Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Komórkowe sieci Internetu Rzeczy dużą nadzieją na rozwój IoT

ghost666 10 Cze 2016 16:42 1227 0
  • Komórkowe sieci Internetu Rzeczy dużą nadzieją na rozwój IoT
    Przez jeszcze wiele lat, jak przewidują analitycy, rynek systemów sieci szerokiego zasięgu o minimalnym zużyciu mocy (ang. Low Power Wide Area Network - LPWA) będzie podzielony, tak jak i rynek systemów Internetu Rzeczy, z którym aplikacje LPWA są nierozerwalnie związane. Gracze rynku systemów LPWA ścigają się w osiągnięciu dominującej pozycji, ale nic nie wskazuje na to, żeby taka sytuacja nastąpiła w najbliższej przyszłości. Niektórzy spodziewają się, że taka sytuacja będzie katalizatorem zmian w rynkach systemów wbudowanych i komunikacji między urządzeniami. Dzisiejsze rozwiązania, obecne na rynku, są mocno dopasowane do konkretnych aplikacji. Jak wskazują analitycy sytuacja może ulec zmianie i na rynku dostępne będą moduły i usługi, z których w dowolny sposób zestawiać będzie można gotowe aplikacje, co raz na zawsze zmieni obraz tego sektora, zacierając granice pomiędzy dostawcami usług, sprzętu, ich partnerami i firmami aplikującymi gotowe rozwiązania.

    Na rynku dostępnych jest szereg rozwiązań. Sigfox, największy udziałowiec rynku systemów LPWA obiecuje, że w jego ofercie pojawią się systemy komunikacyjne, które pozwolą zredukować koszty tworzenia sieci nawet do poziomi 1 dolara za węzeł za rok, przy odpowiednio dużych zamówieniach. Konkurent Sigfoxa, LoRa Alliance, eksploruje rozwiązania transmisji subgigahercowych oraz testuje rozwiązania pochodzące z rynku telekomunikacji komórkowej - sieci LTE Cat 1 o LTE Cat M1.

    Integrowanie rozwiązań LTE z systemami IoT nakłada spory nacisk na rynek komórkowy - wszyscy oczekują pojawienia się technologii LTE Cat M2, która niebawem ujrzeć ma światło dzienne. Technologia ta bazowana ma być na standardach 3GPP, ale jak spodziewają się specjaliści sektora komórkowego nie zostanie ona zintegrowana z sieciami największych operatorów aż do roku 2018 - po części z uwagi na konieczność instalacji i testowania nowej klasy serwerów aplikacji.

    Dobrą wiadomością jest natomiast to, że rynek IoT jest bardzo szeroki i różnorodny, co oznacza, że minie jeszcze wiele lat, aż wszystkie nisze zostaną na nim zajęte. Spodziewać się można, że na rynku IoT pojawi się wiele nowych firm, z których każda będzie mogła "coś ugrać" dla siebie. Ciężko jednakże powiedzieć czy i kiedy któraś z nich ma szansę zyskać miano lidera.

    Hugo Fiennes, założyciel firmy Electric Imp jest optymistą, jeśli chodzi o tanie sieci komórkowe dla systemów Internetu Rzeczy. Fiennes uważa, że może w poważny sposób zmienić to rynek IoT z uwagi na ogromną dostępność łatwych do wykorzystania układów, płytek i systemów, dedykowanych np. do automatyki domowej. Duża liczba tych układów może, jak uważa Fiennes, przemigrować z wykorzystywania Bluetooth czy WiFi na właśnie nowe sieci komórkowe, takie jak opisano powyżej.

    Z uwagi na zachodzące zmiany, rynek M2M może zostać przejęty przez środowisko drobnych wytwórców, a nawet hobbystów. W ten sposób komórkowy IoT umożliwić może tworzenie Web 2.0 z zlepków różnych API. Duże firmy także wyrażają podobne prognozy - Young Sohn z Samsunga wygłaszał podobne sądy na temat przyszłości sektora Internetu Rzeczy co Fiennes. Sohn podawał także przykłady takich aplikacji, np. Ring.com, który swoje życie rozpoczynał jako wykonany przez drobnego wytwórcę dzwonek do drzwi z funkcją wideo, który łączy się z smartfonem: "Jedyne co zrobił twórca to złożenie wszystkich potrzebnych elementów w całość - taka jest właśnie siła chmury i inteligentnych urządzeń podłączonych do niej. Tworzenie nowych produktów jest łatwiejsze niż kiedykolwiek" mówił Sohn na konferencji Imec Technological Forum. Przedstawiciel przywoływał tutaj także inne przykłady, na przykład Instagram, który stworzony został przez trójkę inżynierów w sześć tygodni.

    Źródło: http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1329878

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo