Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróbka instalacji CO, dogrzewanie strychu

03 Cze 2016 21:39 1062 6
  • Poziom 17  
    Witam przedstawiam na obrazkach jak wygląda układ w domu, jest górne zasilanie, nie ma pompy wszystko ładnie grzeje, ale dawny strych a teraz już poddasze jest w remoncie i trzeba tam dociągnąć ogrzewanie, niestety oba wyjścia wg mnie nie są "po ludzko robione" no ale jak inaczej z tego pieca zrobić ogrzewanie poddasza? Pompa oczywiście została by dodana przy piecu.

    jest tak: Przeróbka instalacji CO, dogrzewanie strychu
    I czy wpiąć się z rur zasilających boczny która mają 1" i w dwóch miejscach przebić się na poddasze a następnie tam rozjechać rury po podłodze
    Przeróbka instalacji CO, dogrzewanie strychu
    Czy już na poddaszu po podniesieniu do góry naczynia wzbiorczego wpalić się do rury 5/4 cala i od niej w bok rozjechać rurkami miedzianymi w posadzce do grzejników?
    Przeróbka instalacji CO, dogrzewanie strychu

    Na obrazkach trochę przejęzyczenia z poddaszem i strychem chodzi naturalnie o poddasze na strychu żadnych rurek by nie było

    Ile powyżej najwyższego grzejnika powinno być naczynie wzbiorcze?
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Podaj więcej info odnośnie Twojej istniejącej instalacji.
    1. Jakie grzejniki posiadasz teraz w domu i jakie średnice rur do nich są podłączone?
    2. Jakie grzejniki będą dołożone do instalacji?
    3. Daj powierzchnie do grzania i podstawowe dane o izolacji budynku.
    4. Planowana jest też przy okazji modernizacji instalacji grzewczej jakaś inna zmiana poza dodatkowym piętrem?
  • Poziom 17  
    Dziękuje za odpisanie.

    Co do naczynia i obliczeń w zależności od usytuowania pompy to pisze o pompie na powrocie, a nie pisze jeżeli pompa jest na zasilaniu ale teraz i tak mniej więcej wiem jak to liczyć.

    idąc dalej :

    To jest u kolegi, na razie nie ma obliczonej kubatury pomieszczeń, łącznie to tego będzie z 60-70 m2 w tym 5 lub 6 grzejników stalowych. Dom jest chyba z pustaka pianowego i hasiowego z pustką powietrzną w środku, nie ma izolacji żadnej. Rura 5/4 cala od pieca po sam strych jak na rysunku, rozchodzi się to na boki rurą calową a potem 3/4 lub 1/2 o ile dobrze pamiętam nie przyglądałem się tak dobrze, dyskutowaliśmy bo ja coś tam niby wiem, a On chciał osobny pion z dołu ciągnąc ale to przecież bez sensu pion dublować, to jest nie za normalne ale jakoś to trzeba zrobić i takie dwie opcje nam przyszły do głowy. Grzejniki w domu są takie ... hm nie wiem jak je nazwać podwójne panelowe czyli dwa cienkie panele, w miejscu gdzie zawór przychodzi to jest taki jakby trójnik który łączy te dwa panele i zawór.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Czyli wg. wyjaśnień faktu istniejącego instalacji grzewczej mamy wszędzie grzejniki stalowe panelowe. Układ grawitacyjny z rozdziałem górnym. Rura pionu grzewczego 5/4cala gra też role rury bezpieczeństwa do naczynia przelewowego.

    Po pierwsze. Pompa, jeśli ma być montowana, to musi być na powrocie do kotła.
    Przemawiają za tym względy bezpieczeństwa instalacji (na rurze bezpieczeństwa nie wolno montować armatury -pomp też!).

    Następne, to grzejniki.
    Trzeba się upewnić, czy opory przepływu przez nowe grzejniki są porównywalne do istniejących. Jeśli nie, to dojdzie sprawa kryzowania całej instalacji.
    Trzeba też sprawdzić, jakiej średnicy są istniejące odcinki od pionu grzewczego do grzejników i analogicznie poprowadzić nową instalacje.

    Przy odrobinie fachowej umiejętności nowa instalacja ruszy też grawitacyjnie jak i istniejąca. Nawet, jeśli nowe rury będą przeprowadzone w wylewkach. Oczywiście zachować trzeba odpowiednie średnice rur i zadbać o odpowietrzenie instalacji...

    Ja bym polecił podłączenie nowej instalacji od pionu 5/4cala zaraz nad stropem.
    Naczynie przelewowe podnieść pod sufit (kilkadziesiąt centymetrów wyżej niż najwyższy grzejnik) i podłączyć rurą min. 1cal.

    Warto pomyśleć przy okazji remontu, czy nie dołożyć jednej rury wzdłuż pionu od kotła do naczynia przelewowego. Średnica 1cal i rura stalowa lub miedziana.
    Tym czasem będzie "wolna" ale kto wie. Może przy wymianie kotła w przyszłości przyjdzie pomysł ze zaworem 4-ro drożnym i pompą na zasilaniu. Wtedy taka rura się przyda...
  • Poziom 17  
    kojarzę o co chodzi z tą pompą na powrocie, żeby na zasilaniu żadnego zaworu nie było ...

    Ale czy pompa na powrocie wypcha to wszystko? Generalnie chyba trzeba będzie i tak o jakiejś mocniejszej pompie pomysleć bo jest kilka metrów do góry, więcej jak 4m.

    Jak na parterze i I piętrze są duże średnice i dobry przepływ to na strychu z racji zaworów zwykłych lub termostatycznych mała średnica przepływu może powodować słabe grzanie grzejników?

    Co masz na myśli pisząc kryzowanie instalacji?
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    To, że w instrukcji pompy podaje się wysokość podnoszenia np. 4m, to nie ma nic wspólnego z wysokością instalacji...

    Wys. podnoszenia pompy to myląco wyrażona wartość ciśnienia, jaką wywołuje pompa podczas pracy w instalacji zalaną wodą. Czyli pompa, która podnosi 4 metry wody, wywołuje różnice ciśnienia 0,4bar. Tyle w teorii...
    Technik od instalacji powinien wziąć pod uwage opory przepływu przez instalacje, potem wys. ostatniego punktu grzewczego i wiele innych danych, by dobrać pompę...

    Dla zwykłych instalacji domowych (tym bardziej tych, co działają grawitacyjnie) wystarczy zwykła "najmniejsza" pompa. W wielu przypadkach i tak jest za duża.
    Jeśli dojdzie ogrzewanie podłogowe z zaworem RTL, zawory grzejnikowe i kryzujące itp. to może się okazać, że najmniejsza pompa nie daje rady. Wtyedy trzeba myśleć nad większą pompą...

    Kwestia zaś, czy pompa na powrocie do kotła będzie inaczej pracować, jak na zasilaniu, to nie zabiore tematu zwolennikom i przeciwnikom rozwiązania.
    Uważam w przypadku autora tematu, żeby pompe wstawić na powrót, bo nie ma innej możliwości.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Nie doczytałem do końca poprzedniego postu...

    Twój tok myślenia się zgadza. Jeśli teraz w całym domu są grzejniki bez zaworów podpięte do pionu grubymi rurami, to zabieg modernizacji instalacji o kilka grzejników z zaworami oraz zastosowanie małych przekrojów rur spowodować może kiepski przepływ wody przez nowy fragment instalacji.

    W ten czas w całym domu montujesz zawory grzejnikowe (każdy zawór "dusi" grzejnik mimo, że jest odkręcony) no i być może przyjdzie potrzeba "przydusić" grube rury, by woda popłynęła przez fragment nowej i przez starą instalacje w tym samym tempie.