Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Megane ii 1,5 DCI - Problem z odpaleniem auta

Gorzii1910 02 Cze 2016 23:33 8457 15
  • #1 02 Cze 2016 23:33
    Gorzii1910
    Poziom 4  

    Witam mam problem z odpaleniem autka , zrobiło się to paru dniu , wczesniej miał problem z odpaleniem na ciepłym za to na zimny od razu odpalił , teraz odpala za 5-6 razem i na zimnym i na ciepłym . Przy włożeniu karty wciskam start , auto normalnie kręci ale nie odpala i wyskakuje ' injection fault ' . Sprawdziłem wtryski i z tego co mi się wydaje to do jednego wtrysku nie dochodzi paliwo , bo wygiełem trochę wężyki od wtryskow i na 3 słychać paliwo w nich . Co może być przyczyną ? Wtrysk , pompa , przekaźnik od pompy ? Ktoś może miał podobny problem ?

    0 15
  • #2 02 Cze 2016 23:43
    cezars65
    Poziom 24  

    Spróbuj na początek podłączyć go pod CLIPa , co na nim wyjdzie , bo inaczej nie opanujesz tego.

    1
  • #3 03 Cze 2016 00:00
    klimosz
    Poziom 18  

    Temat rzeka. :arrow:
    Co tu ukrywać, układ paliwowy jest najczęstszą przyczyna awarii w tych jednostkach.
    Co można zobaczyć metodą domową :idea:
    Zajrzyj na dno filtru paliwa , jeżeli znajdziesz samorodki złota to niedobrze, po wakacjach.
    Jeżeli będzie tylko naturalny brud to jest nadzieja że zostanie na wakacje.
    filtr rozcinamy / rozrywamy, nie tniemy bo nasypiemy do niego.
    filtr niestety drogi ale pewnie jeszcze nie wymieniałeś, a nowy się przyda.

    2
  • #4 03 Cze 2016 00:03
    Gorzii1910
    Poziom 4  

    Filtr nie był wiemieniany , ale jest możliwość ze przez to nie odpala ?

    0
  • #5 03 Cze 2016 00:10
    klimosz
    Poziom 18  

    Raczej filtr nie jest problemem,chyba że jest totalnie zapchany. :arrow:
    Miałem na myśli zobaczenie czy w filtrze są opiłki z pompy wysokiego ciśnienia, które krążąc po obiegu uszkadzają wtryskiwacze, filtr paliwa i pompę w efekcie czego cały układ jest do naprawy.

    0
  • #6 03 Cze 2016 06:23
    szymon198312
    Poziom 30  

    Gorzii1910 napisał:
    do jednego wtrysku nie dochodzi paliwo , bo wygiełem trochę wężyki od wtryskow i na 3 słychać paliwo w nich .

    Niezła metoda. Układu paliwowego nie bada się na słuch. Jeśli już, to zrób test przelewowy. Na moje oko nie ma ciśnienia paliwa i dlatego długo kręci ale co można na odległość...
    Jeśli chodzi o 1.5 dci to jest bardzo problemowy silnik. Znam takich co wydali po 5-8 tys naprawę silnika i dalej nie jest jak ma być więc jak badasz układ paliwowy na słuch to sam raczej nie ogarniesz tematu z pozytywnym skutkiem. I do pierwszego lepszego warsztatu tez nie dawaj auta bo zaraz polecą wtryski, pompa cr, czujniki, rozrzad itp a nie wiadomo jaki będzie tego efekt. No i diagnostyka komputerowa to podstawa

    0
  • #7 03 Cze 2016 09:10
    KotBury2
    Poziom 18  

    Gorzii1910 napisał:
    (-) wczesniej miał problem z odpaleniem na ciepłym za to na zimny od razu odpalił , teraz odpala za 5-6 razem i na zimnym i na ciepłym . Przy włożeniu karty wciskam start , auto normalnie kręci ale nie odpala i wyskakuje ' injection fault '.
    Na razie piszesz, że masz problem z zapłonem w zależności od temperatury. A co dalej się dzieje po zapłonie silnika? Dobrze jedzie, źle, kopci, szarpie, słabnie? Jeżeli jest tylko problem rozruchu, a poza tą fazą silnik kręci bez zastrzeżeń, to wtryskiwacze nie mogą się psuć w momencie startu, po czym momentalnie naprawiać podczas jazdy.

    Wtedy mamy raczej do czynienia z obwodem rozruchowym, np. uszkodzony rozrusznik, jakiś czujnik, może alternator, akumulator, itp.

    Natomiast gdy są totalne problemy zarówno z zapalaniem jak i stabilnością obrotów na biegu jałowym, podczas jazdy, spadkiem mocy oraz zadymieniem spalin, dopiero wtedy zezujemy na wtryskiwacze i cały układ paliwowy.

    PS
    Te wężyki, co je wyginałeś przy wtryskiwaczach i jakoby w 3 coś słyszałeś, a w jednym nie, nie doprowadzają paliwo pod bardzo wysokim ciśnieniem, tylko odprowadzają nadmiar do zbiornika. Nazywa się to przelew i jego ciśnienie nie może być większe niż 1 bar (100 kPa).

    Jeśli rzeczywiście jeden z wtryskiwaczy nie wydziela przelewu, to może być, iż w ogóle nie pracuje, pali wadliwie lub ma zatkane przejście paliwa do zbiornika. Wykonaj wobec tego koniecznie test przelewowy wtryskiwaczy tutaj.

    Pzdr KotBury2

    1
  • #8 03 Cze 2016 10:29
    Gorzii1910
    Poziom 4  

    Podczas jazdy nie ma żadnych zmian , auto jedzi normalnie , nie traci mocy , nie kopci . Akumulator był kupowany nowy w styczniu i rozrusznik rowniez był kupiony jakos na początku roku .

    1
  • #9 03 Cze 2016 11:29
    KotBury2
    Poziom 18  

    Gorzii1910 napisał:
    Podczas jazdy nie ma żadnych zmian , auto jedzi normalnie , nie traci mocy , nie kopci . Akumulator był kupowany nowy w styczniu i rozrusznik rowniez był kupiony jakos na początku roku .
    No, widzisz i od razu zrobiło się prościej i lżej na sercu, prawda? Podejrzewam, że jak zwykle problem leży w jakimś banalnym kabelku, także stykach, pinach, szwankującej masie, itp.

    Skoro jednak dolegliwość powstaje jedynie w czasie rozruchu, to po prostu trzeba się nad tym skupić, tzn. co odpowiada za sprawny start silnika diesla od pierwszego razu i w jaki sposób usterka utrudnia to.

    Zacznij od najprostszego eksperymentu, a mianowicie gdy silnik nie chce startować z kluczyka, spróbuj zapalić go "na pych". Nie ma obawy, nic się nie stanie, żadne tam bajdy typu przeskok, zerwanie paska rozrządu itp. Po prostu jeśli ciężko zapala z kluczyka, a bez najmniejszych problemów "na pych", to oczywiście podejrzany jest rozrusznik i wszystko co się wokół niego kręci.

    Nie musi to być rozrusznik, który niedawno wymieniłeś. Może być coś w pętli kluczyk-stacyjka-akumulator-rozrusznik-zawór awaryjnego odcięcia paliwa-immo-komputer.

    Jeśli w/w elementy są całkowicie sprawne, to należy przejść do tego, co steruje szybkością obrotów rozrusznika, ciśnieniem paliwa i temperaturą, a mianowicie czujniki. Uwaga! Nie dysponuję gruntowną znajomością silnika 1,5 dci lecz mam wiedzę nt. systemu Common Rail, który jest bardzo podobny ogólnie pod względem rozruchu, wtrysku paliwa i doładowania powietrza. Jeśli więc popełniam błąd w szczegółach, to proszę mnie poprawić, a nie komentować "nie kompromituj się", itp.

    W fazie rozruchu komputerowi potrzebne są zaledwie cztery czujniki i wymienię je po kolei:

    1. Czujnik GMP i prędkości obrotowej wału korbowego. W zależności od typu silnika diesla stosowane są dwa rodzaje czujników: indukcyjny i oparty na zjawisku Halla.
    Jeżeli masz indukcyjny, to jest on zamontowany w pobliżu koła zamachowego i reaguje zmianą sygnału elektrycznego pod wpływem przelatujących zębów (wieńca). Pokazuje to schemat poniżej.
    Megane ii 1,5 DCI - Problem z odpaleniem auta
    Miejsce zamontowania czujnika w silniku 1,5 dci pokazuje obrazek poniżej.
    Megane ii 1,5 DCI - Problem z odpaleniem auta




    Czujnik spełnia podwójną rolę, tj. po pierwsze, odnajduje tzw. cylinder wzorcowy (odniesienia), na podstawie którego komputer wie, kiedy i gdzie zacząć wtrysk sekwencyjny paliwa. W tym celu na wieńcu zębatym ma wyfrezowane (wycięte) dwa zęby (patrz rysunek) stanowiące właśnie znacznik GMP tłoka wzorcowego.

    Po drugie, czujnik reaguje na przelatujące przed jego czołem zęby zmianą prądu indukcyjnego i przesyła sygnał elektryczny piłokształtny do komputera. Bardzo ważny jest przy tym pomiar obrotów silnika podczas rozruchu. Jeżeli rozrusznik kręci w granicach 200-250 obr/min, komputer uznaje to za wystarczające, ponieważ wówczas pompa wysokiego ciśnienia (pwc) spręża paliwo do normatywnego ciśnienia 150-200 bar. Jeżeli obroty są poniżej 200 obr/min i wynoszą np. 100-150 obr/min, to oczywistym jest, iż pwc nie zdoła wytworzyć wystarczającego ciśnienia potrzebnego do startu silnika. Komputer odmawia zapłonu, gdyż jest za mało paliwa w obwodzie wtryskowym.

    Często kierowca relacjonuje jakoby rozrusznik szalał, a silnik nie zapala. Po czym okazuje się, że owo szaleństwo obrotów to ok. 190 obr/min, a nie 200 obr/min. Po drugie, komputer widzi czujnikiem ciśnienia, że osiąga ono wartość 120 bar, a nie 150 bar. W tym stanie rzeczy silnik nie nadaje się do rozruchu i komputer przerywa nierówną walkę. Ponowienie rozruchu 5, 7 razy daje wreszcie efekt, tj. osiągnięcie minimalnego ciśnienia paliwa 150 bar i silnik w końcu startuje.

    Dlatego mówi się, że współczesny silnik spalinowy ma "inteligentny" zapłon. I nic dziwnego, w przeciwnym razie kierowca zachechłałby rozrusznik i akumulator na śmierć, gdyby nie było komputera wtryskowego. Steruje on silnikiem w 100% od momentu włożenia kluczyka do stacyjki (czy też karty).

    W niektórych silnikach CR stosowane są czujniki Halla GMP i prędkości obrotowej wału korbowego. Wtedy są zamontowane po stronie rozrządu w pobliżu osi wału korbowego i odczytują sygnał ze specjalnego paska magnetycznego na kole, a nie po stronie koła zamachowego.

    W każdym wypadku jakiekolwiek "niejasności" po stronie sygnału w/w czujnika mogą skutkować m.in. problemami z rozruchem. Bywały wypadki, iż zmieniała się jego oporność wewnętrzna pod wpływem rozgrzania i zaczynał przekazywać zakłócone sygnały itd.

    Silnik wówczas reaguje utrudnionym rozruchem z uwagi na brak precyzyjnego sygnału GMP tłoka wzorcowego. Komputer przecież nie może wtryskiwać paliwo byle jak i byle gdzie. Dlatego za każdym razem reaguje albo ciężkim rozruchem (nie może odczytać dokładnie sygnału GMP, bo np. czoło czujnika jest zabłocone, skorodowane, przesunięte dalej niż 1 mm od powierzchni zębów, albo w inny sposób uszkodzone).

    Nie muszę dodawać, że silnik nie daje się w ogóle uruchomić jeżeli czujnik ma przerwy na kablach i pinach, czy też zwarcie między kablami, mimo pełnej sprawności samego czujnika.

    2. Czujnik położenia wałka rozrządu - najczęściej wykorzystuje zjawisko Halla, czyli zmianę pola magnetycznego w zmiennych warunkach pracy wałków rozrządu. Pozwala komputerowi precyzyjnie rozpoznać wtryskiwacze oraz określić położenie zaworów dolotowych i wydechowych. Zasadę działania tego czujnika pokazuje rysunek z silnika HDI Peugeot/Citroen.
    Megane ii 1,5 DCI - Problem z odpaleniem auta
    W silniku 1,5 dci czujnik jest umieszczony w miejscu pokazanym strzałką na fotce poniżej.
    Megane ii 1,5 DCI - Problem z odpaleniem auta

    3. Czujnik ciśnienia paliwa (3 - obrazek poniżej), zamontowany w zasobniku (Common Railu) o kształcie kulistym (2).
    Megane ii 1,5 DCI - Problem z odpaleniem auta
    Jest to czujnik piezoelektryczny, który reaguje zmianą sygnału elektrycznego od 0,5 do 4,8 V pod wpływem ciśnienia. Czyli sygnał 0,5 V jest odbierany przez komputer jako "gotowość systemu wtryskowego do pracy", a po ok. 1-2 sec kręcenia rozrusznikiem napięcie powinno wzrosnąć do 1 V. Oznacza to, że ciśnienie paliwa w zasobniku (2) prawidłowo wzrosło od 150 do 200 bar. Wobec tego komputer podaje pełny prąd sekwencyjny na wtryskiwacze (5) oraz uruchamia silnik. Prawidłowy przebieg sygnału czujnika ciśnienia paliwa pokazuje oscylogram poniżej.
    Megane ii 1,5 DCI - Problem z odpaleniem auta
    Jeżeli sygnał napięciowy dochodzący z czujnika ciśnienia nie jest równy co najmniej 1 V w trakcie pracy rozrusznika, to komputer odbiera jako zakłócenie, czyli brak normatywnego ciśnienia zapłonu 150 bar. Gdy ciśnienie sięga zaledwie 80-100 bar, komputer nie uruchomi wtryskiwaczy, ponieważ jest za mało paliwa do wtrysku.

    Dla kierowcy zaczyna się ciężki okres, bo nie rozumie, co się dzieje. Silnik jest ciepły, rozrusznik kręci jak szalony, a jednostka nie chce zapalić. I nie zapali, dopóki komputer nie odbierze prawidłowego sygnału ze strony czujnika, iż ciśnienie w zasobniku wynosi co najmniej 150 bar. Stąd częste wypadki, że silnik zapala po 5-tym lub 7-mym razie, bo właśnie do tej wartości wzrosło ciśnienie w szynie.

    Jaki z tego wniosek? Winę za utrudniony rozruch może także ponosić czujnik ciśnienia paliwa, jeśli zaniży on wartość wstępną ciśnienia i zamiast 150 bar pokaże 80 bar, albo jeszcze mniej. Nie zapali również, gdy czujnik pokaże 1600-1800 bar, czyli ciśnienie maksymalne (zwarcie w obwodzie).

    4. Czujnik temperatury cieczy chłodzącej, zamontowany w obudowie termostatu (strzałka na obrazku poniżej).
    Megane ii 1,5 DCI - Problem z odpaleniem auta
    Jest to jedyny czujnik spośród trzech innych czujników temperaturowych, tj. temperatury paliwa, powietrza i ewentualnie spalin (mowa o samym silniku), który odpowiada za dawkę rozruchową paliwa. Innymi słowy taką dawkę paliwa zastosuje komputer do wtrysku, jaką temperaturę pokaże mu czujnik cieczy chłodzącej.

    Jeżeli element pomiarwoy pokaże omyłkowo znacznie zawyżoną temperaturę cieczy chłodzącej, np. zamiast +5 stopni, +80 stopni C., to komputer zastosuje "małą dawkę rozruchową", a nie "dużą". Dlatego, że "myśli", iż silnik jest gorący, wobec czego paliwo również, a więc jest go "więcej" w tej samej objętości.

    Zmyłka polega na tym, że komputer nie widzi rzeczywistej temperatury zewnętrznej, tylko kieruje się fałszywym wskazaniem czujnika i na tej podstawie źle steruje dawką rozruchową (nie do jazdy). Stąd niezrozumiałe nieraz przypadki bardzo ciężkiego rozruchu podczas mrozu, czy w ogóle chłodnej pogody, ponieważ komputer podaje zbyt mało paliwa na wtryskiwacze niż jest potrzebne. Usterka automatycznie mija, gdy fałszywa temperatura czujnika zrówna się z temperaturą rzeczywistą silnika.

    Wszytko jest w absolutnym porządku, wtryskiwacze w nienagannej kondycji, rozrusznik i akumulator perfect. Winę ponosi zaledwie jeden czujnik, od którego zależy dawka rozruchowa paliwa. Na dobitkę równie często sam czujnik także jest bardzo dobry, ale np. zawilgotniały mu styki, albo zalane zostały wodą lub inną cieczą kable, itd.

    Wskutek zmiany oporności wewnętrznej, czujnik zaczyna pokazywać komputerowi zafałszowane wartości napięcia od 0,2 do 4,9 V. Zależność temperatury od rezystancji i napięcia elektrycznego w czujniku NTC pokazuje tabelka poniżej.
    Megane ii 1,5 DCI - Problem z odpaleniem auta

    Z chwilą, gdy jednostka szczęśliwie zapali, to momentalnie podłączają się do sterowania wtryskiem, powietrzem, itd. pozostałe czujniki, nieużywane w ogóle w fazie rozruchu. Nie są przecież potrzebne żadne inne sygnały oprócz tych czterech podstawowych, o których mowa.

    Komputer nie potrzebuje do zapłonu wartości ciśnienia powietrza, temperatury powietrza, masy powietrza (przepływomierz), a nawet położenia pedału przyspieszenia w początkowej, bardzo trudnej nieraz fazie startu. Dlatego deptanie pedałem gazu, tak jak było za czasów starych diesli, nic nie daje, gdyż komputer sterujący w ogóle tego nie słucha, bo i po co?

    Jeżeli każdy kierowca opanuje i zrozumie podstawy rozruchu oraz pracy silnika CR, tj. jakie czujniki są odpowiedzialne za co, które sterują rozruchem, a które jazdą, to nie powinno być problemów w przyszłości z rozpoznaniem przyczyn m.in. utrudnionego startu.

    Czego niezmiennie życzy KotBury2

    5
  • #10 04 Cze 2016 08:09
    mark10
    Poziom 9  

    Witam!
    Przedewszystkim nie grzeb po omacku.Zacznij od diagnostyki(podlączenie kompa diagnostycznego).Nie wymieniałeś filtra paliwa WYMIEN!(wymiana co 30tys km).
    To kochany silnik,tylko trzeba mu dać czego potrzebuje!Sam takim jeżdżę 140tys km i zadnych problemów.Warto też pomyśleć o swiecach żarowych.
    Pozdrawiam!

    0
  • #11 04 Cze 2016 15:06
    Gorzii1910
    Poziom 4  

    Dzis zauważyłem dziwne stukanie przy odpaleniu , nie za kazdym razem ale sie zdarza . Do tego dopisze ze jezeli auto juz jakos odpale i zgasze silnik na dosłownie 1 min to pozniej odpala normalnie za pierwszym razem , za to jak postoi dłużej to juz cieżko z odpaleniem ,

    0
  • #12 04 Cze 2016 15:09
    szymon198312
    Poziom 30  

    Wiec tak jak pisałem wcześniej prawdopodobnie masz problem z ciśnieniem paliwa a stukanie może się brać choćby z lejacej końcówki wtryskiwacza. Weź wreszcie coś zrób a nie tylko piszesz bo sens w tym żaden

    0
  • #13 04 Cze 2016 15:39
    mark10
    Poziom 9  

    Zrób jak radzi kol. Szymon i ja wczoraj.
    Powodzenia!!

    Dodano po 2 [minuty]:

    Pardon! dzisiaj o 8:09

    Moderowany przez CameR:

    Reg. 3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji, nie rozwiązują problemu użytkownika.

    0
  • #14 04 Cze 2016 15:40
    Gorzii1910
    Poziom 4  

    W poniedziałek jade do mechanika i wszystko bedzie wiadome , napisze co mu dolegało .

    0
  • #15 04 Cze 2016 15:52
    mark10
    Poziom 9  

    Tak trzymaj!

    Moderowany przez CameR:

    Reg. 3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji, nie rozwiązują problemu użytkownika.

    0
  • #16 04 Cze 2016 19:44
    DjMapet
    Poziom 43  

    Byle był to mechanik, który ma CLIP-a i jakiekolwiek pojęcie o silnikach dCi.

    Pozdrawiam.

    0