Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zamontowanie wyłącznika krańcowego jak się za to zabrać?

06 Cze 2016 12:06 1779 11
  • Poziom 6  
    Witam, mam silnik 3 kw na siłe podłączenie w gwiazdę,w którym oprócz zwykłego wyłącznika chce jeszcze zamontować wyłącznik krańcowy, który będzie mi wyłączał silnik. Z tego co się dowiedziałem to powinienem mieć stycznik, wyłącznik krańcowy tylko nie wiem kompletnie jak to podłączyć żeby wszystko działało jak należy czy jest mi jeszcze coś potrzebne?.

    Z góry dzięki za odpowiedzi, sorry do moderatora jak jest temat w złym miejscu i dziękuje za przeniesienie, pozdrawiam.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 27  
    W wersji mikro: zadziałanie wyłącznika krańcowego powinno wyłączyć silnik np. przerywając obwód cewki stycznika, który będzie załączał silnik.

    W wersji mini: skoro chcesz stosować wyłącznik krańcowy, to jak rozumiem silnik będzie pracował raz w prawo, raz w lewo? Zatem musi być oprócz wyłącznika jakiś przełącznik prawo-lewo? Czy od razu wyłącznik ma mieć dwie pozycje aktywne (prawo, lewo) oprócz spoczynkowej?

    Jest to o tyle istotne, bo dany wyłącznik krańcowy powinien blokować ruch tylko w jedną stronę. Napisz więc więcej co właściwie chcesz zrobić i co już masz kupione/zmontowane.

    Prawdopodobnie rozwiązaniem optymalnym byłoby użycie dwóch styczników + przełącznik sterujący stycznikami a nie wprost załączający napięcie na silnik.
  • Poziom 6  
    Obroty będą tylko prawe, chodzi głównie o to by tylko żeby po naciśnięciu krańcówki silnik się wyłączył a po zwolnieniu go z powrotem załączył, ma działać też na zasadzie wyłącznika.

    Nic nie mam kupionego jeszcze oprócz kabla silnika wtyczki, bo nawet nie wiem zbytnio co kupić z jakimi parametrami
  • Poziom 27  
    Rozumiem, czyli do rozłączenia krańcówki dojdzie w przypadku innych działań, czysto mechanicznych a wówczas silnik ma się sam znów włączyć i obracając się w tą samą stronę znów doprowadzić do zadziałania krańcówki, tak?

    W takim przypadku potrzebujesz 1 prostego wyłącznika, 1 wyłącznika krańcowego o stykach normalnie załączonych i 1 stycznika o obciążalności styków dostosowanej do mocy silnika. To minimum nie zapewniające żadnej ochrony ani np. miękkiego startu czy hamowania.

    W takim - najprostszym - układzie obwód wysokoprądowy podaj z zasilania przez styki stycznika na silnik a w obwód zasilania cewki stycznika włącz szeregowo styki obu wyłączników. Gdy oba będą załączone silnik będzie się kręcił, gdy krańcówka przerwie obwód sterowanie stanie.

    Jednak muszę zaznaczyć, że przy takim silniku - stosunkowo dużej mocy - tak prosty układ, bez zabezpieczeń nie mówiąc o miękkim starcie to raczej nieporozumienie. Myślę, że z tego powodu powinieneś powierzyć jego podłączenie fachowcom.
  • Poziom 6  
    Dzięki wielkie za pomoc, myślałem że można to samemu zrobić ale jak tak piszesz to może jednak dam sobie spokój. Koszt wykonania oraz koszt podzespołów może nie być warta świeczki.

    Jeśli chodzi o wyłącznik dla takiego silnika, musi być jakiś specjalny czy wystarczy jakiś zwykły siłowy? Są takie na allegro dla silników do 3 kw siłowy z okablowaniem (wtyczka, kabel-wyłącznik-kabel do silnika), czy musi być jakiś lepszy?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Silnik będzie obciążany (cięcie stali)
  • Poziom 35  
    Chodzi o wyłącznik silnikowy, który wyłączy silnik podczas przeciążenia.
  • Poziom 43  
    kosmos99 napisał:
    Chodzi o wyłącznik silnikowy, który wyłączy silnik podczas przeciążenia.
    ???? Albo o wyłącznik bezpieczeństwa ? Założyciel tematu podał za mało danych o swojej maszynie.
  • Poziom 6  
    Z tego co się dowiadywalem w sklepie elektrycznym to mają zwykły wylacznik i wyłącznik typowy do silników granicą między nimi 40 zł a 80 zł, dla tego się pytam.

    W silniku który kupiłem wychodzą zwykle przewody do podłączenia w gwiazdę i dwa cienkie dłuższe od razu z kostka, do czego one są?.
  • Poziom 35  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Od czujnika temperatury - termistora w uzwojeniach.

    Prędzej jest tam styk bimetalowy niż termistor.
  • Poziom 21  
    Trochę mało danych, czy kolega chce tylko dodatkowy wyłącznik bezpieczeństwa tzw. "grzybek" czy krańcówkę gdzie by rozłączała silnik w jakiejś pozycji krańcowej maszyny, czy zabezpieczenie przeciążeniowe do silnika aby go nie spalić?
  • Poziom 6  
    Chyba zwykły, kolega z krańcówką wyżej obradza, drugi napisał na PW a dał mi schemat który dość wszystko upraszcza i podpowiada co mam kupić. Buduje ukośnice do metalu silnik będzie momentami przeciążany ale raczej nie tak żeby miał by się spalić. Zastanawiałem się nad krańcówka że jak ramie jest w pozycji wyjściowej to się silnik wyłącza jak ramie opada to się załącza. Tylko nie wiem czy gra warta świeczki, pozdrawiam