Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo

nowakus 08 Cze 2016 22:43 8373 17
  • Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo

    Witam.

    Kolejnym projektem, jaki chciałbym Wam pokazać jest cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo za pomocą pilota wykorzystującego standard RC5. Ogólna ideą projektu było zdalne sterowanie wzmacniaczem w mojej domowej instalacji „kina domowego”. Zdecydowałem, że urządzenie powstanie jako osobne zewnętrzne urządzenie, gdyż zależało mi na zachowaniu oryginalności mojej Diory WS442. Całość zasilana jest z impulsowego zasilacza wtyczkowego 12V. Urządzenie nie posiada włącznika, gdyż zasilacz jest wpięty w gniazdo odłączane z tyłu wzmacniacza, mówią krótko włącza się razem z wzmacniaczem. Prezentację nastawianych wartości, wybór regulowanego parametru, a także wybrane wejście pokazywane jest za pomocą diod LED. Na początku zastanawiałem się nad wyświetlaczem LED/LCD, jednak stwierdziłem, że z poziomu kanapy najodpowiedniejsza będzie prezentacja za pomocą dyfuzyjnych diod LED różnych kolorów. Przedwzmacniacz pozwala regulować głośność(-64 do +6dB), bas (-12 do +15dB), wysokie(-12 do +12dB) oraz wybór jednego z dwóch dostępnych wejść. U mnie pierwsze nazwane jest jako tuner (AS642 z zestawu), natomiast drugie jako Aux, gdzie podłączam TV lub komputer. Z regulacji balansu zrezygnowałem, aczkolwiek TDA to potrafi, możliwość regulacji tego parametru mam we wzmacniaczu i nie używam go praktycznie wcale. Sterowanie odbywa się bezprzewodowo, za pomocą skonstruowanego pilota lub 4 przycisków na panelu frontowym. Dwa z nich służą do zwiększania/zmniejszania, select wybiera parametr, który chcemy modyfikować, a Imput przełącza źródło dźwięku.

    Konstrukcja przedwzmacniacza:
    Sercem przedwzmacniacza jest układ TDA8425. Jest to przedwzmacniacz sterowany po I2C. Sterowaniem zajmuje się Atmega8. Układ jest stosunkowo prosty, to praktycznie datascheetowe zastosowanie tej kostki. Zasilanie składa się z zasilacza wtyczkowego 12V oraz stabilizatora 7805. Gniazda użyte w projekcie to RCA z odzysku, a dodatkowo dla tunera DIN5. Ten stary typ gniazda użyłem tylko dlatego, że układ jest dedykowany do użytku z moją wieżą i tuner pracuje właśnie z tym typem złącz. Załączam schemat, po jego pobieżnej analizie wszystko stanie się jasne. Całość zmontowałem na jednostronnej płytce drukowanej, której wzór również dołączam do artykułu. W środku diody i TSOP połączone przewodami – taśmami, natomiast gniazda zostały połączone dobrej jakości przewodem ekranowanym Schulz-Kabel (MK-15).

    Obudowa:
    Jak w większości moich projektów Kradex Z3 :D. Panele zrobione w Front Panel Designer, wydrukowane na laserze, zalaminowane i przyklejone taśmą dwustronną. Nic odkrywczego.

    Program:
    Program został napisany w Bascomie. Pozwala realizować podstawowe funkcje, zapisywać preset ustawień do pamięci nieulotnej eprom, by po ponownym włączeniu układ załadował wartości z poprzedniego użytkowania. Pewnie da się ten program napisać lepiej, jednak zrobiłem jak potrafiłem, dla mnie jest dobry, działa jak chcę, szczególnie, że bardzo rzadko używam Bascoma, staram się pisać w C.

    Pilot:
    Jest to konstrukcja 6-przyciskowa, zasilana z 3xAAA, w środku 6 tack switchy, Attiny 2313. Pilot wysyła komendy RC5 do przedwzmacniacza, a także służy do sterowania innych urządzeń w moim pokoju. Pilot nie działa jak powinien, więc nie będę go opisywał, ponieważ nie nadaje się do publikacji. Wsad również napisany w Bascomie.

    Podsumowanie:
    Układ w 100% spełnił założenia projektowe, przeszedł kilkumiesięczny test i jestem z niego jak najbardziej zadowolony. Jedyną rzeczą, jaka została do zrobienia, to sensowne zamontowanie odbiornika podczerwieni TSOP. Czy ma ktoś jakiś pomysł, jak to zrobić w estetyczny, nieszpecący sposób na panelu czołowym? Na razie jest przyklejony kawałeczkiem taśmy dwustronnej, jednak muszę to poprawić, bo mnie dość irytuje.

    Poniżej załączam dokumentację wykonawczą i wszystkie rzeczy potrzebne do zbudowania tego urządzenia, a także kilka fotek wykonanego przeze mnie urządzenia.

    Pozdrawiam, Nowakus.

    Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    nowakus
    Poziom 19  
    Offline 
    nowakus napisał 455 postów o ocenie 92, pomógł 0 razy. Jest z nami od 2008 roku.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    dasej
    Poziom 31  
    nowakus napisał:

    Podsumiwanie:
    Układ w 100% spełnił założenia projektowe, przeszedł kilkumiesięczny test, i jestem z niego jak najbardziej zadowolony. Jedyną rzeczą jaka została do zrobienia to sensowne zamontowanie odbiornika podczerwieni TSOP. Czy ma ktoś jakiś pomysł jak to zrobić w estetyczny, nie szpecący sposób na panelu czołowym? Na razie jest przyklejony kawałeczkiem taśmy dwustronnej, jednak to muszę poprawić bo mnie dość irytuje.



    Witam.

    Cofnij go do obudowy za ciemną czerwoną szybkę.
    Przydał by się jeszcze do artykułu schemacik.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #3
    aklosek
    Poziom 12  
    A po co schemacik?? , takich konstrukcji na tym układzie (TDA 8425) było dziesiątki w sieci, swego czasu opisywał go również"Nowy Elektronik" gdzie również sterowanie do niego było na procesorze Atmela i też w Bascomie. Również "Elektronika dla wszystkich" zamieściła do niego kit AVT.
  • #4
    nowakus
    Poziom 19  
    Przepraszam nie zauważyłem, że paczka z dokumentacją się nie dodała. Już naprawiam błędy. :)
  • #5
    prosiak_wej
    Poziom 31  
    Proponowałbym w obudowie wywiercić otwór 5mm i wkleić w niego odciętą główkę od diody IR, a TSOP schować do środka. Nie odstawałby wizualnie od reszty, gdzie każda dioda wystaje z obudowy.
  • #6
    pawel1029384756
    Poziom 21  
    Trochę nie podoba mi się użycie diod LED w różnych kolorach, Sprawia to wrażenie że wszystko jest przypadkowe i dobierane na zasadzie taka dioda wpadła mi w ręce. Osobiście lubię jak wszystko jest w jakiś sposób uporządkowane. Można by zastosować wyświetlacz LED 7 segmentowy. Jeden taki wyświetlacz pozwalał by zaprezentować odpowiednią ilość danych. Przyciski też dał bym w takim samym kolorze, wyglądało by to o wiele lepiej. No i już wspominany odbiornik podczerwieni. proponował bym wyciąć otwór a w niego wkleić szybkę na przykład z jakiegoś starego sprzętu RTV.
    Całościowo projekt dobry, ale ten przedni panel to odstrasza.
  • #7
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    nowakus napisał:
    muszę poprawić bo mnie dość irytuje.
    To druga rzecz, jaka "wpada w oko". Pierwsza to "dyskoteka" na płycie czołowej - jak pisał Kolega wyżej:
    pawel1029384756 napisał:
    nie podoba mi się użycie diod LED w różnych kolorach, Sprawia to wrażenie że wszystko jest przypadkowe i dobierane na zasadzie taka dioda wpadła mi w ręce. Osobiście lubię jak wszystko jest w jakiś sposób uporządkowane.
    - teraz to bardziej wygląda jak jakiś kolorofon, a nie przedwzmacniacz.
    Ogólnie - TDA (jak dla mnie - miałem słuchałem - nie zachwyca) kiepski. Nie oferuje dobrej jakości dźwięku, a jedyną zaletą jest możliwość (z racji na wiele opracowań dostępnych w sieci) dorobienia do niego sterowania procesorem i dołożenie zdalnego sterowania.
    Wykonanie - na zewnątrz - pomijając już "dyskotekę" - nie dość starannie wykonane naklejki z opisami ; zwłaszcza irytuje poodklejane fragmenty przy otworach i przy brzegach płyty.
    Wewnątrz - Poza płytką - gąszcz kabli... LED'y można było dać w oprawkach - i lepiej i pewniej i ładniej (nie byłoby widać nierównej naklejki z napisami przy otworach na LED).
    Rezystor szeregowy można było umieścić na płytce. Same opisy (V,B,T) wydają się umieszczone przypadkowo a w każdym razie mało czytelnie - ktoś z boku mógłby się zastanawiać nad kodem do szyfru, a nie możliwościami przedwzmacniacza.
  • #8
    ditomek
    Poziom 21  
    Choć szata graficzna nie reprezentuje mojego ulubionego stylu (jest wręcz jego zaprzeczeniem) to nie można przejść obojętnie obok urządzenia wykonanego tak starannie. Gratuluję. Jeśli jednak chcesz zostać przy tej szacie to propozycja prosiak_wej z ukryciem czujnika to naprawdę celna uwaga. Mnie też sposób w jaki to zrobiłeś zirytował.
  • #12
    xray81
    Poziom 21  
    Można było wykorzystać jako obudowę stary tuner satelitarny lub coś podobnego bo pewnie ten plastik "gryzie się" z elegancją Diory :).
  • #13
    nowakus
    Poziom 19  
    O użyciu kawałka diody led nie pomyślałem szczerze powiedziawszy. Dzięki za podpowiedź. Co do diód i dyskoteki. W projekcie stawiałem na maksimum użyteczności, wygląd zewnętrzny był drugorzędny. Kolory diód, wydaje mi się nie są przypadkowe. (np kolory paska led) Jedyne co mam na swoje usprawiedliwienie to, że chciałem aby stan urządzenia i nastawy były łatwe do odczytu z daleka i w całkowitej ciemności. Poczatkowo w fazie projektowania testowałem z wyświetlaczem LCD 2x16, jednak stwierdziłem, że diody LED będą lepsze.
    Co do rezystorów, na diodach, to przyznam się wynik mojego lenistwa, gdy światło okazało się zbyt mocne. Mógłbym wymienić rezytor na płytce PCB, jednak nie miałem odpowiedniego w obudowie SMD, więc stwierdziłem dam taką protezę.
    Dziękuję za konstruktywną krytykę, uwagi wezmę do serca i kolejne projekty będą mam nadzieję lepsze. Pozdrawiam.
  • #14
    komatssu
    Poziom 28  
    Dla ścisłości - nie jest to żaden przedwzmacniacz cyfrowy, lecz sterowany cyfrowo.
    Cyfrowy byłby wtedy, gdyby przetwarzanie sygnału odbywało się całkowicie cyfrowo, np. przez odpowiednio zaprogramowany procesor DSP.
  • #15
    prosiak_wej
    Poziom 31  
    nowakus napisał:
    O użyciu kawałka diody led nie pomyślałem szczerze powiedziawszy.


    Często stosuję taki myk, gdy wstawiam gdzieś moduł ładowania Li-Ion TP4056. Wtedy obok otworu na micro USB wiercę otworek 3mm i wklejam w niego przezroczystą główkę od diody LED (z uciętą częścią zawierającą elektrody i strukturę). Na module są dwie jasne diody LED SMD, których światło z powodzeniem trafia przez główkę, która nie jest jednak ani centralnie nad diodami, ani szczególnie blisko nich.
  • #16
    tomus2k
    Poziom 24  
    prosiak_wej napisał:
    nowakus napisał:
    O użyciu kawałka diody led nie pomyślałem szczerze powiedziawszy.


    Często stosuję taki myk, gdy wstawiam gdzieś moduł ładowania Li-Ion TP4056. Wtedy obok otworu na micro USB wiercę otworek 3mm i wklejam w niego przezroczystą główkę od diody LED (z uciętą częścią zawierającą elektrody i strukturę). Na module są dwie jasne diody LED SMD, których światło z powodzeniem trafia przez główkę, która nie jest jednak ani centralnie nad diodami, ani szczególnie blisko nich.


    A po co , wystarczy kupić LED dwukolorową , z modułu usunąć istniejące LED'y i podłączyć się pod rezystory tych diod.
    Też wiercimy i wklejamy diodę, tyle że nic nie tniemy tylko lutujemy trzy wyprowadzenia.
  • #17
    prosiak_wej
    Poziom 31  
    tomus2k napisał:
    prosiak_wej napisał:
    nowakus napisał:
    O użyciu kawałka diody led nie pomyślałem szczerze powiedziawszy.


    Często stosuję taki myk, gdy wstawiam gdzieś moduł ładowania Li-Ion TP4056. Wtedy obok otworu na micro USB wiercę otworek 3mm i wklejam w niego przezroczystą główkę od diody LED (z uciętą częścią zawierającą elektrody i strukturę). Na module są dwie jasne diody LED SMD, których światło z powodzeniem trafia przez główkę, która nie jest jednak ani centralnie nad diodami, ani szczególnie blisko nich.


    A po co , wystarczy kupić LED dwukolorową , z modułu usunąć istniejące LED'y i podłączyć się pod rezystory tych diod.
    Też wiercimy i wklejamy diodę, tyle że nic nie tniemy tylko lutujemy trzy wyprowadzenia.


    Owszem, można, ale często nie trzeba i wystarcza tak jak opisałem. Diody na module są na tyle jasne, że światło bez problemu będzie widoczne przez obciętą główkę diody.
  • #18
    tytka
    Poziom 18  
    Widzę że kolega starał się wykonać swój projekt starannie, za te chęci plus.

    Natomiast co do mojej oceny tego projektu:
    - Jak można to urządzenie nazwać "cyfrowy przedwzmacniacz", za to wielki minus.
    - Ta obudowa jak dla mnie nadaje się raczej do urządzenia warsztatowego, a nie do przedwzmacniacza audio (zwłaszcza jeśli ma współpracować z jakimś fabrycznym sprzętem audio).
    - O odbiorniku IR już inni wystarczająco pisali.
    - Podobnie jak inni poleciłbym zastosowanie LED-ów jednego koloru (bez efektu choinki), te kolorowe przyciski, też bym odradzał.
    - Jeśli chcesz uwidocznić nastawy za pomocą diod świecących, to może użyj np. takiej linijki diodowej:

    Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo

    Albo wykorzystaj w projekcie jako element regulacyjny impulsator i wykonaj coś może na ten wzór:

    Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo Cyfrowy przedwzmacniacz sterowany bezprzewodowo

    Życzę powodzenia w doskonaleniu projektu.