Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
flexghzflexghz
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] alan 78plus - zakłócenia po odpaleniu silnika.

01 Cze 2016 22:13 1515 14
  • Poziom 13  
    Witam założyłem dziś cb do mojego auta nexia 1.5. Problem polega na tym, że po odpaleniu silnika słychać w radiu zakłócenia. Wcześniej to radio było w polonezie i tak było ok żadnych zakłóceń itp. Myślałem o filtrze ale już wyczytałem ze to nie ma sensu. Dodatkowo chce zmienić podświetlenie z niebieskiego na zielone w tym radiu. I wyczytałem, że te radio to trochę taki szumofon z leksza nic nie warty i myślałem nad unidenen 520xl. Bo winne może być radio, choć niekoniecznie, bo w poldku bylo ok. Jeżeli chodzi o podłączenie radia, jest ono podłączone do zapalniczki i tu mogę pomyśleć, czy by nie dać bezpośrednio pod akumulator albo chociaż masę złapać za karoserie i zobaczyć co się dzieje. Jeszcze takie pytanie mam: Antena magnesowa, którą mam na aucie miała za krotki kabel, więc go przedłużyłem kablem z drugiej podstawy antenowej. Czy to może być tego wina że radio szumi.
  • flexghzflexghz
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Czy te radia mocno różnią się klasą? Nie sądzę. Nie skacz z radia na radio, popracuj nad instalacją.

    Te zakłócenia to wyraźne "iskry" w rytmie świec zapłonowych (benzyna), czy niemiły wyższy "jazgot" (być może alternator - zarówno benzyna jak i diesel) ... ? Masz w nim coś elektrycznego nie fabryczne?
    W tak prostym (nie napranym elektroniką) samochodzie to da się "racjonalnie usłyszeć" i zareagować.
    Masz zakłócenia na radiu "broadcastowym" ?

    Popracuj też nad pisownią. Mi to się wydaje, że jak ktoś chce pomocy, więcej uzyska gdy okaże szacunek słuchaczom/widzom przez poprawny język polski. Poprawiłem.
  • flexghzflexghz
  • Poziom 13  
    Przepraszam za pisownie,co do zakłóceń nie są jakieś uciążliwe bo mogę je obciąć skręcając na radiu szumy. Ale załóżmy to będzie alternator to co szczotki mogą być ??. Spróbuje wpierw bezpośrednio pod akumulator zobaczymy co z tego wyjdzie.
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    pkpintercity napisał:
    Jeszcze takie pytanie mam: Antena magnesowa, którą mam na aucie miała za krotki kabel, więc go przedłużyłem kablem z drugiej podstawy antenowej. Czy to może być tego wina że radio szumi.

    A instalację sprawdzałeś przed przedłużeniem jak i po przedłużeniu przewodu swr(miarką)
  • Poziom 13  
    Nie mierzyłem jeszcze swr ale tak zakłócenia ewidentnie od anteny, gdy odkręcę antenę cisza gdy jak założę słychać sfist w w radiu oraz silnik dmuchawy. Spróbuję podłączyć się bezpośrednio pod akumulator ale coś czuję ze to mało pomoże.Wszystko to ustaję gdy skręcę pokrętło sq.
  • Poziom 34  
    Tomaszko80 napisał:
    A instalację sprawdzałeś przed przedłużeniem jak i po przedłużeniu przewodu swr(miarką)
    W ten sposób już anteny nie zestroi.
    pkpintercity napisał:
    Antena magnesowa, którą mam na aucie miała za krotki kabel, więc go przedłużyłem kablem z drugiej podstawy antenowej. Czy to może być tego wina że radio szumi.
    Oczywiście że to może być tym spowodowane. Po przedłużeniu kabla częścią czynną jest nie tylko bat, ale i kabel który pewnie łapie zakłócenia. Można przedłużać kabel, ale nie w ten sposób. Antena musi być dostrojona do samochodu (nie do radia) na oryginalnym kablu i dopiero wtedy można dorobić przedłużkę i zestroić ponownie, ale nie ruszając bata, tylko skracając kabel od przedłużki do wskazań SWRa sprzed podłączenia przedłużki. Inaczej kabel staje się częścią czynną anteny mimo małego SWRa całości. Przedłużka nie może rozstrajać anteny i ma być tylko linią przesyłową. Jeżeli tak zrobiłeś jak piszesz to nastąpił u ciebie poza zwiększoną podatnością na zakłócenia podział mocy. Część mocy nadajnika wypromieniuje bat na zewnątrz samochodu, a część kabel wewnątrz samochody (metalowej klatki) przez co zasięg nadajnika zmniejszy się a poza tym chyba to też niezbyt zdrowe przebywać w tak dużym polu EM
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    pkpintercity napisał:
    Nie mierzyłem jeszcze swr ale tak zakłócenia ewidentnie od anteny,
    Jeszcze???No fajnie.To od tego się zaczyna takie naprawy!
    Bez pomiaru i podania tu wartości SWR nie ma co nawet pisać w temacie bo to bez sensu.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Jak przedłużył kabel to już nie zmierzy poprawnie. Może wyjść niski, ale czy antena będzie pracowała poprawnie? Czy będzie w rezonansie?
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Rezonans dobrej zestrojonej anteny 50om zachowa się sam w sobie, i długość kabla 50om niewiele zmienia.
    Po drugie ja zajmuję w świętej wojnie "czy dopasowywać kable anteny CB" po stronie "nie".

    Oczywiście można długo i specjalistycznie rozmawiać o długości kabla, to są ważne zagadnienia GDY ANTENA jest daleko od optymalnych warunków. Ja bym długością kabla się nie doktoryzował.

    Zgadzam się że kontrola SWR powinna być wykonana na początku, (oraz przed przeróbką kabla) bo np ujawni potknięcia przy lutowaniu i inne sprawy losowe. Nie wiemy jak lutowanie zostało wykonane.
    Dziś poznałem zwrot "naprawa metodą Macajewa". Bez podstawowego pomiaru to ... tak średnio

    Zgadzam się że jakość kabla (np ekranu) ma wielkie znaczenie dla naszego przypadku. Zwłaszcza antena bardzo daleka od zestrojenia powoduje pracę kablem (fiderem), promieniowanie w nadawaniu czy łapanie zakłóceń z kabiny w odbiorze. Jeśli kabel pochodzi z innej, też taniej anteny ....
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Ja zawsze przed wymianą kabla na dłuższy czy też dołożeniem przedłużki zawsze stroję antenę. Pozwala to później uniknąć ewentualnych problemów z zestrojeniem, lub utratą zasięgu. Często spotykam się ze skróconym kablem gdzie za ch****e nie można zestroić anteny (najczęściej w ciężarówkach) a później sie okazuje że kierowca chlasnął kabel bo mu przeszkadzał. Po wymianie na kabel o właściwej długości przeważnie nie ma problemu. Najbardziej czułe na zmianę długości kabla były Magnumki (plastikowy dach) a wtopiona siatka naokoło dziury to troche za mało na dobrą przeciwwagę. To nie to samo co metalowy dach.
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Wawrzyniec napisał:
    Ja zawsze przed wymianą kabla na dłuższy czy też dołożeniem przedłużki zawsze stroję antenę. Pozwala to później uniknąć ewentualnych problemów z zestrojeniem, lub utratą zasięgu. Często spotykam się ze skróconym kablem gdzie za ch****e nie można zestroić anteny (najczęściej w ciężarówkach) a później sie okazuje że kierowca chlasnął kabel bo mu przeszkadzał. Po wymianie na kabel o właściwej długości przeważnie nie ma problemu. Najbardziej czułe na zmianę długości kabla były Magnumki (plastikowy dach) a wtopiona siatka naokoło dziury to troche za mało na dobrą przeciwwagę. To nie to samo co metalowy dach.


    W szczególnych sytuacjach (plastikowy dach - nie jest to prawidłowe środowisko dla 1/4),
    Jako kontrola przed i po operacji, w pełni się zgadzam, nie wyobrażam sobie inaczej. Nawet że palce nawaliły i się źle zlutowało :)
    Że dziadowskie anteny być może ratowane są dokładnie tej długości kablem fabrycznym, też.

    Natomiast sensowna antena (tzn ta pracująca bardziej batem niż cewką), oraz zaplecze teoretyczne 1) tu nie ma presji na długość.

    1) są liczne zagadnienia gdzie profesjonalnie "pracuje się długością kabla", ale to tu nie zachodzi.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Owszem, np strojenie anten do Satela (Elza)
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Jak mamy zakłócenia, to główny winowajca szumiący samsung - sprawdza się to tak maca się kwarc.
    Uchometr powie w ten sposób ile zakłóceń pochodzi od mikrokontrolera.

    Temat był parę razy już omawiany, jednakże nawet gdyby ktoś chciał znaleźc na to lekarstwo, to muszę przyznać, że pierwszy lepszy z brzegu egzemplarz do testów nie nada się - patrz niżej czego. Zarówno nie istnieje żaden przyrząd, który mógłby coś tu zaradzić tak, aby radio popracowało bez jego udziału, ani żadna znana mi dotychczas metoda.

    Trzeba dużo cierpliwości i trochę szczęścia żeby trafić na radio do testów - im bardziej upierdliwe, tym lepiej.
    Ja takie radio mam, zatrzymałem go sobie, posiedziałem i pogłówkowałem.

    Otóż okazuje się, że przez zawiłość rezonansów, których jeszcze do końca nie pojąłem, wszystko skupia się koło L101.
    Tym samym natężenie szumu z proca zależy od stopnia dopasowania do anteny w dość wąskim zakresie..
    A to z kolei zachodzi w mniejszym, bądź większym stopniu - zależnie od egzemplarza.
    (starzenie się materiałów itp.)
    Przy czym czułość radia bez udziału MCU w takim układzie nie ulega zmianie.
    Takim sposobem w/w szum ginie, choć nadal nie wiem dlaczego może okazać się to nie możliwe.
    Pytanie zasadnicze co o tym decyduje ?


    Mówię o dopasowaniu odbiornika, a nie nadajnika.

    Zatem.
    Im lepiej dopasowane, tym lepsze - czyt. tym mniej śmieci od MCU.
    Im lepiej ekranowane też - szczególnie w okolicy p.cz.

    Pogrubiłem co istotne jakby ktoś miał czas na pitolenie się z tym dalej i zechciał pociągnąc to dalej.

    Realne czułości radii wg. mnie oraz te, które uzyskałem:
    (jak coś to skorygujcie)

    - 78+ multi ory 2-3µV 20dB
    - dostrojone z trudem ok. 1.1
    - brak możliwości-koncepcji zejścia niżej

    - 48+ multi ory 1.3µV 20dB
    - dostrojone ok. 1
    - radio modzone to aż 0.55

    Tyle wiadomo na tę chwilę.

    Wystrojenie tego radia jest trudne i póki co jedyna rada - konkretna antena.
  • Poziom 13  
    winna była śmieciowa antena sunker. zmiana anteny na midland ml145 i cisza.