Nicholas Reed przedstawił przegląd problematyki związanej z autonomicznymi pojazdami, autor związany jest z wieloma projektami dotyczącymi tej tematyki. Autor uważa, że autonomiczne samochody przyniosą pozytywne skutki dla transportu ludzi i towarów. Przyczyną 95% wypadków samochodowych są błędy ludzkie, automatyzacja kontrolowania pojazdów na drodze może wyeliminować błędy ludzkie, w szczególności wynikające ze zmęczenia czy też zdenerwowania lub innych czynników rozpraszających. Samochody używane przez prywatne osoby, większość czasu spędzają na parkingu. Kolejnym krokiem może być wykorzystanie współdzielonych zautomatyzowanych pojazdów (coś w rodzaju automatycznych taksówek). Oczywiście wprowadzenie autonomicznych samochodów wymaga pokonania wielu wyzwań, zarówno technicznych jak i związanych np. z prawem.
Cechą rozpoznawczą obecnie testowanych autonomicznych samochodów jest jeden ze stosowanych czujników - laserowy skaner z wirującą głowicą, widoczny poniżej na samochodzie Google lub Toyota. Laserowy skaner 3D dostarcza do systemu sterowania informacje o chmurze punktów w przestrzeni, dzięki czemu możliwe jest wykrywanie przeszkód oraz określanie swojego położenia względem przeszkód.

Pierwsze próby z autonomicznymi samochodami odbyły się już w ubiegłym stuleciu. Na początku materiału widoczne jest zdjęcie przedstawiające samochód wykorzystujący radar do omijania przeszkód. Innym pomysłem było umieszczenie w jezdni przewodów nadających sygnał, który po odebraniu przez urządzenia w samochodzie, umożliwiał utrzymywanie się w wyznaczonym torze. Niestety koszty przygotowania jezdni były wysokie. Pochodnym pomysłem może być umieszczenie w jezdni urządzeń pozwalających na bezprzewodowe ładowanie akumulatorów samochodów elektrycznych. Koszty rozwiązania i straty energii powodują, że projekty tego typu często zatrzymują się na etapie prototypów, podobnie jak pomysł z umieszczaniem na powierzchni jezdni paneli fotowoltaicznych celem pozyskiwania energii.
Automatyczne środki transportu publicznego testowane są w ramach projektu Gateway w UK Living Lab.
Projekt pozwala także na sprawdzenie czy ludzie zaufają autonomicznym środkom transportu publicznego.
Odrębnym pomysłem jest zbieranie danych o sposobie prowadzenia pojazdów przez ludzi i porównanie danych ze sposobem poruszania się autonomicznych pojazdów: MOVE_UK.
Mimo zastosowania autonomicznych pojazdów, stłuczki, wypadki i awarie prawdopodobnie nadal będą się zdarzały, jednak będziemy posiadali znacznie więcej danych, które pozwolą na zrozumienie dlaczego błąd wystąpił, co może pozwolić na ulepszenie systemu w przyszłości. Dzięki zbieraniu danych, oraz możliwości aktualizacji oprogramowania, optymalizacja działania autonomicznych pojazdów może być globalna. Można ulepszać działanie wszystkich jednostek, na podstawie błędów zarejestrowanych w pojedynczych pojazdach.
Obecnie korzystamy z wielu systemów ułatwiających kierowanie pojazdami, oraz pilotowanie statków powietrznych. Historia wypadków lotniczych pokazuje przypadki, w których błędne działanie systemów pokładowych lub błędne użycie systemów automatycznych doprowadziło do katastrofy. W lotnictwie system pilota automatycznego wykorzystywany jest od lat, piloci wiedzą w jakich warunkach można bezpiecznie korzystać z tego typu systemów. Podobnie w przypadku autonomicznych systemów kierowania samochodem, kierowca musi dokładnie wiedzieć kiedy może przekazać sterowanie maszynie, oraz kiedy powinien przejąć sterowanie.
Podczas lądowania samolotu Asiana Airlines Flight 214 w 2013 roku, systemy lotniskowe ułatwiające lądowanie zawiodły. Pilot zmuszony był do lądowania ręcznego we mgle, niestety doszło do wypadku spowodowanego błędem pilota. Można przypuszczać, że pilot tak przyzwyczaił się do systemów ułatwiających lądowanie, że utracił praktyczne umiejętności lądowania ręcznego w trudnych warunkach.
Czy jeżeli w przyszłości samochody będą standardowo wyposażone w systemy unikania kolizji i inne systemy kontrolujące tor jazdy, to czy nadal będziemy potrafili kierować bezpiecznie samochodem, gdy zabraknie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.
Pomysły na automatyzację oraz próby autonomicznych jednostek dotykają także transportu morskiego oraz szynowego.
Czy w przyszłości korzystanie z autonomicznych samochodów będzie powszechne?
Nasuwa się też pytanie czy poruszanie się po określonych odcinkach, autem które nie posiada automatycznego systemu kierowania, będzie w przyszłości dozwolone?
Źródło:
https://www.youtube.com/watch?v=7SAVonsOiFY
Cechą rozpoznawczą obecnie testowanych autonomicznych samochodów jest jeden ze stosowanych czujników - laserowy skaner z wirującą głowicą, widoczny poniżej na samochodzie Google lub Toyota. Laserowy skaner 3D dostarcza do systemu sterowania informacje o chmurze punktów w przestrzeni, dzięki czemu możliwe jest wykrywanie przeszkód oraz określanie swojego położenia względem przeszkód.


Pierwsze próby z autonomicznymi samochodami odbyły się już w ubiegłym stuleciu. Na początku materiału widoczne jest zdjęcie przedstawiające samochód wykorzystujący radar do omijania przeszkód. Innym pomysłem było umieszczenie w jezdni przewodów nadających sygnał, który po odebraniu przez urządzenia w samochodzie, umożliwiał utrzymywanie się w wyznaczonym torze. Niestety koszty przygotowania jezdni były wysokie. Pochodnym pomysłem może być umieszczenie w jezdni urządzeń pozwalających na bezprzewodowe ładowanie akumulatorów samochodów elektrycznych. Koszty rozwiązania i straty energii powodują, że projekty tego typu często zatrzymują się na etapie prototypów, podobnie jak pomysł z umieszczaniem na powierzchni jezdni paneli fotowoltaicznych celem pozyskiwania energii.

Automatyczne środki transportu publicznego testowane są w ramach projektu Gateway w UK Living Lab.

Projekt pozwala także na sprawdzenie czy ludzie zaufają autonomicznym środkom transportu publicznego.
Odrębnym pomysłem jest zbieranie danych o sposobie prowadzenia pojazdów przez ludzi i porównanie danych ze sposobem poruszania się autonomicznych pojazdów: MOVE_UK.
Mimo zastosowania autonomicznych pojazdów, stłuczki, wypadki i awarie prawdopodobnie nadal będą się zdarzały, jednak będziemy posiadali znacznie więcej danych, które pozwolą na zrozumienie dlaczego błąd wystąpił, co może pozwolić na ulepszenie systemu w przyszłości. Dzięki zbieraniu danych, oraz możliwości aktualizacji oprogramowania, optymalizacja działania autonomicznych pojazdów może być globalna. Można ulepszać działanie wszystkich jednostek, na podstawie błędów zarejestrowanych w pojedynczych pojazdach.
Obecnie korzystamy z wielu systemów ułatwiających kierowanie pojazdami, oraz pilotowanie statków powietrznych. Historia wypadków lotniczych pokazuje przypadki, w których błędne działanie systemów pokładowych lub błędne użycie systemów automatycznych doprowadziło do katastrofy. W lotnictwie system pilota automatycznego wykorzystywany jest od lat, piloci wiedzą w jakich warunkach można bezpiecznie korzystać z tego typu systemów. Podobnie w przypadku autonomicznych systemów kierowania samochodem, kierowca musi dokładnie wiedzieć kiedy może przekazać sterowanie maszynie, oraz kiedy powinien przejąć sterowanie.
Podczas lądowania samolotu Asiana Airlines Flight 214 w 2013 roku, systemy lotniskowe ułatwiające lądowanie zawiodły. Pilot zmuszony był do lądowania ręcznego we mgle, niestety doszło do wypadku spowodowanego błędem pilota. Można przypuszczać, że pilot tak przyzwyczaił się do systemów ułatwiających lądowanie, że utracił praktyczne umiejętności lądowania ręcznego w trudnych warunkach.
Czy jeżeli w przyszłości samochody będą standardowo wyposażone w systemy unikania kolizji i inne systemy kontrolujące tor jazdy, to czy nadal będziemy potrafili kierować bezpiecznie samochodem, gdy zabraknie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.
Pomysły na automatyzację oraz próby autonomicznych jednostek dotykają także transportu morskiego oraz szynowego.
Czy w przyszłości korzystanie z autonomicznych samochodów będzie powszechne?
Nasuwa się też pytanie czy poruszanie się po określonych odcinkach, autem które nie posiada automatycznego systemu kierowania, będzie w przyszłości dozwolone?
Źródło:
https://www.youtube.com/watch?v=7SAVonsOiFY
Cool? Ranking DIY