Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

TDI 115KM AJM - Poszukuję instrukcji wymiany rozrządu w tym silniku + napinacz

kamil12173 01 Cze 2016 22:21 6960 1
  • #1 01 Cze 2016 22:21
    kamil12173
    Poziom 12  

    Witam, poszukuję instrukcji wymiany rozrządu w dilniku AJM 115KM. Gdzie sie blokuję na co zwrocić uwagę i przede wszystkim jak popawnie napiąć napinacz itd.
    Zrobiłem już w TDI90KM i teraz przyszedł czas na 115KM

    0 1
  • #2 03 Cze 2016 10:58
    dylus1
    Poziom 16  

    Zaczerpnięte z internetu:

    passat b5 ..i 5.JPG Download (237.56 kB)Punkty: 1 dla użytkownika
    passat b5..di.JPG Download (51.04 kB)Punkty: 1 dla użytkownika passat b5 ..i 2.JPG Download (79.12 kB)Punkty: 1 dla użytkownika passat b5 ..i 3.JPG Download (107.32 kB)Punkty: 1 dla użytkownika passat b5 ..i 4.JPG Download (45.38 kB)Punkty: 2 dla użytkownika
    opis polski:

    Zalecane okresy wymiany​
    · Wszystkie silniki: ​
    · Rok mod. →2000: Co 15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności, co wcześniej nastąpi - sprawdzić stan i szerokość. ​




    · AJM: ​
    · Rok mod. →2000: Co 60 000 km - wymienić (jednocześnie wymienić rolkę napinającą). ​
    · Rok mod. 2001→: Co 90 000 km - wymienić (jednocześnie wymienić rolkę napinającą). ​
    · ATJ/AVB/AVF/AWX: ​
    · →2003: Co 90 000 km - wymienić (jednocześnie wymienić rolkę napinającą). ​
    · Koniecznie zapoznać się z warunkami eksploatacji i potwierdzeniami przeglądów.​
    Uszkodzenia silnika​
    UWAGA: Mimo, że przy pęknięciu paska następuje zazwyczaj uszkodzenie silnika, przed zdjęciem głowicy cylindrów sprawdzić ciśnienie sprężania.​
    Czasy pracy - godz.​

    Sprawdzenie : 0,20h​

    Wymontowanie i zamontowanie 2,90h​

    Narzędzia specjalne​
    · Przyrząd blokujący wałka rozrządu - Volkswagen nr 3359. ​
    · Przyrząd blokujący koła wału korbowego - Volkswagen nr T10050. ​
    · Tuleje pomocnicze (→09/00) - Volkswagen nr 3369. ​
    · Tuleje pomocnicze (10/00→) - Volkswagen nr 3411. ​
    · Blokada rolki napinającej - Volkswagen nr T10008. ​
    · Klucz widełkowy - Volkswagen nr 3387. ​
    · Wiertło 4-mm.​
    Zapamiętać​
    · Odłączyć akumulator. ​
    · NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdjęciu paska zębatego. ​
    · Wykręcić świece żarowe, aby silnik łatwiej się obracał. ​
    · Obrócić wałem silnika (jeżeli nie zaznaczono inaczej) w normalnym kierunku obrotów. ​
    · Obracać TYLKO kołem wału korbowego i nie obracać żadnym innym kołem zębatym. ​
    · Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.​
    Zdejmowanie​

    Podnieść i podeprzeć przód samochodu.​
    Zdjąć dolną osłonę silnika.​
    Wymontować następujące elementy: ​

    o Przedni zderzak.​
    o Przewód zasysania powietrza pomiędzy przednią blachą i filtrem powietrza.​
    o Śruba przedniej blachy [1] .​
    o Śruby przedniego pasa [2] (10/00→).​
    o Wspornik przedniego zderzaka - nie pokazany na rysunku (10/00→).​

    Założyć tuleje pomocnicze w przednim pasie: ​

    o →09/00 [3] . Przyrząd nr 3369.​
    o 10/00→ [4] i [5] . Przyrząd nr 3411.​

    Wymontować następujące elementy: ​

    o Śruby przedniego pasa [2] i [6] (→09/00).​
    o Śruby przedniego pasa [6] (10/00→).​

    Przesunąć przednią blachę do przodu w położenie serwisowe.​
    Wymontować następujące elementy: ​

    o Górna osłona silnika.​
    o Przewody powietrza turbosprężarki.​
    o Wąż spustowy chłodnicy turbodoładowania.​
    o Czujnik przepływu powietrza.​
    o Pasek napędowy dodatkowych podzespołów.​
    o Rolka napinająca paska napędu dodatkowych podzespołów.​
    o Górna osłona paska zębatego [7] .​
    o Wentylator chłodnicy.​
    o Środkowa osłona paska zębatego [8] .​
    o Śruby koła pasowego wału korbowego [9] .​
    o Koło pasowe wału korbowego [10] .​
    o Dolna osłona paska zębatego [11] .​

    Poluzować przewód płynu chłodzącego do chłodnicy paliwa przy silniku.​
    Obracać wałem korbowym w prawo, w GMP pierwszego cylindra.​
    Znak odniesienia musi pokrywać się z nacięciem na piaście koła rozrządu (4Z) [12] .

    WSKAZÓWKA: Nacięcie znajduje się za zębami koła rozrządu.


    Zablokować koło na wale korbowym [13] . Zastosować przyrząd nr T10050.​
    Znaki odniesienia muszą się pokrywać [14] .​
    Zablokować wałek rozrządu [15] . Zastosować przyrząd nr 3359.​
    Klucz z wewnętrznym sześciokątem [16] wsunąć całkowicie w rolkę napinającą [17] .​
    Obracać powoli rolką napinającą w lewo, aż będzie można włożyć przyrząd blokujący [18] . Przyrząd nr T10008.​
    Poluzować nakrętkę rolki napinającej [19] .​
    Wymontować następujące elementy: ​

    o Automatyczny napinacz [20] .​
    o Pasek zębaty.​

    Zakładanie​
    Wazne: Stary pasek nie może być użyty ponownie, jeżeli jest węższy niż 27 mm.​

    WSKAZÓWKA: Silniki ATJ: Nakrętka mocująca i trzpień rolki napinającej muszą zostać wymienione na nowe.​

    Sprawdzić, czy wałek rozrządu jest zablokowany przyrządem [15] .​
    Sprawdzić, czy przyrząd blokujący koła wału korbowego został prawidłowo umieszczony [13] .​
    Znaki odniesienia muszą się pokrywać [14] .​
    Automatyczny napinacz paska musi zostać zablokowany przyrządem [18] . Przyrząd nr T10008.​
    Poluzować śruby koła rozrządu [21] .​
    Koło rozrządu obrócić w podłużnych otworach całkowicie w prawo. Dokręcić śruby palcami [21] .​
    Rolką napinającą obracać powoli w prawo [22] , aż zaczep [23] dotknie ogranicznika [24] . Zastosować przyrząd nr 3387 [25] .​
    Nałożyć pasek zębaty w następującej kolejności: ​

    o Koło rozrządu.​
    o Rolka napinająca.​
    o Koło wału korbowego.​
    o Koło pasowe pompy wodnej.​

    Zamontować następujące elementy: ​

    o Automatyczny napinacz [20] .​

    WSKAZÓWKA: Zwrócić uwagę, aby podczas zakładania pasek był naprężony.​

    Rolkę napinającą powoli obrócić w lewą stronę [26] (zaczep [23] przesuwa się do ogranicznika [27] ). Zastosować przyrząd nr 3387 [25] .​
    Przyrządu blokującego nie zdejmować gwałtownie [18] .

    WSKAZÓWKA: Sprawdzić, czy położenie klucza widełkowego nie zmieniło się.



    Pozwolić, aby rolka napinająca powoli obróciła się [22] (zaczep [23] przesuwa się do oporu [24] ), aż wymiar [28] wyniesie 4±1 mm. Użyć wiertło [29] .

    WSKAZÓWKA: Silnik musi być ZIMNY.


    Dokręcić nakrętkę rolki napinającej [19] . Moment dokręcania: 20 Nm + 45°.​
    Dokręcić śruby koła rozrządu [21] . Moment dokręcania: 25 Nm.​
    Wymontować następujące elementy: ​

    o Przyrząd blokujący wałka rozrządu [15] .​
    o Przyrząd blokujący koła wału korbowego [13] .​
    o Wiertło [29]​

    Obrócić powoli wałem korbowym dwa obroty w prawo, w GMP pierwszego cylindra.​
    Wymiar [28] musi wynosić 4±1 mm. Użyć wiertło [29] .​
    Jeżeli tak nie jest: Poluzować nakrętkę rolki napinającej [19] . Obrócić rolkę napinającą, aż wymiar będzie odpowiadał wartości wymaganej [28] . Dokręcić nakrętkę rolki napinającej [19] . Moment dokręcania: 20 Nm + 45°.​
    Zablokować koło na wale korbowym [13] . Zastosować przyrząd nr T10050.​
    Znaki odniesienia muszą się pokrywać [14] .​
    Sprawdzić, czy przyrząd blokujący łatwo się wsuwa w wałek rozrządu [15] . Zastosować przyrząd nr 3359.​
    Jeżeli tak nie jest: ​

    o Zaczep przyrządu blokującego koła wału korbowego wyjąć z otworu w obudowie uszczelniacza olejowego.​
    o Obracać wałem korbowym, aż można będzie wsunąć przyrząd blokujący rozrządu [15] . Zastosować przyrząd nr 3359.​
    o Poluzować śruby koła rozrządu [21] .​
    o Obracać wałem korbowym w lewo, aż zaczep przyrządu blokującego trafi dokładnie w otwór w obudowie uszczelniacza olejowego [30] .​
    o Obracać wałem korbowym w prawo, aż zaczep pokryje się z otworem.​
    o Zablokować koło na wale korbowym [13] . Zastosować przyrząd nr T10050.​
    o Dokręcić śruby koła rozrządu [21] . Moment dokręcania: 25 Nm.​
    o Wyjąć przyrządy blokujące [13] i [15] .​
    o Obrócić powoli wałem korbowym dwa obroty w prawo, w GMP pierwszego cylindra.​
    o Sprawdzić, czy przyrządy blokujące można prawidłowo wsunąć [13] i [15] .​

    Wymontować następujące elementy: ​

    o Przyrząd blokujący wałka rozrządu [15]​
    o Przyrząd blokujący koła wału korbowego [13]​
    o Wiertło [29]​

    Zamontować elementy w kolejności odwrotnej jak przy demontowaniu.​
    Dokręcić śruby koła pasowego wału korbowego [9]. Moment dokręcania: 10 Nm + 90°.​


    Pomogłem? kliknij.. :)

    2
  Szukaj w 5mln produktów