Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &

gusztaf 06 Jun 2016 12:44 9492 3
  • #1
    gusztaf
    Level 13  
    Z uwagi na konieczność zmierzenia się z problemem słynnego wycieku płynu hamulcowego z tylnego zacisku hamulca tarczowego oraz na bezskuteczne kilkudniowe przeszukiwania forów nt. regeneracji samoregulatora, postanowiłem zamieścić kilka fotek z tej czynności.

    Pomijam kwestię demontażu zacisków oraz ich regeneracji (jako takich), jak również samego samoregulatora, ponieważ materiału na ten temat jest sporo.
    np. https://www.youtube.com/watch?v=gwMyQsoQC-s

    Dodam tylko, że pierścień zabezpieczający samoregulator zdjąłem za pomocą przerobionych nożyczek fryzjerskich ;-)

    Pomijam również kwestię „higieny” narzędzi oraz części itp.
    Nomenklatura własna ;-)

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Widok samoregulatora. Niezłe błoto było w zacisku…

    Nas interesuje oś dźwigni hamulca ręcznego (ta z krótkim gwintem 8 mm), która najczęściej jest winowajcą wycieku płynu (rzadziej ktoś jest szczęściarzem i trafia się mu skorodowany oring na tym sworzniu, a nie on sam).

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Demontaż. Aby dobrać się do niego należy porozginać 6 ząbków trzymających cały kosz w kupie. Kosz wykonany jest z w miarę plastycznej stali. Poszło to dość łatwo szerokim, płaskim śrubokrętem, trzymając go wzdłuż osi i opierając i profile w podkładce. Najlepiej trzymać samoregulator przez rękawicę tak, aby trzymać za obydwie osie, ponieważ po rozgięciu ząbków sprężyna zrobi swoje i będziemy szukać części po pomieszczeniu ;-) Tu z rozgiętymi ząbkami koszyka.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Pierwszą demontujemy grubą, profilowaną podkładkę z gniazdami na kulki łożyskowe.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Oś dźwigni hamulca ręcznego z kulkami łożyskowymi.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Po zdjęciu osi ukazuje się naszym oczom podkładka trójdzielna.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Pod nią oś tłoczka.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Następnie sprężyna.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Samoregulator rozłożony na części pierwsze.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Przy składaniu trzeba zwrócić uwagę, aby podkładka trójdzielna była zwróconą tą stroną do osi tłoczka – to chyba coś w rodzaju łożyska, wydaje się być delikatne, pewnie mosiężne.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Winowajca wycieku płynu, korozja panoszyła się tu od dawna.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    A tutaj nowa oś wraz z nową mosiężną tuleją do zacisku.

    Czas na poskładanie samoregulatora. Wkładamy do koszyka kolejno: sprężynę /2/, oś tłoczka /3/, podkładkę (trójdzielną częścią do osi tłoczka!) /4/, oś dźwigni hamulca ręcznego /5/,

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Układamy na niej 3 kulki łożyskowe

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Na koniec grubą profilowaną podkładkę z gniazdami na kulki łożyskowe. Widoczny bolec ma znaczenie podczas montażu samoregulatora w zacisku.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Podczas składania przydatne jest imadło i klucze nasadowe. Jedna nasadka opiera się o kosz, druga o podkładkę. Ząbków koszyka nie rozginałem zbyt szeroko w obawie, że je trafi, więc musiałem troszkę się pomęczyć i śrubokrętem ustawiać podkładkę, równocześnie skręcając imadło.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Ściskając powoli w imadle celujemy tak, aby ząbki osi tłoczka weszły w odpowiednie prowadnice koszyka.

    Na koniec, najlepiej żabkami, ściskamy wstępnie ząbki, aby koszyk się nie rozleciał, bo sprężyna jest już ściśnięta i napiera i możemy wyjąć z imadła.

    Koszyk można ścisnąć w imadle i młoteczkiem zaklepać ząbki tak, aby szczelnie dolegały do gniazd na grubej podkładce lub, jak ktoś posiada imadło z w miarę prostymi szczękami, można zacisnąć ząbki krawędziami szczęk, równolegle do osi samoregulatora.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Sprawdzamy, czy kulki łożyskowe są we właściwym miejscu i ząbki osi tłoczka w prowadnicach koszyka.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Samoregulator gotowy do montażu.

    Z uwagi na to, że zakupiłem zestaw: 2 osie i 2 tuleje mosiężne, wymieniłem również tuleje w zacisku.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Stara tulejka nie wyglądała ciekawie.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Kluczem nasadowym 8 lub 9 mm wybijamy starą tulejkę.

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Nową montujemy z pomocą klucza nasadkowego 9 lub 10 mm (zależy od grubości klucza).

    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &
    Nowa tuleja w zacisku.

    Teraz zakładamy oring na oś samoregulatora i umieszczamy całość w zacisku.

    Ważna uwaga: w niektórych zestawach naprawczych do zacisków występują za cienkie oringi, które maja około 1,5 mm grubości. Trafiłem na takie i po złożeniu zacisku, podczas wciskania pedału hamulca wyciekał płyn. W sklepie z częściami samochodowymi kupiłem właściwy, o grubości 2,5 mm i po sprawie. Pamiętajmy, aby kupować oringi odporne na działanie płynów hydraulicznych.

    Zakupy:
    1. Oś z tuleją – komplet na dwie strony – 64 PLN + 14 PLN przesyłka.
    2. Oringi (10 mm x 2,5 mm) – 2 szt. Po 1,5 PLN

    Całość wyniosła 81 PLN. Po dodaniu dwóch zestawów naprawczych z tłoczkami (po około 60 PLN), za kwotę około 200 PLN mamy zregenerowane oba zaciski hamulców kół tylnych:
    1. Trojaczki MK1, MK2 (Galaxy, Sharan, Alhambra);
    2. Audi A4 (B5),
    3. WV Passat B3,
    4. WV Golf IV
  • #2
    grzeskk
    Level 35  
    Kilka lat temu szukałem takiego poradnika, fajnie że pokazałeś większość zacisku. Jednak szkoda, że pominąłeś sam tłoczek bo jest on równie ważny. Należy go również rozebrać, wyczyścić z rdzy, udrożnić kanał odpowietrzający i najlepiej nasmarować smarem sylikonowym aby rdza nie zespoliła nakrętki samoregulatora z tłoczkiem bo inaczej koszyk się rozsypuje.
  • #3
    gusztaf
    Level 13  
    Tak, jak napisałem - porad na temat samego zacisku, jarzma, prowadnic i tłoczka jest sporo, więc po co je powielać.
  • #4
    gusztaf
    Level 13  
    Poniżej fotka ze wspomnianymi oringami (ten poniżej z zestawu naprawczego) - różnica dość spora.
    Ford Galaxy - MK I. MK II - Fotorelacja - samoregulator hamulca tarczowego &