziom 12  
    Kolego najważniejsze to nie sprzęga odsłuch, tylko jakiś mikrofon. Najczęściej wokal osoby przed nim. Co do tego jak ma być ustawiony odsłuch to decyduje osoba, która przy nim stoi. Która wie czego w nim potrzebuje. Jak ustawić prawidłowo to po pierwsze w odsłuch jak najmniejsza ilość a najlepiej wcale wokalu osoby, która przed nim stoi... a po drugie to każdy mikrofon ma inną charakterystykę i inaczej się zachowuje przy konkretnej częstotliwości.... Aby nie było sprzężeń trzeba "wyciąć", a raczej skorygować te niechciane częstotliwości tzw szpilki. Tak w wielkim uproszczeniu.
  • Poziom 43  
    Materna11 napisał:
    Tak w wielkim uproszczeniu.
    W bardzo wielkim.
    Materna11 napisał:
    po pierwsze w odsłuch jak najmniejsza ilość a najlepiej wcale wokalu osoby, która przed nim stoi...
    Akurat co do tego nie mogę się do końca zgodzić... Wielu wokalistów i wokalistek MUSI mieć wyraźny odsłuch własnego śpiewu.
    A co do ogólnych wytycznych... Wszystko zależy gdzie stoi odsłuch, komu ma służyć. W zależności od tego powinno się dawać na kolumnę odsłuchową np., więcej sekcji rytmicznej, lub mniej.
    A co do sprzęgania - z praktyki wiem, ze dobry mikrofon sprzęga się gorzej... ;) (trudniej jest go "zmusić" do wzbudzenia). Podobnie jak i sama kolumna odsłuchowa - kiepska sprzęgnie się znacznie łatwiej od "dobrej".
    A jak już nic nie pomoże - albo equalizer (co najmniej 31 pasm), albo "eliminator sprzężeń" - z tym że w obu wypadkach należy wycinać to co się wzbudza "z głową" - tylko tyle ile jest niezbędnie potrzebne.
  • Poziom 3  
    Jest to w szkole mała scena czarne to scena oraz filary a czerwone to miejsca mikrofonów gdzie najlepiej pod jakim kątem i jak skierowane mogą być odsluchy takie uniwersalne a jakie do małej kapeli na tej samej scenie.
  • Admin grupy audio
    Kolego, odsłuchy ustawia się tak, żeby ten który występuje na scenie słyszał w nich to, co chce słyszeć.
    Masz w jednym zdaniu odpowiedź jak należy je ustawić i co ma tam być.

    A żeby się nie sprzęgało to już jest zajęcie dla tego, kto siedzi za stołem. On musi umieć opanować sytuację. Jak nie umie, to będzie się sprzęgało.
  • Poziom 12  
    Skoro scena jest mała może warto postawić po prostu coś w rodzaju sidefill'a (w uproszczeniu dwa głośniki na przodzie sceny skierowane na scenę. Na statywach albo jakoś tak)? Jeśli masz wyjątkowo wyczulone na sprzęganie mikrofony będzie Ci łatwiej to opanować niż stawiać każdemu odsłuch na scenie. z tego co rozumiem, to będą tylko mikrofony dla "gaduły" czy też jakieś na instrumenty? Najlepiej sprawdź jak zachowują się twoje mikrofony po zbliżeniu do głośnika i będziesz wiedział kiedy reagować. A przy okazji pogadasz aby zbytnio się do nich nie zbliżali. Bo korekcja na live może być zbyt skomplikowana z tego co widzę :)
  • Moderator Akustyka
    Kapela nie daje wytycznych? Jak nie, to niech przyjdą wcześniej i powiedzą gdzie co ma stać. To oni mają słyszeć, nie Ty. Każdy ma własne upodobania.
  • Poziom 3  
    Dobra wielkie dzięki a uniwersalnie jest ustawiać odsluchy na rogach sceny czy na przód mówiącego?
  • Admin grupy audio
    Ridery tak naprawdę nie są wyznacznikami. Większość riderów pisana jest na potrzeby dużych scen, na małych się to robi inaczej, a z zespołem zwykle da się uzgodnić prawie wszystko. Mnie się kiedyś udało zejść z 8 odsłuchów do 2, bo zespół się tak ustawił że dwóch zrezygnował z odsłuchu w ogóle, wokalista zamiast dwóch dostał jeden wspólny z gitarzystą, a drugim odsłuchem podzielił się drugi gitarzysta i klawiszowiec . :D Takie były warunki i tak trzeba było grać/
    Pierwotnie każdy miał mieć swój odsłuch, a wokalista chciał stereo.
    Często też muzycy mają odsłuchy douszne (to zwłaszcza w TV), więc to co jest w riderze ma się nijak do rzeczywistości. :)
  • Moderator Akustyka
    Artur k. napisał:
    ma się nijak do rzeczywistości. :)
    Tak, ale może dać ogląd jak to wszystko może wyglądać.
  • Moderator Akustyka
    Przy rozstawianiu odsłuchów warto wziąć pod uwagę charakterystykę kierunkową mikrofonu. W przypadku wokalistów stosując mikrofon krardioidalny odsłuch ustawia się raczej za mikrofonem, a w przypadku super kardio z boku mikrofonu. Tak żeby odsłuch był w martwym polu mikrofonu.