Witam, poszukuję instrukcji wymiany rozrządu w dilniku AJM 115KM. Gdzie sie blokuję na co zwrocić uwagę i przede wszystkim jak popawnie napiąć napinacz itd. Zrobiłem już w TDI90KM i teraz przyszedł czas na 115KM
passat b5 ..i 5.JPG Download (237.56 kB)Points: 1 for user passat b5..di.JPG Download (51.04 kB)Points: 1 for user passat b5 ..i 2.JPG Download (79.12 kB)Points: 1 for user passat b5 ..i 3.JPG Download (107.32 kB)Points: 1 for user passat b5 ..i 4.JPG Download (45.38 kB)Points: 2 for user opis polski: Zalecane okresy wymiany
· Wszystkie silniki:
· Rok mod. →2000: Co 15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności, co wcześniej nastąpi - sprawdzić stan i szerokość.
· AJM:
· Rok mod. →2000: Co 60 000 km - wymienić (jednocześnie wymienić rolkę napinającą).
· Rok mod. 2001→: Co 90 000 km - wymienić (jednocześnie wymienić rolkę napinającą).
· ATJ/AVB/AVF/AWX:
· →2003: Co 90 000 km - wymienić (jednocześnie wymienić rolkę napinającą).
· Koniecznie zapoznać się z warunkami eksploatacji i potwierdzeniami przeglądów.
Uszkodzenia silnika
UWAGA: Mimo, że przy pęknięciu paska następuje zazwyczaj uszkodzenie silnika, przed zdjęciem głowicy cylindrów sprawdzić ciśnienie sprężania.
Czasy pracy - godz.
Sprawdzenie : 0,20h
Wymontowanie i zamontowanie 2,90h
Narzędzia specjalne
· Przyrząd blokujący wałka rozrządu - Volkswagen nr 3359.
· Przyrząd blokujący koła wału korbowego - Volkswagen nr T10050.
· Tuleje pomocnicze (→09/00) - Volkswagen nr 3369.
· Tuleje pomocnicze (10/00→) - Volkswagen nr 3411.
· Blokada rolki napinającej - Volkswagen nr T10008.
· Klucz widełkowy - Volkswagen nr 3387.
· Wiertło 4-mm.
Zapamiętać
· Odłączyć akumulator.
· NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdjęciu paska zębatego.
· Wykręcić świece żarowe, aby silnik łatwiej się obracał.
· Obrócić wałem silnika (jeżeli nie zaznaczono inaczej) w normalnym kierunku obrotów.
· Obracać TYLKO kołem wału korbowego i nie obracać żadnym innym kołem zębatym.
· Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.
Zdejmowanie
o Przedni zderzak.
o Przewód zasysania powietrza pomiędzy przednią blachą i filtrem powietrza.
o Śruba przedniej blachy [1] .
o Śruby przedniego pasa [2] (10/00→).
o Wspornik przedniego zderzaka - nie pokazany na rysunku (10/00→).
Założyć tuleje pomocnicze w przednim pasie:
o →09/00 [3] . Przyrząd nr 3369.
o 10/00→ [4] i [5] . Przyrząd nr 3411.
Wymontować następujące elementy:
o Śruby przedniego pasa [2] i [6] (→09/00).
o Śruby przedniego pasa [6] (10/00→).
Przesunąć przednią blachę do przodu w położenie serwisowe.
Wymontować następujące elementy:
o Górna osłona silnika.
o Przewody powietrza turbosprężarki.
o Wąż spustowy chłodnicy turbodoładowania.
o Czujnik przepływu powietrza.
o Pasek napędowy dodatkowych podzespołów.
o Rolka napinająca paska napędu dodatkowych podzespołów.
o Górna osłona paska zębatego [7] .
o Wentylator chłodnicy.
o Środkowa osłona paska zębatego [8] .
o Śruby koła pasowego wału korbowego [9] .
o Koło pasowe wału korbowego [10] .
o Dolna osłona paska zębatego [11] .
Poluzować przewód płynu chłodzącego do chłodnicy paliwa przy silniku.
Obracać wałem korbowym w prawo, w GMP pierwszego cylindra.
Znak odniesienia musi pokrywać się z nacięciem na piaście koła rozrządu (4Z) [12] .
WSKAZÓWKA: Nacięcie znajduje się za zębami koła rozrządu.
Zablokować koło na wale korbowym [13] . Zastosować przyrząd nr T10050.
Znaki odniesienia muszą się pokrywać [14] .
Zablokować wałek rozrządu [15] . Zastosować przyrząd nr 3359.
Klucz z wewnętrznym sześciokątem [16] wsunąć całkowicie w rolkę napinającą [17] .
Obracać powoli rolką napinającą w lewo, aż będzie można włożyć przyrząd blokujący [18] . Przyrząd nr T10008.
Poluzować nakrętkę rolki napinającej [19] .
Wymontować następujące elementy:
o Automatyczny napinacz [20] .
o Pasek zębaty.
Zakładanie
Wazne: Stary pasek nie może być użyty ponownie, jeżeli jest węższy niż 27 mm.
WSKAZÓWKA: Silniki ATJ: Nakrętka mocująca i trzpień rolki napinającej muszą zostać wymienione na nowe.
Sprawdzić, czy wałek rozrządu jest zablokowany przyrządem [15] .
Sprawdzić, czy przyrząd blokujący koła wału korbowego został prawidłowo umieszczony [13] .
Znaki odniesienia muszą się pokrywać [14] .
Automatyczny napinacz paska musi zostać zablokowany przyrządem [18] . Przyrząd nr T10008.
Poluzować śruby koła rozrządu [21] .
Koło rozrządu obrócić w podłużnych otworach całkowicie w prawo. Dokręcić śruby palcami [21] .
Rolką napinającą obracać powoli w prawo [22] , aż zaczep [23] dotknie ogranicznika [24] . Zastosować przyrząd nr 3387 [25] .
Nałożyć pasek zębaty w następującej kolejności:
o Koło rozrządu.
o Rolka napinająca.
o Koło wału korbowego.
o Koło pasowe pompy wodnej.
Zamontować następujące elementy:
o Automatyczny napinacz [20] .
WSKAZÓWKA: Zwrócić uwagę, aby podczas zakładania pasek był naprężony.
Rolkę napinającą powoli obrócić w lewą stronę [26] (zaczep [23] przesuwa się do ogranicznika [27] ). Zastosować przyrząd nr 3387 [25] .
Przyrządu blokującego nie zdejmować gwałtownie [18] .
WSKAZÓWKA: Sprawdzić, czy położenie klucza widełkowego nie zmieniło się.
Pozwolić, aby rolka napinająca powoli obróciła się [22] (zaczep [23] przesuwa się do oporu [24] ), aż wymiar [28] wyniesie 4±1 mm. Użyć wiertło [29] .
WSKAZÓWKA: Silnik musi być ZIMNY.
Dokręcić nakrętkę rolki napinającej [19] . Moment dokręcania: 20 Nm + 45°.
Dokręcić śruby koła rozrządu [21] . Moment dokręcania: 25 Nm.
Wymontować następujące elementy:
o Przyrząd blokujący wałka rozrządu [15] .
o Przyrząd blokujący koła wału korbowego [13] .
o Wiertło [29]
Obrócić powoli wałem korbowym dwa obroty w prawo, w GMP pierwszego cylindra.
Wymiar [28] musi wynosić 4±1 mm. Użyć wiertło [29] .
Jeżeli tak nie jest: Poluzować nakrętkę rolki napinającej [19] . Obrócić rolkę napinającą, aż wymiar będzie odpowiadał wartości wymaganej [28] . Dokręcić nakrętkę rolki napinającej [19] . Moment dokręcania: 20 Nm + 45°.
Zablokować koło na wale korbowym [13] . Zastosować przyrząd nr T10050.
Znaki odniesienia muszą się pokrywać [14] .
Sprawdzić, czy przyrząd blokujący łatwo się wsuwa w wałek rozrządu [15] . Zastosować przyrząd nr 3359.
Jeżeli tak nie jest:
o Zaczep przyrządu blokującego koła wału korbowego wyjąć z otworu w obudowie uszczelniacza olejowego.
o Obracać wałem korbowym, aż można będzie wsunąć przyrząd blokujący rozrządu [15] . Zastosować przyrząd nr 3359.
o Poluzować śruby koła rozrządu [21] .
o Obracać wałem korbowym w lewo, aż zaczep przyrządu blokującego trafi dokładnie w otwór w obudowie uszczelniacza olejowego [30] .
o Obracać wałem korbowym w prawo, aż zaczep pokryje się z otworem.
o Zablokować koło na wale korbowym [13] . Zastosować przyrząd nr T10050.
o Dokręcić śruby koła rozrządu [21] . Moment dokręcania: 25 Nm.
o Wyjąć przyrządy blokujące [13] i [15] .
o Obrócić powoli wałem korbowym dwa obroty w prawo, w GMP pierwszego cylindra.
o Sprawdzić, czy przyrządy blokujące można prawidłowo wsunąć [13] i [15] .
Wymontować następujące elementy:
o Przyrząd blokujący wałka rozrządu [15]
o Przyrząd blokujący koła wału korbowego [13]
o Wiertło [29]
Zamontować elementy w kolejności odwrotnej jak przy demontowaniu.
Dokręcić śruby koła pasowego wału korbowego [9]. Moment dokręcania: 10 Nm + 90°.