Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DAF xf 105 460 - Skrzynia automat zawiesza sie

kisiol 02 Jun 2016 08:33 7740 7
  • #1
    kisiol
    Level 20  
    Witam. Mam problem ze skrzynią biegów mianowicie , przy zmianie biegu skrzynia potrafi zawiesić się. Dzieje się tak szczególnie po nocnym postoju , ale zdarzy się też na ciepłym. Objawy to skrzynia przełącza biegi ładnie do 8 , a później podejmuje próbę zmiany biegu na wyższy , ale nie może obroty zaczynają falowac i wyskakuje błąd na czerwono ostrzeżenie skrzynia biegów i pozostaje na biegu ostatnim z wybranych. Po zatrzymaniu się i przekreceniu kilkukrotnie zapłonu skrzynia wraca do N i wtedy słychać charakterystyczne pykania powietrza w skrzyni. Po podpięcia DAVIE są natepujace błędy 3198-8 , 904-8 , 3091-4 , 3194-8 , 3154. Dodam że wiązka była wymieniana i kaseta tez.
  • Helpful post
    #2
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    AsTronic nie zmieni biegu tylko jeżeli system otrzyma sygnał że auto jest na zakręcie .Podobny symptom może być w przypadku braku komunikacji z EBS ECU.A ty masz kod błędu 3198-8 czyli brak sygnału o względnej prędkości kół z systemu EBS.To może być spowodowane następującymi usterkami: brak komunikacji CAN ze sterownikiem EBS, problem s czujnikiem ABS, kołem impulsowym lub w instalacji czujników ABS - to dotyczy sygnałów z czujników osi przedniej (bo stąd system wie, że auto jest na zakręcie), następnie:
    904-8 - brak sygnału prędkości względnej kół przednich z czujników ABS w magistrali CAN - czyli tak jak poprzednio, następnie: 3091-4 - dokładnie to samo co powyżej tylko mowa o nieprawidłowym sygnale prędkości kół przednich w magistrali CAN - czyli znowu sygnał prędkości z czujników ABS, dalej: 3194-8 - sygnał prędkości kół przednich za pośrednictwem CAN nierozpoznany - znowu to samo, dalej: 3154 - czujnik położenia widełek załączających biegi wykrywa , że bieg jest cały czas załączony podczas, gdy skrzynia powinna być w pozycji luzu.Ten błąd może być spowodowany np. spadkiem ciśnienia w obwodzie sprężonego powietrza skrzyni AsTronic, możliwa usterka siłownika w pokrywie skrzyni biegów, możliwa usterka w zaworze sterującym powietrze do tego siłownika lub możliwa usterka w sterowniku AsTronic ECU.
    Wykasuj wszystkie błędy.Przejedź się dopóki ta usterka wystąpi.Podłącz DAVIE i sprawdź jakie błędy "świerze" są w systemie.
    Jeżeli pierwsze 4 błędy są z powrotem - to masz usterkę w obwodach czujników ABS + sprawdź przednie pierścienie impulsowe.
    Jeżeli ten ostatni błąd, to ustaw tylną oś na kobyłkach (w powietrzu) , zrób test drogowy "w miejscu" tzn. z kołami kręcącymi się w powietrzu.Jedna osoba siedzi za kierownicą, druga wchodzi na skrzynię biegów i nasłuchuje, czy w momencie jak pojawia się ostrzeżenie na desce czy nie ma wycieków powietrza z któryś z tych 4 otworków w skrzyni biegów po lewej stronie pod poziomem pokrywy.To są porty wylotowe powietrza z siłowników i elektrozaworków.Trzeba też nasłuchiwać, czy w momencie jak skrzynia biegów zmienia biegi to czy stale nie wycieka gdzieś powietrze z kóregoś z tych 4 otworków lub odpowietrznika skrzyni biegów.Trzeba tez obserwować ile jest ciśnienia na zegarach (musi być więcej niż 8.5 bar) a najlepiej to podłączyć manometr do zbiornika powietrza skrzyni astronic i obserwować, czy ciśnienie nie spada drastycznie przy wyższych biegach.Ciśnienie powietrza jest bardzo ważne dla skrzyni AsTronic.Sprawdź również, czy filterek na wejściu do silownika sprzęgła (zintegrowany z zaworkiem jednokierunkowym - mosiężny sześciokąt na klucz 27mm na wejściu powietrza do siłownika sprzęgła) nie jest zatkany.
    Po to ustawiasz auto na kobyłkach aby zasymulowac jazdę i zmianę biegów a jednocześnie nasłuchiwac czy ze skrzyni biegów nie ma większego wycieku powietrza.Jeżeli dzieje się to po nocnym postoju, to przypuszczam, że jest to kwestia wilgoci która p nocy skrapla się w obwodzie pneumatycznym skrzyni biegów.Sprawdź też, czy nie ma pełno wody w zbiorniku skrzyni AsTronic (za skrzynią jeżeli jest to prosty ciągnik 4X2).
  • #3
    kisiol
    Level 20  
    Błędy ebs naprawione wymieniony czujnik lewego przedniego koło. Problem skrzyni pozostał powietrze nigdzie nie ucieka, sitko do zaworu czyste. Wymieniony wyprzeglik. Test hamulca skrzyni za pomocą davie wychodzi pozytywnie. Test zmiany biegów niby ok, ale niektóre biegi wchodzą z bardzo głośnym trzaskiem i szarpnieciem wałem napędowym. Błąd który odczytuje davie po zawieszeniu się przekładni to "wewnętrzna usterka skrzyni biegów"
  • #4
    Anonymous
    Anonymous  
  • #5
    kisiol
    Level 20  
    Czyli czeka remont skrzyni biegów. Jeśli to synchro bo łożysk nie słychać. Można powiedzieć ze podczas jazdy to 7 bieg za każdym razem wchodzi z bardzo mocnym trzaskiem. Może ktoś się orientuje czy za pomocą davie, można odczytać zużycie sprzęgła. Jestem niby korekta zużycia sprzęgła, ale jak jest włączony neutral to pokazuje 98% , a jak włączę bieg to pokazuje od 15% do -24%. Jak ten pomiar odczytać.
  • Helpful post
    #6
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    Skrzynia AsTronic nie ma synchronizatorów a łożysko byłoby słyszalne.
    Mechanicznie, to skrzynia AsTronic jest niemalże "kuloodporna" - awarie kół zębatych, lóżysk praktycznie się nie zdarzają.
    Możliwa jest usterka widełek - ale rzadko.
    Wykasuj wszystkie błędy - do zera.
    Zrób test drogowy i jak tylko usterka się pojawi - sprawdź jakie nowe ma błędy.
    Sprawdź czy na pewno nie masz żadnych błędów w EBS, bo będzie Cię to dużo kosztować jak się pomylisz.
    Podaj mi jaki jest pierwszy błąd jaki pojawia się zaraz po nawrocie usterki.
    Jeżeli dalej będziesz miał ten kod błędu "wewnętrzna usterka skrzyni biegów" - pierwsze co to wyjmij skrzynię i sprawdź dokładnie sprzęgło - szczególnie widełki, wyprzęglik i łożysko wyciskowe.
    AsTronic jest na tyle "ślepy", że jak sprzęgło nie do końca będzie rozłączać napęd (czyli "ciągnąć") , to będzie generował ten błąd tak samo jak w przypadku wewnętrzej autentycznie usterki.
    Ponadto test hamulca skrzyni nic nie wnosi do sprawy, bo auto zmienia biegi w górę w miarę szybko - usterka hamulca skrzyni objawia się właśnie przy zmianie biegów pierwszych tzn. z 1 na 2, z 2 na 3, z 3 na 4 bo różnice prędkości obrotowych wałków przy niskich biegach są największe (największe różnice przełożeń - zestopniowanie biegów).i wówczas hamulec skrzyni ma najwięcej roboty.