Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

TDI 115KM AJM - Poszukuję instrukcji wymiany rozrządu w tym silniku + napinacz

kamil12173 01 Jun 2016 22:21 15843 1
  • #1
    kamil12173
    Level 12  
    Witam, poszukuję instrukcji wymiany rozrządu w dilniku AJM 115KM. Gdzie sie blokuję na co zwrocić uwagę i przede wszystkim jak popawnie napiąć napinacz itd.
    Zrobiłem już w TDI90KM i teraz przyszedł czas na 115KM
  • #2
    dylus1
    Level 16  
    Zaczerpnięte z internetu:

    passat b5 ..i 5.JPG Download (237.56 kB)Points: 1 for user
    passat b5..di.JPG Download (51.04 kB)Points: 1 for user passat b5 ..i 2.JPG Download (79.12 kB)Points: 1 for user passat b5 ..i 3.JPG Download (107.32 kB)Points: 1 for user passat b5 ..i 4.JPG Download (45.38 kB)Points: 2 for user
    opis polski:

    Zalecane okresy wymiany​
    · Wszystkie silniki: ​
    · Rok mod. →2000: Co 15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności, co wcześniej nastąpi - sprawdzić stan i szerokość. ​
    · AJM: ​
    · Rok mod. →2000: Co 60 000 km - wymienić (jednocześnie wymienić rolkę napinającą). ​
    · Rok mod. 2001→: Co 90 000 km - wymienić (jednocześnie wymienić rolkę napinającą). ​
    · ATJ/AVB/AVF/AWX: ​
    · →2003: Co 90 000 km - wymienić (jednocześnie wymienić rolkę napinającą). ​
    · Koniecznie zapoznać się z warunkami eksploatacji i potwierdzeniami przeglądów.​
    Uszkodzenia silnika​
    UWAGA: Mimo, że przy pęknięciu paska następuje zazwyczaj uszkodzenie silnika, przed zdjęciem głowicy cylindrów sprawdzić ciśnienie sprężania.​
    Czasy pracy - godz.​

    Sprawdzenie : 0,20h​

    Wymontowanie i zamontowanie 2,90h​

    Narzędzia specjalne​
    · Przyrząd blokujący wałka rozrządu - Volkswagen nr 3359. ​
    · Przyrząd blokujący koła wału korbowego - Volkswagen nr T10050. ​
    · Tuleje pomocnicze (→09/00) - Volkswagen nr 3369. ​
    · Tuleje pomocnicze (10/00→) - Volkswagen nr 3411. ​
    · Blokada rolki napinającej - Volkswagen nr T10008. ​
    · Klucz widełkowy - Volkswagen nr 3387. ​
    · Wiertło 4-mm.​
    Zapamiętać​
    · Odłączyć akumulator. ​
    · NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdjęciu paska zębatego. ​
    · Wykręcić świece żarowe, aby silnik łatwiej się obracał. ​
    · Obrócić wałem silnika (jeżeli nie zaznaczono inaczej) w normalnym kierunku obrotów. ​
    · Obracać TYLKO kołem wału korbowego i nie obracać żadnym innym kołem zębatym. ​
    · Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.​
    Zdejmowanie​

    Podnieść i podeprzeć przód samochodu.​
    Zdjąć dolną osłonę silnika.​
    Wymontować następujące elementy: ​

    o Przedni zderzak.​
    o Przewód zasysania powietrza pomiędzy przednią blachą i filtrem powietrza.​
    o Śruba przedniej blachy [1] .​
    o Śruby przedniego pasa [2] (10/00→).​
    o Wspornik przedniego zderzaka - nie pokazany na rysunku (10/00→).​

    Założyć tuleje pomocnicze w przednim pasie: ​

    o →09/00 [3] . Przyrząd nr 3369.​
    o 10/00→ [4] i [5] . Przyrząd nr 3411.​

    Wymontować następujące elementy: ​

    o Śruby przedniego pasa [2] i [6] (→09/00).​
    o Śruby przedniego pasa [6] (10/00→).​

    Przesunąć przednią blachę do przodu w położenie serwisowe.​
    Wymontować następujące elementy: ​

    o Górna osłona silnika.​
    o Przewody powietrza turbosprężarki.​
    o Wąż spustowy chłodnicy turbodoładowania.​
    o Czujnik przepływu powietrza.​
    o Pasek napędowy dodatkowych podzespołów.​
    o Rolka napinająca paska napędu dodatkowych podzespołów.​
    o Górna osłona paska zębatego [7] .​
    o Wentylator chłodnicy.​
    o Środkowa osłona paska zębatego [8] .​
    o Śruby koła pasowego wału korbowego [9] .​
    o Koło pasowe wału korbowego [10] .​
    o Dolna osłona paska zębatego [11] .​

    Poluzować przewód płynu chłodzącego do chłodnicy paliwa przy silniku.​
    Obracać wałem korbowym w prawo, w GMP pierwszego cylindra.​
    Znak odniesienia musi pokrywać się z nacięciem na piaście koła rozrządu (4Z) [12] .

    WSKAZÓWKA: Nacięcie znajduje się za zębami koła rozrządu.


    Zablokować koło na wale korbowym [13] . Zastosować przyrząd nr T10050.​
    Znaki odniesienia muszą się pokrywać [14] .​
    Zablokować wałek rozrządu [15] . Zastosować przyrząd nr 3359.​
    Klucz z wewnętrznym sześciokątem [16] wsunąć całkowicie w rolkę napinającą [17] .​
    Obracać powoli rolką napinającą w lewo, aż będzie można włożyć przyrząd blokujący [18] . Przyrząd nr T10008.​
    Poluzować nakrętkę rolki napinającej [19] .​
    Wymontować następujące elementy: ​

    o Automatyczny napinacz [20] .​
    o Pasek zębaty.​

    Zakładanie​
    Wazne: Stary pasek nie może być użyty ponownie, jeżeli jest węższy niż 27 mm.​

    WSKAZÓWKA: Silniki ATJ: Nakrętka mocująca i trzpień rolki napinającej muszą zostać wymienione na nowe.​

    Sprawdzić, czy wałek rozrządu jest zablokowany przyrządem [15] .​
    Sprawdzić, czy przyrząd blokujący koła wału korbowego został prawidłowo umieszczony [13] .​
    Znaki odniesienia muszą się pokrywać [14] .​
    Automatyczny napinacz paska musi zostać zablokowany przyrządem [18] . Przyrząd nr T10008.​
    Poluzować śruby koła rozrządu [21] .​
    Koło rozrządu obrócić w podłużnych otworach całkowicie w prawo. Dokręcić śruby palcami [21] .​
    Rolką napinającą obracać powoli w prawo [22] , aż zaczep [23] dotknie ogranicznika [24] . Zastosować przyrząd nr 3387 [25] .​
    Nałożyć pasek zębaty w następującej kolejności: ​

    o Koło rozrządu.​
    o Rolka napinająca.​
    o Koło wału korbowego.​
    o Koło pasowe pompy wodnej.​

    Zamontować następujące elementy: ​

    o Automatyczny napinacz [20] .​

    WSKAZÓWKA: Zwrócić uwagę, aby podczas zakładania pasek był naprężony.​

    Rolkę napinającą powoli obrócić w lewą stronę [26] (zaczep [23] przesuwa się do ogranicznika [27] ). Zastosować przyrząd nr 3387 [25] .​
    Przyrządu blokującego nie zdejmować gwałtownie [18] .

    WSKAZÓWKA: Sprawdzić, czy położenie klucza widełkowego nie zmieniło się.



    Pozwolić, aby rolka napinająca powoli obróciła się [22] (zaczep [23] przesuwa się do oporu [24] ), aż wymiar [28] wyniesie 4±1 mm. Użyć wiertło [29] .

    WSKAZÓWKA: Silnik musi być ZIMNY.


    Dokręcić nakrętkę rolki napinającej [19] . Moment dokręcania: 20 Nm + 45°.​
    Dokręcić śruby koła rozrządu [21] . Moment dokręcania: 25 Nm.​
    Wymontować następujące elementy: ​

    o Przyrząd blokujący wałka rozrządu [15] .​
    o Przyrząd blokujący koła wału korbowego [13] .​
    o Wiertło [29]​

    Obrócić powoli wałem korbowym dwa obroty w prawo, w GMP pierwszego cylindra.​
    Wymiar [28] musi wynosić 4±1 mm. Użyć wiertło [29] .​
    Jeżeli tak nie jest: Poluzować nakrętkę rolki napinającej [19] . Obrócić rolkę napinającą, aż wymiar będzie odpowiadał wartości wymaganej [28] . Dokręcić nakrętkę rolki napinającej [19] . Moment dokręcania: 20 Nm + 45°.​
    Zablokować koło na wale korbowym [13] . Zastosować przyrząd nr T10050.​
    Znaki odniesienia muszą się pokrywać [14] .​
    Sprawdzić, czy przyrząd blokujący łatwo się wsuwa w wałek rozrządu [15] . Zastosować przyrząd nr 3359.​
    Jeżeli tak nie jest: ​

    o Zaczep przyrządu blokującego koła wału korbowego wyjąć z otworu w obudowie uszczelniacza olejowego.​
    o Obracać wałem korbowym, aż można będzie wsunąć przyrząd blokujący rozrządu [15] . Zastosować przyrząd nr 3359.​
    o Poluzować śruby koła rozrządu [21] .​
    o Obracać wałem korbowym w lewo, aż zaczep przyrządu blokującego trafi dokładnie w otwór w obudowie uszczelniacza olejowego [30] .​
    o Obracać wałem korbowym w prawo, aż zaczep pokryje się z otworem.​
    o Zablokować koło na wale korbowym [13] . Zastosować przyrząd nr T10050.​
    o Dokręcić śruby koła rozrządu [21] . Moment dokręcania: 25 Nm.​
    o Wyjąć przyrządy blokujące [13] i [15] .​
    o Obrócić powoli wałem korbowym dwa obroty w prawo, w GMP pierwszego cylindra.​
    o Sprawdzić, czy przyrządy blokujące można prawidłowo wsunąć [13] i [15] .​

    Wymontować następujące elementy: ​

    o Przyrząd blokujący wałka rozrządu [15]​
    o Przyrząd blokujący koła wału korbowego [13]​
    o Wiertło [29]​

    Zamontować elementy w kolejności odwrotnej jak przy demontowaniu.​
    Dokręcić śruby koła pasowego wału korbowego [9]. Moment dokręcania: 10 Nm + 90°.​


    Pomogłem? kliknij.. :)